Om du känner dig hotad av en hund. Så är det sämsta du kan göra att flytta/säga till den.
Stå helt still och säg lugnt till ägaren.
Ok. Nytt förslag.
Sitt still i soffan medan hunden rider på ditt ben och vänta på att en inaktiv ägare reagerar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du känner dig hotad av en hund. Så är det sämsta du kan göra att flytta/säga till den.
Stå helt still och säg lugnt till ägaren.
Lyft på rumpan och gå hem.Men de här ägarna reagerade ju inte. Oavsett dina personliga erfarenheter så var ju du inte där.
Frågan jag ställer är ju: Vad man ska göra i just de här situationerna? Om man nu råkar säga "nej" i stället för att, mer välformulerat,påkalla ägarens uppmärksamhet (en ägare som för övrigt satt bredvid och såg allt utan att göra något)?
Ja eller så går du hem.Ok. Nytt förslag.
Sitt still i soffan medan hunden rider på ditt ben och vänta på att en inaktiv ägare reagerar.
Läser vi samma tråd?Jag kan på rak arm komma på iaf fem olika sätt att avbryta beteenden som inte har ett dugg med obehag att göra. Jag har heller inte sett nån som säger att du inte får tilltala hunden alls, det alla protesterar mot är när folk vill korrigera hunden - dvs inte bara avbryta beteendet utan bestraffa det.
Lyft på rumpan och gå hem.
Säg till ägaren att du känner dig osäker på hunden nästa gång du får en inbjudan.
Finns en hel del hundar med integritet som passerar L-test och går i tjänst. Även reserverade hundar som polisen som privatpersoner köpt in och har i tjänst.För några år sen lades inte så stor vikt vid det sociala när det gäller tjänstehundar. I dag läggs mycket stor vikt vid att de ska vara socialt öppna och tåla en hel del även från okända. På L -testen har den biten byggts på ordentligt. Det finns många som ska vara inblandade i hundens träning och de kan komma att byta förare flera ggr under sin karriär.
Hundar som burrar vid kontakt eller är tveksamma till den pga integritet går bort idag.
Men för 5-7 år sen ville man se lite "arga" hundar.
Det finns socialt självsäkra hundar som säger ifrån vid korrigering av främmande. För mig är det mer förvånande att så få har erfarenhet av sådana hundar. Jag har träffat flera.Hundar med stor integritet eller social misstänksamhet brukar väldigt sällan vara påflugna på folk (om ens någon gång) de håller sig snarare undan.
Öppna, socialt nyfikna och lekfulla hundar kan bli närgångna och brudusa i sin iver, men det ska mycket till innan en sådan snedtänder av tillsägelser eller beröring av en främmande.
De olika senariumen känns rätt orimliga.
Jag gissar att "nazister" också är en lätt överdrift? Annars kanske man ser lite väl lättvindigt på deras brott.Det var en lätt överdrift för att förtydliga att jag tycker det är het befängt att folk tycker det är en effektivare lösning att ge sig på andras hundar än att be ägaren ta bort hunden.
Hela tråden har ju spårat ur till en ren parodi. Det enda som saknas är liknelsen med nazister.
De kan allt vara rätt så knepiga, de där borderline collierna. Efter att ha träffat (och ägt) några såna så är jag ännu gladare för de jag har som verkligen är helt okomplicerade socialt!En sån har jag haft. Ganska lurigt, då hon inte ens alltid såg överdrivet fjäskig ut, annars kan det ju vara enklare att se tycker jag, om de tydligt överdriver menar jag. Hon hade dessutom ont och gick inte alltid att putta ifrån sig för gäster. Och oftast älskade hon att sitta i knäet. Där gällde det att vara med som ägare och be henne gå ner innan hon brusade upp eller inte hoppa upp om det var folk hon inte kände.
Det var en referens till Godwins lag. "I takt med att en usenetdiskussion blir längre, går sannolikheten för att någon eller något jämförs med nazister eller Hitler mot ett", det vill säga att det förr eller senare kommer att ske om diskussionen pågår länge nog.Jag gissar att "nazister" också är en lätt överdrift? Annars kanske man ser lite väl lättvindigt på deras brott.
Finns en hel del hundar med integritet som passerar L-test och går i tjänst. Även reserverade hundar som polisen som privatpersoner köpt in och har i tjänst.
Men de här ägarna reagerade ju inte. Oavsett dina personliga erfarenheter så var ju du inte där.
Frågan jag ställer är ju: Vad man ska göra i just de här situationerna? Om man nu råkar säga "nej" i stället för att, mer välformulerat,påkalla ägarens uppmärksamhet (en ägare som för övrigt satt bredvid och såg allt utan att göra något)?
Glömde citera: @Och_Aye
Den har jag aldrig hört talas om. Intressant att lära sig och för mig positivt att även trådar som denna ger mig något).Det var en referens till Godwins lag. "I takt med att en usenetdiskussion blir längre, går sannolikheten för att någon eller något jämförs med nazister eller Hitler mot ett", det vill säga att det förr eller senare kommer att ske om diskussionen pågår länge nog.
Nervfast är inte samma sak som social. En nervfast har inga eller få felbeteenden. Även i nya testet godkänns hundar som inte är helt sociala.Polisen kräver att hundarna ska vara socialt stabila och säkra med okända. Så om de är reserverade så är de iaf stabila och säkra som tål att det som diskuteras i tråden. Så är det numera. Om någon äldre hund hängt kvar sen några år tillbaka är en annan sak.
De kan allt vara rätt så knepiga, de där borderline collierna. Efter att ha träffat (och ägt) några såna så är jag ännu gladare för de jag har som verkligen är helt okomplicerade socialt!
Det är samma med Boss. Hans öppna glada ansikte och utstrålning gör att alla vill gosa med honom. Alla bruksmänniskor blir begeistrade över hur han är att interagera med och oj vad kul han är att träna. Ja, tills han blir rädd då, och behöver mig för att inte äta folk.Ja det är verkligen guld värt. Skillnaden är enorm, även om de flesta som kände förra hunden skulle säga att hon var fantastisk med människor. De hade nog bara inte sett hennes andra sida.
Speciella djur oavsett.
Ja nej det kan man ju tycka att egna erfarenheter inte spelar roll just där såklart, jag mest var fascinerad över problemet eller ja, mest omfattningen av det. I extremfall så är det väl klart att man inte alltid reagerar korrekt eller eftertänksamt. Så är det ju med allt. Jag bara menar att det finns många sätt att ha sin kropp ifred som inte går ut på att skrämma hunden. Och en ägare som bara står och glor oavsett vad hunden utsätter gästen för skulle jag uppleva som ett extremfall. Det är väl kanske därför jag inte funderat så mycket tidigare över strategier, det har alltid räckt med att vara schysst mot hunden och be den göra något annat/avleda etc.
Jag har inga problem med att någon ber hunden sluta och hade som sagt blivit hyfsat paff om jag blev biten när jag försökte hålla hunden i från mig oavsett varför.
Och jag har gjort som jag skrivit i det citerade inlägget: dvs hållt hunden ifrån mig på ett schysst sätt. Och bett om hjälp isåfall.
Tack för trevlig ton! Jag är väl kortfattad, känner jag och lätt att missuppfatta (även om jag står för det jag försöker ge uttryck för). Men jag håller med dig i mycket av det du skriver och fortsätter vi så här klarar vi nog att unvika att bekräfta Godwins lag.
Jag ska till stallet nu. Vill inte sluta utan förklaring.
Om du hade fredat dig mot jakthunden, då hade du haft en söndersliten hand.
Jag vet att det inte är samma sak men oavsett vad du än tycker så är det du pratar om en stor brist i hundarna som inte är önskvärd i tjänst och det ska enormt mycket till för en tjänsteenhet att se mellan fingrarna med det.Nervfast är inte samma sak som social. En nervfast har inga eller få felbeteenden. Även i nya testet godkänns hundar som inte är helt sociala.
Det är snarare så att helheten är vad som har betydelse, inte enstaka egenskaper. Åtminstone på de test jag sett set senaste (dock inte närvarat själv).