Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Schäfrarna på en bilskrot jag besökte hade knuffat upp låset och tagit sig ut och vi hade en riktig gosestund där i soffan i fikahörnan när jag väntade på delen som killen skruvade bort. Hans min när han kom in var obetalbar, "men-men-men,,,,,,dom där tuggar ju på folk" stammade han, vi bara tittade på honom och gosade vidare.Jag gillar hundar och skulle inte dra mig för att gå in i en affär så länge det inte var hundar av det respektingivande slaget.
Ursäkta korspost men det skulle bara vara så intressant att se om en tråd på temat får samma svar på Senior som på Hund. (Korspostandet är alltså själva poängen )
Är det okej att en skoaffär har en hund gående bland skor och kunder?
Eller så har de förmågan att tänka på andra än sig själva? Jag gillar hundar och skulle inte dra mig för att gå in i en affär så länge det inte var hundar av det respektingivande slaget. Tvärtom, det är jättekul att träffa på hund. Men att jag gillar hundar innebär inte att jag inte kan tänka lite längre - dvs till de som är allergiker.
Att tråden handlar om hundar beror, som jag skrev i startinlägget, på att den utgår från en tråd på Hund. Inte på Tulpaner.
Jag är allergisk mot en hel, lång lista med saker, däribland hundar. Hundar är det enda jag någonsin hör att jag behöver "skyddas" från, där min allergi används som argument av ickeallergiska...
Jag tycker det är rätt fult faktiskt. Vill man inte ha hundar på ett eller annat (eller alla ) ställen så kan man kliva fram med sina egna argument, istället för "men tänk på alleeeeeeeeergikerna! ". Det går inte att göra så allergiker inte har något att reagera på (listan tar aldrig slut). Och jag har då aldrig i mitt liv sett eller ens hört någon framföra som önskan att det ska finnas tex "varning vi har en bukett tulpaner i butiken"-skyltar.
Alla mina andra allergier är det jag själv som ska hålla reda på, vara uppmärksam på var jag är, upplysa om, sätta mig själv i säkerhet, se till att jag har medicinerna tillgängligt, osv. Men hundar ska jag minsann skyddas från, av välmenande, omtänksamma personer?
Ja säääääääääkert är det ett helt ärligt motiv, som bara handlar om just allergin.
"Men han är JÄTTESNÄLL och vill bara LEKA!"
Jag har träffat en get i en skoaffär en gång. Den var jättefin.OT
Vore spännande att spela in folks reaktioner om de såg kamel i en skoaffär
Vid en viss punkt i en tråd brukar alltid de där buke-extremerna komma.Pälsdjursallergiker begränsas från att handla i just den skobutiken, inte från att handla skor.
Fast så måste det inte vara. T ex jag använder inte allergikerna som någon förevändning. Jag gillar hundar så till den grad att jag får lägga band på mig för att inte börja gosa med dem. Jag frågar ägaren först.Jag är allergisk mot en hel, lång lista med saker, däribland hundar. Hundar är det enda jag någonsin hör att jag behöver "skyddas" från, där min allergi används som argument av ickeallergiska...
Jag tycker det är rätt fult faktiskt. Vill man inte ha hundar på ett eller annat (eller alla ) ställen så kan man kliva fram med sina egna argument, istället för "men tänk på alleeeeeeeeergikerna! ". Det går inte att göra så allergiker inte har något att reagera på (listan tar aldrig slut). Och jag har då aldrig i mitt liv sett eller ens hört någon framföra som önskan att det ska finnas tex "varning vi har en bukett tulpaner i butiken"-skyltar.
Alla mina andra allergier är det jag själv som ska hålla reda på, vara uppmärksam på var jag är, upplysa om, sätta mig själv i säkerhet, se till att jag har medicinerna tillgängligt, osv. Men hundar ska jag minsann skyddas från, av välmenande, omtänksamma personer?
Ja säääääääääkert är det ett helt ärligt motiv, som bara handlar om just allergin.
Nej det är verkligen inte tillåtet att ta med hund i en affär bara för att det finns en hund där. Det är helt upp till ägaren (av butiken alltså) att bestämma om hundar får följa med in.Och jag kan ju undra vad som händer om även kunderna tar med sina hundar in i affären. Är hund tillåtet bör det ju gälla alla hundar. Hoppas då att samtliga klarar hundmöten bra.
Precis. Du har ju ingen chans att undvika det. Är du ute på promenad så vet du att du kommer att möta hundar, du kan vara uppmärksam och hålla åt sidan. Men kliver du in i en skobutik så förväntar du dig inte att möta en hund.Jag är kluven, eftersom det för mig personligen hade gjort så stor skillnad vilken sorts hund det var, eftersom jag tidigare varit extremt hundrädd efter en händelse i barndomen. Nu är det mycket bättre, men åsynen av individer ur vissa raser - utan koppel - får fortfarande blodet att stelna i ådrorna på mig. Jag blir helt lamslagen och det skulle jag ju inte vilja vara med om när jag är ute och handlar, liksom, ett sådant panikpåslag förstör ju en hel dag. Däremot de allra flesta andra raser, fine, jag gillar ju egentligen hundar massor!
Jag vet såklart att det är irrationellt och att en golden kan vara lika farlig som en staffe eller liknande men det är ju sådär med rädslor och skräck.
Det är väldigt många nu som påpekar att ägaren bestämmer men det är överflödigt. Det är inte lagar och regler jag är ute efter utan vad som är vettigt att göra.Nej det är verkligen inte tillåtet att ta med hund i en affär bara för att det finns en hund där. Det är helt upp till ägaren att bestämma om hundar får följa med in.
Ursäkta korspost men det skulle bara vara så intressant att se om en tråd på temat får samma svar på Senior som på Hund. (Korspostandet är alltså själva poängen )
Är det okej att en skoaffär har en hund gående bland skor och kunder?
Vid en viss punkt i en tråd brukar alltid de där buke-extremerna komma.
Det är väl ingen som påstått att det är en mänsklig rättighet att få handla skor var man vill eller att allergiker och hundrädda riskerar få gå barfota?
Om man sätter "hund i affären" före att sälja det som butiken säljer så ser det inte helt professionellt ut, i mina ögon. Om jag själv hade hund i min skoaffär skulle den få hålla sig i personalutrymmet, för att jag ville ge ett helt seriöst intryck.
Och jag kan ju undra vad som händer om även kunderna tar med sina hundar in i affären. Är hund tillåtet bör det ju gälla alla hundar. Hoppas då att samtliga klarar hundmöten bra.
[...]
Nej, jag tycker det är opassande med lösa hundar i skoaffär, klädaffär och liknande. Känns ofräscht bland rena varor.
[...]