Hund i skobutik

Några av mina hundar hade funkat som affärshundar så hade hunden i skoaffären varit som dom så hade det bara varit mysigt. Går inte fram till någon oombedd och snäll om nu någon vill klappa.

Jag gillar hundar och skulle inte dra mig för att gå in i en affär så länge det inte var hundar av det respektingivande slaget.
Schäfrarna på en bilskrot jag besökte hade knuffat upp låset och tagit sig ut och vi hade en riktig gosestund där i soffan i fikahörnan när jag väntade på delen som killen skruvade bort. Hans min när han kom in var obetalbar, "men-men-men,,,,,,dom där tuggar ju på folk" stammade han, :o vi bara tittade på honom och gosade vidare. :rofl:
Som sagt så uppskattar jag när djur vill interagera med mig men alla gör det inte och vissa blir vettskrämda av en liten bjäbbande lurvtuss som bara låter.

Apropå småhundar så satsar grannens Chihuahua fortfarande på att bita mig i hälsenorna, stackaren når ju inte högre upp. :laugh:

Ursäkta korspost men det skulle bara vara så intressant att se om en tråd på temat får samma svar på Senior som på Hund. (Korspostandet är alltså själva poängen ;))

Är det okej att en skoaffär har en hund gående bland skor och kunder?

För säg 20 år sedan så hade jag nog tyckt att det var lite respektlöst mot pälsdjursallergiker. Men inte år 2017 när allt går att få hemlevererad med några klick. Pälsdjursallergiker begränsas från att handla i just den skobutiken, inte från att handla skor.
En lapp på dörren om att det finns hund i butiken känns ju också som en bra grej.

Sen tycker jag faktiskt att många hundar är både trevligare att dela butik med än många människor :angel:

Eller så har de förmågan att tänka på andra än sig själva? Jag gillar hundar och skulle inte dra mig för att gå in i en affär så länge det inte var hundar av det respektingivande slaget. Tvärtom, det är jättekul att träffa på hund. Men att jag gillar hundar innebär inte att jag inte kan tänka lite längre - dvs till de som är allergiker.

Att tråden handlar om hundar beror, som jag skrev i startinlägget, på att den utgår från en tråd på Hund. Inte på Tulpaner.

Jag är allergisk mot en hel, lång lista med saker, däribland hundar. Hundar är det enda jag någonsin hör att jag behöver "skyddas" från, där min allergi används som argument av ickeallergiska...

Jag tycker det är rätt fult faktiskt. Vill man inte ha hundar på ett eller annat (eller alla :meh:) ställen så kan man kliva fram med sina egna argument, istället för "men tänk på alleeeeeeeeergikerna! :eek::cry:". Det går inte att göra så allergiker inte har något att reagera på (listan tar aldrig slut). Och jag har då aldrig i mitt liv sett eller ens hört någon framföra som önskan att det ska finnas tex "varning vi har en bukett tulpaner i butiken"-skyltar.

Alla mina andra allergier är det jag själv som ska hålla reda på, vara uppmärksam på var jag är, upplysa om, sätta mig själv i säkerhet, se till att jag har medicinerna tillgängligt, osv. Men hundar ska jag minsann skyddas från, av välmenande, omtänksamma personer? O_o
Ja säääääääääkert är det ett helt ärligt motiv, som bara handlar om just allergin. :meh:

Jag är allergisk mot en hel, lång lista med saker, däribland hundar. Hundar är det enda jag någonsin hör att jag behöver "skyddas" från, där min allergi används som argument av ickeallergiska...

Jag tycker det är rätt fult faktiskt. Vill man inte ha hundar på ett eller annat (eller alla :meh:) ställen så kan man kliva fram med sina egna argument, istället för "men tänk på alleeeeeeeeergikerna! :eek::cry:". Det går inte att göra så allergiker inte har något att reagera på (listan tar aldrig slut). Och jag har då aldrig i mitt liv sett eller ens hört någon framföra som önskan att det ska finnas tex "varning vi har en bukett tulpaner i butiken"-skyltar.

Alla mina andra allergier är det jag själv som ska hålla reda på, vara uppmärksam på var jag är, upplysa om, sätta mig själv i säkerhet, se till att jag har medicinerna tillgängligt, osv. Men hundar ska jag minsann skyddas från, av välmenande, omtänksamma personer? O_o
Ja säääääääääkert är det ett helt ärligt motiv, som bara handlar om just allergin. :meh:

Vill någon göra något för oss allergiker, kriminalisera rökning.

Det är ett djävla otyg som verklige förstör. Enda stället som är värre än utanför krogen är utanför sjukhusentréen. Där står folk (i gröna kirurgkläder, eller vitklädda i sjukvårdspyjamas!!) och röker under rökfritt-sjukhus-skylten. Roligt för lungsjuka med KOL att få stånga sig igenom muren av rökare och dimman av cigarettrök.

"Men han är JÄTTESNÄLL och vill bara LEKA!"

f9363c19f827e839398d24d54dca074b.jpg

Var in i en av mina favoritbutiker (en friluftsbutik) i stan för några månader sen och skulle prova skor. Tog ett par som såg bra ut och satte mig på soffan för att prova. DÅ märkte jag att det låg en grand danois och sov i soffan. Det var dock en "liten" GD, för hon var bara ett halvår gammal. :D Hon fick vara i butiken på förmiddagarna när det var lugnt och när det blev mer folk fick hon hänga i personalrummet. Tyckte hon gjorde sig utmärkt där i butiken. :love:

Jag är kluven, eftersom det för mig personligen hade gjort så stor skillnad vilken sorts hund det var, eftersom jag tidigare varit extremt hundrädd efter en händelse i barndomen. Nu är det mycket bättre, men åsynen av individer ur vissa raser - utan koppel - får fortfarande blodet att stelna i ådrorna på mig. Jag blir helt lamslagen och det skulle jag ju inte vilja vara med om när jag är ute och handlar, liksom, ett sådant panikpåslag förstör ju en hel dag. Däremot de allra flesta andra raser, fine, jag gillar ju egentligen hundar massor!

Jag vet såklart att det är irrationellt och att en golden kan vara lika farlig som en staffe eller liknande men det är ju sådär med rädslor och skräck.

Tycker det är upp till butiksägaren att bestämma. Men om det sprang runt en lös hund hade jag nog inte handlat där. Jag har inget emot hundar, är uppvuxen med hund, men har respekt för okända hundar, så vill inte ha den runt mig när jag handlar. Bakom disken skulle vara okej för mig.

Pälsdjursallergiker begränsas från att handla i just den skobutiken, inte från att handla skor.
Vid en viss punkt i en tråd brukar alltid de där buke-extremerna komma. :D

Det är väl ingen som påstått att det är en mänsklig rättighet att få handla skor var man vill eller att allergiker och hundrädda riskerar få gå barfota?

Om man sätter "hund i affären" före att sälja det som butiken säljer så ser det inte helt professionellt ut, i mina ögon. Om jag själv hade hund i min skoaffär skulle den få hålla sig i personalutrymmet, för att jag ville ge ett helt seriöst intryck.

Och jag kan ju undra vad som händer om även kunderna tar med sina hundar in i affären. Är hund tillåtet bör det ju gälla alla hundar. Hoppas då att samtliga klarar hundmöten bra.

Fast så måste det inte vara. T ex jag använder inte allergikerna som någon förevändning. Jag gillar hundar så till den grad att jag får lägga band på mig för att inte börja gosa med dem. Jag frågar ägaren först.

Så för min personliga del skulle hund i butiken snarare vara ett plus. Men inte för andra som jag faktiskt också tänker på - som allergiker eller hundrädda, eller folk som blir osäkra när hundar är omkring dem.

Och jag kan ju undra vad som händer om även kunderna tar med sina hundar in i affären. Är hund tillåtet bör det ju gälla alla hundar. Hoppas då att samtliga klarar hundmöten bra.
Nej det är verkligen inte tillåtet att ta med hund i en affär bara för att det finns en hund där. Det är helt upp till ägaren (av butiken alltså) att bestämma om hundar får följa med in.

Jag är kluven, eftersom det för mig personligen hade gjort så stor skillnad vilken sorts hund det var, eftersom jag tidigare varit extremt hundrädd efter en händelse i barndomen. Nu är det mycket bättre, men åsynen av individer ur vissa raser - utan koppel - får fortfarande blodet att stelna i ådrorna på mig. Jag blir helt lamslagen och det skulle jag ju inte vilja vara med om när jag är ute och handlar, liksom, ett sådant panikpåslag förstör ju en hel dag. Däremot de allra flesta andra raser, fine, jag gillar ju egentligen hundar massor!

Jag vet såklart att det är irrationellt och att en golden kan vara lika farlig som en staffe eller liknande men det är ju sådär med rädslor och skräck.
Precis. Du har ju ingen chans att undvika det. Är du ute på promenad så vet du att du kommer att möta hundar, du kan vara uppmärksam och hålla åt sidan. Men kliver du in i en skobutik så förväntar du dig inte att möta en hund.

Nej det är verkligen inte tillåtet att ta med hund i en affär bara för att det finns en hund där. Det är helt upp till ägaren att bestämma om hundar får följa med in.
Det är väldigt många nu som påpekar att ägaren bestämmer men det är överflödigt. Det är inte lagar och regler jag är ute efter utan vad som är vettigt att göra.

Och jag skrev "bör". Om en hund är tillåten bör även andra vara det.

Ursäkta korspost men det skulle bara vara så intressant att se om en tråd på temat får samma svar på Senior som på Hund. (Korspostandet är alltså själva poängen ;))

Är det okej att en skoaffär har en hund gående bland skor och kunder?

Jag tänkte lagt tråden i vuxna först, men ändrade till hund. :p

Nej, jag tycker det är opassande med lösa hundar i skoaffär, klädaffär och liknande. Känns ofräscht bland rena varor. Och inte ok för hundrädda och allergiker att behöva möta en hund där man inte förväntar sig det. Det ska finnas en skylt på dörren i så fall.

Jag tycker om hundar till viss del, dvs snälla väluppfostrade hundar som jag kan klappa om jag själv vill, inte som jag blir "tvungen" att klappa när hunden hoppar fram eller ägaren tycker att man ska klappa deras bebis. Därför är det bara ett fåtal hundar jag har träffat som jag faktiskt verkligen tycker om. :) Jag är inte varken allergisk eller hundrädd, men har mött många konstiga hundägare.

Så här långt kan jag nog konstatera att mitt trådexperiment inte föll ut riktigt som jag trodde att det skulle göra. Jag trodde att skillnaderna Hund vs Senior skulle vara större än de är.

Möjligen tror jag mig se att perspektivet "har man inget hunddagis är detta bästa lösningen" är vanligare på Hund, medan perspektivet vad man vill/inte vill möta i en butik är vanligare här. På Hund utgår man från hunden, här utgår man från butiken. Vilket nog kan vara förväntat.

Vid en viss punkt i en tråd brukar alltid de där buke-extremerna komma. :D

Det är väl ingen som påstått att det är en mänsklig rättighet att få handla skor var man vill eller att allergiker och hundrädda riskerar få gå barfota?

Om man sätter "hund i affären" före att sälja det som butiken säljer så ser det inte helt professionellt ut, i mina ögon. Om jag själv hade hund i min skoaffär skulle den få hålla sig i personalutrymmet, för att jag ville ge ett helt seriöst intryck.

Vad är buke-extremerna? :confused:
Nästa generations buke-maffia? Har de gått i pension kanske?

Jag ser det överhuvudtaget inte som oprofessionellt att ha en hund i butiken. Det är ju ingen ovanlighet att diverse yrkesgrupper har hundar med sig eller runt sig?
Jag tror ärligt talat inte att man förlorar särskilt mycket, om ens något, på att ha hund i en butik. Det känns som om en trevlig hund (eller annat djur för den delen) borde locka fler kunder än det skrämmer bort. Min katt lyckas ju utan problem charma en hel buss eller spårvagn när vi är ute och åker, även i rusningstrafiken :love:

Varför borde alla hundar vara tillåtna bara för att ägaren vill ha sin egen i affären? :confused: Antingen får alla eller så får ingen, som på dagis?
Det är väl lika rimligt att be kunderna att inte ta med sin egen hund in, oavsett om man har sin egen där eller inte?

Nej, jag tycker inte man ska ha det. Främst ur allergisynpunkt. Men det är väl klart butiksägaren får välja, men tycker man bör sätta upp en skylt i så fall.

[...]
Nej, jag tycker det är opassande med lösa hundar i skoaffär, klädaffär och liknande. Känns ofräscht bland rena varor.
[...]

Men inte är varor rena när man köper dem?
Det mesta har ju åkt långt, massor med folk har pillat på grejerna, kanske provat dem, de har hamnat på golvet osv osv. Jag har svårt att se att en hund med normal hygien skulle göra situationen värre.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: corzette
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
423
Senast: Jeps
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 947
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar