Hund i skobutik

Jag tycker att det är upp till butiksägaren, men att det måste finnas en tydlig skylt uppsatt så att allergiker och hundrädda vet att de inte ska gå in där. Eventuell ekonomisk förlust får butiksägaren ta med i beräkningen.

Det jag funderar lite över är att hos min veterinär ligger hens hund(ar) bakom receptionsdisken men de går en vända i väntrummet då och då. Just eventuella allergier är inte ett problem, men jag tänker mer på att de är ganska stora och även om de är snälla som guld och aldrig aggressiva så kan de stressa och trigga andra hundar, för att inte tala om katter, inlåsta och hjälplösa i en liten bur utan möjlighet att fly och i en redan stressfull situation ser den plötsligt en stor hundnos som sniffar lite intresserat. Jag vet inte riktigt om jag tycker det är så ok, även om det är mer naturligt att ha med sig sin hund om man jobbar på en veterinärklinik.

Jag undrar alltid om omtanken om allergiker är äkta eftersom den här typen av trådar tenderar att alltid handla om hundar. De väldigt allergiska personer jag har känt har reagerat även på andra saker. Den mest allergiska klarade inte heltäckningsmattor och kunde inte komma i närheten av ett stall (förbjud hästar inom tätorter?). En annan hade problem med vissa blommor (bl.a doftande varianter av rosor och nerium). Samma människa chockade av fisklukt (här vill autokorrekt ha friskluft :D) Annars är nötter en klassiker eller parfym.

Att vi aldrig ser rubriken:"Är det rätt med blommor i bokaffär", tror jag handlar om att frågan drivs av folk som helt enkelt inte gillar hundar men som väljer att använda allergiker som argument.

Jag tycker att det är upp till den som äger affären att avgöra om hundar (eller blommor,parfymer et) ska vara tillåtna. Men jag vill se mer allmänt utbredd kunskap och hänsyn. T.ex. att inte självklart ta med hunden, att sitta i hund-delen av bussen om man bär starka dofter, att tänka efter innan man serverar nötter till okända...att inte bygga sjukhus och skolor vid stall etc

Allergi är bara del av tillgängligheten.

Inga problem för min del. Frisören här har en jättegullig vit liten hund som brukar vara med i salongen. Den ligger i fönstret och spanar på folk. Första gången jag såg den trodde jag det var ett mjukisdjur :D

Jag tycker det är upp till butiksägaren. Skulle inte bry mig själv så länge hunden inte brye sig om kunderna.

När jag var barn fanns det en bokhandel som hade en stor irländsk varghund i butiken, den låg oftast på sidan och blockerade en gång. Det var min absoluta favoritaffär, pga hunden.

Jag skulle alltså föredra att besöka skoaffären med hunden, framför en skoaffär utan hund.

@MJLee: Jag vägrar ta in min(a) katter i ett väntrum där det kan finnas hundar just för att de inte är vana. Då väntar jag ute och får komma in bakvägen (så gjorde jag när jag tog bort Tassa).
Det tycker jag är så bra med Blå Stjärnan här i Göteborg. De är en av flera kliniker som är "Kattvänligceriferade", dvs katterna har ett eget väntrum helt skillt från hundar :)

Det tycker jag är så bra med Blå Stjärnan här i Göteborg. De är en av flera kliniker som är "Kattvänligceriferade", dvs katterna har ett eget väntrum helt skillt från hundar :)

Lokala Vettris är så himla litet att det inte skulle fungerar tyvärr men det går som sagt bra att komma in bakvägen. De har dock uppdelade behandlingsrum, dvs de försöker att bara ha katter i ett rum. Jag tror inte de har så många akuta besök så det lär vara lätt att dela upp det så. Vi har ett djursjukhus också så de akuta fallen hamnar där.

@MJLee: Jag vägrar ta in min(a) katter i ett väntrum där det kan finnas hundar just för att de inte är vana. Då väntar jag ute och får komma in bakvägen (så gjorde jag när jag tog bort Tassa).

Det finns fler kattägare än du som gör samma sak. Det skar i hjärtat en gång när det satt en ägare med sin katt i en bur och den verkade vara paniskt rädd för hundar som också satt och väntande. Skrek och for runt hysteriskt, försökte gräva sig ur buren och bajsade på sig i ren skräck.

Till slut gick ägaren ut med katten och väntade utanför trots vinterkylan. Bäst för alla parter. Jag fattar att man inte kan ha separata väntrum för olika djurslag men kanske skulle det kunna organiseras bättre?

Lokala Vettris är så himla litet att det inte skulle fungerar tyvärr men det går som sagt bra att komma in bakvägen. De har dock uppdelade behandlingsrum, dvs de försöker att bara ha katter i ett rum. Jag tror inte de har så många akuta besök så det lär vara lätt att dela upp det så. Vi har ett djursjukhus också så de akuta fallen hamnar där.
Visst är det så att alla inte kan bygga ett eget väntrum. Blå Stjärnan har ju helt andra resurser till sitt förfogande än en liten mottagning :)

Tycker bara om när man verkligen tänker till och försöker göra det lättare för djuren. Sen kan man ju lösa det på olika sätt.

Visst är det så att alla inte kan bygga ett eget väntrum. Blå Stjärnan har ju helt andra resurser till sitt förfogande än en liten mottagning :)

Tycker bara om när man verkligen tänker till och försöker göra det lättare för djuren. Sen kan man ju lösa det på olika sätt.

Ja, det är absolut inget gnöl på Vettris om man ber att få gå in bakvägen och på vintern är det ju lätt att ha bilen igång den tid man behöver vänta. Jag tror nog de som är där för att ta bort hundar kommer in bakvägen också, man går genom butiken för att komma till veterinärmottagningen vilket ju inte är så trevligt när man är där för något sådant.

Mig stör det inte, men jag tycker det är lite underlig kundpolicy att ha en hund ute i butiken. Vad som händer bakom gardinen till personalutrymmet (hundförvaring) struntar jag också i.

Det är ju hundar lite varstans! NK är ju fullt av hundar tex. Käkade lunch på Riche idag och ett sällskap hade med hunden, hen låg och sov vid sidan om bordet. Jag tycker att det är trevligt att hunden får vara med!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: corzette
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
423
Senast: Jeps
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 947
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Parfym