Hund i skobutik

Men jag skulle inte ha min hund på golvet i en affär som beskrivs. Det finns de som vill klappa och ge godis etc utan att kunna hundspråk. Dwt finns elaka människor och barn som inte vet hur man ska vara mot djur. Det vill jag inte utsätta henne för. Hon är blyg och totalt ointresserad av de hon inte känner och väger 1,4 kg så många tror det är en leksak.

Men jag kan väl också säga att om jag som stamkund i en kedja, hade hittat adressen för lokala butiken på nätet, åkt dit, och hindrats handla, skulle ha blivit besviken och kanske kontaktat kedjans huvudkontor.

Det är fortfarande upp till ägaren, men jag är inte speciellt säker på att en kedja tillåter sina butiker att göra vad som helst. Tillgänglighetsrrågor är väldigt viktiga för många aktörer.

Är poängen just en skobutik? Är svaren intressanta även om det skulle vara en sybehörsbutik, en körskola, en blomsteraffär?

Generellt - Jag tycker det är trevligt med hundar, jag tycker att det är hemtrevligt och personligt, men tycker att en skylt utanför om att det finns en hund i butiken vore bra - så som det faktiskt brukar se ut utomlands där det är väldigt vanligt att det ligger en fisande och storsnarkande hund under någon hylla nånstans. De som väljer att ha en hund i sin butik brukar inte ha någon påträngande hund som de utsätter sina kunder för så jag ser inte något problem här.

Tycker att det är ganska "svenskt" att svara att man inte skulle besöka den butiken. Nä, här skulle de minsann inte gå in i sån butik, men i semestershorts och flipflop på kreta går det bra med lösa hundar i hotellrestaurangen... :angel:

Ja, det är ok men jag hade velat ha en lapp på dörren att det finns hund där. Som jag skrev i den andra tråden hade jag inte velat handla i en affär med hund när det gäller saker som skor, textil och liknande. Jag vill inte ha hundhår på varorna innan jag har gått utanför dörren.

Är poängen just en skobutik? Är svaren intressanta även om det skulle vara en sybehörsbutik, en körskola, en blomsteraffär?

Generellt - Jag tycker det är trevligt med hundar, jag tycker att det är hemtrevligt och personligt, men tycker att en skylt utanför om att det finns en hund i butiken vore bra - så som det faktiskt brukar se ut utomlands där det är väldigt vanligt att det ligger en fisande och storsnarkande hund under någon hylla nånstans. De som väljer att ha en hund i sin butik brukar inte ha någon påträngande hund som de utsätter sina kunder för så jag ser inte något problem här.

Tycker att det är ganska "svenskt" att svara att man inte skulle besöka den butiken. Nä, här skulle de minsann inte gå in i sån butik, men i semestershorts och flipflop på kreta går det bra med lösa hundar i hotellrestaurangen... :angel:

Nej, det går också bort.

Jag tycker inte att hundar i allmänhet är trevliga, och tycker inte att de hör hemma i en butik som vill vara tillgänglig för alla. Inte andra djur heller.

Kanske ett äkta ursvenskt drag jag har.

Ursäkta korspost men det skulle bara vara så intressant att se om en tråd på temat får samma svar på Senior som på Hund. (Korspostandet är alltså själva poängen ;))

Är det okej att en skoaffär har en hund gående bland skor och kunder?

Okej om det är ägarens hund. Men jag är allergisk, så jag skulle ganska snabbt lära mig att ägaren har hunden lös i butiken och sluta handla där.

Nej, poängen är väl inte just skobutik, det var bara för att tråden på Hund handlade om det. Vilken som helst icke mat- eller zoobutik är väl likvärdig när det gäller frågan.

Det enda jag ser som skulle behövas i situationen är en skylt där det står "Hund i butiken", eller nått, så alla är upplysta om det och kan göra ett aktivt val att inte gå in.

Sen hade jag inte brytt mig det minsta så länge hunden är väluppfostrad och inte bits eller kissar på mig eller nått annat lätt obehagligt :p ! Att en hund bara är i lokalen, vare sig det är inne på kontor eller ute i själva verksamheten hade jag inte brytt mig om.

Ursäkta korspost men det skulle bara vara så intressant att se om en tråd på temat får samma svar på Senior som på Hund. (Korspostandet är alltså själva poängen ;))

Är det okej att en skoaffär har en hund gående bland skor och kunder?

För min del - ja. Förutsatt stabil hund som inte stökar.

Skylt i fönstret är lämpligt för att varna allergiker och hundrädda.

Nej, poängen är väl inte just skobutik, det var bara för att tråden på Hund handlade om det. Vilken som helst icke mat- eller zoobutik är väl likvärdig när det gäller frågan.
Ska jag vara ärlig så tycker jag det är mer snuskigt och otäckt med lösviktsgodis eller salladsbarer i mataffärer där snuskiga människor tallar på saker och ting än vad en hund är i vilken typ av affär det än handlar om.

Jag tycker det är trevligt så länge det inte är en påflugen hund.
"Men han är JÄTTESNÄLL och vill bara LEKA!"

f9363c19f827e839398d24d54dca074b.jpg

Enda gången det hänt var på Hardenborgs i Uppsala :). Men det gick ju bra då jag inte är hundrädd, men hade jag varit det hade jag nog vänt och gått ut. När hunden hälsat klart gick den och lade sig.
Skylt på dörren är ok

Jag undrar alltid om omtanken om allergiker är äkta eftersom den här typen av trådar tenderar att alltid handla om hundar. De väldigt allergiska personer jag har känt har reagerat även på andra saker. Den mest allergiska klarade inte heltäckningsmattor och kunde inte komma i närheten av ett stall (förbjud hästar inom tätorter?). En annan hade problem med vissa blommor (bl.a doftande varianter av rosor och nerium). Samma människa chockade av fisklukt (här vill autokorrekt ha friskluft :D) Annars är nötter en klassiker eller parfym.

Att vi aldrig ser rubriken:"Är det rätt med blommor i bokaffär", tror jag handlar om att frågan drivs av folk som helt enkelt inte gillar hundar men som väljer att använda allergiker som argument.

Jag tycker att det är upp till den som äger affären att avgöra om hundar (eller blommor,parfymer et) ska vara tillåtna. Men jag vill se mer allmänt utbredd kunskap och hänsyn. T.ex. att inte självklart ta med hunden, att sitta i hund-delen av bussen om man bär starka dofter, att tänka efter innan man serverar nötter till okända...att inte bygga sjukhus och skolor vid stall etc

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: corzette
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
423
Senast: Jeps
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 947
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar