Hund i skobutik

När jag var barn fanns det en bokhandel som hade en stor irländsk varghund i butiken, den låg oftast på sidan och blockerade en gång. Det var min absoluta favoritaffär, pga hunden.

Jag skulle alltså föredra att besöka skoaffären med hunden, framför en skoaffär utan hund.

Samma här! :D

Har en släkting med just skobutik och de har alltid haft hunden i butiken (fick somna in för ngn månad sedan). Eller egentligen var han på lagret och kontoret, stack ut huvudet genom draperiet ngn gång ibland och spanade eller kom ut för en klapp om han kände igen någon bekant (som vi då).

Jag har inga problem med det och det verkade inte deras kunder ha heller trots att det var en stor hund med lite kamphundsutseende. Men han brydde sig å andra sidan inte om vanliga kunder och vandrade inte omkring heller.

Jag tycker det är helt OK med hund så länge den vet sin plats och inte försöker interagera med kunder som inte vill. Sist jag var hos optikern hade de sin hund i affären, en mycket liten hund som traskade omkring. Den var inte särskilt intresserad av att hälsa på folk, och jag tror inte någon skulle blivit skrämd av den. Allergier är ju en annan sak, förstås. En lapp på dörren som varnar för att det finns hund i affären? :up:

Den här tråden har fått mig att tänka på kameler.
Får man ha en kamel eller behöver man tillstånd? I skobutik?
Jag måste googla.

ägaren får ha precis vad den vill i sin butik.
Skylt är bra att ha på dörren dock.

Inte säker på att hålla kamel i skobutik är helt i djurskyddets smak.

Men visst, hundar, råttor, ormar och papegojor kan säkert röra sig fritt. Det är bara inte min typ av butik.

Inte säker på att hålla kamel i skobutik är helt i djurskyddets smak.

Men visst, hundar, råttor, ormar och papegojor kan säkert röra sig fritt. Det är bara inte min typ av butik.
Jag va inne i en färgaffär dom hade en liten spaniel som kom och hälsade, trevligt.
En blombutik hade papegoja också trevligt. :)
Jag blir glad av djur i butiker.

(Däremot hade jag inte utsatt mina egna hundar för alla människor som kommer och går i butiker)

Ja, det är ju trevligt. Vet flera affärer som har katt som inte sällan legat på disken vid kassaapparaten när man handlat.

Att vi aldrig ser rubriken:"Är det rätt med blommor i bokaffär", tror jag handlar om att frågan drivs av folk som helt enkelt inte gillar hundar men som väljer att använda allergiker som argument.

Eller så har de förmågan att tänka på andra än sig själva? Jag gillar hundar och skulle inte dra mig för att gå in i en affär så länge det inte var hundar av det respektingivande slaget. Tvärtom, det är jättekul att träffa på hund. Men att jag gillar hundar innebär inte att jag inte kan tänka lite längre - dvs till de som är allergiker.

Att tråden handlar om hundar beror, som jag skrev i startinlägget, på att den utgår från en tråd på Hund. Inte på Tulpaner.

Det jag funderar lite över är att hos min veterinär ligger hens hund(ar) bakom receptionsdisken men de går en vända i väntrummet då och då. Just eventuella allergier är inte ett problem, men jag tänker mer på att de är ganska stora och även om de är snälla som guld och aldrig aggressiva så kan de stressa och trigga andra hundar, för att inte tala om katter, inlåsta och hjälplösa i en liten bur utan möjlighet att fly och i en redan stressfull situation ser den plötsligt en stor hundnos som sniffar lite intresserat. Jag vet inte riktigt om jag tycker det är så ok, även om det är mer naturligt att ha med sig sin hund om man jobbar på en veterinärklinik.

Där skulle jag mörda, kan jag ju säga. Så sjukt omdömeslöst! När jag hade katter använde jag två olika kliniker, båda hade avgränsat en del till kattväntrum. Mina katter var stressade som tusan, hade det dessutom kommit en hund ...

Ursäkta korspost men det skulle bara vara så intressant att se om en tråd på temat får samma svar på Senior som på Hund. (Korspostandet är alltså själva poängen ;))

Är det okej att en skoaffär har en hund gående bland skor och kunder?

Det tycker jag. Däremot kräver det nog en viss sorts hund för att inte inverka menligt på affären ( inverkar hunden menligt så lär den försvinna från butiken illa kvickt). De gånger jag träffat hundar i butik, mäklarbutik, däckfirma el dyl. så har hunden liksom bara funnits där och inte sprungit runt och hälsat på kunderna. Jag tänker mig att det är mindre allergent med en hund som ligger nöjd vid kassan än en som springer runt och slickar på kunderna?!

Det tycker jag. Däremot kräver det nog en viss sorts hund för att inte inverka menligt på affären ( inverkar hunden menligt så lär den försvinna från butiken illa kvickt). De gånger jag träffat hundar i butik, mäklarbutik, däckfirma el dyl. så har hunden liksom bara funnits där och inte sprungit runt och hälsat på kunderna. Jag tänker mig att det är mindre allergent med en hund som ligger nöjd vid kassan än en som springer runt och slickar på kunderna?!
Ja, det låter nog rimligt.

• Gilla
Reactions: Sar
Jag svarar också här och är fortfarande för näringsidkarens rätt att göra som hen vill i sin butik. Jag tycker dock att det är vettigt att informera.

Om jag haft en butik hade hundarna absolut fått vara med, jag personligen hade dock inte haft dem lösa bland kunderna (möjligen min förra hund men inte dessa två vildar). Men för mig hade det varit ett större mervärde att slippa lämna bort dem och allt var det innebär, bara att hitta ett hunddagis med så generösa öppettider som butiker brukar ha hade nog varit ett problem. Så jag hade fått ta den eventuella förlusten av kunder.

Och allergi kan självklart vara ett problem även på inrättningar där man generellt kan förvänta sig djur som ex. veterinär, djuraffär eller liknande. Bara för att en har ett djurslag behöver det ju inte betyda att en inte är allergisk mot andra.

Senast ändrad:
I närmsta by med skoaffär så har de hund. En jättetrevlig lapphund. Den brukar mest vara bakom disken och kommer inte och hälsar förrän den har fått veta att det är okej. Så om man har en uppfostrad hund så har jag inga problem med att de har med hunden på jobbet. I samma by så har frisören också en hund, en sheltie, som brukar hälsa lugnt med viftande svans när man kommer in i salongen. Som någon sa, är man allergisk eller hundrädd så brukar det alltid finnas andra skoaffärer.

Ja.
På däckfirman jag använder och även bilglasfirman finns det hundar. Den på glasfirman låg precis innanför dörren så jag fick runda den på vägen in.
Jag tycker det är trevligt.

Helt ok med hund så länge den inte själv tar initiativ att interagera med kunder enligt mig.
Tänk vad olika det är, jag tycker det är helmysigt när man blir mött av en hund i affären, gärna nån bastant kramvänlig sak. :love:

//Djurmagneten. :heart

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: corzette
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
423
Senast: Jeps
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 947
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar