Hund i skobutik

Jag är glad över att jag jobbar på myndighet och att frågan om hundar på jobbet inte finns. Jag går inte in i en butik där det finns en hund, jag tycker det är otryggt med lösa okända hundar, jag tycker att det är ohygienisk med hundlukt och hår.

Sen har jag rätt svårt med hundägare som kräver att deras hundar ska få vara med dem överallt hela tiden. Att få ta med dem på jobbet måste vara en stor förmån, inte bara praktiskt utan även ekonomiskt då hunddagis inte är billigt. Det är något man bör vara tacksam över att få, inte förvänta sig och ha som krav.
I min tillvaro råkar jag sällan på sådant eftersom de hundägare jag känner är vettiga, men jag hade en gång en kompis som skaffade hund och sedan krävde att hela omgivningen skulle anpassa sig efter den. Inklusive mina hästar de gånger hon bett om att få följa med oss till stallet. Hon hade jätteproblem med att hitta jobb eftersom hon inte lyckats lära hunden att vara ensam och jobbade inom vården.

Jag har också stött på den typen av hundägare men nog är de i minoritet. Många hundägare verkar dock tycka att jag också ska tycka om deras hund och förstår inte att jag inte särställer deras hund från vilken råtta, orm eller fågelspindel som helst som någon har som husdjur.

Att ha med husdjur på jobbet är inget man kan räkna med, eller behålla rätten till. Precis som man inte kan ha med barnen, myrfarmen eller papegojburen var som helst när man ska jobba, dvs har sålt sin tid till arbetsgivaren.

I mitt yrke är det nästan uteslutet att ha en hund på kontoret. Jag har sett det på enstaka företag och tyvärr har det i 100% av fallen parats med andra negativa parametrar.

Nej, poängen är väl inte just skobutik, det var bara för att tråden på Hund handlade om det. Vilken som helst icke mat- eller zoobutik är väl likvärdig när det gäller frågan.

Nu är ju visserligen mitt jobb just en zoobutik, men det är lite lustigt där hur olika åsikter jag och ägaren till butiken har om det där med hundar. Jag tycker att min hund kan ligga på kontoret och i värsta fall still bakom kassan. Ägaren tycker det är kul att kasta boll inne i butiken eller göra en inkallning när han är 100 meter från hunden. (Ni vet bowling...) Antingen har vi väldigt tålmodiga kunder, eller mer troligt har en selektering skett så att det bara är de tålmodiga kvar.:cautious:

Jag har också stött på den typen av hundägare men nog är de i minoritet. Många hundägare verkar dock tycka att jag också ska tycka om deras hund och förstår inte att jag inte särställer deras hund från vilken råtta, orm eller fågelspindel som helst som någon har som husdjur.

Att ha med husdjur på jobbet är inget man kan räkna med, eller behålla rätten till. Precis som man inte kan ha med barnen, myrfarmen eller papegojburen var som helst när man ska jobba, dvs har sålt sin tid till arbetsgivaren.

I mitt yrke är det nästan uteslutet att ha en hund på kontoret. Jag har sett det på enstaka företag och tyvärr har det i 100% av fallen parats med andra negativa parametrar.

Håller med, jag har tyvärr bara träffat ett par enstaka hundmänniskor med väluppfostrad hund, de flesta vill att jag ska älska deras hund lika mycket som de själva gör och att man helt enkelt ska klappa och prata med den halvt tokiga hunden först.

På vissa arbeten kanske det fungerar att ha med hund, men jag tycker att man ska räkna med att behöva dagmatte eller hunddagis när man har hund och allt annat blir en bonus/förmån.

Nu är ju visserligen mitt jobb just en zoobutik, men det är lite lustigt där hur olika åsikter jag och ägaren till butiken har om det där med hundar. Jag tycker att min hund kan ligga på kontoret och i värsta fall still bakom kassan. Ägaren tycker det är kul att kasta boll inne i butiken eller göra en inkallning när han är 100 meter från hunden. (Ni vet bowling...) Antingen har vi väldigt tålmodiga kunder, eller mer troligt har en selektering skett så att det bara är de tålmodiga kvar.:cautious:

Jag tycker du har en bra inställning. Hade jag kommit in i zooaffären och någon kastar boll med en hund hade jag faktiskt gått ut igen. Men hade den legat bakom kassan eller någon annanstans så hade jag inte ens tänkt på den.

Jag hade för länge sedan en kollega som tyckte det var så självklart att denne skulle få ta med sin nyinköpta valp till jobbet på myndigheten att denne inte ens frågade.

Jag har absolut inga problem med att folk har hunden med sig på jobbet - men naturligtvis under förutsättning att hunden inte stör varken övrig personal eller ev besökare/kunder.

Själv har jag haft förmånen (ja, jag ser det som en förmån!) att kunna ha med hund på arbetsplatsen de senaste 20 åren. Känns otroligt lyxigt, faktiskt. Men om det inte hade funkat så hade jag självklart löst hundpassningen på annat sätt. Hunden får vara på mitt rum, dörren är öppen, men ett kompostgaller hindrar henne från att gå ut.

Nu råkar alla mina kollegor vara jätteförtjusta i min lilla jycke, vilket jag förstås är tacksam för. Vi har ofta besökare på vår arbetsplats, många gånger även från andra länder, och hittills har alla varit positiva till min kontorshund.
Jag minns speciellt en mycket strikt och prydligt klädd japansk affärsman som - när han fick syn på min hund - föll ner på knä och ropade "oh, doggy, doggy, doggy!" och började leka hej vilt med hunden. Efter det var det betydligt lättare att förhandla med honom!

Men, återigen, det är en förmån att kunna ha hund med sig på jobbet - inte en rättighet!

Det finns en sådan affär där jag jobbar och första gången jag var in och köpte en lampa hade jag missat skylten som satt bredvid dörren (tittade i mobilen?)så jag blev väldigt förvånad när det kom fram en gammal liten dvärgtax med grå nos och hälsade på mig. Sedan gick hon lika lugnt tillbaka.
På väg ut tittade jag på skylten som sitter uppe de dagar hon är där.
"XXXXXX jobbar också här" står det på den och har en bild på henne.
Så man behöver inte vara rädd att möta en GD, utan vet vilken sorts hund det är.

För min del är det OK att ha hund i butik, men då är jag hundälskare och inte allergisk.
Nu kom jag ihåg att en frisörska hade sin gamla hund liggandes i en korg i friseringen också.
Tror nog att kunderna saknade denna när hon dog.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: corzette
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
423
Senast: Jeps
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 946
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar