Hund i skobutik

Förbud mot det mesta ligger lite i tiden, många vill vara med och peta där dom egentligen inte har nåt att göra med hur det egentligen är bara för att få vara lite duktiga, lite för mer än andra bara för att dom KAN bestämma. Förbud mot allt överallt är en diskriminering det också, ett sätt att få trycka ner fast då lindar man in det hela så det blir så subtilt det bara går. Nä fram för lite mera "Indienstuk" och gärna några kossor i stan också. :love:

(Aldrig kunde jag väl tro att du Petruska och jag skulle ha samma syn på sakerna, det kan ju vara för att vi i grunden kanske är ganska lika som vi hamnat i luven på varann tidigare,,,,,, :o )

Det är svårt med allergi.
På mitt förra jobb hade jag en med allergi mot häst. Jag var ibland i stallet på morgonen innan jobbet dvs då måste jag duscha efter stallet och innan jobbet.
På samma jobb hade jag också en person som var doftallergiker. Hon ville inte att man skulle tvätta hår och duscha innan jobbet utan helst kvällen innan. Jag prövade med schampo och tvål som inte skulle lukta men ibland sa hon att hon kände av det.
Så ibland blir det fel hur man än gör det.

Och för övrigt kan det uppstå konflikter i själva tillgänglighetsdiskrimineringen just när det gäller hundar.

Anställd A är synskadad och behöver ledarhund och anställd B är allergisk mot hundar.

Då är det förbjudet att förbjuda den hunden, samtidigt som anställd B måste beredas en acceptabel arbetsmiljö.

Ett bra exempel när andra lösningar än förbud måste komma till, som säkert skulle kunna användas istället för förbud annorstädes också. @Petruska.

Förbud mot det mesta ligger lite i tiden, många vill vara med och peta där dom egentligen inte har nåt att göra med hur det egentligen är bara för att få vara lite duktiga, lite för mer än andra bara för att dom KAN bestämma. Förbud mot allt överallt är en diskriminering det också, ett sätt att få trycka ner fast då lindar man in det hela så det blir så subtilt det bara går. Nä fram för lite mera "Indienstuk" och gärna några kossor i stan också. :love:

(Aldrig kunde jag väl tro att du Petruska och jag skulle ha samma syn på sakerna, det kan ju vara för att vi i grunden kanske är ganska lika som vi hamnat i luven på varann tidigare,,,,,, :o )
Tyvärr visar dina inlägg att du öht inte fattar problemet och att du inte förstår vad diskrimineringsgrunder är. Du vill förneka problemet. Jag skulle vilja lösa det.

Och för övrigt kan det uppstå konflikter i själva tillgänglighetsdiskrimineringen just när det gäller hundar.

Anställd A är synskadad och behöver ledarhund och anställd B är allergisk mot hundar.

Då är det förbjudet att förbjuda den hunden, samtidigt som anställd B måste beredas en acceptabel arbetsmiljö.

Ett bra exempel när andra lösningar än förbud måste komma till, som säkert skulle kunna användas istället för förbud annorstädes också. @Petruska.
Just när det blev hundförbud hos oss fanns en ledarhund i lokalerna. :p

Och det är ju ett universitet. Rätt vad det är har även någon student ledarhund med sig.

Men jag fattar att ledarhund och älsklingshund står under olika regler. Jag VILL bara inte att det är som det är nu.

Alltså. Det finns ju sällan mer ohygieniska grejor än de som blivit pillade på i butik. Andras ytterkläder som strukit mot, folk som tassat på dem (utan att ha tvättat händer efter toabesök? Bytt bölja? Torkat babykräk?)

Vad är det för människor som vill att man ska tvångsklappa deras hundar? Har jag aldrig varit med om, snarare tvärtom. Finns det en hund i affären får man ju oftast inte röra dem ö h t.

Ja, klart det finns fler ohygieniska saker än hundhår. Jag förväntar mig bara inte en hund i en skoaffär.

Ja, jag har stött på flera hundägare som vill att man ska klappa deras hundar (dock inte i affärer) och jag tycker mycket om djur, men tycker inte att jag behöver springa runt och klappa alla djur jag ser. Vet flera stycken som släpper fram sin hund som kommer fram och hoppar på byxbenen och ägaren säger att man ska klappa, medan jag inte ens har velat få smutsiga byxben från början.

Likaså tycker jag inte att folk måste klappa hästarna när man är ute med dom, de får gärna klappa, men jag uppskattar om de kollar av läget först och jag har aldrig uppmanat någon att de ska klappa.

Men inte är varor rena när man köper dem?
Det mesta har ju åkt långt, massor med folk har pillat på grejerna, kanske provat dem, de har hamnat på golvet osv osv. Jag har svårt att se att en hund med normal hygien skulle göra situationen värre.

Nej inte är de rena, men jag förväntar mig helt enkelt inte en lös hund bland skorna.

Tack. Om hunden som redan finns på arbetsplatsen är en servicehund. Hur löser man vem som ska diskrimineras då?

Nu vet jag inte exakt vad begreppet en "servicehund" är. Men om hunden redan är en del av verksamheten så får man diskriminera (undantag finns i lagen), dvs i verksamheter där hunden måste finnas för att verksamheten ska fungera.

Om det är en ledarhund till exempel så går lagen i baklås om man talar om förbud. Då krävs smartare lösningar på problemet än totalförbud. Och det finns ju alltid lösningar, bara man vill.

Vill någon göra något för oss allergiker, kriminalisera rökning.

Det är ett djävla otyg som verklige förstör. Enda stället som är värre än utanför krogen är utanför sjukhusentréen. Där står folk (i gröna kirurgkläder, eller vitklädda i sjukvårdspyjamas!!) och röker under rökfritt-sjukhus-skylten. Roligt för lungsjuka med KOL att få stånga sig igenom muren av rökare och dimman av cigarettrök.

Och se på parfymer på samma sätt som tobaksrök. Jag vet att jag inte är ensam om att få min tillvaro begränsad p g a folk som stinker parfym. Skulle parfymerade människor vara hänvisad till samma avdelningar som hundar i kollektivtrafiken är vi många som skulle välja kollektivtrafik istället för egen bil.

Då får du nog titta utanför din egen bubbla. Själv kan jag inte påminna mig om när jag senast såg en yrkesutövare som hade med hunden på jobbet. Och jag säger inte att min bubbla är rättare än din, men den besvarar frågan du ställer. Även om det är vanligt för dig är det inte det för alla.

Menar du att du aldrig gått in i en lokal och sett att någon haft med sig hunden på jobbet? Verkstan? Kontor? Butik? Grossister?

Jag rör mig förvisso en hel del mellan olika yrkesutövare och lokaler men nog händer det då och då att man möter en hund. Allt från lastbilschaufförer till revisorer. Jag vill nog påstå att din bubbla i så fall är ganska liten.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: corzette
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
423
Senast: Jeps
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 946
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar