Hund i skobutik

Absolut. Jag tycker att det är helt ok med hund i affär (dock ej vanlig mataffär), även på restaurang är ok.
När jag växte upp hade tanten som ägde matvarubutiken sin gamla tax med i affären och kom nån med hund och skulle handla så fick hunden följa med in, det var liksom så naturligt så ingen reflekterade ens över lämpligheten. Skulle man handla så fick man vackert först klia gamla Pia (taxen hette det) på magen när hon slängde sig ner på rygg annars sprang hon ivägen tills kliandet var avklarat. :D

Jag ser absolut inte nåt olämpligt i att hundar som kan sköta sig är i en matvaruaffär, då är det mycket värre med alla "mini-huliganer" som står och gräver i lösgodiset med händerna utan att föräldrarna bryr sig och människor som snorar och hostar rätt ut bland livsmedlen. :wtf:

Angående allergi.. Det är väl ganska få allergiska människor som får starka reaktioner på att bara vara i samma rum som tex en hund?
Jag känner många som är allergiska mot hundar men väldigt få som inte klarar av att gå in en kortare stund i en lokal där det finns/brukar finnas en hund.

Och för den personen som är så allergisk lär det väl knappast göra någon skillnad om hunden ligger bakom kassan eller om den rör sig fritt i lokalen?
Kan en så allergisk person ens vara nära butikens ägare som troligen har fullt med allergener på sig?

Lite OT.

Det verkar som det finns en del arbetsplatser med hundar på. Vad händer om man ska rekrytera och en sökande är starkt allergisk mot pälsdjur? Man får inte diskriminera sökande om det inte är ett hinder för själva yrkesverksamheten. Dvs ett hunddagis skulle - förvånade över ansökan - få sålla bort den personen. En random butik får det inte.

Jag har en erfarenhet nämligen av att det blev heta känslor när just det inträffat. En arbetsplats där en av runt 10 anställda fick tillstånd att ta med sig hunden på vissa villkor. Senare anställdes en pälsdjurskänslig person och tillståndet drogs in av ledningen. Personen med hunden reagerade ungefär som om man hade relegerat dennes barn från skolan. Samma person blev förbannad som satan halvtannat år tidigare när det var en allergiker (kund) som skulle gästarbeta hos företaget 2-3 veckor. "Sånt jävla skit att chefer sätter upp projektets exekvering så att hen inte kunde ha hunden på jobbet. Kan ni inte tänka alls?"

Hur resonerar ni som har hund på arbetsplatsen där? Kan ni hålla tröskeln tillräckligt låg för att inte ta med hunden, så att sådana situationer löser sig?

Senast ändrad:
Lite OT.

Det verkar som det finns en del arbetsplatser med hundar på. Vad händer om man ska rekrytera och en sökande är starkt allergisk mot pälsdjur? Man får inte diskriminera sökande om det inte är ett hinder för själva yrkesverksamheten. Dvs ett hunddagis skulle - förvånade över ansökan - få sålla bort den personen. En random butik får det inte.

Jag har en erfarenhet nämligen av att det blev heta känslor när just det inträffat. En arbetsplats där en av runt 10 anställda fick tillstånd att ta med sig hunden på vissa villkor. Senare anställdes en pälsdjurskänslig person och tillståndet drogs in av ledningen. Personen med hunden reagerade ungefär som om man hade relegerat dennes barn från skolan. Samma person blev förbannad som satan halvtannat år tidigare när det var en allergiker (kund) som skulle gästarbeta hos företaget 2-3 veckor. "Sånt jävla skit att chefer sätter upp projektets exekvering så att hen inte kunde ha hunden på jobbet. Kan ni inte tänka alls?"

Hur resonerar ni som har hund på arbetsplatsen där? Kan ni hålla tröskeln tillräckligt låg för att inte ta med hunden, så att sådana situationer löser sig?
Jag har i annonser sett att det står att det finns hund på arbetsplatsen. Även vid en anställningsintervju jag var på nämndes det. Kanske söker personerna inte jobbet då? Personligen är jag lite splittrad till det....

Jag har i annonser sett att det står att det finns hund på arbetsplatsen. Även vid en anställningsintervju jag var på nämndes det. Kanske söker personerna inte jobbet då? Personligen är jag lite splittrad till det....

Jo. Fast det duger inte att diskriminera utlandsfödda bara för att man tydligt annonserar att det finns rasister på arbetsplatsen. Även om liknelsen är sådär.

Lite OT.

På min arbetsplats fick folk ha med hund förr, numera får de det inte. För att ha säkerhetsmarginal mot allergiker. Det var helt okontroversiellt när förbudet infördes, de som tidigare haft med hund förstod och protesterade inte.

Lite OT.

Allvarlig fråga:
Kan man som anställda kräva att det inte ska finnas hundar på arbetsplatsen då?
Jag tänker att man kan väl anställa en hundallergiker och så är det upp till denne att lösa problemet med allergin?
Det verkar ju vara så det fungerar med många andra allergier som tex doftallergi?

Allvarlig fråga:
Kan man som anställda kräva att det inte ska finnas hundar på arbetsplatsen då?
Jag tänker att man kan väl anställa en hundallergiker och så är det upp till denne att lösa problemet med allergin?
Det verkar ju vara så det fungerar med många andra allergier som tex doftallergi?

Ja, det är arbetsgivaren som ska lösa arbetsmiljöproblem för sina anställda och anpassa arbetsplatsen så att den fungerar för de anställda.

En lösning kan vara att en allergiker placeras i egen lokal eller att hundarna placeras i särskild lokal. Till exempel.

Jo. Fast det duger inte att diskriminera utlandsfödda bara för att man tydligt annonserar att det finns rasister på arbetsplatsen. Även om liknelsen är sådär.
Ja jag förstår din aspekt. Frågan är ju dock vart man drar gränsen. Jag har ibland sett tex organisationer som skriver att de förutsätter att man delar deras värderingar om man söker jobbet. Det har varit religiösa organisationer, djurs rättigheter etc.
Då får inte en religiös organisation vilja ha någon med den religionen?

Ja jag förstår din aspekt. Frågan är ju dock vart man drar gränsen. Jag har ibland sett tex organisationer som skriver att de förutsätter att man delar deras värderingar om man söker jobbet. Det har varit religiösa organisationer, djurs rättigheter etc.
Då får inte en religiös organisation vilja ha någon med den religionen?

Det är inte så lätt. Men det är skillnad på att dela värderingar, och att inte kunna utföra ett arbete pga uppställda hinder på arbetsplatsen. Det är en arbetsmiljöfråga.

Ja, det är arbetsgivaren som ska lösa arbetsmiljöproblem för sina anställda och anpassa arbetsplatsen så att den fungerar för de anställda.

En lösning kan vara att en allergiker placeras i egen lokal eller att hundarna placeras i särskild lokal. Till exempel.

Hur kommer det sig då att hänsynen mot vissa allergier är så dålig som den är?

Med reservation för att texten är från 2002: Arbetsmiljöverket säger att hundfrågan faktiskt indirekt är reglerad i arbetsmiljölagstiftningen eftersom ingen (aka allergiker och hundrädda) ska behöva drabbas av ohälsa på jobbet:

http://databas.infosoc.se/rattsfall/105

Det var tydligt svar. Även på @As_Vegas fundering, det gäller även andra allergier.

Dessutom betonas att hundförbud är en enkel åtgärd, vilket innebär att den förväntas genomföras av arbetsgivaren utan pardon. Vid behov, vill säga.

Det var tydligt svar. Även på @As_Vegas fundering, det gäller även andra allergier.

Dessutom betonas att hundförbud är en enkel åtgärd, vilket innebär att den förväntas genomföras av arbetsgivaren utan pardon. Vid behov, vill säga.
Ja. Och egentligen låter det väl som ganska sunt förnuft. Om någons hälsa riskerar påverkas av hundar så får de inte vara där. Det är ju trots allt en arbetsplats.

(Däremot gäller ju förbudet inte besökare, så en ensam butiksägare kan ju ändå ha hund i sin butik)

Vet man att det kommer att finnas hund på arbetsplatsen och man av nån anledning inte accepterar det så söker man inte jobbet. Punkt! Har man ko-skräck söker man ju inte jobb som mjölkare och ladugårdspersonal eller tror man att bara för att man har ko-skräck så slipper man mjölka? Jag har själv jobbat extra på en gång där det fanns en traktorgalen hund som jämt skulle åka med. En praktikant fick reda på det i förväg och sa "inga problem" men sen kom det fram att praktikanten var hundrädd, gissa vem som fick sluta praktiken asap. och ta bussen hem samma timma? Man försöker inte knuffa ut en snäll hund ur traktorn när man tror ingen ser. :rage:

Hade min varghund med på jobbet jämt, iofs bestämde jag ju själv men å andra sidan hade ingen i personalen invändningar. Dock fick han inte "umgås" med kunderna.
Min senaste hund bor ju hos exet men hon är med henne på jobbet varje dag och det är inga problem.

Vet man att det kommer att finnas hund på arbetsplatsen och man av nån anledning inte accepterar det så söker man inte jobbet. Punkt! Har man ko-skräck söker man ju inte jobb som mjölkare och ladugårdspersonal eller tror man att bara för att man har ko-skräck så slipper man mjölka? Jag har själv jobbat extra på en gång där det fanns en traktorgalen hund som jämt skulle åka med. En praktikant fick reda på det i förväg och sa "inga problem" men sen kom det fram att praktikanten var hundrädd, gissa vem som fick sluta praktiken asap. och ta bussen hem samma timma? Man försöker inte knuffa ut en snäll hund ur traktorn när man tror ingen ser. :rage:

Dina exempel är inte ens nära varandra.

Självklart kan man inte söka anställning som hundtrimmare om man inte kan vara nära hundar. Precis som att man inte kan vara mjölkare utan att vara nära kor. Så när kor eller hundar är en del av verksamheten, en del av det som behövs för att skapa intäkterna, är det inga konstigheter.

Däremot kan man tänka sig att man ska kunna söka jobb som skoförsäljare även om man är allergisk mot hundar eller rädd för hundar. Eller allergisk mot kor, rädd för ormar eller fågelspindlar.

Att göra något åt det i praktiken kan nog både vara svårt och lätt beroende på omständigheter, precis som diskriminering med andra grunder.

På min arbetsplats fick folk ha med hund förr, numera får de det inte. För att ha säkerhetsmarginal mot allergiker. Det var helt okontroversiellt när förbudet infördes, de som tidigare haft med hund förstod och protesterade inte.
Min fd rumskamrat på jobbet brukade ha hund med sig tills det blev förbjudet. Jag tog det nog hårdare än hon. Givetvis protesterade jag inte. Min erfarenhet av att försöka stå emot "allergiargument" är sådan att jag numera bara böjer mig.

Men jag undrar verkligen om förbud mot allt överallt är den enda eller bästa lösningen.

Min fd rumskamrat på jobbet brukade ha hund med sig tills det blev förbjudet. Jag tog det nog hårdare än hon. Givetvis protesterade jag inte. Min erfarenhet av att försöka stå emot "allergiargument" är sådan att jag numera bara böjer mig.

Men jag undrar verkligen om förbud mot allt överallt är den enda eller bästa lösningen.

Jag tror att det är den enklaste lösningen som alla lätt kan förstå löser problemet. Absolut inte enda lösningen.

Lite OT.

Det verkar som det finns en del arbetsplatser med hundar på. Vad händer om man ska rekrytera och en sökande är starkt allergisk mot pälsdjur? Man får inte diskriminera sökande om det inte är ett hinder för själva yrkesverksamheten.
Var går det att läsa?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: corzette
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
423
Senast: Jeps
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 947
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar