Hund i skobutik

Jag jobbar på hundvänligt kontor med mycket kundbesök, vi har 5hundar på plats varav 2 mina. (Vi har skylt utanför att det finns hundar)
Hittills har inga kunder vänt i dörren, men hundarna är å andra sidan totalt obekymrade om att det kommer och går folk. Ingen som tittar upp ens en gång utan alla hundar ligger och sover hos respektive matte/husse.

Och det är nog det som krävs om det ska fungera. Det går ju inte att 5st eller ens 1 hund för den delen) kommer och hoppar, skäller och klättrar.

Sen kan jag förstå att folk tycker det är olustigt, men med en skylt på dörren är ju valet fritt att gå in eller stanna utanför.

Extremerna var självklart inga personer, då hade jag skrivit extremisterna. Extrema påståenden handlade det om.

Jag ser det överhuvudtaget inte som oprofessionellt att ha en hund i butiken. Det är ju ingen ovanlighet att diverse yrkesgrupper har hundar med sig eller runt sig?

Då får du nog titta utanför din egen bubbla. Själv kan jag inte påminna mig om när jag senast såg en yrkesutövare som hade med hunden på jobbet. Och jag säger inte att min bubbla är rättare än din, men den besvarar frågan du ställer. Även om det är vanligt för dig är det inte det för alla.

Extremerna var självklart inga personer, då hade jag skrivit extremisterna. Extrema påståenden handlade det om.

Då får du nog titta utanför din egen bubbla. Själv kan jag inte påminna mig om när jag senast såg en yrkesutövare som hade med hunden på jobbet. Och jag säger inte att min bubbla är rättare än din, men den besvarar frågan du ställer. Även om det är vanligt för dig är det inte det för alla.

Jaha, då förstår jag hur du menar. Men jag förstår nog inte vad som skulle vara extremt i det jag skrev, på något sätt?
Nej, det kan säkert vara olika på olika ställen. Nu bor jag i stan, och här är det visserligen betydligt färre hundar än i småstaden jag kommer ifrån, men man ser dem ju ändå då och då.

Det är väl helt ok om det informeras tydligt med skylt men som kund vill jag då också veta att hunden går lös och inte bara befinner sig bakom disken. Det senare har jag inga som helst problem med, men med tanke på hur många hundägare som har dålig koll på hur sina fyrbenta älsklingar fungerar och beter sig samt att jag gärna vill att mina varor är hårfria åtminstone tills de kommer innanför dörren hemma vill jag nog helst inte handla där det strosar runt en hund bland hyllorna.

Och jag kan ju undra vad som händer om även kunderna tar med sina hundar in i affären. Är hund tillåtet bör det ju gälla alla hundar. Hoppas då att samtliga klarar hundmöten bra.
För många år sen hade dåvarande Lantmännen-butiken som numera är nedlagd en stor rottis som gick där och skrotade, snäll mot allt och alla, tröstade ledsna småbarn, kramvänlig, snäll och timid och tog aldrig strid mot andra hundar utan bara VAR. Ingen backade i dörren, inte ens hundrädda för den spred en känsla av trygghet omkring sig sa flera hundrädda trots att det var den stora bastanta modellen som lätt skulle vält precis vem som helst. Älskad av alla och saknad av alla.

Lokala Vettris är så himla litet att det inte skulle fungerar tyvärr men det går som sagt bra att komma in bakvägen. De har dock uppdelade behandlingsrum, dvs de försöker att bara ha katter i ett rum. Jag tror inte de har så många akuta besök så det lär vara lätt att dela upp det så. Vi har ett djursjukhus också så de akuta fallen hamnar där.

Djursjukhuset har en egen katthörna(fast man måste gå genom det vanliga väntrummet för att komma dit). :)

Jag tänkte lagt tråden i vuxna först, men ändrade till hund. :p

Nej, jag tycker det är opassande med lösa hundar i skoaffär, klädaffär och liknande. Känns ofräscht bland rena varor. Och inte ok för hundrädda och allergiker att behöva möta en hund där man inte förväntar sig det. Det ska finnas en skylt på dörren i så fall.

Jag tycker om hundar till viss del, dvs snälla väluppfostrade hundar som jag kan klappa om jag själv vill, inte som jag blir "tvungen" att klappa när hunden hoppar fram eller ägaren tycker att man ska klappa deras bebis. Därför är det bara ett fåtal hundar jag har träffat som jag faktiskt verkligen tycker om. :) Jag är inte varken allergisk eller hundrädd, men har mött många konstiga hundägare.

Alltså. Det finns ju sällan mer ohygieniska grejor än de som blivit pillade på i butik. Andras ytterkläder som strukit mot, folk som tassat på dem (utan att ha tvättat händer efter toabesök? Bytt bölja? Torkat babykräk?)

Vad är det för människor som vill att man ska tvångsklappa deras hundar? Har jag aldrig varit med om, snarare tvärtom. Finns det en hund i affären får man ju oftast inte röra dem ö h t.

Djursjukhuset har en egen katthörna(fast man måste gå genom det vanliga väntrummet för att komma dit). :)

Så bra :up: Tyvärr har jag hört lite för mycket negativt om Djursjukhuset på senare år så jag väljer hellre Vettris som varit bra alla gånger för mig och lika för min moster. Är det något akut blir det dock Djursjukhuset.

Saknar fortfarande veterinären i Blixbo :(

Vad är det för människor som vill att man ska tvångsklappa deras hundar? Har jag aldrig varit med om, snarare tvärtom. Finns det en hund i affären får man ju oftast inte röra dem ö h t.
Är man inte helt efterbliven så väntar man ju tills djuren själva tar kontakt, trångskramar man nån som vill vara ifred får man finna sig i att blodvite kan uppstå och man blir full med hål.

Så bra :up: Tyvärr har jag hört lite för mycket negativt om Djursjukhuset på senare år så jag väljer hellre Vettris som varit bra alla gånger för mig och lika för min moster. Är det något akut blir det dock Djursjukhuset.

Saknar fortfarande veterinären i Blixbo :(

Vettris är säkert bra för mindre ingrepp men de saknar möjlighet till viss avancerad vård. Det plus akut vård har jag varit till djursjukhuset för och varit nöjd de gånger det behövts. Annars har vi en bra klinik på hemmaplan för småsaker(som vaccinering eller nu senast ett sår), bäst gillar jag nog kliniken i Djurås.

Men nu är vi rejält OT! :D

(För att komma tillbaka på banan så tror jag inte att någon av dem behandlar kameler.)

Är man inte helt efterbliven så väntar man ju tills djuren själva tar kontakt, trångskramar man nån som vill vara ifred får man finna sig i att blodvite kan uppstå och man blir full med hål.

Oerhört många är just så efterblivna. Vår rottis är väldigt reserverad och vi säger alltid till att låta honom vara. Trots det kastar sig folk över honom, sätter sig och ska KRAMA och hålla fast honom. Suicide by dog?

Jag hade inte brytt mig. Men det beror ju lite på hur hunden är också. Vi hade en hästaffär i stan där de hade en hund lös. Den kom och kollade vilka som kom och sen ignorerade folket. Den ville inte hälsa eller så, den gick verkligen bara runt och skötte sig själv.
En glad labrador som kommer i full fart och ska ha kli är väl värre. Eller jag hade fortfarande inte brytt mig, men andra kunder kanske tycker det är obehagligt

Oerhört många är just så efterblivna. Vår rottis är väldigt reserverad och vi säger alltid till att låta honom vara. Trots det kastar sig folk över honom, sätter sig och ska KRAMA och hålla fast honom. Suicide by dog?
Att inte ens vuxna människor fattar längre, barn, tja är dom små så förstår även djuren att det kan bli lite fel men bryr sig inte (jag brukar säga "barn och djur blir aldrig fel när det gäller små barn") men vuxna människor, hur tänkte dom där egentligen? :confused:
Grannens gamla schäfer var kramvänlig men dock inte mot alla, "tvångskramade" jag honom så "schäferpratade" han och tuggade på mig :o :p men vi hade ett mångårigt förhållande och busade alltid fast på lika villkor och båda visste vi var gränsen gick och då blir det aldrig fel. Deras nya Berner Sennen är likadan mot mig men definitivt inte mot alla.

Okända hundar får alltid ta initiativet, vill dom inte hälsa så slipper dom men vill dom ligga i knät så får dom, förra sommaren fick jag en rottis som tillhör ett ökänt gäng i knät när jag käkade utanför Donken, han hade mitt knä som huvudkudde :heart och hans husse brydde sig inte. Folk gick långa omvägar. :D

Det är väldigt många nu som påpekar att ägaren bestämmer men det är överflödigt. Det är inte lagar och regler jag är ute efter utan vad som är vettigt att göra.
Det behöver ju inte vara båda och, visst är det lagar och regler, men det är åtminstone i mitt fall också ett uttryck av vad jag tycker är vettigt att göra. Jag tycker att det är vettigt att näringsidkaren bestämmer. Om man som ägare ser ett mervärde i att ha sin hund i sin butik tycker jag att det är vettigt att ha det.

Precis. Folk generellt har förvånande lite hundvett.
Exakt! Regel ett är ju "låt hunden känna in och sen ta ställning till om den vill kontakta dig" men det är inte många som förstår tyvärr. Jag är en väldigt öppen och, som jag märkt, "lättläst" människa så därför blir det inga kontroverser, djuren vet var dom har mig, blir trygga i mitt sällskap och vill gärna vara med mig oavsett ras eller storlek. Dom söker aktivt kontakt, får hälsa och kela lite och det är dom som bestämmer om vi ska gå vidare med en djupare relation, inte jag.

Sen på bollen, så tycker jag att vi allvarligt bör överväga hur fler platser i samhället i sin helhet kan tillåta djur i högre grad. Därför att vi så väldigt väl vet att djur är väldigt viktiga för människors välfärd. Jag skulle alltså gärna se fler hundvänliga arbetsplatser, butiker och kaféer, tex. (Jag vet att allergi existerar, jag tycker så ändå. Jag vill se smarta och kreativa lösningar här.)

Vad jag mycket gärna vill se, för att plocka upp bollen igen ;), är ställen som äldreboenden med möjlighet att ha ett husdjur, hund eller katt. Nu är det förbjudet i princip över allt och jag förstår principen att det kan vara ohygieniskt, men samtidigt vet alla hur viktigt det kan vara för välmåendet för en äldre person, tom de som är dementa, med närhet till djur. Det finns ju många berättelser om äldre som är helt förtvivlade över att behöva lämna sin katt/hund när de tvingas flytta från hemmet.

Och lite på samma ämne, idag är det inte hemtjänstens ansvar att ta hand om husdjuret, men jag tror att det är en oerhört viktig komponent av vardagsglädjen och måendet så det borde kunna inkorporeras tidsmässigt sätt. IMO. Och, så vi slipper tragedier som den med katten som svalt ihjäl eftersom hemtjänsten inte hade befogenhet att öppna dörren, att det ska finnas med att om brukaren ligger på sjukhus/är död har hemtjänsten rätt att gå in i hemmet i syfte att enbart ta reda på det efterlämnade husdjuret.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: corzette
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
423
Senast: Jeps
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 947
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar