Hund i säng?

Mina hundar är båda välkomna i sängen. Camaro sover nästan alltid i sängen mellan mig och husse, Ila brukar föredra att sova någon annan stans. Ibland trängs vi alla fyra. De har inga problem med att gå iväg och sova någon annan stans om jag ber dem.

Min hund sover i sängen, iallafall under dom kallare tiderna, nu sover han mest under sängen. Blir alldeles för varmt i sängen även om han står ut ett litet tag.

Ingen hund i sängen. Hunden är öht inte ens på övervåningen utan har sina domäner på nedervåningen. Iofs är vi tvåbenta alltid på nedervåningen, förutom när vi sover eller duschar, så det går nog ingen nöd på hunden.
Hunden är en golden retriever som i omgångar fäller något alldeles vansinnigt (till exempel just nu :banghead: ) och det räcker gott och väl med pälstussar på en våning. (Dessutom har jag heltäckningsmatta i övre hallen och den vill jag inte ha hundpäls i.)
Dessutom skulle nog jag bli för varm väldigt snabbt om vi delade säng.

Mina sover alltid i sängen! Har aldrig provat att säga att dom inte får så vet inte hur det skulle fungera. Tiken brukar gå och lägga sig några timmar innan oss så för det mesta ligger hon redan i sängen när vi går och lägger oss och hanen följer med när vi går.

Tiken sover oftast i fotänden och ålar upp för lite gos på morgonen. Hanen sover oftast ihopkrupen mot någon av oss, på kudden eller på/tvärs över någon av oss. Så mysigt så <3

Men nu måste vi nog skaffa större säng har en 140 bara och får ju hem en tredje hund om några veckor. Så då ska sängen rymma mig och sambo, tre franska bulldoggar och 1-3 katter.

Mina sover i min säng, gärna under täcket. Det är förvånansvärt hur mycket plats två dvärgpudlar kan ta... Men visst är det mysigt!

Min ena(Ayla) sover i sängen. Min andra (Nacita) gör inte det eftersom mamma hade henne de första åren och där fick hon inte vara i sängen. Dock är hon i sängen dagtid, när jag inte är där, men när jag är där går hon ner. Jag har inte velat vänja henne vid sängen riktigt för när jag försökt så ligger hon på mig och slår på mitt huvud med sina tassar, inte en lugn stund.

Min andra hund (Ayla då alltså) sover där alltid. Under täcket givetvis, en vanlig syn här är att jag sover på mage med ena benet lite uppdraget och hon sover mellan mina ben på sidan utsträckt och när det är varmt stoppar hon ut nosen utanför täcket! Ser himla kul ut!

Hur kan man INTE vilja ha hundarna under täcket i sängen? ;)

De är båda stora hundar, dobbisar.

Hah, ja precis! Det borde stå rasstandarden ;)
Köpte en 140 säng efter jag skaffade Plex, för hur skulle han annars kunna sova utsträckt på sidan brevid mig?
Ja verkligen, det verkar definitivt vara ett rasdrag! :D

Jag har en 90 säng och trängs ihop... eller rättare sagt, jag ligger i en boll nånstans i sängen och hon utsträckt. Jag har trillat ner många gånger medan hon ligger kvar utsträckt och snarkar gott...

Hah, ja precis! Det borde stå rasstandarden ;)
Köpte en 140 säng efter jag skaffade Plex, för hur skulle han annars kunna sova utsträckt på sidan brevid mig?

Jag hade 90cm-säng förut. Fungerade finfint trots två salukis... MEN så skönt det blev när jag skaffade en 120cm bred säng :D Nu skulle jag gärna ha en 140cm bred, det händer ju dessutom att man är hundvakt ibland...

Här får alla djuren ligga i sängen mer än gärna, har svårt att sova om det är helt tomt i sängen så jag har definitivt inget emot det :)

Jag är fostermamma åt en hund just nu och har varit det i 5 månader snart. Jag har jättesvårt att sova när hon ligger i sängen för att 1. Hon tar extremt mycket plats (hur kan en 3-kilos vovve ta så mycket plats?!) och 2. Jag är rädd att jag ska krossa henne, haha.
Hon är verkligen jätteduktig den lilla tjejen, hon "frågar" alltid om hon får komma upp. Får hon inte det så lägger hon sig nöjt i sin egen säng. :D

Jag "ägdes" en gång i världen av en collie tik (hon valde och köpte mig av morsan då hon var tre veckor gammal). Hon låg alltid i sängen, under täcket tills jag somnat, sedan gick hon alltid ned på golvet och sov hela natten tills det var dags att vakna, då kröp hon upp igen för att jag skulle få en "mys start" på dagen.

Jag har min hund i sängen men hon får inte vara i soffan men det är pappa som bestämt det och inte jag. Men hon får vara i sängen och hon tror nog att den är mer hennes än min haha :) Men hon lyssnar om man säger till henne att hoppa ner eller flytta på sig om hon ligger helt för mycket i vägen :P
Hon föredrar även att ha kudde och på vintrarna funkar det även ibland med täcke. Och gosedjur är ett måste! Inte för att gosa med, utan för att ligga på och gnaga på när man vaknar haha!

Jag har hört lite olika varianter av åsikter kring att ha sin hund i sängen. Den ena säger "en gång hund i sängen, alltid hund i sängen" och nästa säger att man som ledare bestämmer när något är ok och inte. Typ att det går bra ibland men är det någon gång den inte får va i sängen så ska den acceptera att den får ligga på golvet när man säger det också.

Själv har jag ännu inte hunden i sängen! Skulle vara kul att höra era åsikter :)
Schäfern sover i sängarna enbart dagtid, när ingen annan är där, det blir för varmt, russkiyn "bor" i mattes säng under täcket B-) Jag tycker inte det är fel att ha hundarna i sängen men har man stora hundar så ska man kunna säga att de ska gå ner om man vill, om man vill få plats själv vill säga B-) ja och det är väl en del av ledarskapet.

Alice sover inte i sängen nattetid, gärna på dagarna om jag ligger där med datorn, som nu. Tror det blir för varmt när jag sover där (blir "upphettad" när jag sover, typ som feber). Har henne inte i soffan heller speciellt ofta, hon verkar få mer ro i sina bäddar i olika rum.
Vi har dock som regel att hon alltid måste "fråga" först, och det klarar hon utmärkt. Hoppar hon upp i soffan helt självmant så kallar vi ner henne, men det är sällan det händer. Hon brukar "fråga" genom att lägga huvudet på soffan/stå bredvid sängen och söka ögonkontakt. Då får hon hoppa upp.
Anledningen till att vi lär henne att fråga är att det inte ska bli en självklarhet att hon får vara i soffan/sängen. Jag tror att det skulle leda till större förvirring om vi kallade ner henne då. Nu kallar vi aldrig ner henne när vi väl bett henne hoppa upp. Hon väljer själv när hon går ner.

Jag vet inte om jag tror på det där med att det ska "stärka ledarskapet" att inte ha hunden i sängen eller tvinga den till olika saker. Jag tror det är bättre med tydliga regler som hunden förstår, då blir det bäst för alla. Sen om man väljer att ha hunden i sängen är upp till en själv. :)

Vi har inte haft någon hund i sängen, jag hade kunnat tänkt mig det med första hunden men maken tvärvägrade. Men förra hunden låg första åren nedanför sängen, när vi sedan flyttade så valde han själv att ligga utanför dörren och det fortsatte han med när vi flyttade igen. ;) Det var dessutom skönt att slippa fundera på hunden när barnen var små, de sov i våran säng och det hade nog kunnat bli rätt trångt.... ;)

Nuvarande sover utanför våran sovrumsdörr, i och för sig är det bara typ 50 cm emellan dörren och sängen... ;) Första veckan låg jag på golvet och sov med honom när han var valp men rätt snabbt var han så pass trygg att han gick och la sig utan mig. ;)
Han hårar något enormt så det är rätt skönt att slippa det i sängen. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
738
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
370
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 318
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 164
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka