Hund i säng?

Vi har en deal. Hunden får ha sängen när jag inte ligger där. När jag ligger där ska hunden inte vara i sängen.

Det funkar jättebra. Förutom att varje morgon vaknar jag hopklämd i ett hörn med en stor hund utsträckt i sängen...

;)

Inga problem be honom hoppa ner. Ger honom tillåtelse att hoppa upp ibland när jag tittar på tv eller så med. Men han vet att man inte får ligga i sängen med matte utan att fråga. Tydligen säger jag alltid ja när jag sover...

Alltså, om man frågar, och ingen säger "nej", då betyder det ju "ja". Det vet väl alla? ;)

Häromhelgen så satt vår lilla jycke under ett bord nära en person med en bulle i handen. Den här personen känner (uppenbarligen) inte vår hund så bra, och struntande helt enkelt i hans blickar... Så, eftersom hon inte sagt "nej" på hans fråga... så flög han upp och ryckte åt sig bullen så snart hon råkade hålla den i rätt höjd ;D

Vår tjej sover inte i sängen på nätterna, men när min sambo åker till jobbet vid 06:30 tar hon sig friheten att klättra upp för morgonmys. Vill jag inte ha upp henne säger jag till henne att lägga sig i sin egen säng igen. När vi haft mindre hundar har de sovit med i sängen, det är det mysigaste :love:

När sambon jobbar natt sover båda hundarna i sängen. Corgin brukar jag ligga sked med (på hans initiativ), och Salukin ligger nere vid fötterna.

När sambon sover hemma blir det där lite trångt. Vi har en 120cm-säng, och får inte plats med någon större i denna lägenheten. Corgin brukar hoppa upp och natta oss, sedan går han ner och sover under sängen, för att sedan hoppa upp och väcka oss på morgonen. Salukin tenderar i att ligga i en liten boll vid fötterna tills sambon somnat, sedan vrääääker han sig ut över våra ben. :D

Båda mina sover i sängen. Förutom när dom löper, då vill jag inte ha dom i sängkläderna eftersom att dom båda två är experter på att åla ur trosorna. ;) Dom har inga problem alls att acceptera att dom i perioder inte får sova i sängen, då sover dom gott i hundsängen istället.

Tidigare hade jag bara valpar upp till 4 månader i sängen (hade större ras förut) - det var aldrig några problem att bryta den valp-vanan. Det hände att dom kunde få sova i sängen någon gång ibland även som vuxna, men aldrig problem med "tjat". Nuvarande smådoggs har fått vara kvar även efter valpåldern - men tror dom tar större plats än mina tidigare stora hundar:D

Vi har 2 Hoffar som inte får sova i sängen, men nån enstaka gång får dom komma upp och mysa lite. Visst kan dom försöka efter ett sånt tillfälle att få komma upp igen, men dom går ner så fort man säger ifrån. Dom skulle aldrig vilja sova hos oss ändå eftersom dom är så varma av sig!

Själv har jag inte riktigt vågat ta upp lilltjejen i sängen ännu då jag lyssnat på dem som sagt att tar du väl upp hunden en gång så kan du inte säga nej sen. (Då jag är lite känslig mot kvalster vill jag inte göra det värre genom att ständigt ha massa hundhår i sängen när jag sover) Annars vore det en självklarhet att ha henne i sängen, känns som man går miste om massa mys! Men det var verkligen inte lätt de första nätterna att motstå dessa sååå ledsna valpögon som inte alls förstod varför man inte fick sova i sängen med oss. ;) Nu fungerar det dock hur bra som helst.

Vi har aldrig haft varken barn eller djur i sängen pga min mans sömnsvårigheter. När jag hade eget övernattningsboende under en period låg hundarna i sängen, jag tycker det är mysigt och det stör inte min sömn. Tycker också att det påverkar relationen positivt att sova tillsammans.

Men nu är det som det är med maken, och därför har jag med både barn och djur istället gjort så att jag har sovit hos dem när det har funnits anledning. Tex när barnen haft svårt att sova eller när vi har haft små valpar. Fortfarande läggar jag mig på madrassen i hundrummet när vi varit ute och kissat kl 5.. för jag vill inte gå upp då, och om jag sover hos dem somnar de om en stund. Och så får man vakna tillsammans i en stor hög och titta in i deras vackra ögon det första som händer på morgonen. :love:

Jag har min i sängen när jag känner för det, vilket är ofta. Ibland händer det att hon är bökig eller tar för mycket plats eller är blöt/smutsig och då får hon helt enkelt inte vara i sängen. Jag tror inte ett dugg på att om man en gång har tillåtit något så måste man alltid tillåta det. Hon kollar av med mig vad jag vill och bjuder in till. Likadant om vi väntar vid en vägkorsning. Först får man inte gå över, inte gå över, måste vänta, och sedan vips får man gå över. Jätteinkonsekvent, men fungerar bra för att jag säger och visar hur vi ska göra.

Min får inte sova i sängen, jag vill inte ha hundhår där jag ska sova och så breder sambon ut sig tillräckligt för både sig själv och 18 hundar ;)

Jag vill gärna ha min hund i sängen så det får hon absolut! men tyvärr vill hon oftast inte ligga där till min besvikelse:angel: ibland ligger hon vid fötterna men hon föredrar sin korg, lite synd tycker jag. Hade väl en fördom innan jag skaffade henne att alla hundar ville ligga i sängen:angel:

Min hund får hemskt gärna ligga i sängen men det är inte alltid som hon vill det, tyvärr!
Hon brukar hoppa upp och ligga där ett tag när jag lägger mig men lagom till att jag ska somna hoppar hon oftast ner. Hon är en liten fegis så om hon hör något ljud utifrån under natten kommer hon oftast och vill hoppa upp igen.

Jag håller med dom andra och tycker att det är supermysigt att ha henne i sängen

Min lilla sover hos mig i sängen, förutom om hon tycker att det blir för varmt. Vid vissa tillfällen, när det inte har passat att hon har sovit där, så är det bara att be henne hoppa ner så lägger hon sig och sover någon annanstans. Jag har väldigt svårt att sova utan henne i sängen. Vaknar ständigt och undrar vart hon är, eftersom hon alltid är inom en armlängds avstånd från mig om hon får välja själv. Nu är hon ju en ganska liten hund, och om jag skulle skaffa en större hund i framtiden (inte troligt) så tror jag inte att den skulle få vara i sängen :)

Mina sover inte i sängen hemma. När vi är borta får de sova i sängen, mest för att jag ska slippa släpa med deras bäddar. Var precis iväg en resa med hundarna på knappt två veckor, då sov de i sängen varje dag. När vi kom hem igen gick de och la sig i sina egna bäddar på kvällen. Så de har koll på var man sover i sängen och var man inte gör det.

Jag har hört lite olika varianter av åsikter kring att ha sin hund i sängen. Den ena säger "en gång hund i sängen, alltid hund i sängen" och nästa säger att man som ledare bestämmer när något är ok och inte. Typ att det går bra ibland men är det någon gång den inte får va i sängen så ska den acceptera att den får ligga på golvet när man säger det också.

Själv har jag ännu inte hunden i sängen! Skulle vara kul att höra era åsikter :)

Här får både hundar och katter och ligga och trängas i sängen-men de hoppar ner om man säger till tex om de är blöta eller nåt, bordern ligger alltid i sängen (eller stol/soffa dvs gärna helt eller halvt på mig/där jag befinner mig ) schäfern tycker det blir för varm och ligger bara en stund.

Har väldigt tydliga regler här hemma men jag hade gärna haft min hund sovandes i sängen. Dock så vill varken han eller jag det pga praktiska skäl ändå - han blir för varm och jag får ont i ryggen :p

Dock så ligger han oftast i sängen under dagarna, medans jag också är uppe. Blir bara för varmt om jag ligger där också.

Min hund har inga som helst intentioner att "ta över ledarskapet" från mig. Han är ju min "partner in crime", min bästa vän, min gråtkudde och allt däremellan. Det finns ingen rivalitet mellan oss.

Mina sover tyvärr inte i sängen... De tycker helt enkelt att det blir för varmt att ligga där och trängas. Oftast ligger en av dem, eller båda två, med mig ett tag, men när det blir dags att släcka och sova går de och lägger sig i sina egna sängar alternativt på golvet.
Jag skulle gärna ha dem i sängen, sover aldrig så bra som intill en tungt sovande hund :love:

Mina sover i sängen :) jag tycker det är mysigast. Dock kan de gå ner om man säger till dom. Eller om de blir för varma.

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
738
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
370
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 320
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 164
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka