Hund i säng?

IsabelleC

Trådstartare
Jag har hört lite olika varianter av åsikter kring att ha sin hund i sängen. Den ena säger "en gång hund i sängen, alltid hund i sängen" och nästa säger att man som ledare bestämmer när något är ok och inte. Typ att det går bra ibland men är det någon gång den inte får va i sängen så ska den acceptera att den får ligga på golvet när man säger det också.

Själv har jag ännu inte hunden i sängen! Skulle vara kul att höra era åsikter :)

Mina hundar sover i sängen med mig, men hoppar ner och lägger sig i egna bäddar om jag ber dem.

Mina hundar sover I sängen, och JAG har svårt att sova om en av dem saknas. I andra situationer har de inga problem med att anpassa sig. (förutom i tältet verkar det som. Vi ska köpa en dubbel sovsäck. )

Vi har en deal. Hunden får ha sängen när jag inte ligger där. När jag ligger där ska hunden inte vara i sängen.

Det funkar jättebra. Förutom att varje morgon vaknar jag hopklämd i ett hörn med en stor hund utsträckt i sängen...

;)

Inga problem be honom hoppa ner. Ger honom tillåtelse att hoppa upp ibland när jag tittar på tv eller så med. Men han vet att man inte får ligga i sängen med matte utan att fråga. Tydligen säger jag alltid ja när jag sover...

Mina sover numera i en spjälsäng bredvid min säng. Var inga som helst problem att få dom att sova där istället för i sängen.

Jag säger bara en sak:
Godmorgon.jpg

Det är alltså mina ben i mitten av bilden, inrullade i täcket mellan hunden längst till vänster och den ljusa :D Jättemysigt, fast lite tråkigt att hunden i fåtöljen inte ville komma och ligga vid mitt huvud, där fanns det gott om plats!

Kort sagt sover jag alltid med hund i sängen, jag kan inte sova annars om det inte är hysteriskt varmt vill säga. Vid de tillfällen då jag haft människosällskap i sängen och därför inte velat ha hund med också så har jag helt enkelt sagt "gå och lägg dig" och pekat på fåtölj eller hundbädd. De kan "gå och lägg dig" och de vet att de ska lägga sig där jag pekar. Har de väl lagt sig på annat ställe så sover de där. Visst har det hänt att jag trots det vaknat med hund i sängen, eller som när Wahidah klev upp och la sig på bröstkorgen rakt över den man jag dejtade ett tag :D Men det tillhör ändå ovanligheterna, jag ser inte att jag någonstans har problem med att få hundarna att sova på annan plats om det behövs.

Sedan tror jag att det är jättesvårt(!) att få hunden att förstå säng-situationen om man inte gör något ihop i vardagen. Att alltid försöka ha en så bra relation som möjligt med hunden, där man samarbetar i vardagen kring allt som händer och där man aktiverar hunden såväl mentalt som fysiskt tror jag är ett måste för att även "småsakerna" ska fungera. Jag märker tex att inkallningsträningen går tusen gånger bättre när vi kommit igång med lydnadsträning, för hundarna blir vana vid att göra saker MED mig.

Vi är inte bara några varelser som råkar bo under samma tak, sammanlänkade med ett koppel ute och med några tråkiga kommandon att lyda vid några få tillfällen där hunden annars kan uppfattas som jobbig. Vi går promenderna tillsammans, samarbetar vid såväl hundmöten som när det gäller val av lämplig väg i trasslig terräng. Vi sover ihop, äter i samma rum, myser i samma soffa, tränar tricks och lydnad, leker kravlöst ihop regelbundet och pysslar om varandra. Allt med fokus på att ha kul ihop, att belöna det positiva och förebygga negativa situationer så att de aldrig behöver uppstå. Har man en sådan grund, då tror jag inte att det någonsin blir några större problem att lära hunden hur man vill ha det kring sängar, soffor m.m.

Herr dobbis sover i sängen, numera gärna utsträckt längs med sidan - förr sov han mer i fotändan.
Kan inte sova utan honom, och det finns ju inget mysigare än att ha honom snusandes brevid.

Mina hundar har alltid fått lära sig vad de blir inbjudna till. Att ligga i sängen är en sällsynthet. Men ja...det har hänt att jag bjudit in de hundar jag haft genom åren till att ligga i sängen. När de är rena osv. Men det är inget de tar för givet att de får på samma sätt som jag satt andra gränser.
Min nuvarande kommer nästan varje morgon och "frågar" om att få komma upp i sängen för "morgonmys".
Men att sova där på natten vet han finns inte på kartan och gör aldrig ett försök ens :)
Dessutom snarkar han, sprattlar, skäller och gnyr så han sover inte ens i sovrummet utan i hallen.

Mina hundar får vara i sängen så länge jag ligger där, oftast sover alla fem med mig men ibland väljer en av hanarna eller powder puffen att sova på soffan i vardagsrummet istället. Jag tycker att det är mysigt att ha dem i sängen och sover som bäst när de ligger där, de få gånger jag varit på resande fot utan hundarna och övernattat har jag sovit fruktansvärt dåligt :crazy:

Mina hundar sover alltid i sängen, varför skulle de inte liksom? De är ju mina bästa vänner! Dessutom så kan jag inte sova utan dem.

Jag har hört lite olika varianter av åsikter kring att ha sin hund i sängen. Den ena säger "en gång hund i sängen, alltid hund i sängen" och nästa säger att man som ledare bestämmer när något är ok och inte. Typ att det går bra ibland men är det någon gång den inte får va i sängen så ska den acceptera att den får ligga på golvet när man säger det också.

Själv har jag ännu inte hunden i sängen! Skulle vara kul att höra era åsikter :)

Två av våra hundar sover med oss i sängen (den tredje tycker det blir för varmt). De hoppar inte upp självmant utan blir "inbjudna" att sova hos oss (eftersom vi tycker det är mysigt). De har allihop sina korgar i sovrummet och det är inga problem att be dom hoppa ner och lägga sig där istället om vi skulle vilja ha sängen för oss själva.

Mina sover inte i sängen. Men min sambo vill gärna ha den lilla i sängen, så ibland får hon komma upp. Den stora är inkontinent, så hon får inte ligga i sängen.

Den stora sov hos mig i sängen sina första år. Men när jag flyttade hemifrån fick hon sluta med det, mycket pga sin egen kvalsterallergi. Med henne var det inte lätt att få bort sängsovandet. Hon ville såklart vara nära och förstod inte alls. Nu sover hon precis bredvid mig, fast på sin egen bädd.

Mina sover i sängen. Lillen vill ligga nära med kroppskontakt och prata o gosa en stund innan han somnar. Ibland om det är för varmt eller så, så går de och lägger sig nån annanstans. Visst kan jag be dem gå ner om jag vill, men det ser jag ingen anledning till.

Jag har en dubbelsäng, den ena halvan är hundens. Ibland tycker jag han har svårt att hålla sig på sin sida. Eller som när han somat ute på balkongen och kommer in vid tretiden, för då fryser han en smula, då ska han värma sig på mig. Min hund kommer undan med allt!

Jag håller inte på med något ledartjosan, tror inte på dominans åt något håll.

Självklart sover hundarna i sängen!
Ture blir förtvivlad om han inte får det, helt fel ras om man vill ha en hundfri säng.
Han ligger under täcket eller ingosad i mitt hår vid min nacke.

Ruben sover där han har lust, sängen, under sängen, krogen, soffan osv.

Jag tror inte ett smack på att hunden "tar över" eller tror att den är "flockledare" om den sover på samma plats som resten av flocken. Mina sover i sängen. Billy sover helst på kudden, Ivan sover helst mot min fot.

Att ha hundmys i sängen är ju typ det finaste med att vara hundägare :D

10401491_10152940220043761_7587327670097611601_n.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
738
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
370
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 318
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 164
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka