Jag säger bara en sak:
Det är alltså mina ben i mitten av bilden, inrullade i täcket mellan hunden längst till vänster och den ljusa
Jättemysigt, fast lite tråkigt att hunden i fåtöljen inte ville komma och ligga vid mitt huvud, där fanns det gott om plats!
Kort sagt sover jag alltid med hund i sängen, jag kan inte sova annars om det inte är hysteriskt varmt vill säga. Vid de tillfällen då jag haft människosällskap i sängen och därför inte velat ha hund med också så har jag helt enkelt sagt "gå och lägg dig" och pekat på fåtölj eller hundbädd. De kan "gå och lägg dig" och de vet att de ska lägga sig där jag pekar. Har de väl lagt sig på annat ställe så sover de där. Visst har det hänt att jag trots det vaknat med hund i sängen, eller som när Wahidah klev upp och la sig på bröstkorgen rakt över den man jag dejtade ett tag
Men det tillhör ändå ovanligheterna, jag ser inte att jag någonstans har problem med att få hundarna att sova på annan plats om det behövs.
Sedan tror jag att det är jättesvårt(!) att få hunden att förstå säng-situationen om man inte gör något ihop i vardagen. Att alltid försöka ha en så bra relation som möjligt med hunden, där man samarbetar i vardagen kring allt som händer och där man aktiverar hunden såväl mentalt som fysiskt tror jag är ett måste för att även "småsakerna" ska fungera. Jag märker tex att inkallningsträningen går tusen gånger bättre när vi kommit igång med lydnadsträning, för hundarna blir vana vid att göra saker MED mig.
Vi är inte bara några varelser som råkar bo under samma tak, sammanlänkade med ett koppel ute och med några tråkiga kommandon att lyda vid några få tillfällen där hunden annars kan uppfattas som jobbig. Vi går promenderna tillsammans, samarbetar vid såväl hundmöten som när det gäller val av lämplig väg i trasslig terräng. Vi sover ihop, äter i samma rum, myser i samma soffa, tränar tricks och lydnad, leker kravlöst ihop regelbundet och pysslar om varandra. Allt med fokus på att ha kul ihop, att belöna det positiva och förebygga negativa situationer så att de aldrig behöver uppstå. Har man en sådan grund, då tror jag inte att det någonsin blir några större problem att lära hunden hur man vill ha det kring sängar, soffor m.m.