Hujeda mig vilken blandning...

Sv: Hujeda mig vilken blandning...

Visst är det så, men amstaff korsningar tillhör inte riktigt dem som är okända som offer för oseriösa ägare och som framtida omplaceringar.

Jag förstår din tanke med att oseriösa förekommer i alla prisklasser men måste nog ändå säga att i vissa fall så är jag nog för ett högre pris och tror att det är svårare att det blir ett impulsköp. Även impulsköpare kan låta väldigt seriösa och som att det är genomtänkt.

Jag är för ett högre pris för hundarnas skull, bara så ingen tror något annat, men man måste som uppfödare sålla lika hårt oavsett pris så jag köper inte förklaringen helt enkelt. När det dessutom var de raserna som var inblandade så lockar det väl till sig de som inte har något emot att betala lite extra för hundarna och då gör det höga priset ändå ingen nytta.
Rent krasst tror jag att hon passade på att tjäna en slant på "olyckan" annars hade hon lika gärna kunnat försöka hitta passande hem i sin närhet och skänkt bort hundarna (utan att säga något om det till köparna i förväg). Hon har ju inte lagt ut något på uppfostran, utfodring, meritering, hälsoundersökningar etc, etc, så det är knappast som att hon förlorar några investerade pengar.

Det finns både seriösa och oseriösa valpköpare i alla prisklasser, det är upp till uppfödaren att göra bedömningen innan h*n säljer, man måste faktiskt inte sälja till alla som kommer och viftar med lite sedlar så 2000:-/valp kan vara lika seriöst som något annat.
Vill man ta 8000:-/valp så gör man det, men att tro att man sållar (annat än fattiga/snåla då möjligen) är att lura sig själv, likadant om man tror att man sållar oseriösa genom att ta ut ett dyrare pris.

Vet inte om det blev KL där eller inte...

Jodå, man måste ju sålla.
Spelar ju ingen roll egentligen priset, men man når fram till fler som öght kan svara på annonsen, som kan vara precis lika bra och bättre, med ett lägre pris.
Men man måste verkligen sålla bland köparna, oavsett pris, även om jag sålt mina för 35 000, hade jag ju inte sålt iväg valpen till första bästa som kan betala?(!!)
Jag sållar hårt, därför har jag valpar kvar och har funderat på om jag ställer för stora krav. :crazy:

Finns egentligen ingen anledning att sätt ut pris öht.

Tjuvparningar är kanske lätt hända tyvär inte i min värld.

Nehe. Så i din värld kan man rycka loss två hundar som sitter ihop? Nej, inte direkt. Det går så jävla snabbt att man inte ens hinner säga hej. Om nu h*n fick ta över tiken är det ju inte hennes fel att det vart en tjuvparning och som någon annan nämnde i tråden; Inte direkt smidigast att slå ihjäl alla.

En annan sak som jag har märkt är att amstaff, iaf här, BARA unga killar som äger den rasen. Har med dem sig på stan,knyter fast dem någonstanns och låter dem sitta där hela dagen tills de tänker vara coola igen. Så jag förstår verkligen det höga priset, som sagt för att sålla bort och se till att hunden får det så bra som möjligt istället för att kanske bli vanvårdad, misskött eller tillomed aggresiv.

Men om man vänder på steken, oreggade prazkys går för många mer kronor..
Till tjejer som vill ha en väsk hund. :crazy:

Och alla som har amstaff o dyl är inte karlar..
När vi skaffade vår PB, var det jag, som är tjej, som ville ha denna, sambon motsatte sig rejält!
Sen att jag fick min vilja igenom, och att det blev hans hund efter ett dygn, hör inte hit hehe.
Hon och han klaffade direkt, fanns inget för mig att göra än o låta dem hållas och skaffa mig en egen vovve. ;)

Lika korkat tycker jag det är med mini trenden para en papillon med en vavva och ta 23 000 helt okej ju...

Vad du tycker skiter folk i. efterfrågan styr priset och vill folk betala 23 000 så är det ju upp till dom, eller hur?

Jag skulle aldrig köpa en PB eller staff eller liknande, inte ens för 2 kr....men det har ju knappast nån betydelse för övriga världen.

Så mycket så att du var tvungen att komentera den!:bump:

Oj!!
Jag har "bevakat" tråden en stund och läst vad ni skrivit.

Jag personligen skulle aldrig köpa en blandrashund för 8000 kr men jag tycker samtidigt att det är upp till var och en att sätta ett pris utan att det ska komma nyfikna frågor om varför.

Hon har enligt henne själv tagit över hunden som var dräktig och jag tycker att det är kanon att hon ens tog över en tik som är dräktig, speciellt med blandningen som blev i valparna. Om hon själv anser att hon sållar bort mindre seriösa genom att sätta ett högre pris så tycker jag att hon ska få all rätt att göra det, utan frågor.

En renrasig amstaff med papper kostar 12.000 kr. Det betalade jag för min. Men det betyder ju inte att hon kommer kärnfrisk hela livet eller att hon kommer i alla situationer kunna sköta sig prickfritt. Det gäller alla hundraser! Bara för att man pungat ut mer pengar och råkar ha papper på sin hund betyder inte det självmant att man får en frisk hund som alltid kommer vara frisk.!

Att "sålla bort oseriösa" med hjälp av ett högre pris tycker jag är bara en dålig ursäkt att kunna ta högre betalt.
Man är inte seriösare för att man kan tänka sig att betala 8000kr mer än vad hunden är värd. Det går alldeles utmärkt att inte sätta ut något pris och sedan sålla bort köpare på telefon eller per person.
Man kanske också MISSAR världens bästa köpare som inte är beredda att betala 8000kr.

Jag tycker mest synd om människorna som köper en blandras för 8000kr, när man kan få en renrasig och veta vad man för för nästan samma pris.

Senast ändrad:

Jag menar så klart inte att en renrasig hund är FRISKARE.
Men har du föräldar släktingar (som oftast går att ses) på din valp vet att dom är MH testade ögonlysta att man har kollat höfterna.
Föräldarna kanske är lite meriterade i vad beroende på ras du har en bra uppfödare med ett gott rykte så vet du ju till 99% vad du får och vad du betalar för än när du köper en blandras..

Jag skulle fan lägga ner min verksamhet om någon med sibb/labarador korsningar tar 2 kullar om året för 8 000 per valp när jag försöker sälja mina meriterade renrasiga för 8 000

Klart att blandraser kan vara friska dom med vi har en blandras hema med div raser i och hon har levt med oss i 13 år så det är inte de.
De som jag tycker är förfärligt är priserna jag kanske är penga fixerad vad vet jag.,Men jag tycker att man tar betalt för vad man presterar.
samma sak som att man får betala mer för en meriterad hund än en omeriterad..
Men jag tycker det är lika dumt att som i annonsen som togs upp senast på buke om viktklass=prisklass på vavva valpar.

Hur menar du?

Jag menar att om någon blir så himla arg för att man får frågor i samband med en annons. ( Även om frågorna kanske inte var så himla artiga) att personen skäller ut och skriver sådär...

Hur blir det inte då om man köper en hund och det sedan uppstår problem?

Tex att man vill fråga annat om valpen.... eller om något sk dolt fel finns etc etc.

En person som skriver så här vid en liten provokation hur obehagligt kan det inte då bli om verkliga problem uppstår?

/KT

*kl*

En fråga som egentligen inte har med tråden i sig och göra,
den här rasen som tiken är, är det någon "ny" ras här i sverige?
Har aldrig hört talas om den innan, eller finns det något "svenskt" namn på rasen oxå som kanske är mer välkänt här?

Den har väl blivit mer på modet senaste åren. Hur länge den funnits i landet vet jag faktiskt inte. Mig veterligen kallas den just så, el PK.

Den godkändes -07 om jah minns rätt.

Jag har själv varit väldigt nyfiken på rasen, men alla jag träffat i Sverige har varit benrangel och inte det jag sett på bilder från hemlandet.
Så jag har dissat dem än så länge...
Men hittar jag just den där, så kommer den få bo hos mig. :angel:
Men risken verkar ju inte vara överhängande efter det jag sett på de sista utställningarna.. :crazy::(:cry:

Rent krasst tror jag att hon passade på att tjäna en slant på "olyckan" annars hade hon lika gärna kunnat försöka hitta passande hem i sin närhet och skänkt bort hundarna (utan att säga något om det till köparna i förväg). Hon har ju inte lagt ut något på uppfostran, utfodring, meritering, hälsoundersökningar etc, etc, så det är knappast som att hon förlorar några investerade pengar.

Fördet är ju SÅ lätt. Alla har ju lämpliga hundmänniskor som vil ha blandras i sin närhet.

Ibland kan jag inte hålla mig i skinnet utan måste fråga pg av min enorma nyfiken het..
Frågan till ägaren var,, Hur tänkte du?? och varför 8 000 ??

svaret:
För det första har jag tagit över tiken efter att hennes förra ägare fått veta att hon blivit dräktig med deras amstaff hane och inte ville ha kvar henne då det va för sent för abort och tänkte lämna henne på en hundgård.....
Och för det andra så tänker jag inte sälja nå valpar för 2000 kr eller nått sånt bara för att dem inte är renrasiga, och dra till sig oseriösa personer...
Va fan har du med mitt pris jag sätter o göra....

Jag har försökt göra det bästa av situationen jag hamnat i så Du kan ta reda på fakta först innan du yttrar dig om saker du inte vet ett skit om.

Så om de e nån som e dum i huvudet e de fan du, fy fan, ta o skaffa dig en riktig hobby istället för att kommentera andras annonser innan du vet va du snackar om.

..mitt svar..trevlig tjej!!!!:bump:

OJ OJ OJ vad mogen tjej. Låter som en liten snorunge som lyckats hitta sig en dräcktig tik.

Den godkändes -07 om jah minns rätt.

Jag har själv varit väldigt nyfiken på rasen, men alla jag träffat i Sverige har varit benrangel och inte det jag sett på bilder från hemlandet.
Så jag har dissat dem än så länge...
Men hittar jag just den där, så kommer den få bo hos mig. :angel:
Men risken verkar ju inte vara överhängande efter det jag sett på de sista utställningarna.. :crazy::(:cry:

Med tanke på hur vågorna har gått i deras rasklubb så är jag inte ett dugg förvånad över tjejens svar...

Det var mycket underhållande att vara på deras forum och se dem när de drog ut kriget på andra forum. Som en riktigt dålig dokusåpa. Det vill säga om man förträngde att de faktiskt hade hand om levande hundar.

Med tanke på hur vågorna har gått i deras rasklubb så är jag inte ett dugg förvånad över tjejens svar...

Det var mycket underhållande att vara på deras forum och se dem när de drog ut kriget på andra forum. Som en riktigt dålig dokusåpa. Det vill säga om man förträngde att de faktiskt hade hand om levande hundar.

Definitivt för att inte vara elak eller dryg, eller så, men kan du utvecka ditt svar?

Jag har och egentligen är, väldigt nyfiken på rasen.
Men de som håller på med den (förra året när jag försökte plugga på rasen, men gav upp pga folks knepiga inställning till små hundar)
rasen, verkar själva inte ha riktig koll?
Jag vill ha; - Som dom säger, en liten tuff hund, men alla jag träffat är benrangel och mesar. :crazy::(
Som chihuahuan, den ska vara en tuff hund i lyxförpackning, men aveln har ju på senare år gått åt fanders... :(
Så jag vågar inte köpa en vavva, än mindre en prazky..:(

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 626
Senast: Sel
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 900
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 269
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka