Höstföräldrar 2023

8 dagar kvar till BF O_o
Det har bökats runt väldigt mycket senaste dagarna, så jag funderar på om han ändå har sjunkit ner och kanske börjat fixera sig? Ska till bm på måndag så får säkert veta då.

Fördriver dagarna med allmänt röj här hemma. Det skiljer sig egentligen inte emot vad jag hade gjort en ledig dag ändå, men får se till att göra det långsamt så jag har att göra kommande veckor. Jag är helt övertygad om att gå över BF, på gott och ont...

De två katterna här hemma är dock väldigt nöjda med att ha sällskap hela dagarna, och jag klagar inte på deras sällskap heller :)
 
Idag tänker jag faktiskt göra lite smått hemma mellan vilostunderna. Skura golven till exempel och städa lite överlag. Vem vet om det kanske kan sätta igång något en gång för alla. Farfar hämtar barnet så slipper de smärtsamma promenaderna till och från skolan. Just nu har jag en tvättmaskin på och tänker försöka tvätta bort det mesta.
 
Idag tänker jag faktiskt göra lite smått hemma mellan vilostunderna. Skura golven till exempel och städa lite överlag. Vem vet om det kanske kan sätta igång något en gång för alla. Farfar hämtar barnet så slipper de smärtsamma promenaderna till och från skolan. Just nu har jag en tvättmaskin på och tänker försöka tvätta bort det mesta.
Jag håller också på att tvätta bort allt. Vi har hållit på med renovering av tvättstugan, den är inte riktigt klar ännu, men fullt fungerande.
Skönt att för en gångs skull tvätta bort allt och börja på ny kula sas.
 
Händer inte ett dugg här mer än att det fortfarande molar lite i ländryggen. Fick några riktigt smärtsamma förvärkar igår men det avstannade.

Fick ett bra råd att promenera snabbt upp för backar. Aa nej helst inte med denna smärta.
 
Varit på besök hos BM idag. Lillebror ligger åt rätt håll men högt upp fortfarande. Har UL hos läkare inbokat igen nästa vecka för att dels se att moderkakan inte ligger för öppningen men nu också för att se att han fortsatt ligger åt rätt håll iaf.
 
Jag var på en extrakoll hos bm idag eftersom min mage har legat lågt på kurvan och vid min förra graviditet så var det ungefär nu som den slutade växa helt. Idag hade den ändå vuxit 1 cm sen förra besöket för två veckor sen, men det var inte tillräckligt för att stanna på sin kurva. Så precis som förra gången får det bli ett tillväxtultraljud för säkerhetsskull. Både jag och bm tror att det bara handlar om att även den här ungen är en lite mindre modell, men förstås bra att följa upp. Så på måndag får jag titta på bebis igen, och det är ändå lite kul (om än väldigt olägligt ur jobbsynpunkt).
 
Varit på besök hos BM idag. Lillebror ligger åt rätt håll men högt upp fortfarande. Har UL hos läkare inbokat igen nästa vecka för att dels se att moderkakan inte ligger för öppningen men nu också för att se att han fortsatt ligger åt rätt håll iaf.

Min lilla ligger också högt upp. Tror dock han sjunkit ner lite nu med tanke på den vaggande gången jag fått nu. Känns absolut som jag har en basketboll mellan benen.
 
UL idag och allt såg bra ut, förutom då en avvikelse i vikt som hamnade på -13% i systemet. Jag har för mig att storebror mättes till -11 eller 12% när vi gjorde tillväxtultraljud med honom första gången. Så man ser ju ett mönster, och troligen är det väl så att jag helt enkelt får små bebisar. Men nytt UL om 3,5 veckor. Vi får väl se då hur lika bröderna jobbar, för om jag räknar rätt så är UL-tiden samma dag som jag är i 37+5, dvs samma dag som storebror föddes på :angel:
 
UL idag och allt såg bra ut, förutom då en avvikelse i vikt som hamnade på -13% i systemet. Jag har för mig att storebror mättes till -11 eller 12% när vi gjorde tillväxtultraljud med honom första gången. Så man ser ju ett mönster, och troligen är det väl så att jag helt enkelt får små bebisar. Men nytt UL om 3,5 veckor. Vi får väl se då hur lika bröderna jobbar, för om jag räknar rätt så är UL-tiden samma dag som jag är i 37+5, dvs samma dag som storebror föddes på :angel:
Hur stor var storebror när han föddes?

Storebror här var en liten plutt på bara 2650g (40+3) när han kom. Ingen hade någon aning om att han skulle vara så liten så inget UL mer än RUL gjordes. Nu ska jag iväg imorgon på tillväxt UL för lillebror. SF måtten är exakt de samma med båda men säger nog inte så mycket om storleken på bebis egentligen. Jag vägde dock också lite när jag föddes så kan ju finnas en ärftlig faktor.
 
Hur stor var storebror när han föddes?

Storebror här var en liten plutt på bara 2650g (40+3) när han kom. Ingen hade någon aning om att han skulle vara så liten så inget UL mer än RUL gjordes. Nu ska jag iväg imorgon på tillväxt UL för lillebror. SF måtten är exakt de samma med båda men säger nog inte så mycket om storleken på bebis egentligen. Jag vägde dock också lite när jag föddes så kan ju finnas en ärftlig faktor.
Oj, en sån liten en! Min vägde 2745 g vid 37+5, och hade beräknats väga ca 3 kg om han hade varit fullgången, så han var inte per definition egentligen under normalvikt, utan mer bara i de lägre siffrorna. I mitt fall var det en lågt SF-mått, och ffa att det två gånger avstannade helt som gjorde att det blev tillväxtultraljud förra gången. SF-måttet den här gången har följt mitt förra väldigt troget, så bm och jag har varit inställda på att det är troligt att det blir aktuellt igen.

Hoppas ni får bra besked imorgon!
 
Oj, en sån liten en! Min vägde 2745 g vid 37+5, och hade beräknats väga ca 3 kg om han hade varit fullgången, så han var inte per definition egentligen under normalvikt, utan mer bara i de lägre siffrorna. I mitt fall var det en lågt SF-mått, och ffa att det två gånger avstannade helt som gjorde att det blev tillväxtultraljud förra gången. SF-måttet den här gången har följt mitt förra väldigt troget, så bm och jag har varit inställda på att det är troligt att det blir aktuellt igen.

Hoppas ni får bra besked imorgon!
Inte så orolig alls över vikten. Har aldrig varit några som helst problem med storebror. Förstår att de vill ha koll men svårt att göra något åt om de är små antar jag…
 
Sista besöket hos bm och Lillebror har flyttat ner sig till ruckbar igen.

En vecka kvar till bf och noll känningar. Den 24 fick jag tid till samtal om igångsättning och jag vill inte ens tänka tanken på att behöva vara gravid så länge.
 
Sista besöket hos bm och Lillebror har flyttat ner sig till ruckbar igen.

En vecka kvar till bf och noll känningar. Den 24 fick jag tid till samtal om igångsättning och jag vill inte ens tänka tanken på att behöva vara gravid så länge.
Trodde du skulle ha bebis nästa gång du skrev i tråden! Hoppas han vill komma ut snart.

Jag har mycket sammandragningar och tryck nedåt, hoppas han kommer snart.
 
UL igår, moderkakan ligger inte helt där den ska utan 5mm över öppningen. Inget beslut som snitt än men ska tillbaka i 38+2 för ytterligare ett UL. Jag vill verkligen inte snittas, känns väldigt läskigt och obehagligt. Vad jag förstått det som är det främst pga blödningsrisken man överväger att göra det.
Pratat med en vän som är högt utbildad BM som tror jag kommer kunna föda normalt men med extra övervakning. Att man åker in så fort det startar för att kunna ha extra koll. Ska också be om att få göra en förlossningsplan innan.
 
UL igår, moderkakan ligger inte helt där den ska utan 5mm över öppningen. Inget beslut som snitt än men ska tillbaka i 38+2 för ytterligare ett UL. Jag vill verkligen inte snittas, känns väldigt läskigt och obehagligt. Vad jag förstått det som är det främst pga blödningsrisken man överväger att göra det.
Pratat med en vän som är högt utbildad BM som tror jag kommer kunna föda normalt men med extra övervakning. Att man åker in så fort det startar för att kunna ha extra koll. Ska också be om att få göra en förlossningsplan innan.
För lite pepp om det nu blir så så var mitt (akuta) snitt helt odramatiskt, inte läskigt alls och jag var snabbt på benen efteråt. Det var superproffsig personal och inte obehagligt alls. Var också inställd på vaginal födsel. Har många runt omkring mig som snittats både planerat pga tex sätesbjudning, ”akut” som mig och urakut och alla har haft en helt okej upplevelse :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 856
Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
1 336
Senast: enough
·
Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Gabby_Ossi
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 515
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Hundbur bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp