Höstföräldrar 2023

Hörrni, nu är vi faktiskt inne i september och officiell höstmånad - ju är det den här trådens tur för bebisar!

Hur har det gått för dig @Hejhopp77 ? Väntar bebisen in kroppens tillfrisknande?

Jag är nu i v 30, så långt kvar för min del men det känns fint att ha lämnat 20- talet bakom mig :)

Det är helt otroligt vad fort det går. I början på februari plussade jag och nu är det redan september.

Kanske dags för en lista? Har tänkt på det men glömt bort varje gång.
 
Hörrni, nu är vi faktiskt inne i september och officiell höstmånad - ju är det den här trådens tur för bebisar!

Hur har det gått för dig @Hejhopp77 ? Väntar bebisen in kroppens tillfrisknande?
Bebis är snäll och väntar! Jag är nästan helt återställd som tur är.


Ångrar så otroligt mycket att jag berättade rätt datum, eller ja jag sa mitten av september till alla utom min mamma, men min sambo sa exakt datum till allt och alla. Vem messas det och frågas till?! Mig! Suck. Nu slutar jag att svara på frågor om bebis. Så tröttsamt och stressande.
 
Varit i kontakt med förlossningen idag pga smärta på höger sida långt ner i magen. Ta två alvedon och vila sa de. Kontakta oss igen om det ej går över.

Den här smärtan är ny för mig. Tror själv att det är nåt ligament som gör ont. Liten gillar att böka runt på högersidan. Men jag dör inte av att vila lite extra trots att jag blir väldigt rastlös och får tråkigt snabbt.
 
Har bytt barnmorskemottagning pga att jag inte alls kände något förtroende där jag gick tidigare. Tyckte de var stressade och glömde flera saker. Skrev då i somras till Min Barnmorska (för er som är intresserade är det de som är tv serien Barnmorskorna på SVT) och idag var jag där på första besöket. Vilken underbar barnmorska jag träffade, hon frågade och det kändes som om hon brydde sig. Tyckte det var konstigt att jag inte fått göra flera olika saker hos tidigare BM. De jobbar i team om 4st och en av dessa kommer vara med under förlossningen, göra hembesök innan för att kolla när man behöver åka in, ha all kontakt med förlossningen. Samt sköta all eftervård både gällande mig och bebis i hemmet. Känns så himla bra!
Det är det ju dock bara två månader kvar, synd att jag inte kom dit tidigare.
 
Bebis är snäll och väntar! Jag är nästan helt återställd som tur är.


Ångrar så otroligt mycket att jag berättade rätt datum, eller ja jag sa mitten av september till alla utom min mamma, men min sambo sa exakt datum till allt och alla. Vem messas det och frågas till?! Mig! Suck. Nu slutar jag att svara på frågor om bebis. Så tröttsamt och stressande.
Åh så störande! Ni berättar väl det ni vill för dem ni vill när ni vill, liksom. Även om bebisen har kommit kan man vilja få vara i den känslan ett tag innan det börjar kommuniceras runt. Du gör helt rätt i att skita i att svara, du har inget redovisningsansvar.

När min första unge föddes (två veckor tidigt) messade vi våra familjer genast. Men vissa spred det genast vidare, vilket fick en släkting till min man att skriva ut gratulationer, inklusive namn på bebisen, på min vägg på Fb inom några timmar efter att ungen var född. Säkert en överreaktion, men det störde mig enormt och stressade mig att lägga ut en uppdatering själv också, så att nyheten skulle komma från mig. Hade jag varit lite smart hade jag bara raderat men jag var nyförlöst, inte smart :p
 
Åh så störande! Ni berättar väl det ni vill för dem ni vill när ni vill, liksom. Även om bebisen har kommit kan man vilja få vara i den känslan ett tag innan det börjar kommuniceras runt. Du gör helt rätt i att skita i att svara, du har inget redovisningsansvar.

När min första unge föddes (två veckor tidigt) messade vi våra familjer genast. Men vissa spred det genast vidare, vilket fick en släkting till min man att skriva ut gratulationer, inklusive namn på bebisen, på min vägg på Fb inom några timmar efter att ungen var född. Säkert en överreaktion, men det störde mig enormt och stressade mig att lägga ut en uppdatering själv också, så att nyheten skulle komma från mig. Hade jag varit lite smart hade jag bara raderat men jag var nyförlöst, inte smart :p
Gud, typ exakt detta hände oss också! Vi skrev efter några timmar till våra föräldrar och min pappa skickade givetvis genast vidare detta så sen skrev min faster ”grattis till tvillingarna!” På min facebook en timme senare där jag typ inte ens gått ut med att jag var gravid. Så stressande!
 
Gud, typ exakt detta hände oss också! Vi skrev efter några timmar till våra föräldrar och min pappa skickade givetvis genast vidare detta så sen skrev min faster ”grattis till tvillingarna!” På min facebook en timme senare där jag typ inte ens gått ut med att jag var gravid. Så stressande!

Ja det är verkligen stressande!
Och folk håller sig inte ens till positiva saker som barnafödsel. Vi råkade ut för samma sak när min svärmor dog. En nära vän till familjen (med aningens annorlunda förhållande till facebook än oss) som svärfar hade kontakt med av en slump precis då skrev på min mans vägg och beklagade mm bokstavligen någon timme efter att hans mamma gått bort. 90 % av hans facebookvänner visste nog inte ens om att hans mamma var sjuk, och min man själv satt ju inte direkt och uppdaterade facebook då så han fattade ingenting varför det började regna in kondoleanser innan han själv ens hade börjat fundera på vilka han skulle berätta för och vilka han ville prata med. Folk alltså!
 
Lillebror ligger med huvudet neråt och är ruckbar. Vi hoppas han ligger kvar där men sannolikheten är låg för att de ska vända sig när de är ruckbara sa barnmorskan.

Jag har länge misstänkt att det är en rumpa jag känt längre upp :) såklart glömde jag som vanligt efter dagens besök att ta blodprov. Gravidhjärna :angel:
 
Var på UL idag för att kolla om moderkakan flyttat sig. Tyvärr hade de glömt informera om att jag skulle ha fylld urinblåsa, kissade direkt när jag kom dit :angel: så hon kunde bara säga att troligen har den flyttat sig. Så måste tillbaka om några veckor på ytterligare ett UL, då ska en läkare göra det.
 
Han är här ❤️

Jag sitter och försöker skriva en förlossningsberättelse, det är tufft, ska nog ändå för min egen skull ta och skriva ner det jag minns sen privat.
Det fanns bara en väg i min värld, men det blev alla andra vägar och efter 40+h på förlossningen slutade allt i akutsnitt.
Har väldigt svårt att hantera hur det blev. Besviken på min kropp och huvud.
Amningen är ett enda stort mörker också.
Har inte sovit på en vecka, märks lite i texten?😂

I natt ska jag sova, det måste bli bättre nu.
 
Han är här ❤️

Jag sitter och försöker skriva en förlossningsberättelse, det är tufft, ska nog ändå för min egen skull ta och skriva ner det jag minns sen privat.
Det fanns bara en väg i min värld, men det blev alla andra vägar och efter 40+h på förlossningen slutade allt i akutsnitt.
Har väldigt svårt att hantera hur det blev. Besviken på min kropp och huvud.
Amningen är ett enda stort mörker också.
Har inte sovit på en vecka, märks lite i texten?😂

I natt ska jag sova, det måste bli bättre nu.

Låter som min (utan att veta hur allt gick till såklart).
För mig var inte snitt ens med i beräkning. Hade typ inte tänkt tanken. 36 timmar och tillslut akutsnitt, med besvikelse på kroppen och mig själv som följd. Det har jag släppt nu. Ungen kom ut helskinnad och jag blev inte allt för dålig, så det var det viktigaste med facit i hand. Men ja, kan verkligen förstå känslan. ❤️
 
Han är här ❤️

Jag sitter och försöker skriva en förlossningsberättelse, det är tufft, ska nog ändå för min egen skull ta och skriva ner det jag minns sen privat.
Det fanns bara en väg i min värld, men det blev alla andra vägar och efter 40+h på förlossningen slutade allt i akutsnitt.
Har väldigt svårt att hantera hur det blev. Besviken på min kropp och huvud.
Amningen är ett enda stort mörker också.
Har inte sovit på en vecka, märks lite i texten?😂

I natt ska jag sova, det måste bli bättre nu.
Grattis till bebisen! :heart

Så jobbigt att det inte blev som du hade tänkt, och att amningen och sömnen dessutom strular. Lite pepp om du vill ha (sluta läs nu annars!) är att på sikt är sättet ditt barn föddes på det absolut minst väsentliga i ditt föräldraskap, amning är inget måste och det är faktiskt lika viktigt att ta hand om dig som bebisen och det blir bättre! Heja dig!
 
Alltså satans jäkla halsbränna, vad jag hatar den. Extra mycket dagar som idag när jag var ensam hemma och skulle unna mig chips och dipp och halsbrännan bestämmer sig för att den tydligen hatar chips och dipp.
 
Alltså satans jäkla halsbränna, vad jag hatar den. Extra mycket dagar som idag när jag var ensam hemma och skulle unna mig chips och dipp och halsbrännan bestämmer sig för att den tydligen hatar chips och dipp.

Den där halsbrännan är bra lurig. Jag som nästan aldrig har halsbränna har det dagligen nu. Störigt!
 
Såg min mage i köksfönstret nu i kväll och insåg att den sjunkit rejält under dagen. Till och med maken reagerade på det. Har dessutom haft smärtsamma oregelbundna sammandragningar som lugnade sig med alvedon och vila. Tror lilleman sjunkit ner ytterligare i bäckenet.

Tack och lov att farfar kör barnet till skolan i morgon. Blir frukost och sen soffläge tills hon ska hämtas.
 
Alltså satans jäkla halsbränna, vad jag hatar den. Extra mycket dagar som idag när jag var ensam hemma och skulle unna mig chips och dipp och halsbrännan bestämmer sig för att den tydligen hatar chips och dipp.
Du har inte fått några piller för halsbrännan? De jag fick fungerade magiskt!
 
Du har inte fått några piller för halsbrännan? De jag fick fungerade magiskt!
Näe, jag fick tips om novaluctal av bm förra gången jag var gravid, de hjälpte noll och inget. Från annat håll fick jag tips om gaviscon, de tar jag när jag får en riktig attack och de hjälper ok. Men de har bara kortvarig effekt och hjälper mest mot när det verkligen bränner, inte så mycket mot den där uppsvällda känslan, för min del i alla fall.
 
Näe, jag fick tips om novaluctal av bm förra gången jag var gravid, de hjälpte noll och inget. Från annat håll fick jag tips om gaviscon, de tar jag när jag får en riktig attack och de hjälper ok. Men de har bara kortvarig effekt och hjälper mest mot när det verkligen bränner, inte så mycket mot den där uppsvällda känslan, för min del i alla fall.
Omeprazol åt jag och det tog bort all halsbränna för mig. Åt fram till förlossningen och dagen efter så försvann halsbrännan av sig själv.
Novalucol tycker jag var lite vekt råd från bm, babyn ligger ju där den ligger så halsbrännan är ju ofta konstant.

https://www.apotea.se/tips-rad-vid-halsbranna
 

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 855
Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
1 336
Senast: enough
·
Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Gabby_Ossi
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 515
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp