Sommar-/höstföräldrar -25

Måste nog kontakta min kiropraktor. Haft problem tidigare med låsningar kring skulderblad och axel. Så inget nytt men varit förskonad en tid nu.
Nu vid mockningen i morse slog det däremot till.
Försökt sträcka ut och massera men är helt stenhård och det strålar upp ända till huvudet och fingrar.
Borde inte vara någon skillnad med behandlingen nu som gravid mot icke gravid?
Kanske lättare få låsningar nu när det är mer vikt framåt. Sen har jag slarvat lite med mina rehabövningar :(

Idag var dagen för datering och kub. Det gick galant, även om bebis inte ville visa upp sig så enkelt. Många volter och kullerbyttor skulle det göras, så barnmorskan fick sucka både en och två gånger 😎

Känns fortfarande inte verkligt att jag är gravid igen 😅

Har ni ansökt om föräldrapenning ännu? Jag tycker det är en djungel och blir upprörd varje gång vi sitter med det, det dyker bara upp massa frågor tycker jag 🤷‍♀️🤦‍♀️.
Senaste frågan är om de bara formulerat sig väldigt konstigt, de skriver att pappan (eller ja, den som ska ha dem, men pappan i vårt fall) ansöker om de tio dagarna när hen är tillbaka på arbetet, men senast 90 dagar efter hen varit ledig. Min man ska vara ledig i 7 månader. Deras formulering skulle betyda att han inte har rätt till de 10 dagarna? Eller? 😣

Bifogade filer

• Screenshot_20250415-125243_Samsung Internet.webp
    Screenshot_20250415-125243_Samsung Internet.webp
    50,3 KB · Visningar: 25
Har ni ansökt om föräldrapenning ännu? Jag tycker det är en djungel och blir upprörd varje gång vi sitter med det, det dyker bara upp massa frågor tycker jag 🤷‍♀️🤦‍♀️.
Senaste frågan är om de bara formulerat sig väldigt konstigt, de skriver att pappan (eller ja, den som ska ha dem, men pappan i vårt fall) ansöker om de tio dagarna när hen är tillbaka på arbetet, men senast 90 dagar efter hen varit ledig. Min man ska vara ledig i 7 månader. Deras formulering skulle betyda att han inte har rätt till de 10 dagarna? Eller? 😣
Som jag minns ansöker man om 10-dagarna separat från "vanlig" FL. Och självklart har han rätt till dagarna, men eftersom han inte ska tillbaka till jobbet så får han väl ansöka om dem när han gått över på "vanlig" FL istället. FK är ganska stolpiga i sina texter (jag tänker ofta HERRE jag fattar inget och då är ändå svenska mitt modersmål! Tänk de som har ett annat språk som modersmål, hur klarar de sig i föräldraledighetsdjungeln).

Nja. Du kan ju jobba deltid men inte dubbelt.
Alltså 50% fl och 50% jobb går bra, men inte 100% fl och jobba samtidigt.

Jag har jobbat deltid i princip hela föräldraledigheten nu :)
Jag tar knappt ut någon lön och kommer få liten föräldrapenning. Kommer inte klara mig på enbart det så funderar på att strunta helt i föräldrapenningen

Jag tar knappt ut någon lön och kommer få liten föräldrapenning. Kommer inte klara mig på enbart det så funderar på att strunta helt i föräldrapenningen
Du kan ju fylla upp med föräldrapenning om du inte har fulla dagar? Och ta helger med föräldrapenning i början. Dumt att strunta i tycker jag.

Kan pappan ta ledigt eller kompensera dig ekonomiskt?

Du kan ju fylla upp med föräldrapenning om du inte har fulla dagar? Och ta helger med föräldrapenning i början. Dumt att strunta i tycker jag.

Kan pappan ta ledigt eller kompensera dig ekonomiskt?
Tar jag inte ut så mycket i lön borde jag kunna jobba 100 % och ta ut föräldrapenning 100 %
Eller jag fattar inte. Pratade med försäkringskassan för flera månader sedan och blev inte mycket klokare av det

Tar jag inte ut så mycket i lön borde jag kunna jobba 100 % och ta ut föräldrapenning 100 %
Eller jag fattar inte. Pratade med försäkringskassan för flera månader sedan och blev inte mycket klokare av det
Så vitt jag förstått kan du aldrig vara föräldraledig och jobba samma dag (samma %).
Du får ju ersättning från staten för att vara hemma med ditt barn och det kan du inte vara om du arbetar. Att jobba samtidigt blir bidragsbrott säger Lawline.
https://lawline.se/answers/vad-hander-om-man-jobbar-samtidigt-som-man-far-foraldrapenning

Jodå, han ansöker i efterhand bara :). Vi blev tex inskrivna tre dagar innan barnet kom och pappan fick ersättning från den dagen, sen var han hemma 6 månader utan ersättning.

Som jag minns ansöker man om 10-dagarna separat från "vanlig" FL. Och självklart har han rätt till dagarna, men eftersom han inte ska tillbaka till jobbet så får han väl ansöka om dem när han gått över på "vanlig" FL istället. FK är ganska stolpiga i sina texter (jag tänker ofta HERRE jag fattar inget och då är ändå svenska mitt modersmål! Tänk de som har ett annat språk som modersmål, hur klarar de sig i föräldraledighetsdjungeln).

Eller hur! Svenska är mitt och min mans modersmål också, men det känns som "försäkringskassan-ska" är ett helt eget språk ibland. Känns som om jag/vi gör det svårare än det behöver vara ibland också, men man är ju rädd för att göra fel också.

Men då låter det bara som om de formulerat sig olyckligt då. 👍

Jodå, han ansöker i efterhand bara :). Vi blev tex inskrivna tre dagar innan barnet kom och pappan fick ersättning från den dagen, sen var han hemma 6 månader utan ersättning.

Tack!

Jag tänkte att vi lämnar en tio-dagars lucka innan hans fp, och sen ansöker han om de tio dagarna.
Blir det rätt eller fel? Eller man ansöker om fp och byter sen ut tio dagar till "tio-dagar"?

Jag jobbar på Löf där vi har en hel radda kollegor som jobbat på FK, både med SGI och övrigt, och som även varit föräldralediga själva. De har lovat hjälpa mig med allt det där och ”hålla mig i handen” med ansökan och uttag av föräldraledighet etc. Så jäkla lyxigt!! 😅

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 109
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 088
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 344
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 945
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025