Sommar-/höstföräldrar -25

Jag måste säga att det är en otroligt go känsla att kunna svara "tredje" när folk frågar "Är det ditt första eller andra barn?". Med första barnet hade ALLA så extremt mycket råd och berättelser om allt från vad jag minsann hade kvar att vänta av graviditeten till hur livet skulle bli med bebis. Med tvåan haglade det också råd och erfarenheter av att gå från ett till två barn, tvåbarnschocken och det kommer att bli såhär och såhär... Nu med tredje är det något helt annat. Folk nöjer sig ganska snabbt och har inte en massa saker att informera om. Jätteskönt!

Min mage har på bara ett par veckor blivit helt enorm. Jag är i vecka 25 och ser höggravid ut. Blir rädd över tanken på hur stor jag kommer att vara om tre månader... Förstår inte hur det kommer att vara möjligt. Tittade tillbaka på bilder från när jag var i samma vecka i de två andra graviditeterna och jag var betydligt mindre med första men också mindre med andra än vad jag är nu... Anledningen till att det känns jobbigt är att jag tycker att det har varit riktigt tungt och svårt att röra sig på slutet med de andra två, så hur ska det bli denna gång då... Ännu tyngre, ännu otympligare?
Vilka är det som frågar det? Jag har inte fått en enda fråga om det är första eller vilken ordning. Heller inga råd från någon direkt. Förutom min mamma men de orkar jag inte lyssna på 😅

Vilka är det som frågar det? Jag har inte fått en enda fråga om det är första eller vilken ordning. Heller inga råd från någon direkt. Förutom min mamma men de orkar jag inte lyssna på 😅
Vaaa? ALLA frågar mig det! 😂 Alla tre graviditeter. Eller ja, när jag tänker efter så är det väl mer specifikt alla jag träffar på jobbet... Och jag är lärare, vet inte om folk som arbetar inom skola och barnomsorg är mer benägna att fråga sånt då kanske. 😄

Vaaa? ALLA frågar mig det! 😂 Alla tre graviditeter. Eller ja, när jag tänker efter så är det väl mer specifikt alla jag träffar på jobbet... Och jag är lärare, vet inte om folk som arbetar inom skola och barnomsorg är mer benägna att fråga sånt då kanske. 😄
Tror iofs att de flesta redan vet om att jag inte har barn sen innan. Mina djur har liksom tagit största platsen alltid och pratar väl mest om dem kanske 😂

Idag fick jag besked om godkänd gravidpenning fr om 20/5 🥂🎊😊.

Och jag och chefen kom överens om att jag tar tjänstledigt de kvällar som är kvar tills dess ✌😊.
Blir mindre pengar på kontot, men jag och bäbis är värda att inte stressa.
Är det tjänstledigt utan lön kan det väl påverka din SGI, var försiktig med det!

Är det tjänstledigt utan lön kan det väl påverka din SGI, var försiktig med det!

Åh. Det tänkte jag inte på och inte cehefen heller tror jag. Har ju läst om det där med SGI, men mest om efter att bäbis kommit.
Men alltså är det bättre isf att vara sjukskriven och inte jobba alls? Det känns ju snett.
Jag kan ju ta semester också, men vill helst spara de dagarna till att förlänga föräldraledigheten. Men får kanske tänka om då.

Åh. Det tänkte jag inte på och inte cehefen heller tror jag. Har ju läst om det där med SGI, men mest om efter att bäbis kommit.
Men alltså är det bättre isf att vara sjukskriven och inte jobba alls? Det känns ju snett.
Jag kan ju ta semester också, men vill helst spara de dagarna till att förlänga föräldraledigheten. Men får kanske tänka om då.
Ring FK och hör med dem, jag är osäker på hur mycket tjänstledigt man kan ta utan att det påverkas.

Ring FK och hör med dem, jag är osäker på hur mycket tjänstledigt man kan ta utan att det påverkas.

Ja, får ringa dem. De beslutade ju precis om min SGI nu iom ansökan om gravidpenning, så får väl ringa dem igen. Pratade med en kvinna på FK idag och sa att jag skulle prata med chefen om kvällarna idag iaf, inte om tjänstledigt, men om någon sorts lösning.

Men min sa plus att jag hittade det på sidan, att SGIn baseras på årsinkomst och detta gäller ju endast 13 kvällar... så på ett år inte så mycket skillnad iaf. Får ringa dem och höra.

Ja, får ringa dem. De beslutade ju precis om min SGI nu iom ansökan om gravidpenning, så får väl ringa dem igen. Pratade med en kvinna på FK idag och så att jag skulle prata med chefen om kvällarna idag iaf.

Men min sa plus att jag hittade det på sidan, att SGIn baseras på årsinkomst och detta gäller ju endast 13 kvällar... så på ett år inte så mycket skillnad iaf. Får ringa dem och höra.
Självklart är det upp till dig, men du kommer ju förlora massor av pengar på att ta tjänstledigt? Varför ska du betala det här? Klart arbetsgivaren tyckte det var en bra idé…

Självklart är det upp till dig, men du kommer ju förlora massor av pengar på att ta tjänstledigt? Varför ska du betala det här? Klart arbetsgivaren tyckte det var en bra idé…

Jovisst. Det kändes väldigt skönt igår, men det är bra att få input.
Hur skulle jag gjort istället då om jag inte vill jobba kvällarna? Känns ju jättedumt om 100% sjukskrivning blir bättre? Eller slösa mina semesterdagar? Men ska till bm på måndag fm, hon har kanske någon input. Sen prata med chefen igen, och FK.

Jovisst. Det kändes väldigt skönt igår, men det är bra att få input.
Hur skulle jag gjort istället då om jag inte vill jobba kvällarna? Känns ju jättedumt om 100% sjukskrivning blir bättre? Eller slösa mina semesterdagar? Men ska till bm på måndag fm, hon har kanske någon input. Sen prata med chefen igen, och FK.
Handlar det om att kvällarna är tyngre och du därför inte kan jobba dem är AG skyldig att omplacera dig till arbetsuppgifter som fungerar.

Det verkar som att din SGI är skyddad 6 månader innan din förlossning så att du är tjänstledig kvällarna borde inte bli ett problem :)
Men förutom lägre lön får du mindre semester och pension när du är tjänstledig utan lön.

Handlar det om att kvällarna är tyngre och du därför inte kan jobba dem är AG skyldig att omplacera dig till arbetsuppgifter som fungerar.

Det verkar som att din SGI är skyddad 6 månader innan din förlossning så att du är tjänstledig kvällarna borde inte bli ett problem :)
Men förutom lägre lön får du mindre semester och pension när du är tjänstledig utan lön.

Omplacering blir svårt, de andra avdelningarna är ungefär lika. Men om omplacering inte går, borde inte jag behöva betala för det?
Tänk att jag har läst om det här och sagt det till flera andra i min gravidgrupp, men sen när det gäller mig själv glömmer jag allt och "betalar glatt". -_-

Toppen, tack för input om SGI.
Ja, det blir kanske inte helt hundra detta. Frågan är vad som blir bättre. Men ska till bm mån fm, hon vet kanske!

Jag startade en ny tråd också inne på allmänt för att få mer input.

Omplacering blir svårt, de andra avdelningarna är ungefär lika. Men om omplacering inte går, borde inte jag behöva betala för det?
Tänk att jag har läst om det här och sagt det till flera andra i min gravidgrupp, men sen när det gäller mig själv glömmer jag allt och "betalar glatt". -_-

Toppen, tack för input om SGI.
Ja, det blir kanske inte helt hundra detta. Frågan är vad som blir bättre. Men ska till bm mån fm, hon vet kanske!

Jag startade en ny tråd också inne på allmänt för att få mer input.
Är du fackligt ansluten? Jag hade vänt mig till dem.

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 099
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 066
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
36 102
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 870
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka