Höstföräldrar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag börjar få lite jobbiga tankar. Tonårsdottern mår dåligt och självskadar och pendlar i humöret.

Istället för att vara glad och tacksam över vår lilla flicka i magen är jag livrädd för att få en till dotter som mår dåligt. Vanligtvis är jag stabil men nu har jag en ständigt närvarande ångestklump i halsen och går igenom dotterns barndom och vad jag kanske kunde gjort annorlunda. Funderar också på om mitt dåliga mående under den graviditeten med misshandel av blivande pappan har påverkat min dotters psyke.. Och så är jag orolig för att jag orsakar något liknande för att jag oroar mig nu.

Intellektuellt förstår jag att det kommer födas en helt annan person, med annan pappa dessutom. Ändå känner jag mig ledsen och har skuldkänslor över att jag inte känner mig särskilt glad som jag har planerat. Det var en sjuk uppförsbacke och tog fem år för mig att bli gravid... nu är jag otacksam och oglad och känner mig som en skurk för att jag känner som jag gör.

Ledsen för gnällinlägg, men lite skönt att skriva av sig också då jag inte pratar om detta med någon.
Jag tänker att om nåt påverkat din stora fötter så är det pappan som misshandlade dig. Inte du själv!
Sen tror jag det är vanligt med massa tankar, även om/när man kämpat för graviditeten.
Jag har börjat fundera på hur vi ska orka två barn. Vill jag verkligen ha två? Den som gapar efter mycket....osv.

Kram på dig. Blir det för jobbigt så prata med BM, dom brukar ha psykolog kopplat till MVC.
 
Jag tänker att om nåt påverkat din stora fötter så är det pappan som misshandlade dig. Inte du själv!
Sen tror jag det är vanligt med massa tankar, även om/när man kämpat för graviditeten.
Jag har börjat fundera på hur vi ska orka två barn. Vill jag verkligen ha två? Den som gapar efter mycket....osv.

Kram på dig. Blir det för jobbigt så prata med BM, dom brukar ha psykolog kopplat till MVC.

På nåt plan tvivlar nog alla på att man ska klara av det. Jag oroar mig ganska mycket för hur jag ska fixa nätterna, om vi får en till som inte sover. Sonen började sova ok vid 2 års ålder. Visst, man får räkna med sömnbrist som förälder men jag tyckte det var skitjobbigt. Har därför bestämt mig för att jag tänker ge en del ersättning på kvällen/natten för att förhoppningsvis slippa nattamningen varje timme som sonen höll på med länge.
 
På nåt plan tvivlar nog alla på att man ska klara av det. Jag oroar mig ganska mycket för hur jag ska fixa nätterna, om vi får en till som inte sover. Sonen började sova ok vid 2 års ålder. Visst, man får räkna med sömnbrist som förälder men jag tyckte det var skitjobbigt. Har därför bestämt mig för att jag tänker ge en del ersättning på kvällen/natten för att förhoppningsvis slippa nattamningen varje timme som sonen höll på med länge.
Oroar mig också mest för nätterna faktiskt. Det är ju faen terror att bli väckt varannan timme. Sonen är nu 14 månader och sover hela natten kanske varannan natt och ibland vaknar han en gång och är då rätt lätt att söva om. Känner att jag fått livet tillbaka de senaste månaderna. Och så börjar det om igen om några månader 😫 Men jag resonerar som så att vi vill ha ett barn till och det hade blivit jobbigt när än det blivit. Sen kommer ju sambon vara hemma en del i början och jobba begränsat första året så vi får väl ge flaska något mål på natten om det blir för jobbigt. Men, fy inget man ser fram emot direkt
 
Känner mig rätt säker på att jag känt bebis flera gånger idag. Bara två veckor till RUL.

Dock haft ett meltdown också och nästan känt att abort inte vore fel val. Fortfarande såna problem med magen, trots massa katrinplommon och kiwi dagligen. Sen skulle sonen på pottan samtidigt som jag skulle på toa. Sen sa han att han var klar, skulle borsta tänderna och ställde sig på pallen i badrummet - och kissade stor pöl.
Så sjukt trött både fysiskt och psykiskt just nu så när sambon då klagade på att han inte fick plocka av bordet istället för att hjälpa mig så bröt jag ihop. Där och då på toa så bara sprutade tårarna.

Skulle bli sjukt ledsen om nåt hände bebis så förstår inte att jag ens tänkte ordet abort, men just då (och lite nu) är jag så less på att inte ha min ork eller mitt tålamod.
 
Känner mig rätt säker på att jag känt bebis flera gånger idag. Bara två veckor till RUL.

Dock haft ett meltdown också och nästan känt att abort inte vore fel val. Fortfarande såna problem med magen, trots massa katrinplommon och kiwi dagligen. Sen skulle sonen på pottan samtidigt som jag skulle på toa. Sen sa han att han var klar, skulle borsta tänderna och ställde sig på pallen i badrummet - och kissade stor pöl.
Så sjukt trött både fysiskt och psykiskt just nu så när sambon då klagade på att han inte fick plocka av bordet istället för att hjälpa mig så bröt jag ihop. Där och då på toa så bara sprutade tårarna.

Skulle bli sjukt ledsen om nåt hände bebis så förstår inte att jag ens tänkte ordet abort, men just då (och lite nu) är jag så less på att inte ha min ork eller mitt tålamod.
Jag förstår den där känslan när man bara inte orkar mer. Och det är helt okej att känna så ibland.
Jag hade en sån morgon. Sonen välte sin skål med yoghurt upp och ner på golvet och skrek hysteriskt sen typ resten av morgonen. Bonusbarnen var sjukt sega och bråkade och satte på TV istället för att klä på sig o göra sig klara för skola. Sambon hade gjort ett halvhjärtat försök att fixa en taklampa i hallen som istället ramlade rätt ner i mitt huvud. Det slutade med att jag stod o grät på badrummet o kände för att sälja alla barnen billigt på blocket.:grin:
 
Jag förstår den där känslan när man bara inte orkar mer. Och det är helt okej att känna så ibland.
Jag hade en sån morgon. Sonen välte sin skål med yoghurt upp och ner på golvet och skrek hysteriskt sen typ resten av morgonen. Bonusbarnen var sjukt sega och bråkade och satte på TV istället för att klä på sig o göra sig klara för skola. Sambon hade gjort ett halvhjärtat försök att fixa en taklampa i hallen som istället ramlade rätt ner i mitt huvud. Det slutade med att jag stod o grät på badrummet o kände för att sälja alla barnen billigt på blocket.:grin:
Skönt att inte vara ensam om att känna så ibland.
 
Skönt att inte vara ensam om att känna så ibland.
Känner också så väl igen det.. Detta blir vår trea och ibland undrar jag verkligen om vi orkar en till.. Men så kände jag bitvis med tvåan och det har ju gått jättebra, så visst klarar man detta också. Tror att det är viktigt att känna att det är ok att känna så ibland, bara det inte blir för övermäktigt. Kram till dig iaf! :heart
 
Ni som har småbarn, vad behöver man egentligen från början?
Jag har tänkt skaffa : säng med tillbehör, lite kläder, badbalja med sittinsats, bärsjal. Vagn kommer vi nog fixa innan eller strax efter födseln, vi har tittar ut en. Bilstol ingår med vagnen. Kanske ett andningslarm eller någon form av övervakning vill jag ha. Vi kommer inte att ha plats för skötbord, så nån som flyttbar mjuk grej att byta på...
Och så blöjor och hygienprodukter såklart.

Är det något helt uppenbart eller bra att ha som jag missat?
 
Ni som har småbarn, vad behöver man egentligen från början?
Jag har tänkt skaffa : säng med tillbehör, lite kläder, badbalja med sittinsats, bärsjal. Vagn kommer vi nog fixa innan eller strax efter födseln, vi har tittar ut en. Bilstol ingår med vagnen. Kanske ett andningslarm eller någon form av övervakning vill jag ha. Vi kommer inte att ha plats för skötbord, så nån som flyttbar mjuk grej att byta på...
Och så blöjor och hygienprodukter såklart.

Är det något helt uppenbart eller bra att ha som jag missat?
Man behöver inte så mycket prylar som vissa tycks tro ibland. Men något som jag tyckte var användbart var en amningskudde. Jag helammande sonen så det var nödvändigt för att få till en behaglig position. Men det beror ju såklart på om du tänkt amma :) bröstpump kan i så fall också vara användbart.
 
Man behöver inte så mycket prylar som vissa tycks tro ibland. Men något som jag tyckte var användbart var en amningskudde. Jag helammande sonen så det var nödvändigt för att få till en behaglig position. Men det beror ju såklart på om du tänkt amma :) bröstpump kan i så fall också vara användbart.
Vad bra, tack! Det ska jag skriva upp! Jag har tänkt amma om det funkar, om inte kan den nog komma till användning även vid flaskmatning!
 
Köpte visst ny vagn idag! Kunde inte motstå när butiken hade 20% på alla vagnar och vi letade efter en bra dubbelvagn. Blev en buggaboo donkey duo 2 🤩 den går dessutom att bygga om till enkelvagn så den kommer vi ha stor användning för tänker jag :)
Grattis!
Vi har kikat ut en Britax Smile 3. Jag hade gärna köpt en begagnad men sambon vill absolut ha ny.
Jag är lite oroad över att framhjulen ser pluttiga ut, men tydligen ska den funka bra i terräng.
 
Ni som har småbarn, vad behöver man egentligen från början?
Jag har tänkt skaffa : säng med tillbehör, lite kläder, badbalja med sittinsats, bärsjal. Vagn kommer vi nog fixa innan eller strax efter födseln, vi har tittar ut en. Bilstol ingår med vagnen. Kanske ett andningslarm eller någon form av övervakning vill jag ha. Vi kommer inte att ha plats för skötbord, så nån som flyttbar mjuk grej att byta på...
Och så blöjor och hygienprodukter såklart.

Är det något helt uppenbart eller bra att ha som jag missat?

Amningskudde och bröstpump skriver jag också under på. Använde jag jättemycket med sonen. Ni får hem bilstolen före vagnen då eller? För bilstol behöver ni ju för att ta hem bebisen från BB :D
 
Ni som har småbarn, vad behöver man egentligen från början?
Jag har tänkt skaffa : säng med tillbehör, lite kläder, badbalja med sittinsats, bärsjal. Vagn kommer vi nog fixa innan eller strax efter födseln, vi har tittar ut en. Bilstol ingår med vagnen. Kanske ett andningslarm eller någon form av övervakning vill jag ha. Vi kommer inte att ha plats för skötbord, så nån som flyttbar mjuk grej att byta på...
Och så blöjor och hygienprodukter såklart.

Är det något helt uppenbart eller bra att ha som jag missat?
Amningskudde provade jag på neo, tyckte det fungerade precis lika bra med vanlig kudde som stöd.

Behepan-salva till röda bebisrumpor. Så en termometer då.
Vår spjälsäng förblev typ oanvänd, vi samsov.

Bröstpump var bra gör att kunna frysa mjölk så pappan kunde ge på flaska om jag var iväg. Hade en enkel manuell.

Byta kan man göra på en handduk i soffan eller sängen tex. Annars finns enkla uppblåsbara på Ikea, dom har även skydd till.
 
Amningskudde och bröstpump skriver jag också under på. Använde jag jättemycket med sonen. Ni får hem bilstolen före vagnen då eller? För bilstol behöver ni ju för att ta hem bebisen från BB :D
Bröstpump, behöver man det från början om amningen funkar? Typ för att pumpa igång? Eller kan man köpa till det efter ett tag?

Eh.... 😳 Har inte tänkt på det där med att få hem bebisen. Tyckte det var så smart att man kunde hämta ut den i efterhand. 🙈 Bra tips 😅
 
säng med sängkläder och ev babynest, vagn, babyskydd. Kläder. Vi köpte även hem en flaska och några tetror ersättning att ha hemma om de skulle visat sig att amningen inte alls fungerade. Kräkfiltar och små handdukar till rumptvätt.

Och har du möjlighet så bunkra upp med mat i frysen, rätt skönt att kunna värma på den första tiden bara
 
Bröstpump, behöver man det från början om amningen funkar? Typ för att pumpa igång? Eller kan man köpa till det efter ett tag?

Eh.... 😳 Har inte tänkt på det där med att få hem bebisen. Tyckte det var så smart att man kunde hämta ut den i efterhand. 🙈 Bra tips 😅

Har behövt pump efter ca 1-2 veckor, men man kan också lära sig pumpa för hand om det bara är trycket i brösten som behöver jämnas ut
 
Amningskudde provade jag på neo, tyckte det fungerade precis lika bra med vanlig kudde som stöd.

Behepan-salva till röda bebisrumpor. Så en termometer då.
Vår spjälsäng förblev typ oanvänd, vi samsov.

Bröstpump var bra gör att kunna frysa mjölk så pappan kunde ge på flaska om jag var iväg. Hade en enkel manuell.

Byta kan man göra på en handduk i soffan eller sängen tex. Annars finns enkla uppblåsbara på Ikea, dom har även skydd till.
Jag har funderat fram och tillbaka på spjälsäng... Både jag och sambon använder dock ganska mycket plats och jag är lite rädd att klämma bebis, vi verkar sova ganska vilt ibland 🤔

Jag kommer ihåg att båda barnen ibland läckte lite vid byten, så sån uppblåsbar bädd blir det nog!

Hur tidigt tog ert barn flaska med bröstmjölk?
 
Bröstpump, behöver man det från början om amningen funkar? Typ för att pumpa igång? Eller kan man köpa till det efter ett tag?

Eh.... 😳 Har inte tänkt på det där med att få hem bebisen. Tyckte det var så smart att man kunde hämta ut den i efterhand. 🙈 Bra tips 😅
Jag tyckte det var väldigt skönt när mjölken rann till efter typ 4-5 dagar att kunna pumpa ut lite i början så inte brösten var sprängfyllda när bebis skulle ta tag för då var det nästan så att han fick svårt att få tag i bröstvårtan. Men det är såklart olika hur tidigt man får behov av en :) jag köpte en billig medela på apotea för typ 250 kr, funkade fint :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 397
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 123
Tjatter Har med stort intresse läst igenom ca de 10 första sidorna på tråden om Särbegåvning, vilket gjorde att några frågor dök upp. Ska läsa...
Svar
3
· Visningar
1 031
Senast: Gry
·
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 570
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp