Höstföräldrar 2011

Sv: Höstföräldrar 2011

Sempers har vi gett Hampus ganska länge nu...
Kan inte säga om de hjälper eller inte, vågar inte sluta med dom iallafall ;)
Köpte hem miniform med för ett tag sedan men har inte blivit av att vi använt dom än..
Funderade på om det går att ge dom vid kvällsmålen bara, eftesom det mest är när han ska somna för natten som han har problem...
Hörde att de kan bli lite värre första dagarsna med dropparna så är nog därför jag inte vågat testa dom än :/
När han väl somnat sover han jätte snällt och vi ligger i sängen läänge på dagarna, stiger inte upp förrän efter 10-11 o ibland ligger vi mycket längre!
Dagarna bara springer iväg när man sover bort halva dan!
Det blir väl ändring på det nu när storebror har fått gå ner till 15timmat/v på dagis!
Idag steg han upp när sambon åkte till jobbet o vägrade somna om :/
Tacka vet jag Barnkanalen i sånna lägen för vi andra behövde mer sömn!
Dessutom har jag fått ont i halsen så är segare än vanligt...

Vilket dagis har du storebror på?
Har du valt att ha tre dagar 8.15-13.13 eller 5 dagar 8-11? enligt personalen är det bara de två alternativen de erbjuder alla föräldrarledigas barn.

Om du har lust kan vi ju ses någon dag i stan?

När jag började med minifomen hjälpte de väldigt snabbt, sen hade jag ett uppehåll. Nu när hon börjat bli gasigt igen och jag fortsatt med dem har jag inte sett något resultat. Det kan iofs vara så att det varit ännu värre utan..
Hon fick första dosen magdroppar idag, det är ju nackdelen med minifom att den ska ges före varje mål. På natten är det lätt att glömma dom då :o

Vi har honom i södra ljunga... Han går månd-onsd 8-13...
De hade själva bestämt att alla 15timmars barn ska gå 9-14 för o de dagarna för att de skulle missa så lite som möjligt av aktiviteterna men jag fixar inte att stiga upp så tidigt o få i honom frukost vilket kan ta en mindre evighet :/ så vi ändrade en timme så sambon kan köra ner honom när han börjar jobba.
Han är ju så stor nu så han förstår ju vad han missar när han inte får vara på dagis så mycket längre o han trivs så bra där så det är lite tråkigt att han inte får vara där mer nu :(
Får se hur det går framöver, han klättrar redan på väggarna!
Man känner sig så otillräcklig, att man inte räcker till till de båda när Hampus är vaken så mycket på dagarna o vill äta ofta o annars bli buren på :( får dåligt samvete o tycker synd om storebror...

Ja haha hur ska man komma ihåg o ge dropparna på natten?! Jag har börjat somna med amningsnappen på! Haha så när han vill ha nästa mål får jag leta runt i sängen :)
Jag slocknar nog så fort Hampus nuddar sin madrass ;)
Visst kunde vi tagit en fika nån dag :) Du bor på Hamneda hållet va? Vet en till som har en flicka som hör till Hamneda, bor i Hornsborg. Hon va med på simningen en gång innan den lilla kom :)

öhh, den enda med barn på detta hållet det är nog jag det :D
jag var med på badet två ggr, men den ena var inte du där ;)

Åh vilken liten goding. Tröjan ser så varm och mysig ut!
En sån hade Theo behövt när stormen Berit tog vår ström :mad:

Det är faktiskt en hel "overall" med ben och allt, jättevarm och gosig! Det är på sätt och vis tur att han har varit för liten för den tills nu, för innan har det nog varit för varmt för att använda den.

Tibbes_lusekofta-1025.jpg

Lusekofta utan istoppat barn ;)

Elefantfilten såg ju jättemysig ut! :love: Har letat lite smått efter såna i butikerna häromkring, men inte hittat. Tibbe får kanske skriva upp det på sin önskelista, även om det nog helst skulle vara en gosetutte på filten i så fall...

Ni som har barn med magknip, har ni provat att ändra om i er egen kost? Tibbe hade mycket magknip på eftermiddag/tidig kväll i början. Jag provade att sluta dricka mjölk och då försvann magknipet helt och hållet, med undantag av en gång då jag glömde bort mig och drack varm choklad på en julmarknad. :o

Mjölk är jag själv känslig mot så det dricker jag ingen men får ju klart i sig genom annan mat...
Jag kom på en kväll att jäkla va onyttigt jag äter, särskillt på kvällarna slinker det lätt in både bullar, glass o godis :/ så försöker dra ner på sånt och choklad har jag försökt låta bli med för att se om det blir bättre...

Mikan: ska du vara med på öppna förskolan sen? Nu hade de väl tagit en paus för det va dåligt med folk men till våren tänkte jag försöka ta mig dit :)
Vet inte precis vad det heter där Hanna bor men är utåt Hornsborg, kanske inte är på ditt håll?

Åh, var det en hel dress!! Nästan ännu bättre ju :D

Jag testade att minska på mjölken. Märkte ingen större skillnad.
Testade istället att öka till 12 droppar (han får även vid nattmålet) och så får han sova på mage när man ändå håller honom och det gav resultat.
Nu om han är lite pipig så är det nästan alltid att han behöver ligga på mage en stund.

Förresten, ni som gick upp runt 20 kg under graviditeten (om det nu var någon mer än jag :o)
Hur mycket har ni gått ner?

Känner inte till någon Hanna här i krokarna, jag bor mellan Hamneda och hornsborg så jag har ändå ganska bra koll på folket här ;)
har du något efternamn på henne?
I hela Hornsborg finns så vitt jag vet bara ett barn på dagis och inget som går i skolan. Märkligt med tanke på att det ändå är en hel del hus där!

Jo jag har tänkt att gå på öppna förskolan sedan när de öppnar igen, det blir väl efter helgerna kan jag tro.

Är förskolan i södra ljunga med privat nu eller drivs den genom föräldrarkooperativet?

*Kl
Era dagar later helt underbara i mina oron! Jag och Marcus gar upp senast 5 sa vi hinner ata bada tva + tva blojbyten och pa med ytterkladerna. Ska jag vara i stallet innan kvart i sex gar vi upp tidigare men forsoker att inte gora det. Jobbar till tva tiden ev ngt tidigare om M blir alldeles for rastlos. Vi tar en amnings + bloj paus nagon gang mellan 9.30 - 11 pa ca 45 min.
Vi forsoker ata lunch ihop och ge pappa en liten stund med bebis. Sen brukar maken och syrran sova en stund. Mitt och M's jobb ar att vara tysta! Inte helt latt alla ganger...
Sen blir det stallet igen om det ar lopp pa kvallen. Hjalper till att fa allt iordning och lasta (drygt en timma). In igen och forsoka underhalla M. Gora av med lite energi. Inklusive bad om det ar bad dag. Ser till att han ar nybytt och nyammad nar vi gar till stallet runt niotiden. Tar en dryg timma , ibland lite mer att gora natten. M somnar ofta valdigt gott ute sa lamnar honom i vagnen medans jag gor tvatt, tommer diskmaskinen, stadar or whatever. Smyger ner honom i hans sang och gar och lagger mig sa tidugt jag kan, oftast runt elva, halv tolv.
Jag sover i rummet intill barnrummet och maken +syrran sover i andra andan av huset sas. Sover M daligt far han ligga med mig, mest for att jag ska fa sova alls.
Ammar oftast tva ggr under natten.
Far iaf en del datortid (Aminings tid...)

Han ar sa stor helt plotsligt!
"Pratar " konstant. Rullar mage till rygg. Star med egen krafft om man hjalper honom med balansen. De kvallar pappa ar hemma badar de ihop i badkaret och det ar verkligen uppskattat! Han plaskar och har sig.

Förresten, ni som gick upp runt 20 kg under graviditeten (om det nu var någon mer än jag :o)
Hur mycket har ni gått ner?

Jag gick upp ca 18,5 kg och nu på tre veckor har jag gått ner 10 kg. Har fortfarande massa vätska kvar, finns inte en chans att jag får på mig mina ringar än.

Vid förra grav var alla kilon borta efter ca 9 mån. Både nu och då räknar jag vikten före grav och inte inskrivningsvikt. :)

Jack har sovit som en groda på min mage hela natten. Han har varit lite grinig senaste 3 dagarna och gnäller så fort man lägger honom ifrån sig. Vill vara nära hela tiden. Tror det är ett utvecklingssprång på gång, då kan de ju bli klängiga...

Jag gick upp nästan precis 20 kg och vägde mig igen en månad efter förlossningen och hade gått ner 12 kg.
Gjorde du något speciellt för att gå ner alla kilona eller försvann det "av sig själv"?

Mikan: Såg du mitt medd. på fejan? Får ta det en annan dag :)
Hon heter Johansson i efternamn, gift med en som heter Tord.
De fick en liten Elvira.

Corminta: Oj Jissis! Tuff du är som orkar!

jag gick upp 26-27 kg!!
Har inte vägt mig än, ska göra de om en vecka, då har de gått 25 dagar sedan förlossningen.
Tror att jag har gått ner en hel del. Magen är nästan helt borta och jag har fått tillbaka ansikte och ben :)

Jag går ut och går en timmes rask promenad varje dag med vagn och hund sen blir de lite små promenader däremellan.
Sen är jag noga med vad jag äter...eller näää men jag är faktiskt bara sugen på "bra" saker vilket är skönt!!

Återkommer på torsdag med hur mycket jag har gått ner :)

Ella växter så de knakar och har börjat sova bra på nätterna. Vid halv tolv tiden har hon dock en liten gnällperiod där pappa inte duger men annars säger hon inte mycket i onödan! Älskade lilla tjej!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 824
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 330
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 964
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025