Sv: Höstföräldrar 2011
Äntligen får jag skriva att vår Ella är född!! Hon föddes 13/11 alltså på bf!
Hon vägde 3925 och var 52 cm lång!
Vi fick komma hem i tisdags eftermiddag och håller förfullt upp med att komma till rätta, vilket går så bra! Hon är verkligen en snäll bebis! Skriver inte i onödan alls
Lite förlossningsberättelse brukar vi ju vilja ha
Värkarna kom igång kl 02:12 natten mellan lördag o söndag. Jag har fått dille på att jag absolut inte ville åka in förtidigt då jag är lite rädd på att bli hemskickad!
I mitt värkarbete här hemma fick jag för mig att jag måste promt dusch! Gick ju så där med verkar som kom riktigt tätt. Killen var inte glad på mig!
När vi kom in kl 11.00 var jag öppen 5 cm och började med lustgas runt 11.30 - 12.00.
Klockan 14.00 var jag öppen 7 cm. De satte nu elektroner på lilltjejens huvud och hon hade de jätte bra!
Klockan 17.00 var jag helt öppen. Strax därefter klarade jag mig inte längre på bara lustgas utan skrek att jag ville ha EDA. Det fick jag sedan runt 17:40. De var ingen rolig period då jag tappade de kändes de som. Var inte speciellt kontaktbar och vägrade prata med narkosläkaren
därefter flöt allt på.
Klockan 19.00 hade de forfarande inte hänt så mycket mer utan de bestämde sig för att ta håll på vattnet. och värkstimulerande vätska sattes in.
Klockan nio när de var byte av personal konstaterade nu bm o läkarna att nu måste vi ha ut henne om du ska orka få ut henne!
Jag hade inga krystvärkar utan fick försöka krysta ändå. De gick sådär, de fick komma in två läkare och kolla mig samt kolla Ellas huvud så att de inte var hårt och ihop eller vad man säger. Allt såg bra ut. Och vi fortsatte, min kille, jag, och fyrka bm samt 1-2 läkare.
Efter två timmars krystande kom hon ut efter att de klippt mig. Pust!! Vilken otrolig lycka att få henne till bröstet!
men strax därefter fick Patrik ta henne då jag fått en blödning som de inte visste var den kom ifrån. Medicin sattes in, hjälpte inte men andra gången fungerade de och blödningen hejdades något. Var tydligen någon inre bristning.
Nu är vi som sagt hemma och idag har vi varit och gjort pkutestet och vägt. Hon väger nu 3870 (vikt vid hemgång var 3720).
Är de någon i tråden kvar eller har alla fött?!