Höstföräldrar 2011

Sv: Höstföräldrar 2011

Vilken har du på BVC föresten? Kan ju pma om du inte vill skriva det här :)
Vi har hon med dubbel-namn. Vet iofs inte vad den andra heter...

Vår har med dubbelnamn och dörren till höger :D
Jag har för mig att man delas in efter vilket område man bor i.

Huvudvärken man får av epiduralen går inte bort förrän de tappar lite blod från dig och sprutar in i ryggmärgen.

Ska ringa Mvc imorgon så får de kolla järnvärdet o blodtrycket.. Nåt lustigt är det ju, hjälper med Alvedon men så fort den slutat verka är värken tillbaka :(
Idag har den varit hemsk...
De andra två här hemma har haft influensan, jag har känt mig lite små sliten men det har inte brutit ut fast tycker inte det förklara 3 v huvudvärk heller...

Jag tror att värken du får av epidural också bara gör ont sålänge du är i upprätt läge, försvinner så fort du ligger ner.

Usch, det verkar inte var några roliga biverkningar av epiduralen. En kompis till mig fick också huvudvärk och även nåt knas med en nerv eller något så hon inte kunde kontrollera musklerna i ena foten. Den liksom bara föll ner och klampade när hon gick. Det tog bra lång tid innan det blev bra igen.

Jag har en känsla av att mvc kommer be dig att kontakta vc. Jobbigt med huvudvärken, tur att det hjälper med alvedonen iaf.

Vi var på nya vc i köpcentret idag, sambon lyckades få ryggskott igår igen. Jag fick köra in honom och fick träffa en trevlig läkare. Han kollade på Esthers navel och visst har hon navelbråck. Vi ska prova att tejpa naveln för att se om det hjälper. Annars är det inget farligt, man ska bara hålla koll så att det går att trycka in det. Finns en liten risk att tarmen kan fastna i hålet men då blir bråcket hårt förklarade han.
Har fyllt i lappar om att bli listade där. Deras bvc sköterska skulle ringa mig imorgon för hon var inte där idag på em. Tiden för 6 veckors kollen blir alltså förmodligen den sista på landstingets vc :)

*kl*

Min lille plutt är idag 3 veckor och detta firade vi med ett besök på BVC.
Han växer så det knakar!! Han var 54 cm när han föddes, idag mättes han till 57 cm! Vikten har ökat till 4530 g (vägde 3900 g när han föddes)
Å han blir bara charmigare för varje dag som går :love:

Vi var också hos BVC idag :)

56.3 cm och 4130 gram ligger min lille kille på nu, 5 veckor och 4 dagar gammal :love:

vi ska på 6-veckors kontroll imorgon :)

OT, amningsinlägg används för att suga upp kräket när ditt barn lyckas kräka i urrigninen för fjärde gången...

Idag har vi hembesök av BVC. Ska bli intressant att se vad lillkillen väger, för vi har ju inte vägt honom sen i fredags.

Vi hade det lite trassligt med amningen i början. Precis som förra gången gjorde det fruktansvärt ont och jag fick sår. Fick lite tips på amningsmottagningen och jag har även pumpat och gett ersättning ibland för att få vila mina stackars bröst. Nu är såren läkta och jag ammar fullt ut. :)

Den här lilla killen verkar vara precis lika snäll som sin storebror. Hittills har han inte skrikit annat än vid bad och blöjbyte och de sista nätterna har han sovit mellan ca 21:30 - 06 men bara ett uppvaktning för mat vid 3-snåret. Helt fantastiskt skönt måste jag säga!! :bow:

Storebror (19 mån) har tagit allt jättebra. Han märker att han får mindre uppmärksamhet nu, men verkar inte ha förstått att det är lillebrors "fel". Tvärt om har han blivit väldigt kramig och hjälpsam och vill pussa och klappa på honom hela tiden.

I dag har även min lilla sessa varit på bvc nu har hon precis passerat 4kg:)
gud så de växer de små! man får passa på att mysa så mkt man bara kan medans de är små:p

Äntligen får jag skriva att vår Ella är född!! Hon föddes 13/11 alltså på bf!
Hon vägde 3925 och var 52 cm lång!
Vi fick komma hem i tisdags eftermiddag och håller förfullt upp med att komma till rätta, vilket går så bra! Hon är verkligen en snäll bebis! Skriver inte i onödan alls :)

Lite förlossningsberättelse brukar vi ju vilja ha :)
Värkarna kom igång kl 02:12 natten mellan lördag o söndag. Jag har fått dille på att jag absolut inte ville åka in förtidigt då jag är lite rädd på att bli hemskickad!
I mitt värkarbete här hemma fick jag för mig att jag måste promt dusch! Gick ju så där med verkar som kom riktigt tätt. Killen var inte glad på mig!
När vi kom in kl 11.00 var jag öppen 5 cm och började med lustgas runt 11.30 - 12.00.
Klockan 14.00 var jag öppen 7 cm. De satte nu elektroner på lilltjejens huvud och hon hade de jätte bra!
Klockan 17.00 var jag helt öppen. Strax därefter klarade jag mig inte längre på bara lustgas utan skrek att jag ville ha EDA. Det fick jag sedan runt 17:40. De var ingen rolig period då jag tappade de kändes de som. Var inte speciellt kontaktbar och vägrade prata med narkosläkaren :o därefter flöt allt på.
Klockan 19.00 hade de forfarande inte hänt så mycket mer utan de bestämde sig för att ta håll på vattnet. och värkstimulerande vätska sattes in.
Klockan nio när de var byte av personal konstaterade nu bm o läkarna att nu måste vi ha ut henne om du ska orka få ut henne!
Jag hade inga krystvärkar utan fick försöka krysta ändå. De gick sådär, de fick komma in två läkare och kolla mig samt kolla Ellas huvud så att de inte var hårt och ihop eller vad man säger. Allt såg bra ut. Och vi fortsatte, min kille, jag, och fyrka bm samt 1-2 läkare.
Efter två timmars krystande kom hon ut efter att de klippt mig. Pust!! Vilken otrolig lycka att få henne till bröstet!
men strax därefter fick Patrik ta henne då jag fått en blödning som de inte visste var den kom ifrån. Medicin sattes in, hjälpte inte men andra gången fungerade de och blödningen hejdades något. Var tydligen någon inre bristning.

Nu är vi som sagt hemma och idag har vi varit och gjort pkutestet och vägt. Hon väger nu 3870 (vikt vid hemgång var 3720).

Är de någon i tråden kvar eller har alla fött?!

Oj, vilken kämpe du är! Jag blir så imponerad av alla som fixar så långa och utdragna förlossningar.

Grattis till tjejen!! :laugh:

Säger som Oregano, vilken kämpe du är!
Skönt att allt gick bra trotts att det tog lite tid :)

Ni som har syskon till de små hur funkar det?
Vår andra pojk på 5år är jätte duktig med lillebror men har däremot gått tillbaka till att inte klara av någonting själv!
Han kan få för sig helt plötsligt att han inte kan ta på sig skorna själv, igår kunde han inte ta av sig sina byxor när han skulle sova, allt ska det bråkas o tjaffsas om...
Vi vet inte riktigt hur vi ska hantera detta..
Nu när vi varit sjuka och trötta har vi inte orkat med allt bråk utan blivit arga o skällt på honom..
För vi vet ju så himla väl att han mycket väl kan ta på sig tex skorna själv!
Men det känns så klart inget bra att behöva vara arga på honom heller :(
Ska vi gulla lite extra med honom o se till så det inte startar några bråk utan helt enkelt hjälpa honom med det han inte " klarar" av??

Kan ju lägga till att han så klart får jätte mycket berömm när han gjort något bra o vi försöker ha lite ensam tid med honom där han får all uppmärksamhet...
Rädd det kommer bli värre sen när han går ner till 15h veckan på dagis...
Han tycker det är skönt att komma dit där allt är som vanligt o han kan leka av sig...

Grattis igen! (Wordfeudare får veta först :D ;))

Starkt jobbat!

Lite tidigt att fråga kanske men, med tanke på mitt tidigare inlägg, hur tänker du inför en framtida förlossning? (Om ni nu vill ha fler barn, vissa vill ju bara ha ett :))

Min lilla tjej har 2 syskon 7år och snart 3 år Jag brukar låta 3 åringen vara lite delaktig i bebis alltså hon får vara med och hjälpa till att bada bebis mm så att hon inte blir utanför även 7 åringen får vara med! 3 åringen blev med lite så att hon inte klarar saker som hon tidigare gjort men då har jag och bebis setat med henne och berättat att hon måste ju visa lillasyster hur man gör och jag berömmer henne mkt utan att dalta med henne! nu står hon vid skötbordet på pall då jag byter blöja och hon holler bebis i handen och säger ingen fara,ingen fara:D bara såå söt! hon gillar att få vara med tror det är viktigt så att man inte tar beslag på bebisen! hon blir överlycklig om hon får hämta en blöja el bara få titta när man byter blöja bara hon får vara med!
Jag pratar även mkt med henne talar om vad jag gör och varför.

Jag tror att han helt enkelt behöver få känna sig lite liten igen och få hjälp med saker som han egentligen klarar av. Det är nog hans sätt för att få bekräftelse från er. Svårt att råda om en 5-åring eftersom min kille är mycket yngre, men jag hade nog hjälpt honom med såna saker om han visade att han hade det behovet. Med all säkerhet är det bara en kort fas och jag kan tänka mig att det bara blir värre genom att "tvinga" honom till självständighet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 247
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 428
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 964
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar