Höra/läsa/säga fel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höra/läsa/säga fel

Kl

I låten "Miss Decibel" sjunger de: "du har gjort mig till en fucking star". Något som tog lång tid för mig att fatta, jag kunde svära på att de sjöng "du har gjort mig till en Pakistan" O_o

*KL*

Michael Jacksons låt "Smooth Criminal" där jag under väldigt många år trodde han sjöng "Annie are you walking" i refrängen när det i själva verket är "Annie, are you okey"....

Mitt ex var övertygad om att Men at Work sjöng "Do you come from a land out of love" i låten "Land Down Under". Han tänkte nog inte på låttiteln, annars borde väl den ha gett en fingervisning kan man tycka.
:)

Vaaaaa?! Säger han inte annie are you walking? Haha har jag alltid trott

Som skåning i Norrland blir det inte alltid rätt i andras öron..
Vi hade lektion i suicid (självmord) (alltså inte hur man gör utan hur man hanterar suicidbenägna människor).
Föreläsaren (från Norrland) frågar vilka metoder vi kan komma på för just självmord..
Jag: Tåg..
Föreläsaren: Ja droger är ett sätt..
...
Jag: Ja jo, men jag sa T-Å-G..

Resten av klassen asgarvar..

Kom på mer..
Min farfar sa alltid Statiol till Statoil.. och min mormors syster säger sterero till stereo..

Senast ändrad:

När jag träffade mitt dyslektiska ex trodde han att det hette munstach och bernadäs-sås.

Fast den gulligaste var en ungdomskompis med lätt hörfel som trodde det hette veta hur. Kompiskretsen adopterade det eftersom det verkar vara en bättre metod att lära sig veta hur, än just hut.

Kl

I låten "Miss Decibel" sjunger de: "du har gjort mig till en fucking star". Något som tog lång tid för mig att fatta, jag kunde svära på att de sjöng "du har gjort mig till en Pakistan" O_o

Jag kollade faktiskt texten idag, jag hörde också pakistan:o

* Jenny *

kl

En klasskompis sa alltid "tarrick" istället för tallrik. Jag vet faktiskt inte om hon försökte vara rolig eller om hon verkligen trodde det hette så O_o
(har för mig det var fler ord hon hade för sig, men kommer inte på nu)

Hon var dessutom en sån som alltid sjöng fel i låttexter, men trodde alltid att det var hon som hade rätt :D

Jag har svårt för att höra sångtexter. även svenska.. Det tog länge innan jag fattade att Tomas Ledin sjöng Släpp hästarna fria. Jag var övertygad om att det var Käpphästar som friade..:crazy:

Sedan en som jag skrattar åt än idag. Vi var på väg till en restaurang på lunch med en kompis. På vägen dit berättade hon om när de varit på samma ställe med sin man och hon inte fattat vad POROTRIO var. Det var rentrio på svenska alltså. Renkött på 3 sätt. Jag skrattade åt hennes berättelse, hon läste mycket tokigt annars också.
Så kom vi fram o läste menyn, jag frågar helt dum i huvet att vad i herransnamn är RENTRIO.. När det går upp ett ljus, att det var den där samma rentrion hon själv funderat över fast hon funderade på det finska ordet. Jag betonade fel, istället för REENTRIIO läste jag kort och gott rentrio, och fattade nada..:o
Dessutom hör jag helt fel ganska så ofta.. Dålig hörsel..

*kl*

Jobbar med en tant (hemtjänst) som på oerhört bred västgötska bestämt deklarerar att hon ska ha sån där "laktulosfri mjölk" när vi är och handlar. :love:

Ibland har jag lust att fråga "Du menar inte laktosfri då?" men jag biter mig i tungan. Hoppas högt att all mjölk är laktulosfri! (sötsliskig sörja som man ger för att få fart på magen på människor med tendens till förstoppning).

Fast den effekten kan ju vanlig mjölk ha på laktosintoleranta så hon har ju inte så fel egentligen :) Jag menar en laktosintolerant som dricker vanlig mjölk får ju fart på magen. Då blir det ju laktulosfri mjölk som hon vill ha ;)

Jag undrade många gånger varför det var en bild på en äppelskrutt när det kom upp ett "varning för olycka"-meddelande på de digitala vägskyltarna, tills jag körde förbi en sådan skylt med min sambo, och han roat upplyste mig om att det är en bil som ligger på sidan.. (aningens mer logiskt) :o

Den här bilden:
olycka.JPG

kl.

När jag var liten satt jag och skränade med till den där gamla låten Moviestar, men jag trodde han sjöng Mumindal varenda gång. Till min stora förtret snodde lillasyster, åtta år yngre, den historien och sa till alla sina kompisar att det var hon som hade hittat på det, bara för att de tyckte att det var roligt. :mad:

Jag trodde det hette busshållskjul också, fattade inte skillnaden på busshållplats och busskjul. Min äldsta bror tror fortfarande det, så förmodligen var det någon vuxen som sa det till oss när vi var små.

En av mina närmaste vänner kommer ursprungligen från Irak, men kom hit som barn och pratar bra svenska, så det här med att hon är invandrare är inget man tänker på direkt i vardagen. Däremot blev det lite roligt när hon skulle göra en redovisning i skolan om kriminalvården, som hon envisades med att kalla kriminellvården. Hon slutade inte heller, trots att läraren diskret försökte rätta henne. Sen dess använder vi det ordet, det blir roligare så.

*kl*

På veckomatsedeln i hela min skolgång har det så länge jag kommit ihåg stått råkost. Tror jag gick i högstadiet när jag en dag som vanlig läste råkost och undrade som vanligt vad den där råk-osten var för slags ost och varför jag aldrig sett någon råk-ost. Tänkte att någon dag skall jag fråga. Plötsligt (jag minns fortfarande känslan tydligt) så förstår jag att det står rå-kost. Det tog mig bara 7-8 år att förstå att det stod rå-kost. :D:D

Tur jag aldrig frågade någon vad den där råk-osten var för sorts ost. De hade nig trott jag var helt bakom :o :D

Jag jobbar i ett serviceyrke med mycket gästkontakt.

Jag skulle säga 'tack för idag' , inget man förmodligen ska säga ;), men ja, vi känner till varandra så det är okej.

Men blandade ihop 'tack för idag' och det jag också hade på tungan nämligen 'trevlig helg' (fredag). Tydligen kunde jag inte bestämma mig utan lyckades blanda ihop orden och efter några (förmodligen lika pinsamma) kombinationer häva ur mej ett 'tack för ikväll' :o:o

Under tiden hade stackars killen vänt tillbaka genom dörren och stod bara och log stort och mycket roat, medans mina arbetskamrater, min chef och krakens kompis vred sig av skratt när jag försökte rädda mig ur den fruktansvärt pinsamma situationen :meh:

När min man var liten så trodde han att civilisationen hette civil-stationen. Trots att han sen länge vet att det är fel så säger han så fortfarande :D

Min sambo gjorde nästan samma sak när vi var ute och åt för ett tag sedan..
Han kikade i menyn och jag såg hur han liksom rynkade ögonbrynen och funderade mycket hårt. Till slut frågade han mig vad tusan "rödvinsky" är, och inte ens jag fattade vad han menade. Sen gick det upp ett ljus! Han uttalade inte som rödvin-sky utan som röddvinns-ky.. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
843
Senast: Bison
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 467
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 188
Senast: Flixon
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 710
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar