Höra/läsa/säga fel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höra/läsa/säga fel

Han kikade i menyn och jag såg hur han liksom rynkade ögonbrynen och funderade mycket hårt. Till slut frågade han mig vad tusan "rödvinsky" är, och inte ens jag fattade vad han menade. Sen gick det upp ett ljus! Han uttalade inte som rödvin-sky utan som röddvinns-ky.. :D

:D Exakt samma sak hände mig o mannen när vi satt över en kokbok och klurade på vad vi skulle bjuda några vänner på för ett tag sedan!
"Det här ser ju gott ut, men vad tusan är röddvinns-ky?!"
"Röddvinns-ky? Ingen aning, det låter märkligt. Får jag se receptet... menar du rödvinssky?!"

HAHA! Numer säger vi alltid röddvinns-ky, och balsami-cos-ky ;)

Haha, då behöver verkligen inte mitt ex skämmas över att han en gång frågade en kypare vad musskat-vinnsky var(hans uttal), det visade sig vara sky gjord på muscatvin... :D

kl

Jag jobbar med att bla. sälja biltvättar. En stammis kom in och valde en tvätt. Merförsäljaren i mig sade " Vill du ha extra avföring? " istället för avfettning. Helt övertygad om att kunden hörde men lät det passera, hen ser så lurig ut nuförtiden :D

på TV 10 går/gick Bombröjarna i Afganistan, av någon anledning läser jag alltid Bumbibjörnarna i Afganistan istället.

Knapp

Jag åkte förbi en skylt som det stod Sjöboda på en gång. Jag själv bodde i Sjöbo, och läste helt sonika skylten som Sjöbo-da. Jag undrade högt i bilen vad för konstig ort Sjöbo-da var (prova uttala själv, låter helt knäppt). Mina medresenärer skrattade högt innan det gick upp för mig att det stod Sjöboda:p

*knapp lån*
Jag har en Norsk vän, som första gången hon åkte genom Sverige på väg till Oslo gång på gång läste skylten inlandsBANAN (alltså den gula frukten...)
Efter fjärde femte gången hon sett skylten frågande hon sin pojkvän va de var för jäkla banan (den gula frukten) :D

* Jenny *

När jag var runt 10år åkte vi på skidsemester tillsammans med en annan familj upp till Idrefjäll.. På vägen upp hade en av pojkarna (12-13år) i andra bilen sett en skylt och frågat sina föräldrar vad [Moheddatofflor] var för något.. (jag ser framför mig sådana "snabeltofflor") xD

Han menade såklart Mohedatofflor när vi körde förbi Moheda.. :D
Det får han höra än idag och det är ca 16år sen vi var där! Haha

*kl*

Min man skulle beställa pizza en gång när han var riktigt trött. Han beställde en med bägg, ök och lejkon (ägg, lök och bacon). Pizzakillen fattade precis vad han menade men för oss har det blivit en klassiker :D

Jag har alltid, och då menar jag fram till förra året trott att det heter Apotekarns julmust - men det heter ju Apotekarnes julmust, tänker inte ändra mig dock, det är Apotekarns för mig! :D

Jag jobbar i ett serviceyrke med mycket gästkontakt.

Jag skulle säga 'tack för idag' , inget man förmodligen ska säga ;), men ja, vi känner till varandra så det är okej.

Men blandade ihop 'tack för idag' och det jag också hade på tungan nämligen 'trevlig helg' (fredag). Tydligen kunde jag inte bestämma mig utan lyckades blanda ihop orden och efter några (förmodligen lika pinsamma) kombinationer häva ur mej ett 'tack för ikväll' :o:o

Under tiden hade stackars killen vänt tillbaka genom dörren och stod bara och log stort och mycket roat, medans mina arbetskamrater, min chef och krakens kompis vred sig av skratt när jag försökte rädda mig ur den fruktansvärt pinsamma situationen :meh:

:D Det påminner mig om min mycket korta karriär på Burger King. Vi skulle alltid fråga kunden om denne skulle äta i restaurangen eller ta med sig maten. Tyvärr var det inte ofta orden kom ut rätt, utan vanliga varianter var "Ska du äta här eller i påsen?" eller "Ska du äta här eller där?".

Det där känner jag igen. I somras jobbade jag i kassan på ett mycket välbesökt sommarcafé, och de frågor jag fick ställa mest var strut eller bägare?, gällande kulglassen (danskarna fattar inte det där med strut, har jag lärt mig nu :p) eller burk eller flaska? gällande drickan. När man stått där en hel dag och bara matat på kund efter kund blandade jag ofta ihop dessa två, och frågade om kunden ville ha glassen i flaska eller drickan i strut. :o

Jag har alltid, och då menar jag fram till förra året trott att det heter Apotekarns julmust - men det heter ju Apotekarnes julmust, tänker inte ändra mig dock, det är Apotekarns för mig! :D

Och jag brukade läsa det som Apotek-Arnes. Och undrade vem Arne var?

När jag var liten så frågade jag vem det var som målat en av tavlorna som hängde på väggen hemma. Morfar svarar då:
"B. Andersson" Men det jag hörde var "Be Andersson (som i "fråga Andersson")
Så då undrade jag varför jag var tvungen att fråga Andersson vem som målat tavlan - kunde inte morfar berätta det för mig? :p

Underbar tråd detta! :D

Jag jobbade tidigare på larmcentral och satt och ringde till kunder där det hade gått larm. En gång var det en brandvarning som kommit in från ett hemlarm och jag ringde hem till kunden för att kolla läget och få larmkod. Kunden uppger sin kod, skrattar lite och säger "Nej det är ingen fara, vi håller bara på med kaninen!" Jag säger väl lite förvirrat att jaha, det var ju bra, då vet jag att det är lugnt. Min hjärna försökte få ihop det med spån som dammade så det rykte, eller en stackars kanin som de tänt eld på. När jag lagt på luren säger jag till kollegorna att det var så konstigt för kunden sa att de höll på med kaninen, hur kunde det lösa ut brandvarnaren? "Du tror inte att det var kaminen de sa då?" fick jag till svar. Erm, jo så kan det ju ha varit. :o :rofl:

:D Det påminner mig om min mycket korta karriär på Burger King. Vi skulle alltid fråga kunden om denne skulle äta i restaurangen eller ta med sig maten. Tyvärr var det inte ofta orden kom ut rätt, utan vanliga varianter var "Ska du äta här eller i påsen?" eller "Ska du äta här eller där?".

:rofl:Alltså hade någon frågat mig något av ovanstående så hade jag nog fallit ihop i en hysterisk skrattattack!:p:bow:

Hoppas det är okej med feltänk också:)

Jag och några vänner kom plötsligt in på veganer när vi pratade en dag. Min ena vän hade väl inte riktigt klart för sig vad en vegan var så jag förklarade lite snabbt att de inte åt något animaliskt eller bar kläder gjorda av animaliska produkter, varpå min vän utbrister:

-Stackars veganer som inte kan ha några trosor då.
Jag: :confused: Varför skulle de inte kunna det?
-Ja, de är ju gjorda av bomull.
Jag: ??? Ja, vaddå då?
-Ja, och var kommer bomull ifrån?
Jag: Ja, var kommer bomull ifrån (lite smått ironisk)?
- Ja, från får såklart!
Jag: Jaså, jag som trodde bomull var en växt.

Och sedan brister vi allihop ut i gapskratt, och stackaren får dras med denna tankevurpa än idag. Får heter numera bomull i vår vänskapkrets.:p:D

*kl*

Jobbar med en tant (hemtjänst) som på oerhört bred västgötska bestämt deklarerar att hon ska ha sån där "laktulosfri mjölk" när vi är och handlar. :love:

Ibland har jag lust att fråga "Du menar inte laktosfri då?" men jag biter mig i tungan. Hoppas högt att all mjölk är laktulosfri! (sötsliskig sörja som man ger för att få fart på magen på människor med tendens till förstoppning).

Lactulos ÄR väl laktos, koncentrerad?
Så att det funkar som mjölk gör på laktosintoleranta, dvs behålla vatten i avföringen medels osmos.

Knapp

Satt och läste en jobbannons precis och läste att man skulle ha balanssinnet kvar:confused: Självklart stod det inte så, utan barnasinnet, och det verkade lite mer rimligt:p

KL

En dag nar jag stod och lekte med valpis kom maken och fragade pa Svenska hur det gick. Jag anvander mycket comandon pa Engelska och uppenbarligen tanker jag pa Engelska under hund traning ocksa da jag svarade, "Hon ar ganska klibbig i dag" ... nar jag menade att hon var seg, eller "sticky".:p Numera har det blivit ett gangse uttryck att man ar "klibbig" om man kanner sig seg eller lite trott.:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
852
Senast: Bison
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 467
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 188
Senast: Flixon
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 710
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V