Höra/läsa/säga fel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höra/läsa/säga fel

Lactulos ÄR väl laktos, koncentrerad?
Så att det funkar som mjölk gör på laktosintoleranta, dvs behålla vatten i avföringen medels osmos.

Nej för isåfall hade ju laktosintoleranta fått ont i magen och diarré av lactulos och det får man inte. Lactulos är lactulos och laktos är laktos.

kl

Den här låten kallar jag Håkan Bråkan-låten, för visst är det inte bara jag som hör att de sjunger "Håkan Bråkan!" i början (vid 0:19) :D
http://youtu.be/pRpeEdMmmQ0

Sen i låten Miss Decibel av Medina hörde jag "Baby jag svär på mitt liv, o på allt du gav jag älskar dig för du har gjort mig till en pakistan". Såklart fattade jag att det inte skulle vara så men jag var tvungen leta upp låttexten för att börja höra att han sjunger "fucking star".

Det trodde jag också! Vi fick ju aldrig någon ost!

Kan inte citera, men någon skrev om Men at Works Down Under. Jag trodde att de helt enkelt sjöng "I come from a la la la la".

Nej för isåfall hade ju laktosintoleranta fått ont i magen och diarré av lactulos och det får man inte. Lactulos är lactulos och laktos är laktos.

Ursäkta OT;

Fast Lactulos är ett namn på en medicin, laktos på en molekyl.

Wikipedia; "Laktos, mjölksocker, är en kolhydrat (en disackarid) som består av glukos och galaktos och finns i däggdjursmjölk."
FASS: "Laktulos är en syntetisk disackarid bestående av fruktos och galaktos."

Näpp, samma molekyl var det inte, men inte så lång ifrån! :p Det skiljer sig en CH2 enhet...

Tror dock att det har ungefär samma effekt på tarmen, som laktos har, dvs drar ur vattnet och gör avföringen lösare.

Nu ska jag sluta OT:a.

kl

En klasskompis sa alltid "tarrick" istället för tallrik. Jag vet faktiskt inte om hon försökte vara rolig eller om hon verkligen trodde det hette så O_o
(har för mig det var fler ord hon hade för sig, men kommer inte på nu)

Hon var dessutom en sån som alltid sjöng fel i låttexter, men trodde alltid att det var hon som hade rätt :D

En sån kompis hade jag också! :p

Hon körde med tarrick, nacklinne, schåschk (med tj-ljud), gryklapp och ijenkligen.

:D Exakt samma sak hände mig o mannen när vi satt över en kokbok och klurade på vad vi skulle bjuda några vänner på för ett tag sedan!
"Det här ser ju gott ut, men vad tusan är röddvinns-ky?!"
"Röddvinns-ky? Ingen aning, det låter märkligt. Får jag se receptet... menar du rödvinssky?!"

HAHA! Numer säger vi alltid röddvinns-ky, och balsami-cos-ky ;)

Haha, då behöver verkligen inte mitt ex skämmas över att han en gång frågade en kypare vad musskat-vinnsky var(hans uttal), det visade sig vara sky gjord på muscatvin... :D

Jag förstår inte hur man kan göra den felläsningen, men det är uppenbarligen inte helt ovanligt. :D

En kompis gick förbi en skylt på gatan där det stod "mörbit", och han frågade vad "mörrbitt" (nästan uttalat som "murrbitt") är för något.

Jag upptäckte just att Ace of Base sjunger "all that she wants, is another baby", inte "all that she wants, isn't that a baby".

Herregud, jag sitter här på nattskiftet o skrattar så tårarna rinner.. Arbetskompisen tror jag är helt väck..

Kom på en till maträtt med felbetoning. När svärmor gick i husmoderskola på kanske 60 talet skulle de göra en efterrätt. På tavlan stod det :Appelsinblamache`i korgar.
Alltså skulle appelsinskalet på nåt sätt skäras ut som en liten korg, men när första ordet var så fint så betonade hon korgar : KORGAAR, inte "kårjar".

Ett ord jag var vuxen när jag äntligen fattade rätt är Sofiero där kungen och drottningen har nåt sommarparadis , på Öland (??) Läste alltid Sofieerå, alltså med nånsorts spanskt uttal.

Jag har jobbat på blombutik, och ingen blomma har så många olika namn som Gerberan. Det var faktiskt så att de flesta kallade den nåt annat än just gerbera.
En tant kom engång och skulle ha laidoluxar i sin bukett.. Det tog en stund innan jag fattade att hon menade gladioler (gladiolusar). Vi kallade dem laidoluxar efter det :)

Ett ord jag var vuxen när jag äntligen fattade rätt är Sofiero där kungen och drottningen har nåt sommarparadis , på Öland (??) Läste alltid Sofieerå, alltså med nånsorts spanskt uttal.

Helsingborg. Och det har en kompis till mig som har bott i Helsingborg också trott...

Samma person var en bra bit över 20 innan han hörde att man kan säga "Svedala" om Sverige. Inte för att det hör hit men han är ändå en väldigt allmänbildad person.

kl

I Shakiras låt "waka waka" sjunger jag alltid "vodka, vodka":p

"Tarrick" istället för tallrik sa vi ibland som barn:p

Fast det är väl ändå Solliden på Öland som är kungaparets sommarställe???;)

Samma person var en bra bit över 20 innan han hörde att man kan säga "Svedala" om Sverige. Inte för att det hör hit men han är ändå en väldigt allmänbildad person.

Whaaaaaat? Vad är detta för ny information? Svedala, är inte det en stad??? :eek::eek::eek::o

Jodå, det finns de som kallar Sverige för Svedala också, även om Svedala mycket riktigt är en ort i Skåne. Men de få människor jag har hört säga Svedala till Sverige säger det på ett lite skämtsamt sätt, typ "jaa, annat är det hemma i lilla Svedala minsann". Har aldrig hört någon som säger det på allvar i ett helt seriöst sammanhang...

(och för övrigt var jag 20 år gammal när jag hörde detta för första gången, så helt vanligt är det nog inte!)

Edit: Anna hann före mig, men jag låter det stå kvar i alla fall ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
852
Senast: Bison
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 467
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 188
Senast: Flixon
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 710
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30