Ja, hon är iaf mindre rädd nu och ingen verkar vara dum men de är ju större och rätt burdusa när de ska fram så hon får flytta sig så hon inte blir påsprungen.Låter som att hon börjar förstå hönspråket.heartheart
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, hon är iaf mindre rädd nu och ingen verkar vara dum men de är ju större och rätt burdusa när de ska fram så hon får flytta sig så hon inte blir påsprungen.Låter som att hon börjar förstå hönspråket.heartheart
Berättade för jobbarkompisen om hönapöna. Han berättade att de hade gjort sig av med sina höns i våras.Ja, hon är iaf mindre rädd nu och ingen verkar vara dum men de är ju större och rätt burdusa när de ska fram så hon får flytta sig så hon inte blir påsprungen.
Stackarn, hur ska hon klara vintern?Berättade för jobbarkompisen om hönapöna. Han berättade att de hade gjort sig av med sina höns i våras.
Var tanken. De plockade in hönsen i en bur till en kompis förutom en hönjävel som smet iväg och sedan hållt sig undan. De kan komma 2 meter nära sedan drar hon. Sover gör hon i träden. I somras började de fundera över äggen och råkade gå in i hönshuset jodå där låg de. Envis som synden är hon.
De har en plan för det. Men han sa att hönsen hade varit i träden o typ -20 förut också. De kommer inte nära just nu. Hon har bestämt att hon skall leva där. Envisa höna...Stackarn, hur ska hon klara vintern?
Våra orpington satt frivilligt ute i -20, trots värmelampa i hönshuset . Så kyla klarar dom, även om det är lättare när de är fler ihop såklart.Stackarn, hur ska hon klara vintern?
Nu vet jag inte hur mycket kam orpington har, men de flesta riskerar att förfrysa kammen i de temperaturerna + som sagt mat är viktigt för att hålla värmen och vatten. Kostar mycket energi att äta snö.Våra orpington satt frivilligt ute i -20, trots värmelampa i hönshuset . Så kyla klarar dom, även om det är lättare när de är fler ihop såklart.
Framförallt behöver dom ju mat för att hålla värmen.
Ja han sa att de brukar vara ute frivilligt i -20 och den här hönan har hönshuset att tillgå.Våra orpington satt frivilligt ute i -20, trots värmelampa i hönshuset . Så kyla klarar dom, även om det är lättare när de är fler ihop såklart.
Framförallt behöver dom ju mat för att hålla värmen.
Mat och vatten finns.Nu vet jag inte hur mycket kam orpington har, men de flesta riskerar att förfrysa kammen i de temperaturerna + som sagt mat är viktigt för att hålla värmen och vatten. Kostar mycket energi att äta snö.
Genbank är inte speciellt avancerat alls, jag började med genbank direktHar fått upp ett intresse för att skaffa höns om det vill sig med pojkvän och boende. Började lyssna på Hönspodden idag och har börjat samla information i ett dokument. Ska kika igenom tråden för att se vad era dunbollar har för sig.
Pojkvännen är med på det hela men är inte alls lika entusiastisk som mig men jag presenterade det som en treårsplan då han gillar planering Han tycker vi skulle kunna köpa ägg från någon av grannarna (han bor på landet) och testa på först men jag vill gå all in på Skånska Blommehöns och då gärna genbanksregistrerade. Är det lite väl avancerat eller skulle det kunna gå?
Så härligt jobbarkompisen fick tag på sin envisa höna häromdagen...Beväpnad med mobilen som ljuskälla begav jag mig ut i mörkret och in i hallen. Den var olåst så jag kunde öppna en glipa så jag tog mig in och började sedan leta mig runt traktorn till sädesfickorna. För säkerhets skulle kollade jag de andra två där jag inte hittat några spår av henne sedan tidigare och sen så tredje fickan hon satt uppflugen några meter upp i mörkret.
Ringde grannen och berättade att jag hittat henne och frågar om han kan komma ner. Jag inser ju att det är omöjligt att jag ska klara av att klättra in genom ett hål till fickan med mobilen och sedan på något vis ta mig några meter upp för att nå henne. Om jag ens hade lyckats få tag på henne hade jag knappast lyckats klättra ut igen med en höna under armen och becksvart mörker.
Grannen kommer med ficklampa och hade först tänkt tända i hallen vilket jag stoppade. Efter ett misslyckat försök från min sida att ta mig in så kröp han in som gjort det flera gånger förr och dessutom har betydligt längre ben. Sen skickade jag in en snökäpp som han använde för att peta på henne. Jag står utanför med lite ljus så han ska se och samtidigt hindra henne från att försöka ta sig ut om hon skulle försöka.
Medan han petar så kliver hon upp på snökäppen och han sänker sakta ner henne mot mig, jag stoppar ner mobilen och hon sitter med ryggen åt mitt håll. Jag sänker luckan och sträcker mig så jag får tag på ena benet och kan dra henne till mig! Väl instoppad under armen lugnar hon sig direkt, grannen kryper ut ur fickan och vi går tillsammans till hönshuset, öppnar och sätter henne på samma pinne som min lilla unghöna satt sig för natten, så nu sitter hon i tryggt förvar och har både mat och vatten i morgon när det blir ljust.
Vad händer med henne nu, nackades hon eller ska hon säljas?Så härligt jobbarkompisen fick tag på sin envisa höna häromdagen...
Jag vet inte frågade inte.Vad händer med henne nu, nackades hon eller ska hon säljas?
Jag har sluppit hittills, min granne sköter det åt mig och har jag övertaliga tuppar får han behålla dem. Jag har mina höns för äggen, har i princip helt slutat äta kyckling men vet ju att mina fåglar ha ett bra mycket bättre liv än alla stackars broilers som slaktas i maskin efter ett hemskt och kort liv.En dum fråga. Om jag får mitt egna hus, vill jag gärna ha några höns. Har fäst mig väldigt vid de vi har här på gården Även om jag inte är så mycket värd utan en påse bröd i handen för dom... Men jag skulle nog aldrig kunna avliva en höna själv, är det nån här som inte heller kan det? Hur gör ni?
Jag har sluppit hittills, min granne sköter det åt mig och har jag övertaliga tuppar får han behålla dem. Jag har mina höns för äggen, har i princip helt slutat äta kyckling men vet ju att mina fåglar ha ett bra mycket bättre liv än alla stackars broilers som slaktas i maskin efter ett hemskt och kort liv.
Blev jag tvungen skulle jag avliva själv, har gjort det när jag körde på en fasanhöna som bröt ryggen, men grannen är bonde och uppvuxen med att avliva djur så bättre att han gör det än att jag klantar till det.Jag är bara ute efter ägg och sällskap, inte köttet. Men saker händer ju och jag vet inte om jag kan ta med en höna till djurkliniken liksom
Blev jag tvungen skulle jag avliva själv, har gjort det när jag körde på en fasanhöna som bröt ryggen, men grannen är bonde och uppvuxen med att avliva djur så bättre att han gör det än att jag klantar till det.