Hönstråden II

Ja, hon är iaf mindre rädd nu och ingen verkar vara dum men de är ju större och rätt burdusa när de ska fram så hon får flytta sig så hon inte blir påsprungen. 🙂
Berättade för jobbarkompisen om hönapöna. Han berättade att de hade gjort sig av med sina höns i våras.




Var tanken. De plockade in hönsen i en bur till en kompis förutom en hönjävel som smet iväg och sedan hållt sig undan. De kan komma 2 meter nära sedan drar hon. Sover gör hon i träden. I somras började de fundera över äggen och råkade gå in i hönshuset jodå där låg de. Envis som synden är hon.
 
Berättade för jobbarkompisen om hönapöna. Han berättade att de hade gjort sig av med sina höns i våras.




Var tanken. De plockade in hönsen i en bur till en kompis förutom en hönjävel som smet iväg och sedan hållt sig undan. De kan komma 2 meter nära sedan drar hon. Sover gör hon i träden. I somras började de fundera över äggen och råkade gå in i hönshuset jodå där låg de. Envis som synden är hon.
Stackarn, hur ska hon klara vintern? :(
 
Våra orpington satt frivilligt ute i -20, trots värmelampa i hönshuset 🤷‍♀️. Så kyla klarar dom, även om det är lättare när de är fler ihop såklart.
Framförallt behöver dom ju mat för att hålla värmen.
Nu vet jag inte hur mycket kam orpington har, men de flesta riskerar att förfrysa kammen i de temperaturerna + som sagt mat är viktigt för att hålla värmen och vatten. Kostar mycket energi att äta snö.
 
Våra orpington satt frivilligt ute i -20, trots värmelampa i hönshuset 🤷‍♀️. Så kyla klarar dom, även om det är lättare när de är fler ihop såklart.
Framförallt behöver dom ju mat för att hålla värmen.
Ja han sa att de brukar vara ute frivilligt i -20 och den här hönan har hönshuset att tillgå.
 
Har fått upp ett intresse för att skaffa höns om det vill sig med pojkvän och boende. Började lyssna på Hönspodden idag och har börjat samla information i ett dokument. Ska kika igenom tråden för att se vad era dunbollar har för sig.

Pojkvännen är med på det hela men är inte alls lika entusiastisk som mig men jag presenterade det som en treårsplan då han gillar planering 😅 Han tycker vi skulle kunna köpa ägg från någon av grannarna (han bor på landet) och testa på först men jag vill gå all in på Skånska Blommehöns och då gärna genbanksregistrerade. Är det lite väl avancerat eller skulle det kunna gå?
 
Har fått upp ett intresse för att skaffa höns om det vill sig med pojkvän och boende. Började lyssna på Hönspodden idag och har börjat samla information i ett dokument. Ska kika igenom tråden för att se vad era dunbollar har för sig.

Pojkvännen är med på det hela men är inte alls lika entusiastisk som mig men jag presenterade det som en treårsplan då han gillar planering 😅 Han tycker vi skulle kunna köpa ägg från någon av grannarna (han bor på landet) och testa på först men jag vill gå all in på Skånska Blommehöns och då gärna genbanksregistrerade. Är det lite väl avancerat eller skulle det kunna gå?
Genbank är inte speciellt avancerat alls, jag började med genbank direkt 😊
 
Undrens tid är inte över! Grannen berättade att han sett en svart höna nere i maskinhallen, jag skyndade mig ner och letade först själv och lockade men kunde inte se henne någonstans. Gick upp till grannen igen och vi försökte fixa med hans nya mobil innan vi gick ner till hallen igen för att försöka starta traktorn som inte ville starta igår.

Jag tog även med mig varulven i spårlina och letade efter hönan men inget resultat. Däremot hittade var fåntratt brukar smita ut så nu är det bommat. In med varulven på tomten igen och tillbaka till traktorn.

Medan grannen försöker starta den går jag runt och letar lite. Tyckte ju igår att det såg ut som hönsskit i hallen men tyckte det var för otroligt. Nu i en sädesficka hittade jag vad som såg ut att vara mer hönsskit så hon har nog suttit där och ätit. Jag fortsatte lysa med mobilen i hallen mot en trappa och plötsligt flyger hon ut! Älskade lillgumman, jag trodde aldrig jag skulle få se henne igen! 😍🐔

Det är en av hönorna som grannen tappade bort i somras när jag skjutsade mamma till Göteborg! Att hon har klarat sig ensam ända tills nu, nu är kruxet bara hur jag ska lyckas fånga henne. Jag ska gå ner ikväll när det blivit mörkt och se om jag hittar henne någonstans, men jag har ingen håv eller tillgång till något nät så jag hade kunnat spärra av. 🤔

Jag tror inte hon sätter sig i sädesfickan men om hon gör det kan jag stänga så hon inte tar sig ut och så får jag krypa in bland all råttskit och försöka fånga henne. 🤮
 
Beväpnad med mobilen som ljuskälla begav jag mig ut i mörkret och in i hallen. Den var olåst så jag kunde öppna en glipa så jag tog mig in och började sedan leta mig runt traktorn till sädesfickorna. För säkerhets skulle kollade jag de andra två där jag inte hittat några spår av henne sedan tidigare och sen så tredje fickan hon satt uppflugen några meter upp i mörkret.

Ringde grannen och berättade att jag hittat henne och frågar om han kan komma ner. Jag inser ju att det är omöjligt att jag ska klara av att klättra in genom ett hål till fickan med mobilen och sedan på något vis ta mig några meter upp för att nå henne. Om jag ens hade lyckats få tag på henne hade jag knappast lyckats klättra ut igen med en höna under armen och becksvart mörker.

Grannen kommer med ficklampa och hade först tänkt tända i hallen vilket jag stoppade. Efter ett misslyckat försök från min sida att ta mig in så kröp han in som gjort det flera gånger förr och dessutom har betydligt längre ben. Sen skickade jag in en snökäpp som han använde för att peta på henne. Jag står utanför med lite ljus så han ska se och samtidigt hindra henne från att försöka ta sig ut om hon skulle försöka.

Medan han petar så kliver hon upp på snökäppen och han sänker sakta ner henne mot mig, jag stoppar ner mobilen och hon sitter med ryggen åt mitt håll. Jag sänker luckan och sträcker mig så jag får tag på ena benet och kan dra henne till mig! Väl instoppad under armen lugnar hon sig direkt, grannen kryper ut ur fickan och vi går tillsammans till hönshuset, öppnar och sätter henne på samma pinne som min lilla unghöna satt sig för natten, så nu sitter hon i tryggt förvar och har både mat och vatten i morgon när det blir ljust. 🥰
 
Beväpnad med mobilen som ljuskälla begav jag mig ut i mörkret och in i hallen. Den var olåst så jag kunde öppna en glipa så jag tog mig in och började sedan leta mig runt traktorn till sädesfickorna. För säkerhets skulle kollade jag de andra två där jag inte hittat några spår av henne sedan tidigare och sen så tredje fickan hon satt uppflugen några meter upp i mörkret.

Ringde grannen och berättade att jag hittat henne och frågar om han kan komma ner. Jag inser ju att det är omöjligt att jag ska klara av att klättra in genom ett hål till fickan med mobilen och sedan på något vis ta mig några meter upp för att nå henne. Om jag ens hade lyckats få tag på henne hade jag knappast lyckats klättra ut igen med en höna under armen och becksvart mörker.

Grannen kommer med ficklampa och hade först tänkt tända i hallen vilket jag stoppade. Efter ett misslyckat försök från min sida att ta mig in så kröp han in som gjort det flera gånger förr och dessutom har betydligt längre ben. Sen skickade jag in en snökäpp som han använde för att peta på henne. Jag står utanför med lite ljus så han ska se och samtidigt hindra henne från att försöka ta sig ut om hon skulle försöka.

Medan han petar så kliver hon upp på snökäppen och han sänker sakta ner henne mot mig, jag stoppar ner mobilen och hon sitter med ryggen åt mitt håll. Jag sänker luckan och sträcker mig så jag får tag på ena benet och kan dra henne till mig! Väl instoppad under armen lugnar hon sig direkt, grannen kryper ut ur fickan och vi går tillsammans till hönshuset, öppnar och sätter henne på samma pinne som min lilla unghöna satt sig för natten, så nu sitter hon i tryggt förvar och har både mat och vatten i morgon när det blir ljust. 🥰
Så härligt jobbarkompisen fick tag på sin envisa höna häromdagen...
 
En dum fråga. Om jag får mitt egna hus, vill jag gärna ha några höns. Har fäst mig väldigt vid de vi har här på gården :heart Även om jag inte är så mycket värd utan en påse bröd i handen för dom... Men jag skulle nog aldrig kunna avliva en höna själv, är det nån här som inte heller kan det? Hur gör ni?
 
En dum fråga. Om jag får mitt egna hus, vill jag gärna ha några höns. Har fäst mig väldigt vid de vi har här på gården :heart Även om jag inte är så mycket värd utan en påse bröd i handen för dom... Men jag skulle nog aldrig kunna avliva en höna själv, är det nån här som inte heller kan det? Hur gör ni?
Jag har sluppit hittills, min granne sköter det åt mig och har jag övertaliga tuppar får han behålla dem. Jag har mina höns för äggen, har i princip helt slutat äta kyckling men vet ju att mina fåglar ha ett bra mycket bättre liv än alla stackars broilers som slaktas i maskin efter ett hemskt och kort liv.
 
Jag har sluppit hittills, min granne sköter det åt mig och har jag övertaliga tuppar får han behålla dem. Jag har mina höns för äggen, har i princip helt slutat äta kyckling men vet ju att mina fåglar ha ett bra mycket bättre liv än alla stackars broilers som slaktas i maskin efter ett hemskt och kort liv.

Jag är bara ute efter ägg och sällskap, inte köttet. Men saker händer ju och jag vet inte om jag kan ta med en höna till djurkliniken liksom :cautious:
 
Blev jag tvungen skulle jag avliva själv, har gjort det när jag körde på en fasanhöna som bröt ryggen, men grannen är bonde och uppvuxen med att avliva djur så bättre att han gör det än att jag klantar till det.

Får väl hoppas att jag får en sån granne, jag vet inte om jag skulle kunna. Kanske skulle det när det väl gäller, men vet inte.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
412
Senast: ufot
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 358
Senast: Troll
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 749
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 139
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Hindertyper på hopptävling
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp