Hönstråden II

Alltså, jag plockar bara bort äggen om jag inte vill att hönorna ruvar? De ger sig tillslut. Gör absolut inget mer än så.
 
Ja, det kan var väldigt traumatiskt när man bott ensam utan artinteraktion, det är iallafall min tanke. Kanske värre än vi tror.

Men, jag skulle som du, fortsätta se om det går. Sätt absolut in gömslen till henne tycker jag.
Jag har kontaktat den jag fick henne av och ska hämta buren ikväll så kan jag gömma den bakom lite grenar och halm, ställa in vatten och mat och lämna dörren öppen så kan hon gå som hon vill och ändå gömma sig om hon vill.

När jag gick ner innan jobbet fick jag lite av en chock och trodde hon var död, men hon hade lagt sig helt platt och gömt huvudet för att synas så lite som möjligt. Hon kuttrade lite när jag kollade om hon levde och satte upp sig. Jag kunde inte se att någon varit dum men jag gjorde ett lite krypin åt henne av en sönderriven flyttkartong och slängde åt henne några nävar foder igen som hon åt av. Jag flyttade även vattnet närmare henne.

Jag ska fixa lite mer krypin i morgon och titta in när jag kommer hem ikväll och se hur hon mår.
 
Tuppen satt inne hos henne under kartongboet men kom fram när jag kom med bananerna. En surhöna fräste ifrån mot honom så han hoppade upp i en hylla där jag har deras reden och jag fick klappa honom.

Lillgumman kvittrade där hon satt och verkar lite mindre rädd men jag gav henne mat separat och hon åt med god aptit. Bytt vattnet och ställt det på samma ställe som sist, nära skyddet, så dels skärmar det av lite och dels så får hon nära till det och slipper vandra ut bland de andra för att dricka.
 
Tuppen satt inne hos henne under kartongboet men kom fram när jag kom med bananerna. En surhöna fräste ifrån mot honom så han hoppade upp i en hylla där jag har deras reden och jag fick klappa honom.

Lillgumman kvittrade där hon satt och verkar lite mindre rädd men jag gav henne mat separat och hon åt med god aptit. Bytt vattnet och ställt det på samma ställe som sist, nära skyddet, så dels skärmar det av lite och dels så får hon nära till det och slipper vandra ut bland de andra för att dricka.
Hoppas höna pöna lär sig att vara höna igen. Måste vara en chock att komma till massor kompisar och inte veta hur man skall bete sig.
 
Hoppas höna pöna lär sig att vara höna igen. Måste vara en chock att komma till massor kompisar och inte veta hur man skall bete sig.
Ja, stackars liten. Ett sånt eländigt liv, först bo i en hundbur utan en pinne eller artfränder och sedan bli ihopföst med en massa andra fåglar som man inte har en aning om vad det handlar om. Jag har varit väldigt bekymrad över henne men är glad att hon verkade må bättre idag än igår och att tuppen också sitter med henne. Sen vet jag ju inte om de andra flickorna mobbat honom så även han tycker det är lugnare med henne eller om han bara är snäll. Det var iaf inget stök mellan dem när jag kom utan han kom ut och hälsade medan hon satt och kvittrade, så jag hoppas att det inte ska ta allt för lång tid för henne att vänja sig med de andra hönsen.

Hon är minst av dem alla så jag kommer fortsätta hålla ett extra öga på henne och ha gömställen åt henne där även han ryms.
 
Ja, stackars liten. Ett sånt eländigt liv, först bo i en hundbur utan en pinne eller artfränder och sedan bli ihopföst med en massa andra fåglar som man inte har en aning om vad det handlar om. Jag har varit väldigt bekymrad över henne men är glad att hon verkade må bättre idag än igår och att tuppen också sitter med henne. Sen vet jag ju inte om de andra flickorna mobbat honom så även han tycker det är lugnare med henne eller om han bara är snäll. Det var iaf inget stök mellan dem när jag kom utan han kom ut och hälsade medan hon satt och kvittrade, så jag hoppas att det inte ska ta allt för lång tid för henne att vänja sig med de andra hönsen.

Hon är minst av dem alla så jag kommer fortsätta hålla ett extra öga på henne och ha gömställen åt henne där även han ryms.
Vi hoppas på det bästa att de andra är snälla. Hon måste få chansen att vara höna.
 
IMG_3990.jpeg


I helgen flyttade vi upp alla höns till växthuset för att vara i hela vintern. De får våra rester av paprika och gurka och hjälper oss med gödsling och tilljämning.

De trivs jättebra och vi behöver inte bekymra oss om eventuell fågelinfluensa här inne. Härligt för oss alla.
 
Nu har jag TVÅ ruvhönor. Puckon 😂 dock är båda erfarna, duktiga mammor, så vi får alltså kycklingar i slutet av oktober och början av november. I norra Västerbotten. Sjukt olämpligt. Men en av dom fick en(!) sen kyckling förra året, vilket gick suveränt. Så jag litar på hönorna, fast jag tycker att de borde göra något annat. 😅
 
@__sofia__ @Fruentimber @Unafraid
Tack för svar! Ja, omplacering kanske skulle funka, känner en som vi kan prova hos, han har flera olika grupper så nån kanske passar tanten...
Ja det här gick ju bra... :meh:
Pratade med A, som absolut kunde ta hönan. Jag förstod dock att det var gryta som låg närmast tillhands. Iaf tog jag ett känslosamt farväl av hönan, kramade den länge, och hade dåjigt samvete för att göra såhär, även om det var första hönan för mig på alla år som tas bort av annat än sjukdom och skada. Stoppar in hönan i buren och väntar på att gubben ska åka iväg med henne. Han dröjer lite, typ 10 minuter, och det räckte... Jag SPRANG ut till hönan, slet ur henne ur buren och kramade henne. Jag bara KUNDE inte skicka henne, jag jobbar inte på det viset... :arghh:

Så nu har jag två flockar igen, fjäderätarhönan och två andra gamla ranghöga tanter går i en hönsgård strax bredvid de andra.

Mera jobb, mera jobb.... ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
413
Senast: ufot
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 358
Senast: Troll
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 753
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 143
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp