Fasiken vilken tråkig start.Då senaste kläcket slutade med min första egna avlivning av kyckling så känner jag mig lite less på dåliga hönsmammor och elaka hönskompisar. Två kläckta kycklingar som hackats ihjäl (utom en då, men den fick jag ta bort för den var utom räddning) och så en som dött under kläcket men som var svullen på ena sidan huvudet och med lite sned näbb.
Hade tänkt jag skulle sätta mamma och ägg separat dagen innan kläck, men hade tänkt fel på nån dag och så blev det ingen kyckling alls istället .
Har sett så många bilder på fb och hos bekanta som inte skiljer av hönsmamma och ägg från resten och det går hur bra som helst. Men tydligen fungerar inte det så med mina.
Behöver jag byta ras tro? Eller bara acceptera att det är så med höns och dom andra bara har tur?
Jag tycker det blir bäst om man har hönan separat så fort man märker att den är ruvsugen på riktigt. Dvs den ligger några dagar och trots att man stör när man kollar ägg/ märker dem så vill den prompt tillbaka när man låter den vara i fred.
Jag har haft alla olika varianter (typ) men jag tycker det blir bäst/säkrast för kycklingarna. Det blir lätt att en kyckling tultar iväg och går då hönan efter bli de andra kalla och kläcks inte, då har jag hellre dem på liten yta.