Hönstråden II

Min hönsgård är rätt trist, för de har utplånat allt som växer 😅 den kommer "aldrig" återhämta sig trots att de oftast går fritt. Så har absolut en tanke på en större vinbärsbuske, dom kan äta lite blad och eventuellt bär om den orkar med det. Men jag inte orkar flytta någon av mina "vilda" ännu 😁
Samma här, det är en gråbrun jordöken numera.
Sommartid brukar de dock få vara ute i trädgården i stort sett dagligen.

Med tanke på att gården blir lite över 30 kvadrat och jag bara ska ha 4 hönor och en tupp trodde jag nog att det skulle kunna hålla sig grönt... Tänkte även göra en alternativ mindre hönsgård på andra sidan huset.

Törs nog inte låta dem gå fritt då vi har mycket rovfågel och räv här pga av att det ca 1 km bort ligger ett ekologiskt hönshus med 20 000 frigående höns. Av oss kallat buffe'n.
Vi har 50 kvm utegård och visserligen några fler höns (10 sammanlagt) men det är bara jord/lera. Inget som växer tyvärr.

Vi har 50 kvm utegård och visserligen några fler höns (10 sammanlagt) men det är bara jord/lera. Inget som växer tyvärr.

Jag har ungefär lika stort, dock fler höns men det växer inte ens när gården får paus i nästan 6 månader. Visst är de under vintern men det är några vårmånader också.
Höns vet hur man äter. Jag menar, om de lyckas äta upp ett helt växthus med paprikaplantor på två veckor så förstår man.

Jag vet inte om jag vågar ha mina ute på gården. Vi har ju haft en hage med elstaket som de kunnat gå i men jag har blivit av med så många höns där.
Frågan är om de är säkrare ute runt gården som inte har lika mycket växtlighet eller om de är förpassade till gården ändå?

Man får ju hitta på annat åt dem att göra då.

Tack för alla svar! Då kan jag stryka "så in i hönsgården" från att-göra-listan.

Kollar runt både i verkligheten och på nätet efter lite kul saker att ha i hönsgården. Här finns betongrör, stubbar, lastpallar och diverse grövre grenar som kan komma till nytta.

Tack för alla svar! Då kan jag stryka "så in i hönsgården" från att-göra-listan.

Kollar runt både i verkligheten och på nätet efter lite kul saker att ha i hönsgården. Här finns betongrör, stubbar, lastpallar och diverse grövre grenar som kan komma till nytta.
När är tanken att de ska komma? Det är ju inte fel att så något som hinner växa upp tills de kommer, även om de kommer äta upp det snabbt. På fälten utanför mitt hus sår de ibland ärtor och även om det kommer mycket duvor som frossar loss så hinner det ändå växa upp mycket. Du kan ju köpa en kartong med gula ärtor och slänga ut, det som hinner växa gör det innan hönsen kommer och det är både gott och nyttigt. :d

När är tanken att de ska komma? Det är ju inte fel att så något som hinner växa upp tills de kommer, även om de kommer äta upp det snabbt. På fälten utanför mitt hus sår de ibland ärtor och även om det kommer mycket duvor som frossar loss så hinner det ändå växa upp mycket. Du kan ju köpa en kartong med gula ärtor och slänga ut, det som hinner växa gör det innan hönsen kommer och det är både gott och nyttigt. :d
Det blir inte inflytt förräns kanske juni/juli så det där med ärtor ska jag prova!

I veckan kommer nästa batch med ägg. Det blir wyandotte (få kläcktes i förra kläcket), minorka, Plymouth rock, Amrock, araucana, bohusläns dals svarthöna och någon mer har jag för mig.

Vi kommer ha massor att slakta i höst när vi vet vilka som blir tuppar.

Nästa år blir det gäss, ankor, kalkoner och vaktlar.

Jag har beställt köttkycklingar som jag ska hämta om någon vecka.

Vi har däremot fått rätt mycket råttor, så jag ska försöka göra mig av med/låna ut mina höns över sommaren för att göra vid hönshuset, och så ska kycklingarna på hos min mamma till en början.

Jag har beställt köttkycklingar som jag ska hämta om någon vecka.

Vi har däremot fått rätt mycket råttor, så jag ska försöka göra mig av med/låna ut mina höns över sommaren för att göra vid hönshuset, och så ska kycklingarna på hos min mamma till en början.

Trevligt med köttkycklingar!

INte lika trevligt med råttor. Vi har haft råttfritt i nästan 10 år men de senaste 2 åren har vi haft mycket. Nu hoppas jag på att mina nya katter ska kunna åtminstone skrämma bort dem men det är ju kanske bara en glad önskan från mig.

Trevligt med köttkycklingar!

INte lika trevligt med råttor. Vi har haft råttfritt i nästan 10 år men de senaste 2 åren har vi haft mycket. Nu hoppas jag på att mina nya katter ska kunna åtminstone skrämma bort dem men det är ju kanske bara en glad önskan från mig.
Ja det var inte självklart i år, men nu när vi inskaffat plockare och börjat få rutin på det kändes det dumt att hoppa över det.

Inte kul med råttor alls, hundarna tog 4st förra veckan, 3 små och en bauta.
Kan tyvärr inte ha katt då det inte går ihop med hundarna. 🫤
Det är så olika med katter, vissa är grymma på att ta råttor medan andra tycker de är läbbiga, hoppas ni har fått tag i några bra eller att de växer in i rollen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett... 6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 979
Senast: Franken
·
Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: ufot
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år... 2
Svar
29
· Visningar
2 426
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka