Jag funderar på att bygga om värpredena till mina höns. Jag har en gammal hönsgård, från husets tidigare ägare, och har än så länge inte gjort särskilt stora förändringar till den sedan jag flyttade in. Men jag hade velat ändra värpredena nu, dels för att flytta dem till en bättre placering och dels för att jag hade velat ha värpreden som är enklare att hålla rent i. Jag vill inte ha uppsamlingsbricka (det var det i de här, och jag har aldrig använt dem), och jag föredrar att ha ganska mycket strö i. Jag har dock en höna som i perioder ibland gillar att sova i redena, vilket bidrar till att det inte håller sig rent där - och jag skulle vilja ha någon typ av plastback i botten, där man lägger ströet, så att det är enkelt att göra rent (genom att helt enkelt plocka ut plastbacken, tömma ut ströet, göra rent och lägga i nytt strö). Lånade bilder, men jag tänker mig något i den här stilen. Tror ni detta kan fungera, och vad finns det för passande plastbackar som kan fungera? Vilken storlek brukar man ha på reden? De jag har idag är 44x46 cm, är det passande storlek?
(jag har relativt stora höns)
Visa bifogad fil 162959