Hönstråden II

@Ajda Jag har kläckt 3 veckor gamla ägg, en del förvarade i kylskåp utan besvär. De i kylen hade jag inte vänt heller, det hade jag dock gjort om jag samlat in dem för kläck till att börja med och inte akutfyllt maskinen. Och många är nöjda med sina willab också, tycker de rekommenderas minst lika ofta som de dissas!

Ja men vad bra. Jag förvarar alla ägg i rumstemperatur (dock inte upp och ner), funkar det inför kläck?
Behöver man vända på dem? Alla står i äggkartong på bänken.

Våra unghönor jobbar på bra och det blir i snitt 7 ägg om dagen på 22 hönor (varav en lägger typ sju om året om det är solsken och medvind, typ). Vi behöver dock fler för både jag och min syster har många kollegor som vill köpa ägg! Kläckaren är laddad med 28 ägg från egen produktion och det ser ut som att 27 faktiskt är igång. Har plockat ut ett tomt och sedan är det fyra med mörkt och tjockt skal som är väldigt svåra att lysa, men annars lever de. Blir uteslutande vansinniga blandningar eftersom vi mest bara har blandtuppar (även om det faktiskt finns möjlighet till renrasiga appenzeller). Ser sjukt mycket fram emot kycklingar! Och bra att planera så att de har värpstart där i augusti/september när de andra tycker att det är högst onödigt att värpa något alls.

Ja men vad bra. Jag förvarar alla ägg i rumstemperatur (dock inte upp och ner), funkar det inför kläck?
Behöver man vända på dem? Alla står i äggkartong på bänken.

Optimalt är svalare, runt 10 grader tror jag, men har man inget sånt utrymme går rumstemp bra. Jag har alltid mina avelsägg på köksbänk, är noga att det aldrig står sol på dem bara precis som med kläckaren.

Optimalt är svalare, runt 10 grader tror jag, men har man inget sånt utrymme går rumstemp bra. Jag har alltid mina avelsägg på köksbänk, är noga att det aldrig står sol på dem bara precis som med kläckaren.

Vi får se hur det går med dem. Hade gärna kläckt ägg från mina två Lohman, men aldrig sett tupparna para sig med dem. Bara med sina Hedemoror. Så högst oklart om de är befruktade eller inte.

Annars har jag konstaterat efter en eftermiddag på google att jag vill ha ungefär alla raser 😅

Vi får se hur det går med dem. Hade gärna kläckt ägg från mina två Lohman, men aldrig sett tupparna para sig med dem. Bara med sina Hedemoror. Så högst oklart om de är befruktade eller inte.

Annars har jag konstaterat efter en eftermiddag på google att jag vill ha ungefär alla raser 😅
Knäck ett ägg och lägg upp bild här så kan vi hjälpa dig att se. Eller googla på "Bullseye chicken egg" för att jämföra bild.

Nu beställde jag en willab med automatisk vändare. Var nedsatt. Hoppas den blir bra.

Nu börjar det roliga, köpa ägg. Eller om jag ska börja med att testa våra egna. Hur många dagar kan de ligga och vänta innan man lägger dem i kläckaren?
Har ju bara 6 hönor nu och idag fick jag bara 2 ägg.

Det finns ju optimalt och det finns ju allt däremellan.
Helt inte mer än 1 vecka gamla
Helst helt rena ägg som du inte behövt putsa rena
Inte stått varmare än 16 grader och inte kallare än typ 10
Stått med spetsen nedåt
Vickats varje dag även utanför kläckaren 2 ggr per dag

Men det är ju om man vill vara så säker som möjligt. Det kan gå illa ändå och det kan gå bra även om man inte följer alla dessa regler.
Jag försöker hålla mig till detta men med det sagt ska jag använda ägg som kanske har frusit lite OCH är lite skitiga och kanske inte befruktade (bara ca 5 % av äggen) för att vi vill kolla om vi kan få fram renrasiga Araucana eller iallafall blåläggare till sonens sambo från egna ägg.

Det finns ju optimalt och det finns ju allt däremellan.
Helt inte mer än 1 vecka gamla
Helst helt rena ägg som du inte behövt putsa rena
Inte stått varmare än 16 grader och inte kallare än typ 10
Stått med spetsen nedåt
Vickats varje dag även utanför kläckaren 2 ggr per dag

Men det är ju om man vill vara så säker som möjligt. Det kan gå illa ändå och det kan gå bra även om man inte följer alla dessa regler.
Jag försöker hålla mig till detta men med det sagt ska jag använda ägg som kanske har frusit lite OCH är lite skitiga och kanske inte befruktade (bara ca 5 % av äggen) för att vi vill kolla om vi kan få fram renrasiga Araucana eller iallafall blåläggare till sonens sambo från egna ägg.

Hur påverkar smutsen? Gror det för mycket bakterier sen i 37 grader?

Hur påverkar smutsen? Gror det för mycket bakterier sen i 37 grader?

Det är vad jag har fått berättat för mig. Dock har jag både virkonat, putsat och inte gjort något alls med äggen och fått samma resultat. Inga har exploderat än men jag är fullt medveten om att det kan hända.

Vissa säger att man helst ska tvätta dem om de är skitiga medan andra säger att man kan råka tvätta bort det skyddande lagret, så.......välj själv liksom. :meh: :)

Jag har hittills säkert kläckt mer än 200 ägg för hemmabruk.

Det jag hittills lyckats sämst med är myskankägg och efter det "vanliga" ankägg men det är tydligen ganska vanligt att det är svårt. Där är ankmammorna bäst.

I morgon borde min kläckare komma :bump: Tror vi kör ett kläck först med egna ägg (ev att vi testar att fylla upp med ekologiska köpeägg från typ ica. Så man lär sig apparaten innan jag går bananas med avelsägg.

I morgon borde min kläckare komma :bump: Tror vi kör ett kläck först med egna ägg (ev att vi testar att fylla upp med ekologiska köpeägg från typ ica. Så man lär sig apparaten innan jag går bananas med avelsägg.

Det svåra med de ekologiska är ju att det kanske inte finns befruktade och/eller att de dött på vägen så att säga. Då vet du ju ändå inte om kläckaren är bra, menar jag.
Bättre att ta egna då.

Det svåra med de ekologiska är ju att det kanske inte finns befruktade och/eller att de dött på vägen så att säga. Då vet du ju ändå inte om kläckaren är bra, menar jag.
Bättre att ta egna då.

Vi tog alla våra egna sparade och kompletterade med några frigående från ica. Ekologiska fanns inte.
Har bara förhoppning om hedemoraäggen. Så vi får se. Kläckaren är startad och laddad nu i alla fall.

Eftersom vi blev av med två hedemoror förra veckan till en rovfågel har det bara blivit 2 ägg per dag. Ett lohman och ett hedemora.

Jag funderar på att bygga om värpredena till mina höns. Jag har en gammal hönsgård, från husets tidigare ägare, och har än så länge inte gjort särskilt stora förändringar till den sedan jag flyttade in. Men jag hade velat ändra värpredena nu, dels för att flytta dem till en bättre placering och dels för att jag hade velat ha värpreden som är enklare att hålla rent i. Jag vill inte ha uppsamlingsbricka (det var det i de här, och jag har aldrig använt dem), och jag föredrar att ha ganska mycket strö i. Jag har dock en höna som i perioder ibland gillar att sova i redena, vilket bidrar till att det inte håller sig rent där - och jag skulle vilja ha någon typ av plastback i botten, där man lägger ströet, så att det är enkelt att göra rent (genom att helt enkelt plocka ut plastbacken, tömma ut ströet, göra rent och lägga i nytt strö). Lånade bilder, men jag tänker mig något i den här stilen. Tror ni detta kan fungera, och vad finns det för passande plastbackar som kan fungera? Vilken storlek brukar man ha på reden? De jag har idag är 44x46 cm, är det passande storlek?
(jag har relativt stora höns)

Hönsreden.webp

Jag funderar på att bygga om värpredena till mina höns. Jag har en gammal hönsgård, från husets tidigare ägare, och har än så länge inte gjort särskilt stora förändringar till den sedan jag flyttade in. Men jag hade velat ändra värpredena nu, dels för att flytta dem till en bättre placering och dels för att jag hade velat ha värpreden som är enklare att hålla rent i. Jag vill inte ha uppsamlingsbricka (det var det i de här, och jag har aldrig använt dem), och jag föredrar att ha ganska mycket strö i. Jag har dock en höna som i perioder ibland gillar att sova i redena, vilket bidrar till att det inte håller sig rent där - och jag skulle vilja ha någon typ av plastback i botten, där man lägger ströet, så att det är enkelt att göra rent (genom att helt enkelt plocka ut plastbacken, tömma ut ströet, göra rent och lägga i nytt strö). Lånade bilder, men jag tänker mig något i den här stilen. Tror ni detta kan fungera, och vad finns det för passande plastbackar som kan fungera? Vilken storlek brukar man ha på reden? De jag har idag är 44x46 cm, är det passande storlek?
(jag har relativt stora höns)

Visa bifogad fil 162959

Redenas storlek finns reglerade (minsta mått) så det går att kolla upp på jordbruksverkets hemsida. Jag kommer inte ihåg utantill.

Alla de där är jättebra lösningar! Jag har backar i alla mina och det är jäkligt skönt att kunna ta ur nattens bajs lätt och lägga tillbaka. De är ju dessutom lätta att tvätta ur om det behövs. Den högst upp till vänster saknar dock list i framkant vilket jag skulle säga är nödvändigt för att hålla backarna på plats.

Man behöver färre reden än man tror. Uppe i växthuset har jag bara tre reden till ca 26 höns och det räcker gott och väl. Nere i deras "sommarhus" finns det nio stycken (6 stycken i huset och 3 ute under tak) det är onödigt mycket och bjuder in till mer sovande i redena.

Viktigt är också att det är precis så du får in backarna så det inte är glapp på sidor och bak- eller framkant. Där hamnar ägg ibland, som man inte ser. Har man otur ligger de längre än man vill.

Redenas storlek finns reglerade (minsta mått) så det går att kolla upp på jordbruksverkets hemsida. Jag kommer inte ihåg utantill.

Alla de där är jättebra lösningar! Jag har backar i alla mina och det är jäkligt skönt att kunna ta ur nattens bajs lätt och lägga tillbaka. De är ju dessutom lätta att tvätta ur om det behövs. Den högst upp till vänster saknar dock list i framkant vilket jag skulle säga är nödvändigt för att hålla backarna på plats.

Man behöver färre reden än man tror. Uppe i växthuset har jag bara tre reden till ca 26 höns och det räcker gott och väl. Nere i deras "sommarhus" finns det nio stycken (6 stycken i huset och 3 ute under tak) det är onödigt mycket och bjuder in till mer sovande i redena.

Viktigt är också att det är precis så du får in backarna så det inte är glapp på sidor och bak- eller framkant. Där hamnar ägg ibland, som man inte ser. Har man otur ligger de längre än man vill.
Tack för tipsen!

Ja, jag har kollat Jordbruksverket och vad de säger - är det ett bra utgångsläge? Mina nuvarande är ju mycket större än de, går det alltså minska lite utan problem? Jag har t.ex. hittat plastbackar i storleken 29*39 i bottenyta, vilket följer JVs riktlinjer - kan det fungera?

Jag tänker att jag först hittar passande backar, och sedan bygger en struktur för redena så att det passar :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 787
Senast: Franken
·
Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
469
Senast: ufot
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
374
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 263
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka