Hönstråden II

Vi har ju haft 3 tuppar och 8 hönor. Vet att det varit för många tuppar, men alla har hållt sams, så det har väl inte funnits någon direkt anledning till att ta bort någon.
Dock har de ju parat sig ganska mycket (i mina nybörjarögon) med hönorna. Jagat dem för att para sig. Är det så höns gör?
Men ingen har varit luggsliten, pickad på osv.

Men igår gjorde ena tuppen utfall mot mig. Så på kvällen togs han bort.
Nu på förmiddagen hittar jag rekord i ägg. 6 stycken (tidigare mest varit 3st).
Kan det ha något samband med att en tupp togs bort? Eller är det bara en slump?
Tänker om dynamiken blev bättre direkt.

Hedemororna började värpa för 2 veckor sen. Varje dag är det en (oklart vem) som värper från sittpinnen, dvs mosat ägg. Ger det med sig eller är hon trög?

Vi har ju haft 3 tuppar och 8 hönor. Vet att det varit för många tuppar, men alla har hållt sams, så det har väl inte funnits någon direkt anledning till att ta bort någon.
Dock har de ju parat sig ganska mycket (i mina nybörjarögon) med hönorna. Jagat dem för att para sig. Är det så höns gör?
Men ingen har varit luggsliten, pickad på osv.

Men igår gjorde ena tuppen utfall mot mig. Så på kvällen togs han bort.
Nu på förmiddagen hittar jag rekord i ägg. 6 stycken (tidigare mest varit 3st).
Kan det ha något samband med att en tupp togs bort? Eller är det bara en slump?
Tänker om dynamiken blev bättre direkt.

Hedemororna började värpa för 2 veckor sen. Varje dag är det en (oklart vem) som värper från sittpinnen, dvs mosat ägg. Ger det med sig eller är hon trög?
Jag får ett antal ägg på bajsbrädan, men det blir mer sällan desto äldre de blir tycker jag, är dock inte direkt ovanligt.

Här har äggen tagit fart. Nu får vi 4-6 stycken varje dag. Det är som en skattjakt varje dag.
Till våren vill jag utöka hönsflocken med ett par raser till för få lite andra färger på äggen.

Kläckmaskin. Brinsea ska vara bra har jag hört. Funkar en mini eco? Vill ha en enkel som sköter vändning.

Här har äggen tagit fart. Nu får vi 4-6 stycken varje dag. Det är som en skattjakt varje dag.
Till våren vill jag utöka hönsflocken med ett par raser till för få lite andra färger på äggen.

Kläckmaskin. Brinsea ska vara bra har jag hört. Funkar en mini eco? Vill ha en enkel som sköter vändning.

Men erfarenhet är att det är storleken på kläckaren som bestämmer om den är bra eller inte. De större, som ser ut som kylskåp, är de som levererar. De små, oavsett märke, är sämre.

Jag har en cuvatto för ca 40 ägg och tyckte att den gav lite dåligt med procent och köpte en lika stor fast brinsea som jag hört mycket bra om men fick ungefär samma procent. De ligger runt 50-70% skulle jag säga.

Därefter insåg jag att jag kläcker så mycket att en stor behövs och köpte brinsea 180-äggs som står på golvet och har en dörr som liknar en kylskåpsdörr. Den ligger mellan 80-100% i kläckning, varje gång.

OBS! Nu pratar vi hönsägg och gåsägg. Ankägg och myskankägg ligger fortfarande lågt men det är något många kämpar med. Myskägg speciellt.

Jag håller med @Efwa att större gör skillnad och jag märker hos mina vänner som kläcker att de får bättre % när de uppgraderar.
Jag har dock en willab (köpt begagnad) för 22 ägg och den funkar okej. Finns en FB grupp dedikerad åt den så det går att få en del hjälp där.

Vi har ju bara 10 höns idag och jag skulle vilja kläcka ~10 ägg till (räknar med hälften tuppar). Så det känns lite onödigt att lägga pengar på en stor kläckare. Tycker prisbilden på de små räcker gott och väl med tanke på vår lilla skala höns.

Vi har ju bara 10 höns idag och jag skulle vilja kläcka ~10 ägg till (räknar med hälften tuppar). Så det känns lite onödigt att lägga pengar på en stor kläckare. Tycker prisbilden på de små räcker gott och väl med tanke på vår lilla skala höns.

Det förstår jag. Räkna dock med att det är runt 50% kläckning när du bestämmer hur många ägg du ska ha i bara. Har du tur blir det bättre.

IMG_5077.webp

Efter två veckor så är det nästan helt platt och allt utom tomaterna är uppätna!

Vi köpte en begagnad janoel-kläckare. Lagom stor och vi har haft 80-100% kläckning i den med ett undantag (tror dock det berodde på tuppen för var lika illa med ruvande höna). Dock är han så snäll att han får i sommar med att prova sin fertilitet. Annars får vi väl köpa avelsägg istället.

Rövdjursattack idag... Vi har klarat oss länge, medan grannarna på andra sidan stora vägen har fått HELA sina grupper tagna av något odefinierat ondskefullt djur tre gånger under året. Så när jag kom ner förut och det inte kom fram en enda höna och de enda jag hittade var två stycken inne i huset (den ena av dem går nästan aldrig ut) och en distinkt död så trodde jag det värsta och utgick ifrån att vi hade gått från 29 till 2. Men efter ett tag och en del intensivt letande fick vi faktiskt fram ALLA. Så det var bara en som strök med. Men det var ju, naturligtvis, inte vem som helst, utan vår allra finaste och bästa djungelgök. Mariella. Jag hatar verkligen rövdjuren ibland. Även om jag vet att det är en risk man tar när man släpper ut sina hönor. Men kunde den inte tagit någon annan? Som inte värper så mycket. Eller är finast?
Lilla Mariella.webp

Fullt med fjädrar idag i hönsgården.... Trodde först på nån form av attack, men hönan det gäller tappar alla fjädrarna av sig själv!?! Bara man tar i henne så dråsar det fjädrar av henne... Har aldrig varit med o nåt liknande. Hon är genomgången nu, och visar inga kvalster eller andra sjukdomar. Kan de rugga av sig alla fjädrarna på typ ett dygn?

Fullt med fjädrar idag i hönsgården.... Trodde först på nån form av attack, men hönan det gäller tappar alla fjädrarna av sig själv!?! Bara man tar i henne så dråsar det fjädrar av henne... Har aldrig varit med o nåt liknande. Hon är genomgången nu, och visar inga kvalster eller andra sjukdomar. Kan de rugga av sig alla fjädrarna på typ ett dygn?
Jag har en stackars höna som blev tvärnaken, hon ser bedrövlig ut 🤭 upplever att det händer ibland.

Ja det händer. Hade också en där det typ ramlade av fjädrar när man lyfte henne. Det har lugnat sig nu och dom nya fjädrarna börjar komma igen.

Och här kostar de bara matpengar just nu. Mina tar alltid lång paus från början av oktober till julafton ungefär. De börjar så smått lägga när det är som mörkast på året, av någon konstig anledning.

Däremot har ankorna fått lite hjärnsläpp och lägger lite sporadiskt just nu så helt utan ägg är vi inte dock.

Liknande trådar

Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
7 067
Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
435
Senast: ufot
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 440
Senast: Troll
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 670
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar