Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då är vi en bit in i hösten, så då har många höns en naturlig paus då det är mörkt. Om man inte har lampa på för att stimulera äggläggning då.När vi skaffade våra Hedemora läste vi någonstans att de börjar värpa vid en ålder av 20-24 veckor. Nu är de 20 veckor och igår läste vi att de inte alls börjar värpa så unga, utan vi får hålla oss till tåls 1-1,5 månad till.
Då är vi en bit in i hösten, så då har många höns en naturlig paus då det är mörkt. Om man inte har lampa på för att stimulera äggläggning då.
Våra brukar ev ha lampa några timmar om det är mörka dagar bara, annars får de nöja sig med det dagsljus som finns.
Dom brukar komma igång med ägg igen runt januari/februari nån gång.
Vi har inte fått ägg nu på 3-4 dagar från våra två Lohman. Är det värpvila nu alltså?
Vid 4-5år brukar det vara slutvärpt tyvärr. Jag, som har höns just för ägg (och kött) hade slaktat och föryngrat flocken.Hej!
Mina höns är 4 år gamla och har slutat att värpa.
Det började med att det helt enkelt inte kom igång efter vintern. Då och då får vi ett ägg, då ofta ett med dåligt eller inget skal, bara hinnan. Vi ger värpfoder och extra snäckskal, men det verkar inte hjälpa.
Är hönorna för gamla (4 år är väl ingen ålder?)?
Det är Hedemora och Hedemora/Lohman-blandning. De har aldrig varit jätte-högproducerande, och ofta haft sköra ägg även innan de sinade.
Hur ska vi tänka, vi vill ju ha ägg. Om vi skaffar fler hönor får vi för många, vår trädgård tål inte riktigt fler höns. Att avliva dem för att de bara inte producerar känns fel!
Hjälp.
Ja, det bor tydligen inte riktigt lika mycket bonde i mig som jag trodde. Är jättemjäkig. Å andra sidan köper jag nu ägg från höns som inte alls haft det lika bra som mina (jo, visserligen ekologiska och frigående, men jag anar att 5 höns i en villaträdgård har det bättre...). Dubbelmoral!Hej!
Det började med att det helt enkelt inte kom igång efter vintern. Då och då får vi ett ägg, då ofta ett med dåligt eller inget skal, bara hinnan. Vi ger värpfoder och extra snäckskal, men det verkar inte hjälpa.
Det är Hedemora och Hedemora/Lohman-blandning. De har aldrig varit jätte-högproducerande, och ofta haft sköra ägg även innan de sinade.
Hur ska vi tänka, vi vill ju ha ägg. Om vi skaffar fler hönor får vi för många, vår trädgård tål inte riktigt fler höns. Att avliva dem för att de bara inte producerar känns fel!
Hjälp.
Jag har fyra hönor, tre som är sju år i år och en som är fem år. Jag får fortfarande ägg (2-3 per dag sommartid), även om femåringen ger fler ägg än de äldre damerna (nu har de dock slutat lägga för vintern). Mer än nog för mig som bor ensam och har hönsen för mitt hushållsbehov.Hej!
Hjälp.
Hur funkar det med hönsen och tomatplantorna? Tänker att de är giftiga (iaf för oss människor), men hönsen kanske inte påverkas? smidigt isåfall, då ska jag hiva in allt från trädgårdslandet till dem.Visa bifogad fil 155015
Här har vi just släppt hönsen i växthuset efter rensning av vad vi vill ha. De är mycket nöjda. Det är himla svårt att föreställa sig att detta kommer bli helt slätt och tomt på grönt om någon månad.
För övrigt har hönsen ruggat i snart en månad och nu är ljuset borta så vi har inte fått ägg på 3-4 veckor, trots ca 26 höns.
Många är "gamla" och nästa år kommer de bytas ut mot nya. Vi har lite fasta kunder så vi vill ha en produktion som fungerar ganska bra. Långkok på en fin gammal höna är inte fel det heller.
Jag äter inte kött, och skapligt lite ägg. Men det är ju precis sådär höns ska ha det!Visa bifogad fil 155015
Här har vi just släppt hönsen i växthuset efter rensning av vad vi vill ha. De är mycket nöjda. Det är himla svårt att föreställa sig att detta kommer bli helt slätt och tomt på grönt om någon månad.
För övrigt har hönsen ruggat i snart en månad och nu är ljuset borta så vi har inte fått ägg på 3-4 veckor, trots ca 26 höns.
Många är "gamla" och nästa år kommer de bytas ut mot nya. Vi har lite fasta kunder så vi vill ha en produktion som fungerar ganska bra. Långkok på en fin gammal höna är inte fel det heller.
Hur funkar det med hönsen och tomatplantorna? Tänker att de är giftiga (iaf för oss människor), men hönsen kanske inte påverkas? smidigt isåfall, då ska jag hiva in allt från trädgårdslandet till dem.
Jag äter inte kött, och skapligt lite ägg. Men det är ju precis sådär höns ska ha det!
Hade jag haft tillgång till höns som levt det livet hade jag ätit mera ägg och nog aldrig blivit vegetarian.
Vad ska jag välja för ras nu? CCL, araucana eller Hedemora? Inkl tupp. Någon som har erfarenheter?
Tack! Bra info.Jag har eller har haft, alla tre. Vad tänker du?
CCL- dör relativt unga av okänd anledning. Jättefina och roliga att se på. Inte haft många men en 4-6 stycken. Haft någon enstaka tupp där jag gav en till grannen som blev ilsk men den jag hade en stund var snäll.
Aracuana - tålig ras om det är den engelska du tänker dig. Mina är relativt små, som hedemora ungefär. Trots det lägger de medelstora ägg. Ska ju vara kombinationsras men jag kan inte riktigt se det. De jag köpte hade nyss satt in nytt blod och det är lite si och så med rastypen. En del är fluffiga och fina medan andra ser lite ut som gamar. livliga men snälla. Fick bara en tupp och han har varit snäll och trevlig.
Hedemora - en ras med integritet och många roliga färger. De klarar sig bland stora raser utan problem och står på sig. Små ägg. Här har jag haft tuppar av olika temperament. Några har jag nackat direkt medan andra var hur snälla som helst.