Hönstråden II

När vi skaffade våra Hedemora läste vi någonstans att de börjar värpa vid en ålder av 20-24 veckor. Nu är de 20 veckor och igår läste vi att de inte alls börjar värpa så unga, utan vi får hålla oss till tåls 1-1,5 månad till.
:grin:
 
När vi skaffade våra Hedemora läste vi någonstans att de börjar värpa vid en ålder av 20-24 veckor. Nu är de 20 veckor och igår läste vi att de inte alls börjar värpa så unga, utan vi får hålla oss till tåls 1-1,5 månad till.
:grin:
Då är vi en bit in i hösten, så då har många höns en naturlig paus då det är mörkt. Om man inte har lampa på för att stimulera äggläggning då.
Våra brukar ev ha lampa några timmar om det är mörka dagar bara, annars får de nöja sig med det dagsljus som finns.
Dom brukar komma igång med ägg igen runt januari/februari nån gång.
 
Då är vi en bit in i hösten, så då har många höns en naturlig paus då det är mörkt. Om man inte har lampa på för att stimulera äggläggning då.
Våra brukar ev ha lampa några timmar om det är mörka dagar bara, annars får de nöja sig med det dagsljus som finns.
Dom brukar komma igång med ägg igen runt januari/februari nån gång.

Ja vi får se om det blir några ägg från dem nu i höst.
 
Jag har fyra hönor, och jag får ungefär ett ägg varannan dag just nu - sommartid ger de kanske 2-3 ägg per dag. Så mina är definitivt på väg in i värpvila (vilket också märks på mängden fjädrar som finns överallt, och att de ser skapligt tufsiga ut :p ). Tre av mina fyra hönor är dock äldre, runt 7 år gamla (den fjärde ca 5 år gammal), så det behöver ju inte vara så tidig värpvila för yngre eller andra raser eller andra platser i Sverige, antar jag.
 
Vi har inte fått ägg nu på 3-4 dagar från våra två Lohman. Är det värpvila nu alltså?

Skulle tro det. Mina ruggar så det ser ut som om jag plockat dem levande. På ca 26 höns får jag 1-3 ägg per dag.... så ja, det är lite vila här iallafall.
Mina brukar dessutom vila i 2-4 månader beroende på ljus och väder.
 
Här är det ruggning och äggvila. Tre av fyra hönor hägrar dessutom gå ut i hönsgården ens (trots tak) :p
Fjädrar ligger i drivor i hönshuset.
Brukar få några ägg igen runt januari/februari nån gång.
 
Hej!
Mina höns är 4 år gamla och har slutat att värpa. 🙁
Det började med att det helt enkelt inte kom igång efter vintern. Då och då får vi ett ägg, då ofta ett med dåligt eller inget skal, bara hinnan. Vi ger värpfoder och extra snäckskal, men det verkar inte hjälpa.

Är hönorna för gamla (4 år är väl ingen ålder?)?
Det är Hedemora och Hedemora/Lohman-blandning. De har aldrig varit jätte-högproducerande, och ofta haft sköra ägg även innan de sinade.

Hur ska vi tänka, vi vill ju ha ägg. Om vi skaffar fler hönor får vi för många, vår trädgård tål inte riktigt fler höns. Att avliva dem för att de bara inte producerar känns fel!

Hjälp.
 
Hej!
Mina höns är 4 år gamla och har slutat att värpa. 🙁
Det började med att det helt enkelt inte kom igång efter vintern. Då och då får vi ett ägg, då ofta ett med dåligt eller inget skal, bara hinnan. Vi ger värpfoder och extra snäckskal, men det verkar inte hjälpa.

Är hönorna för gamla (4 år är väl ingen ålder?)?
Det är Hedemora och Hedemora/Lohman-blandning. De har aldrig varit jätte-högproducerande, och ofta haft sköra ägg även innan de sinade.

Hur ska vi tänka, vi vill ju ha ägg. Om vi skaffar fler hönor får vi för många, vår trädgård tål inte riktigt fler höns. Att avliva dem för att de bara inte producerar känns fel!

Hjälp.
Vid 4-5år brukar det vara slutvärpt tyvärr. Jag, som har höns just för ägg (och kött) hade slaktat och föryngrat flocken. 🤷🏻‍♀️
 
Hej!
Mina höns är 4 år gamla och har slutat att värpa. 🙁
Det började med att det helt enkelt inte kom igång efter vintern. Då och då får vi ett ägg, då ofta ett med dåligt eller inget skal, bara hinnan. Vi ger värpfoder och extra snäckskal, men det verkar inte hjälpa.

Är hönorna för gamla (4 år är väl ingen ålder?)?
Det är Hedemora och Hedemora/Lohman-blandning. De har aldrig varit jätte-högproducerande, och ofta haft sköra ägg även innan de sinade.

Hur ska vi tänka, vi vill ju ha ägg. Om vi skaffar fler hönor får vi för många, vår trädgård tål inte riktigt fler höns. Att avliva dem för att de bara inte producerar känns fel!

Hjälp.
Ja, det bor tydligen inte riktigt lika mycket bonde i mig som jag trodde. Är jättemjäkig. Å andra sidan köper jag nu ägg från höns som inte alls haft det lika bra som mina (jo, visserligen ekologiska och frigående, men jag anar att 5 höns i en villaträdgård har det bättre...). Dubbelmoral! :o
 
Hej!
Mina höns är 4 år gamla och har slutat att värpa. 🙁
Det började med att det helt enkelt inte kom igång efter vintern. Då och då får vi ett ägg, då ofta ett med dåligt eller inget skal, bara hinnan. Vi ger värpfoder och extra snäckskal, men det verkar inte hjälpa.

Är hönorna för gamla (4 år är väl ingen ålder?)?
Det är Hedemora och Hedemora/Lohman-blandning. De har aldrig varit jätte-högproducerande, och ofta haft sköra ägg även innan de sinade.

Hur ska vi tänka, vi vill ju ha ägg. Om vi skaffar fler hönor får vi för många, vår trädgård tål inte riktigt fler höns. Att avliva dem för att de bara inte producerar känns fel!

Hjälp.
Jag har fyra hönor, tre som är sju år i år och en som är fem år. Jag får fortfarande ägg (2-3 per dag sommartid), även om femåringen ger fler ägg än de äldre damerna (nu har de dock slutat lägga för vintern). Mer än nog för mig som bor ensam och har hönsen för mitt hushållsbehov.

De tre äldsta är alla tre vita korsningar med värphybrider och något annat, och har lagt ungefär ett ägg om dagen under alla år. Den yngre är blandning faverolle, maran och något mer. Men de har alla fått ordentliga uppehåll vintertid varje år (september - februari, ungefär).

Planen för mig är att skaffa några yngre höns nästa år, då jag antar att de här inte kommer leva hur länge som helst (det har dock gått så där än så länge - de två ung"hönorna" jag köpte förra året visade sig vara tuppar och hönan jag fick av en bekant (då den mobbade ut hennes andra höns) blev tagen av rovdjur :p )
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
411
Senast: ufot
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 353
Senast: Troll
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 743
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 136
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp