Hönstråden II

Jag har en tupp som inte mår bra och hade behövt input.
Har en liten flock, 5 hönor + tupp, tuppen har blivit smalare och smalare.
Känt igenom honom och kan inte hitta något, han äter och dricker, matglad.
De får fullfoder, vatten med vitaminer då och då.
Vad hade ni gjort?
Har noromectin hemma om det går att använda till avmaskning för höns och om det är något jag ska testa. Annars får jag ta bort om honom. 🙁

Jag är så lycklig! Hönsen har, sin vana trogen, börjat värpa igen nu lagom till jul. Och småjäntorna, kläckta i våras, har lagt sina första ägg - och de är magiska! 😍
Jag hade hoppats på fint gröna ägg iom kombon CL+Kopparmaran på föräldrarna. Men de överträffar alla förväntningar med sin mörkt militärgröna färg! 😍

IMG_4072.webp

Jag är väldigt sugen på att utöka hönsflocken i vår. Tittar lite efter en begagnad äggkläckare, men finns inte jättemånga från Brinsea.

Har ju hedemoror och (troligen) lohman nu. Men det är väldigt kul med ägg i olika färger 😇 Funderar på vit lohman (vita ägg då va?), silveruddsblå, marans…
Eftersom vi har ljusbruna och beiga ägg nu så vore det kul med iaf vita och nån blå-grön nyans.

Jag är väldigt sugen på att utöka hönsflocken i vår. Tittar lite efter en begagnad äggkläckare, men finns inte jättemånga från Brinsea.

Har ju hedemoror och (troligen) lohman nu. Men det är väldigt kul med ägg i olika färger 😇 Funderar på vit lohman (vita ägg då va?), silveruddsblå, marans…
Eftersom vi har ljusbruna och beiga ägg nu så vore det kul med iaf vita och nån blå-grön nyans.
Creme legbar? Är ju även könsvisande vid kläck.

Jag är så lycklig! Hönsen har, sin vana trogen, börjat värpa igen nu lagom till jul. Och småjäntorna, kläckta i våras, har lagt sina första ägg - och de är magiska! 😍
Jag hade hoppats på fint gröna ägg iom kombon CL+Kopparmaran på föräldrarna. Men de överträffar alla förväntningar med sin mörkt militärgröna färg! 😍

Visa bifogad fil 159189
Jag saknar mina små hönor! :arghh:😢

Alltså, äggfärger är ju otippat roligt! Vi hade från början bara Hedemoror, men nu har vi en salig blandning och vi köpte också avelsägg från Bergs Fairytale Garden förra året bara för att få roliga äggfärger. De blev kanske inte fruktansvärt roliga, men ändå lite variation. Vi har också en SB och en CL och ett par korsningar där emellan. För vita ägg rekommenderar jag Gammalsvensk Vit Leghorn! Och även Fifty Five Flowery. De sistnämnda är också könsvisande vid kläck.

Alltså, äggfärger är ju otippat roligt! Vi hade från början bara Hedemoror, men nu har vi en salig blandning och vi köpte också avelsägg från Bergs Fairytale Garden förra året bara för att få roliga äggfärger. De blev kanske inte fruktansvärt roliga, men ändå lite variation. Vi har också en SB och en CL och ett par korsningar där emellan. För vita ägg rekommenderar jag Gammalsvensk Vit Leghorn! Och även Fifty Five Flowery. De sistnämnda är också könsvisande vid kläck.

Tack för tipsen!

SB vad är det förkortning för?

Liknande trådar

Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 630
Senast: Franken
·
Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
445
Senast: ufot
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 119
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 879
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter