Hönstråden II

Jag har en tupp som inte mår bra och hade behövt input.
Har en liten flock, 5 hönor + tupp, tuppen har blivit smalare och smalare.
Känt igenom honom och kan inte hitta något, han äter och dricker, matglad.
De får fullfoder, vatten med vitaminer då och då.
Vad hade ni gjort?
Har noromectin hemma om det går att använda till avmaskning för höns och om det är något jag ska testa. Annars får jag ta bort om honom. 🙁

Jag är så lycklig! Hönsen har, sin vana trogen, börjat värpa igen nu lagom till jul. Och småjäntorna, kläckta i våras, har lagt sina första ägg - och de är magiska! 😍
Jag hade hoppats på fint gröna ägg iom kombon CL+Kopparmaran på föräldrarna. Men de överträffar alla förväntningar med sin mörkt militärgröna färg! 😍

IMG_4072.webp

Jag är väldigt sugen på att utöka hönsflocken i vår. Tittar lite efter en begagnad äggkläckare, men finns inte jättemånga från Brinsea.

Har ju hedemoror och (troligen) lohman nu. Men det är väldigt kul med ägg i olika färger 😇 Funderar på vit lohman (vita ägg då va?), silveruddsblå, marans…
Eftersom vi har ljusbruna och beiga ägg nu så vore det kul med iaf vita och nån blå-grön nyans.

Jag är väldigt sugen på att utöka hönsflocken i vår. Tittar lite efter en begagnad äggkläckare, men finns inte jättemånga från Brinsea.

Har ju hedemoror och (troligen) lohman nu. Men det är väldigt kul med ägg i olika färger 😇 Funderar på vit lohman (vita ägg då va?), silveruddsblå, marans…
Eftersom vi har ljusbruna och beiga ägg nu så vore det kul med iaf vita och nån blå-grön nyans.
Creme legbar? Är ju även könsvisande vid kläck.

Jag är så lycklig! Hönsen har, sin vana trogen, börjat värpa igen nu lagom till jul. Och småjäntorna, kläckta i våras, har lagt sina första ägg - och de är magiska! 😍
Jag hade hoppats på fint gröna ägg iom kombon CL+Kopparmaran på föräldrarna. Men de överträffar alla förväntningar med sin mörkt militärgröna färg! 😍

Visa bifogad fil 159189
Jag saknar mina små hönor! :arghh:😢

Alltså, äggfärger är ju otippat roligt! Vi hade från början bara Hedemoror, men nu har vi en salig blandning och vi köpte också avelsägg från Bergs Fairytale Garden förra året bara för att få roliga äggfärger. De blev kanske inte fruktansvärt roliga, men ändå lite variation. Vi har också en SB och en CL och ett par korsningar där emellan. För vita ägg rekommenderar jag Gammalsvensk Vit Leghorn! Och även Fifty Five Flowery. De sistnämnda är också könsvisande vid kläck.

Alltså, äggfärger är ju otippat roligt! Vi hade från början bara Hedemoror, men nu har vi en salig blandning och vi köpte också avelsägg från Bergs Fairytale Garden förra året bara för att få roliga äggfärger. De blev kanske inte fruktansvärt roliga, men ändå lite variation. Vi har också en SB och en CL och ett par korsningar där emellan. För vita ägg rekommenderar jag Gammalsvensk Vit Leghorn! Och även Fifty Five Flowery. De sistnämnda är också könsvisande vid kläck.

Tack för tipsen!

SB vad är det förkortning för?

Ångrar man sig om man köper en äggkläckare med manuell vändning?

Vi blev av med två höns igår. Skulle vilja kläcka 10 ägg. Ännu hellre köpa 10 kycklingar, men då lär det väl snart komma ohyra som ett brev på posten.

Brinsea eco mini tar 10 ägg, men manuell vändning då. Automatisk vändning = dubbelt så dyr.
Blir väldigt dyra kycklingar då.

Ångrar man sig om man köper en äggkläckare med manuell vändning?

Vi blev av med två höns igår. Skulle vilja kläcka 10 ägg. Ännu hellre köpa 10 kycklingar, men då lär det väl snart komma ohyra som ett brev på posten.

Brinsea eco mini tar 10 ägg, men manuell vändning då. Automatisk vändning = dubbelt så dyr.
Blir väldigt dyra kycklingar då.

Oj, vilken svår fråga...

Allt är såklart lättare med allt automatiskt, det är det ingen tvekan om. Speciellt med hönsägg som klarar automatvändning alldeles utmärkt. Men, kommer man ihåg så är det inga som helst problem att göra det själv.
Däremot är det så att ju dyrare kläckaren är så är den också bättre men jag tycker ändå man kan testa med en billig gör-det-själv-variant först.

Jag vänder till exempel gåsägg själv efter att jag fått dålig procent på dem. Jag har haft dem stående och liggande med automatisk vändning men det verkar inte räcka. Numer har jag dem liggande och en gång om dagen vänder jag dem 180 grader också. Då får jag ca 90 % kläckning jämfört med 40-50%.
Inte sjutton glömmer jag vända dem inte.

Oj, vilken svår fråga...

Allt är såklart lättare med allt automatiskt, det är det ingen tvekan om. Speciellt med hönsägg som klarar automatvändning alldeles utmärkt. Men, kommer man ihåg så är det inga som helst problem att göra det själv.
Däremot är det så att ju dyrare kläckaren är så är den också bättre men jag tycker ändå man kan testa med en billig gör-det-själv-variant först.

Jag vänder till exempel gåsägg själv efter att jag fått dålig procent på dem. Jag har haft dem stående och liggande med automatisk vändning men det verkar inte räcka. Numer har jag dem liggande och en gång om dagen vänder jag dem 180 grader också. Då får jag ca 90 % kläckning jämfört med 40-50%.
Inte sjutton glömmer jag vända dem inte.

Brinsea har en semivändare såg jag förut. Man vrider på ett vred utanpå för att vända alla. Dvs fortfarande manuell, men man slipper öppna den. Plats för 28 ägg. 2200kr.

Det känns snudd på galet att köpa en kläckare för 3-4000kr när man ska kläcka så få. Men samtidigt vill man ju ha bra utdelning om man köpt avelsägg.

Jag har kläckt med manuell vändning och det gick hur bra som helst, ställde bara tiden i mobilen när det var dags. Ritade på äggen så jag hade koll på vilken sida som skulle vara upp och hade en vanlig fuktmätare och elektrisk termometer. Nästan alla ägg kläcktes som de skulle. :up:

Då är det på gång nu då! Lite utbyte av lite äldre höns som börjat lägga sämre.

Jag har beställt:

Plymouth rock barred (ny ras för oss)
Wyandotte (finns blårandade, vitrandade och guldrandade i gruppen)
Silverudds blå
Skånsk Blomme
Svart kopparmaran (sonens sambos)
Cream Legbar (sonens sambos)

Sedan har jag även beställt kalkonägg, red burboun

Kläckaren blir full. Tur man har en stor jäkla variant!

Gäss och kalkoner ligger på egna ägg vilket är en enorm risk med tanke på vädret under denna tid på året men jag hoppas att de och jag kan hålla barnen vid liv om de kläcks. De är bra mammor iallfall.

Jag har kläckt med manuell vändning och det gick hur bra som helst, ställde bara tiden i mobilen när det var dags. Ritade på äggen så jag hade koll på vilken sida som skulle vara upp och hade en vanlig fuktmätare och elektrisk termometer. Nästan alla ägg kläcktes som de skulle. :up:

Tror ändå det är bättre än en skitbillig som vänder själv, faktiskt.

Funderar på willab, fast jag egentligen räknat bort dem pga många olika åsikter på nätet. Förstått att fukten strulat för många.

Köpa en dyr kläckare typ brinsea verkar vara ett säkert kort. Men jag vill inte lägga 4000kr+

Nu beställde jag en willab med automatisk vändare. Var nedsatt. Hoppas den blir bra.

Nu börjar det roliga, köpa ägg. Eller om jag ska börja med att testa våra egna. Hur många dagar kan de ligga och vänta innan man lägger dem i kläckaren?
Har ju bara 6 hönor nu och idag fick jag bara 2 ägg.

@Ajda Jag har kläckt 3 veckor gamla ägg, en del förvarade i kylskåp utan besvär. De i kylen hade jag inte vänt heller, det hade jag dock gjort om jag samlat in dem för kläck till att börja med och inte akutfyllt maskinen. Och många är nöjda med sina willab också, tycker de rekommenderas minst lika ofta som de dissas!

Liknande trådar

Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 788
Senast: Franken
·
Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
469
Senast: ufot
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
374
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 263
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka