Hej alla hönsexperter!
Jag och min sambo har nyligen köpt gård och får tillträde i slutet av augusti. Vi är sugna på hönor och jag har tusen frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med
Ge en nybörjare alla tips!
- Säljs det hönor även höst/vinter eller är det bättre att vänta till våren?
- Vad har ni för ras och varför har ni valt just denna?
- Har kikat på Hedemorahöns, är det någon som har erfarenhet av den rasen?
- Vad är viktigt att tänka på när det gäller hönshus? Storlek, strö?
- Hur fungerar det med automatisk hönslucka? För/nackdelar?
- Vad äter era hönor för foder?
* Hönor säljs hela tiden. Jag har dock helst köpt ägg och kläckt själv. Då slipper man en massa sjukdomar som man kan råkla få med och det är väldigt roligt att kläcka själv.
* Jag har Wyandotte, Silverudds Blå, Bresse, skånsk blomme, Svart kopparmaran, Engelsk aracuana och har haft Ceame Legbar och Hedemora (de har gått bort och jag har inte hunnit ersätta dem). Jag har valt dessa raser för färgen på äggen och i andra hand helst kombinationsraser men även tålighet. Ibland sammanfaller de (wyandotte med rosa ägg, bresse med vita ägg, skånsk blomme med beige ägg och kopparmaran med mörkbruna ägg) eller då de mer slimmade raserna silverudd med gröna ägg och engelsk aracuana med blå ägg.
* Hedemora har jag haft några stycken. Liten men tuff ras med egen integritet utan att vara dumma. De klarar sig fint bland större raser. Blandat med snälla tuppar och elaka tuppar har vi haft.
* Storleken finns reglerad men man vill ha större än vad bestämmelserna säger. Vi har halmkross som strö och det gillar jag.
* Jag har inte automatisk lucka. Mina går ut och in som de vill så länge det är varmt, fram till frost ungefär. Sedan börjar jag stänga luckan på natten och öppnar den på morgonen. På det sättet ser jag om de mår bra. På sommaren går jag förbi på morgonen och kollar att inget hänt under natten. Risken är stor att något tar sig in i staketet på gården men fördelen är att de kan gå ut när de vill och det är mycket tidigare än jag är uppe.
* Mina äter fermenterad sädblandning och värpmax, som är ett helfoder. Jag håller det alltså ganska lean och ger sällan värpkoncentrat. Detta på grund av att några raser är lantraser och ska inte ha så mycket energi (silverudds blå och hedemora).
Mer tips går att få men lättare att svara på direkta frågor. Det enda jag har som jag ALLTID säger: "Bygg för fler höns än du tänkt dig från början"!
Jag skulle ha 7 höns, endast....... idag har jag cirka trettio, samt 4 gäss, 5 myskankor, 4 kalkoner och en massa ank- och kalkonbarn just nu. De bor ju separat från hönsen så mannen fick ju dessutom bygga nytt hus.