Hönstråden II

Vår tupp verkar inte ha lyckats få till det så många gånger....ett enda ägg befruktat av 9 under hönan :(. Får hoppas den blir en höna i alla fall då. Två veckor kvar.
 
Jag glömde stänga dörren till hönshuset igår 😭😭😭 höggravid och trött tänkte jag att jag går ut sen. Sambon brukar gå ut och kvällsfodra hästarna och då stänga men igår kvällade jag dem tidigare!

Hade 18 unga faveroller i egen inhängnad i hönshuset och 12 stora hönor alla är borta 😭😭😭😭😭

Vi har på våra 8 år med höns aldrig haft påhälsning ens om vi glömt att stänga
 
Jag är hönsvakt hemma. De går normalt sett lösa på gården dagtid, men bara om nån är hemma mestadels av dagen. Igår fick de hålla sig till rastgården som också bara är öppen dagtid. Eftersom de gärna vill ut, går jag ut jättetidigt för att komma in till dom och öppna luckan innan de vaknat riktigt. Så gjordes igår. När jag kom hem, skulle jag lägga mig och gick därför direkt och skulle stänga luckan. En höna försökte komma ut trots att klockan var 19.30, så henne fick jag putta in med foten. Underskatta inte en hönas vilja, tog 3 putt innan jag kunde stänga dörren. Då var hönan skitsur och följde efter mig i boxen (de bor i ett gammalt stall) och hackade mig på fötterna några gånger. Vilket humör! Nu fick de komma ut efter jag kom hem från jobbet vid 12, men imorgon ska de vara inne igen... Får köpa skor med stålhätta tror jag 😅
 
Senast ändrad:
Vi har en SB som är väldigt ruvsugen, trodde inte de var ruvbenägna. Vi försöker avbryta, ta äggen osv. Hon går tillbaka. Jag skulle vilja köpa avelsägg, samtidigt som vi verkligen inte har plats för fler 🫣
 
Vi har en SB som är väldigt ruvsugen, trodde inte de var ruvbenägna. Vi försöker avbryta, ta äggen osv. Hon går tillbaka. Jag skulle vilja köpa avelsägg, samtidigt som vi verkligen inte har plats för fler 🫣

De avbryter själva efter ett tag. Några kan "ruva" i en månad eller två men både äter och dricker så det går ingen nöd på dem.
Det är om man absolut vill bryta för att de ska lägga ägg istället för att bara äta utan att ge något tillbaka som man vill avbryta.
Jag avbryter (typ tar ut dem ur redet på natten och sätter för gardinen) om det är så att de är många som ruvar samtidigt. Då är det en massa ägg som inte blir lagda. Det fungerar inte heller alltid.

Är det en enda, som just nu, då får det vara.

Vi har massa olika raser och nästan alla hamnar där någon gång, trots att de ska vara dåliga ruvare.
 
De avbryter själva efter ett tag. Några kan "ruva" i en månad eller två men både äter och dricker så det går ingen nöd på dem.
Det är om man absolut vill bryta för att de ska lägga ägg istället för att bara äta utan att ge något tillbaka som man vill avbryta.
Jag avbryter (typ tar ut dem ur redet på natten och sätter för gardinen) om det är så att de är många som ruvar samtidigt. Då är det en massa ägg som inte blir lagda. Det fungerar inte heller alltid.

Är det en enda, som just nu, då får det vara.

Vi har massa olika raser och nästan alla hamnar där någon gång, trots att de ska vara dåliga ruvare.
Okey, vi får ägg ändå men av andra! Så då får hon väl kanske ruva då ändå, hon snor andra ägg ibland men vi får försöka kika under varje dag :)
 
Okey, vi får ägg ändå men av andra! Så då får hon väl kanske ruva då ändå, hon snor andra ägg ibland men vi får försöka kika under varje dag :)

Ja, jag tar alltid de äggen som är under. De ruvas ju högst 24 timmar så de är ju inga problem att använda och ruva dem behöver de ju inte göra. Vissa hönor slutar snabbare när de inte har några ägg, andra bryr sig inte.
 
IMG_0728.webp
Dagen efter incidenten i vårt hönshus kläcktes ett gäng cl här hemma!
Och igår drog jag igång klacken ett varv till med faverolle 🥰
 
Jag hade hönsvakt som inte fick in alla hönsen, så har numer bara 3 hönor kvar och två tuppar. Men jag har hopp att det ska dyka upp några hönor som trycker då jag bara såg spår efter två höns hade blivit tagna.

Hade otur med mina broilerkycklingar och kom hem en dag och då hade råttorna kommit åt dem, 6 st rök. 😔😔😔
Jag hade precis utökat till att de fick gå lösa i en box då jag tyckt de blivit stora nog.

Så inget kul år alls hittills.

Jag tänker hålla utkik så att jag kan köpa könsbestämda kycklingar.
Men! Jag har varit sugen på ankor ett bra tag, så nu när jag har gott om plats så jag funderar på om det är läge.
Vilka ger fina/goda ägg? Är sociala?
 
Jag vet att jag skrivit förut men kan vara bra att upprepa. Jag har fött upp ca 3-4 kullar kalkoner, många kycklingar och en del ankor och gäss.
Kläcker jag dem i kläckare (när en mamma inte finns tillgänglig eller dyra ägg) så har vi problem med änglavingar. Speciellt på kalkonerna men även på gäss, lite på ankor och kycklingar också men inte lika utbrett.

Jag vet att när det gäller vilda fåglar är det för att folk ger dem bröd och fel sort mat, ni vet vid sjöar med parkbänkar och sådant. Andra påstår att det är ärftligt.

Det "lustiga" är att grannen har aldrig fått det och föder också upp i kläckare ibland och det är mina ägg hon kläcker. Hennes får fri tillgång på mat ända från kläckning till de flyttar ut i gård medan jag är tvungen att begränsa maten redan efter en vecka så de får tre gånger per dag. Då kan jag ibland häva änglavingar utan att behöva tejpa. Men många kalkoner och några gäss har vi tejpat och alla har ordnat till sig utan problem i vuxna livet.

När de går med mamman har de alltid fri tillgång på mat men utvecklar aldrig änglavingar. Detta är jäkligt intressant och det vore fantastiskt att veta varför.
 
Hej alla hönsexperter!

Jag och min sambo har nyligen köpt gård och får tillträde i slutet av augusti. Vi är sugna på hönor och jag har tusen frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med :)

  • Säljs det hönor även höst/vinter eller är det bättre att vänta till våren?
  • Vad har ni för ras och varför har ni valt just denna?
  • Har kikat på Hedemorahöns, är det någon som har erfarenhet av den rasen?
  • Vad är viktigt att tänka på när det gäller hönshus? Storlek, strö?
  • Hur fungerar det med automatisk hönslucka? För/nackdelar?
  • Vad äter era hönor för foder?
Ge en nybörjare alla tips!
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
411
Senast: ufot
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 354
Senast: Troll
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 748
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 137
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp