Beväpnad med mobilen som ljuskälla begav jag mig ut i mörkret och in i hallen. Den var olåst så jag kunde öppna en glipa så jag tog mig in och började sedan leta mig runt traktorn till sädesfickorna. För säkerhets skulle kollade jag de andra två där jag inte hittat några spår av henne sedan tidigare och sen så tredje fickan hon satt uppflugen några meter upp i mörkret.
Ringde grannen och berättade att jag hittat henne och frågar om han kan komma ner. Jag inser ju att det är omöjligt att jag ska klara av att klättra in genom ett hål till fickan med mobilen och sedan på något vis ta mig några meter upp för att nå henne. Om jag ens hade lyckats få tag på henne hade jag knappast lyckats klättra ut igen med en höna under armen och becksvart mörker.
Grannen kommer med ficklampa och hade först tänkt tända i hallen vilket jag stoppade. Efter ett misslyckat försök från min sida att ta mig in så kröp han in som gjort det flera gånger förr och dessutom har betydligt längre ben. Sen skickade jag in en snökäpp som han använde för att peta på henne. Jag står utanför med lite ljus så han ska se och samtidigt hindra henne från att försöka ta sig ut om hon skulle försöka.
Medan han petar så kliver hon upp på snökäppen och han sänker sakta ner henne mot mig, jag stoppar ner mobilen och hon sitter med ryggen åt mitt håll. Jag sänker luckan och sträcker mig så jag får tag på ena benet och kan dra henne till mig! Väl instoppad under armen lugnar hon sig direkt, grannen kryper ut ur fickan och vi går tillsammans till hönshuset, öppnar och sätter henne på samma pinne som min lilla unghöna satt sig för natten, så nu sitter hon i tryggt förvar och har både mat och vatten i morgon när det blir ljust.