Ja, jag är så otroligt glad och förvånad att hon lever och nu är säker för rovdjur och kylan som är på väg.Vilken värstinghöna! En riktig solskenshistoria.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, jag är så otroligt glad och förvånad att hon lever och nu är säker för rovdjur och kylan som är på väg.Vilken värstinghöna! En riktig solskenshistoria.
Ingen som är kladdig i baken?Vi har en höna dom lägger sådana här ägg, och ibland t.o.m. utan skal, bara hinnan.
Visa bifogad fil 131454
Vi matar med värpfoder och extra snäckskal. Vet inte vilken av dem det är, vi har sju stycken.
Vad göra?
Nej, men äggen är hela, så det blir sällan kladd. Förrän jag går och plockar upp dem och gör sönder dem....Ingen som är kladdig i baken?
Har bara fått ett ägg utan skal en gång på 6 år med höns nu, så vet inte vad man brukar göra.
Det händer ibland med ojämna mellanrum hos mig. Jag ser bara till att det finns fri tillgång till snäckskal på en lättillgänglig plats.Vi har en höna dom lägger sådana här ägg, och ibland t.o.m. utan skal, bara hinnan.
Visa bifogad fil 131454
Vi matar med värpfoder och extra snäckskal. Vet inte vilken av dem det är, vi har sju stycken.
Vad göra?
Tillägg, jag hade dock en höna jag avlivade där jag tror ett ägg fastnade och gick sönder på vägen ut.. kan vara så att det har minskat sen jag tog bort henne.Det händer ibland med ojämna mellanrum hos mig. Jag ser bara till att det finns fri tillgång till snäckskal på en lättillgänglig plats.
Så var det dax för fågelinfluensa igen.
https://jordbruksverket.se/djur/dju...e-for-smittsamma-djursjukdomar/fagelinfluensa
Enligt kartan följer smittrisken kommungränserna. Fast vi fick mejl från jordbruksverket om det trots att vi bor en km utanför den aktuella kommunen.
Men, jag stängde ändå in mina små hönor för några veckor sedan, dels för att det inte finns nån större nytta med att ha dem traskande runt i ladugården - de väljer själva att hålla sig inomhus på vintrarna - och dels för att jag misstänkte att det skulle komma en smittvarning i år också.
Eftersom ägget förövrigt har "kalkfläckar" (det skrovliga) så borde det inte vara brist på kalk. Är det året om? Ibland kan de lägga konstiga ägg i slutet av året. Maraner lägger tex mörka ägg i början av värpåret och lägger ljusare i slutet.Vi har en höna dom lägger sådana här ägg, och ibland t.o.m. utan skal, bara hinnan.
Visa bifogad fil 131454
Vad göra?
Jag är säker på att detta har diskuterats tidigare, men vad använder ni för att hålla vattnet frostfritt? Normalt sett ger jag vatten 2ggr dagen om det är fruset eftersom det sällan är så en längre tid här. Men nu när jag jobbar kommer jag hem efter att de lagt sig några gånger i veckan och jag vill såklart av de ska ha tillgång till vatten de dagarna också.
Jag har funderat på uppvärmd hundskål, hittade tex denna Vattenskål
Gillar att den är enkel att fylla på och de kan sitta på kanten. Jag ger numer alltid vatten i hink om det inte är kycklingar.
Har tillgång till eluttag som är nydraget. Borde jag ändå ha en extra jordfelsbrytare bara för detta (en sådan portabel)?
Jag håller hela hönsens utrymme frostfritt. Hönsen trivs inte när det är för kallt. Tror deras optimala konforttemp är cirka 15+. Jag håller runt 8-10 grader.Jag är säker på att detta har diskuterats tidigare, men vad använder ni för att hålla vattnet frostfritt? Normalt sett ger jag vatten 2ggr dagen om det är fruset eftersom det sällan är så en längre tid här. Men nu när jag jobbar kommer jag hem efter att de lagt sig några gånger i veckan och jag vill såklart av de ska ha tillgång till vatten de dagarna också.
Gillar att den är enkel att fylla på och de kan sitta på kanten. Jag ger numer alltid vatten i hink om det inte är kycklingar.
Har tillgång till eluttag som är nydraget. Borde jag ändå ha en extra jordfelsbrytare bara för detta (en sådan portabel)?
Jag håller hela hönsens utrymme frostfritt. Hönsen trivs inte när det är för kallt. Tror deras optimala konforttemp är cirka 15+. Jag håller runt 8-10
Jag håller hela hönsens utrymme frostfritt. Hönsen trivs inte när det är för kallt. Tror deras optimala konforttemp är cirka 15+. Jag håller runt 8-10 grader.
Värmeplatta, fungerar helt suveränt även när det är riktigt kallt ute.Jag är säker på att detta har diskuterats tidigare, men vad använder ni för att hålla vattnet frostfritt? Normalt sett ger jag vatten 2ggr dagen om det är fruset eftersom det sällan är så en längre tid här. Men nu när jag jobbar kommer jag hem efter att de lagt sig några gånger i veckan och jag vill såklart av de ska ha tillgång till vatten de dagarna också.
Jag funderar mest på hur man kopplar in en värmeplatta utan att ha strömförande sladd som hönsen kan komma åt?Värmeplatta, fungerar helt suveränt även när det är riktigt kallt ute.
Jag har ingen värmeplatta till hönsen, men tänker att det är samma som för t.ex. vattenbalja för hästar eller element för hundgård - dvs matarkabeln som är närmast plattan/baljan/elementet är svagström 24 V, och sedan är det en transformator vid eluttaget. (i mitt fall har jag gjort ett litet hål i väggen vid hästarnas balja, så att det är minimalt med sträcka som svagströmskabeln går inne hos hästarna)Jag funderar mest på hur man kopplar in en värmeplatta utan att ha strömförande sladd som hönsen kan komma åt?
Vi har den i ett mjukt flexrör som skydd.Jag funderar mest på hur man kopplar in en värmeplatta utan att ha strömförande sladd som hönsen kan komma åt?