Hjälp, hästen tar över!

Sv: Hjälp, hästen tar över!

Jag säger inte att hon ska slå hästen gul och blå och om du läst vad jag skrev så kanske du hade sett det. Men det gjorde du tydligen inte. Men jag tycker att hon måste göra en markering för hästen vad som är rätt och fel. Jag har inte testat NH själv man varit på en föreläsning med Patrick Allouri som arbetat tillsammans med det franska laget i hoppning.vet inte riktigt precis hur hans namn stavas så ha lite överseende. Vet inte riktigt vad ni gör ni som håller på med NH när hästen stegrar sig när man är ute och gått omkull med er ett antal gånger. Hur gör ni för att visa att ni fortfarande är deras ledare på hästryggen för det är mycket lättare att få ett bra ledarskap på marken men det är ju en viss skilland på att vara ledare på marken och på hästryggen. Vill gärna veta hur ni gör då?

Jag säger inte att hon ska slå hästen gul och blå och om du läst vad jag skrev så kanske du hade sett det. Men det gjorde du tydligen inte. Men jag tycker att hon måste göra en markering för hästen vad som är rätt och fel. Jag har inte testat NH själv man varit på en föreläsning med Patrick Allouri som arbetat tillsammans med det franska laget i hoppning.vet inte riktigt precis hur hans namn stavas så ha lite överseende. Vet inte riktigt vad ni gör ni som håller på med NH när hästen stegrar sig när man är ute och gått omkull med er ett antal gånger. Hur gör ni för att visa att ni fortfarande är deras ledare på hästryggen för det är mycket lättare att få ett bra ledarskap på marken men det är ju en viss skilland på att vara ledare på marken och på hästryggen. Vill gärna veta hur ni gör då?
grejen är den att man ska ha visat hästen så pass mkt ledarskap på marken att man slipper komunikations probelen på hästryggen. men även ett ekipage som tränat NH i många år ka ha problem när det väl gäller ridningen.
och visst kan en häst alltid bråka med både bästisen och sämsta ovännen och jag säger inte att det är fel att slå till hästen lite lätt på halsen när den gör nåt dumt för att visa att det var fel.
//f.j

Även om det kan vara bra om hon tar hjälp av en tränare så är det i slutändan hon själv som måste ta tag i problemet. Om hon skickar iväg hästen till en tränare eller låter någon annan rida hästen som är mycket mer bestämd så kommer problemet lösas fort. Men problemet kommer att finnas kvar ända tills hon själv kommer på en lösning som funkar.
mycket bra skrivet kan inte säga det bättre själv! :D

En tränare är förvisso en bra ide, men något som jag själv fick lära mig när jag gick från ridskola till foderhäst var just att bryta den onda cirkeln du talar om.

Visst man är rädd för att hästen ska göra värre tillbaka, men som min tränare sa... Du måste gå på henne tills hon slutar dumma sig. (i detta fallet sparkade hästen mot skänkeln och när man gick på med spöet sparkade hon lite till, min tränare ville således att jag skulle gå på med spöet igen tills hästen gick framåt, det var ingen tal om någon bestraffning utan om att få igenom sina hjälper) "hon kommer slänga av mig" sa jag och fick till svar det absolut bästa svar som finns: "det ger jag fullkomligt f---n i"

Det hjälpte, hästen testade mig en enda gång till och sedan aldrig mer...

Sen skulle jag väl, av säkerhetsskäl, råda dig att ha med sällskap och om möjligt göra det hela på inhägnat område (beror ju på var hästen dummar sig, men om hon även brukar dumma sig i paddocken ta det hela där)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 102
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 011
Senast: Anonym_85
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 444
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV