Hjälp, hästen tar över!

Sv: Hjälp, hästen tar över!

Hej Bellafjella!

Stort och varmt tack för ditt mycket uppmuntrande svar. Självmedveten, ja om inte annat så är jag väldigt självkritisk...

Ska ut imorgon och hoppas på att kunna ta kommandot över madame!

Kram till alla er som svarat! hoppas på fler ärliga kommentarer...

Detta verkar vara ett sto som är känslig och lyhörd för din rädsla eftersom hon börjar ta över situationerna. Kanske du till en början ska unvika att rida dessa dagar du inte känner dig i form utan bara när du är beredd på att ge 100% av dig själv. Bara för att inte visa den skrämda sidan av dig själv.De dåliga dagarna kan du ju aktivera och stimulera henne på andra vis eller hur? Hon känner säker väl när du spänd och stel i sadel och jag vet själv att det är jätte svårt att vara avspänd i sådana lägen.
Du kan väl skriva en rad hur det går för dig??

Jag kan inte låta bli att ställa den uttjatade frågan: passar utrustningen, ligger sadeln bra och i rätt läge?
Har hästen ont nånstans? Hur utbildad är hästen, hur är den van att bli riden.

Jag uppfattar det som att det inte är så viktigt för dig att utvecklas som ryttare så som en tävlingsryttare vill, utan mer att promenadrida i skogen. Ta endå hjälp av någon om det inte snabbt blir bättre. Utsätt dig inte för farliga situationer.
Vad tycker hästens ägare? Vet han/hon om vad som händer?

Mitt problem är nog i grunden att stress och nervositet avspeglas i ridningen. I perioder när jag är helt lugn, glad och avspänd brukar det mesta fungera hyfsat bra. Tyvärr har sista tiden präglats av oro och stress, vilket tagit av den kraft jag velat ägna ridningen och hästen.

Vad tror ni om det här: Ska börja med att tänka ut ordentligt innan jag åker till stallet och hämtar in hästen vad jag vill uppnå med varje ridpass och hantering, och sedan försöka hålla fast vid det.

Tex: Om jag känner mig pigg och lugn kanske jag kan ta en längre tur med trav, en tur som börjar med att vi SKA förbi ett ställe där hästen brukar vilja trotsa. Känner jag på mig att jag inte kommer ha supermycket energi tar jag en kortare sväng som jag känner mig trygg med.

Brukar ni andra sätta upp mål inför varje ridpass?

När jag läste igenom tåden så satt jag och funderade på din egen hälsa och ev stress och tänkte skriva om det, skönt att du själv kom på det för det är nog en stor grund till problemet. Jag vet inte vad det är som gör att du ibland mår sämre, men istället för att ta ut en tränare till hästen kanske du skulle hitta ngn att prata med om dig själv? Blev jag för privat och närgången nu? Förlåt isåfall
Ja, du måste sätta upp ett mål i god tid inför varje ridtur, stort som litet. När du mår som sämst bestämmer du dig för att inte rida alls, borsta istället länge, hantera från hagen, i boxen och på gången och visa vem som bestämmer. På detta blir du inte besviken för att ridningen inte funkar, men det är viktigt att det är bara enstaka tifällen du inte rider så du inte hamnar i en ond cirkel. Ett annat mål kan vara att ex rida ut, ta sig förbi ett visst ställe och sen bara leda henne resten- huvudsaken är att du bestämmer, att du är ledaren, att du OCH hästen känner er nöjda. Lycka till!!

Detta verkar vara ett sto som är känslig och lyhörd för din rädsla eftersom hon börjar ta över situationerna. Kanske du till en början ska unvika att rida dessa dagar du inte känner dig i form utan bara när du är beredd på att ge 100% av dig själv. Bara för att inte visa den skrämda sidan av dig själv.De dåliga dagarna kan du ju aktivera och stimulera henne på andra vis eller hur? Hon känner säker väl när du spänd och stel i sadel och jag vet själv att det är jätte svårt att vara avspänd i sådana lägen.
Du kan väl skriva en rad hur det går för dig??

Hej Kitsby! (och alla andra!) Det har börjat gå framåt igen, har varit ute en gång förra veckan (då satt jag bara och slappnade av i stort sett) idag i solen red vi en timme i skritt och det kändes helt okej! Hoppas att det ska fortsätta så.

Har jobbat mycket med att i varje moment visa henne tydligt vad jag accepterar och inte. Till exempel att hon inte får försöka dra iväg när jag leder henne och att hon inte ska hålla på och fjanta när jag ska tränsa eller nafsa när jag gör i ordning...enkla saker men viktiga. Sedan jag började tänka på hanteringen mer än bara själva ridningen har det faktiskt börjat kännas bättre.

Har också tänkt att jag tar bara så pass långa eller korta turer som jag orkar med, dvs som jag psykiskt kan genomföra på ett bra och avslappnat sätt, jag tar inte i för mycket. Att släppa på kraven har varit väldigt avslappnande i sig.

Under dagens ridtur bestämde jag att under inga omständigheter ska hon få stanna och äta, och det fick hon inte heller! Fick med ett bestämt sinnelag förbi henne från de godaste tuvorna...:banana:

Jag kan inte låta bli att ställa den uttjatade frågan: passar utrustningen, ligger sadeln bra och i rätt läge?
Har hästen ont nånstans? Hur utbildad är hästen, hur är den van att bli riden.

Jag uppfattar det som att det inte är så viktigt för dig att utvecklas som ryttare så som en tävlingsryttare vill, utan mer att promenadrida i skogen. Ta endå hjälp av någon om det inte snabbt blir bättre. Utsätt dig inte för farliga situationer.
Vad tycker hästens ägare? Vet han/hon om vad som händer?

Hej Kullerbytta! Det är viktiga synpunkter du har.

Jag har framfört en fråga till ägaren angående utrustningen. Tydligen ska den inte vara något problem. Hon verkar inte ha ont heller. Men hon föredrar ju att gå i skog framför väg, helt klart. Hon har eventuellt lite svaga ben för sin tyngd.

Jag har jobbat lite med att förbättra min sits och skänkling, vilket har varit behövligt. Hästen verkar trivas bättre med mig på ryggen nu.

Hästen är ganska van att bli fritids/skogsmulle riden och anses som lugn och snäll. Hon är dock inte särskilt utbildad.

Ägaren vet precis läget och det känns skönt, har varit ett stöd!

Jag tar det lugnt nu ett bra tag framåt. Inga onödiga risker men heller inte bara alltför segt/fegt. Tack för ditt svar!:)

När jag läste igenom tåden så satt jag och funderade på din egen hälsa och ev stress och tänkte skriva om det, skönt att du själv kom på det för det är nog en stor grund till problemet. Jag vet inte vad det är som gör att du ibland mår sämre, men istället för att ta ut en tränare till hästen kanske du skulle hitta ngn att prata med om dig själv? Blev jag för privat och närgången nu? Förlåt isåfall
Ja, du måste sätta upp ett mål i god tid inför varje ridtur, stort som litet. När du mår som sämst bestämmer du dig för att inte rida alls, borsta istället länge, hantera från hagen, i boxen och på gången och visa vem som bestämmer. På detta blir du inte besviken för att ridningen inte funkar, men det är viktigt att det är bara enstaka tifällen du inte rider så du inte hamnar i en ond cirkel. Ett annat mål kan vara att ex rida ut, ta sig förbi ett visst ställe och sen bara leda henne resten- huvudsaken är att du bestämmer, att du är ledaren, att du OCH hästen känner er nöjda. Lycka till!!

Hej Catya!
Jag är jättelättpåverkad av stress, och eftersom jag är oerfaren gällande hästar och ridning så blir den delen lidande om jag känner mig jagad. Har funderat en hel del på vad det är som gör mig stressad: andra människoroch min misstanke om vad de tycker om mig, idiotiskt! Ska istället bestämma vad jag tycker är ok nivå för min ridning just nu och hålla mig till den istället för at alltid behöva känna mig undermålig. Kloka åsikter du har! Tack!:bump:

Allså, jag börja med vara en vanlig ridtjej som spran på ridskolan i ca 1-2år. Sen så vart jag en ponnyryttare hoss en privat person. Där var jag med hästarna hela dagarna. jag lärde mig vad som krävs att ha en häst/ponny. Jag red hoss denna personen i många år redin o till körde in osv en massa olika hästar o ponnys. Jag köpte sen min första ponny när jag var 16år för egna pengar osv. Jag annser att många bara säger ja jag kan rida å sen får dom som du en häst å ta hand om. Men frågan är ju: Klarar man av denna häst? Svaret blir ofta nej... Jag ser till att om jag ska ha en tjej som hjälper mig med någon häst ska veta vad som krävs. Och jag kan hålla några lektioner i veckan för att kolla av så det funkar bra osv. Jag tycker att du ska säga som det är du klarar inte av den hästen i dagsläget. Du måste antingen ha hjälp eller säga att det inte funkar. Ett mycket bra tips är rid några lektioner i veckan minst 1gg i veckan iaf med den hästen. På det viset kan du få svar på blandannat vad du ska göra osv. Detta måste jag säga Lycka till! obs ston tar lättare över än en valack tips!

Du får verkligen många råd. När jag börja rida hade jag ej tillgång till ridskola eller rika föräldrar utan red där det fanns hästar att tillgå. Då var jag nio år. Nu är jag 34 och ridit på lektion bara de senaste åren.Vill bara säga att jag tror man kommer långt på egenhand.Men om din osäkerhet inte vill ge med sig så kanske du ska ta hjälp utifrån!! Det kommer helt klart ordna sig för dig och din häst med det förnuft och själv insikt du har! Med tryggheten kommer säkerheten ! Fortsätt gärna skriv hur det utvecklar sig!:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Hej Kitsby, tack för svar. Jag tror också att med tryggheten kommer säkerheten.

En iakttagelse: Igår såg jag en tjej till häst som verkligen hade stenkoll. Hon och hennes häst var på väg hem till stallet efter en uteritt varpå de möter ett annat gäng ryttare. Hennes häst vill inte bara lugnt gå förbi utan reagerar med att försöka backa, steppa på stället, kanske vilja dra iväg. Men vad hon kämpade! Hästen kom inte en meter dit hon inte ville att den skulle. Det hela löste sig jättefint tack vare hennes milda men samtidigt hårt kontrollerande hjälper. Hoppas att jag också kommer dit en dag! :smirk:

Ja visst blir man inspirerad av att se sådana situationer. Fick nyss ett samtal av ägarinnan till halvblods valacken jag rider i bland. han är 15 år på papparet men 3 i huvudet he he!!! Hon var så arg efter ridturen i går. Han krångla och sket fullständigt i henne som satt på ryggen.Han kasta med huvudet,skulle inte gå frammåt och ena sekunden skulle han inte stanna! Han var ett yrväder, så på fredag ska jag kolla honom vad han gör med mig på ryggen. Jag vet så väl att han testar allt vad han kan och destomer man skäller på honom ju värre blir det. Bäst är att va tyst och bara använda hjälperna.Sen gör han stor skillnad på vem som sitter på ryggen. Men han har nog också vår i kroppen.:)

HEJ

Vill bara höra hur det går för er?

Tack för att du är intresserad! Jo, i går var vi ute en sväng i skogen och lufsade. Jag var ganska mör efter att ha sovit för lite så vi tog en kortare sväng. Jag tränade på min sits och satte sadeln något längre bak än vanligt för att kolla om det skulle göra henne mer villig i framåtbjudningen. Det var ganska varmt ute så hon var lite seg, vet inte om det hjälpte så mycket.

Har börjat lägga märke mer och mer hur hon fungerar. Jag observerade tillexempel att hon är väldigt känslig för hjälperna OM hon vill... Dvs, jag måste jobba så att hon VILL oftare...

Sedan visar jag ju mer hela tiden nu att jag bestämmer... nödvändigt i detta läge. Bara småsaker som behöver markeras med "snälla" medel, det handlar mest om att jag ska vara uppmärksam på hennes kommunikation. Hon försökte tillexempel "fortsätta äta" när jag skulle tränsa, och jag lovar, hon hade fått äta mer än tillräckligt länge den morgonen. Hon gjorde det bara för att se om hon kunde få bestämma när det var dags att gå. Jaja, jag tog bestämt hennes huvud och visade att nej, nu ska vi faktiskt ut.

Sedan var det ngn smågrej hon gjorde efter ridningen som jag lät passera, och ja va händer... när hon då märkt att en liten fuling slank igenom så provar hon om hon kan testa en grej till. Men då var jag med och sa ifrån.

När jag lämnade henne i hagen kändes allt väldigt trevligt, vi stog och "pratade lite", dvs hon ville inte direkt gå till sina kompisar utan jag klappade om henne och hon buffade/nosade;) lite med mulen mot min mage (vet att det också kan betyda dominans, men jag buffade tillbaka lite o så så det var mest på skoj...). Ja det var ganska mysigt.

En sak som du skrev längre upp," milda men mycket kontrollerade" hjälper. Tror jag passar bra på ett sto som man måste fjäska lite för.
Sen en annan sak, man måste vara 100% konsekvent i hanteringen och inte släppa igenom några "fulingar" nånsin i början. När man vunnit över hästen på sin sida behövs inte lika hård koll, MEN vissa hästar går tillbaka till gamla synder om man inte påminner dom om vem som bestämmer.
Lycka till.

"Sen en annan sak, man måste vara 100% konsekvent i hanteringen och inte släppa igenom några "fulingar" nånsin i början. När man vunnit över hästen på sin sida behövs inte lika hård koll, MEN vissa hästar går tillbaka till gamla synder om man inte påminner dom om vem som bestämmer.
Lycka till.[/QUOTE]"

Du har så rätt, så rätt!

Suck... helt ansvarslöst, tycker jag. Du kanske inte hade ett sto som gillar att stå på bakbenen, tex? I så fall - då hade du tur. Den typen av beteende är inte alls ovanligt. Att hävda att går precis lika bra utan hjälp är bara dumt. Varför rekommendera folk att utsätta sig för risker? :crazy:

Alla har inte tillgång till tränare. Då måste man fråga sín omgivning. det är det TS gör. Tänk vad som skulle kunna hända utan denna lilla hjälp. Mkt värre saker än om hon inte gjort detta lilla som hon har fått hjälp med. Samtidigt vore ju det ultimata att ta hjälp av någon. Men man måste ge det en chans. TS kanske klarar det!

Till TS: Det kommer att gå bra bara du är konsekvent! Om du får möjlighet att få hjälp av en tränare ta den hjälpen.

det jag rekomenderar HÅRT är horsemanship.
om du inte redan vet vad det är så är det en sorts träning för att visa vem som bestämmer.

såhär går det till:

hästar är flockdjur och vill alltså ha en ledare, ledaren det är du!
om man tränar horsemanship är målet att hästen ska lita på dej och det är dej han ska lyssna på i alla lägen!
man börjar genom att bara leda hästen, led honom gärna på hemma mark i början. hästen SKA gå bakom och om han går framför gör du en liten volt så att hästen hamnar bakom dig igen. om du sannar ska hästen göra halt innan hanns öga nått förbi din axel! om hästen går förlångt fram blir du inte arg och knuffar bak honom utan du tar bara ett spö och knackar i marken framför honom tills han backat dom steg han gick fram för mkt. och du gör detta varje gång minst 5min innan/efter varje ridpass kommer du snart märka att han litar mer på dig!

detta är BARA början på horsemanship men mejla mig gärna om du känner att du vill ha information om hur du sk fortsätta :D

naturalhorsemanship :D. det är jätte kul, och du och din häst bygger upp en bra relation där du är ledare. lycka till:banana:

Även om det kan vara bra om hon tar hjälp av en tränare så är det i slutändan hon själv som måste ta tag i problemet. Om hon skickar iväg hästen till en tränare eller låter någon annan rida hästen som är mycket mer bestämd så kommer problemet lösas fort. Men problemet kommer att finnas kvar ända tills hon själv kommer på en lösning som funkar. Mitt råd är att säga till hästen på skarpen med en riktigt arg röst och att samtidigt använda spöet. Att bara använda rösten har inte funkat på dom hästarna jag har ridit och kört. Har en shettis som stegrade och och sparkade bakut och vände och sprang hem när man var ute med henne när hon inte fick sin vilja igenom. Allt för att göra mig osäker vilket hon lyckades med men jag lärde mej att enda sättet att bli av med problemet var att ta tag i det vilket jag gjorde. Hon bråkar fortfarande med mej men inte på samma sätt. Men hon är aningen extrem måste testa varje körtur om hon kan komma undan arbetet. Men i vanliga fall räcker det med att bara säga till några få gånger på skarpen så är problemet över. Var envis låt henne inte vinna.

Senast ändrad av en moderator:

Även om det kan vara bra om hon tar hjälp av en tränare så är det i slutändan hon själv som måste ta tag i problemet. Om hon skickar iväg hästen till en tränare eller låter någon annan rida hästen som är mycket mer bestämd så kommer problemet lösas fort. Men problemet kommer att finnas kvar ända tills hon själv kommer på en lösning som funkar. Mitt råd är att säga till hästen på skarpen med en riktigt arg röst och att samtidigt använda spöet. Att bara använda rösten har inte funkat på dom hästarna jag har ridit och kört. Har en shettis som stegrade och och sparkade bakut och vände och sprang hem när man var ute med henne när hon inte fick sin vilja igenom. Allt för att göra mig osäker vilket hon lyckades med men jag lärde mej att enda sättet att bli av med problemet var att ta tag i det vilket jag gjorde. Hon bråkar fortfarande med mej men inte på samma sätt. Men hon är aningen extrem måste testa varje körtur om hon kan komma undan arbetet. Men i vanliga fall räcker det med att bara säga till några få gånger på skarpen så är problemet över. Var envis låt henne inte vinna.
enligt mig löser våld inga problem! hästen kanske får respekt för ägaren men vem vill ha en häst som är snäll bara för att inte bli slagen?! det är isåfall mkt bättre att visa hästen vem som bestämmer på eget vis, tex natrualhorsemanship!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 102
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 011
Senast: Anonym_85
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 444
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar