Hjälp att välja ras

Robban35

Trådstartare
Hej
Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv
Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som bor ute för de mesta.

Vill ha en hund som mest bara kan vara med och va sig själv.
leka med barnen ute och få ut oss på promenader.
Gå runt med mig när jag grejar ute med allt vad de kan vara i garaget, i trädgården och på kontoret.
Träna på tricks men även kunna bara slappna av och chilla när vi är inne.
Så stor vikt att kunna vara lös och inte sticka iväg då det finns både kor och vilda djur runt oss.
Kunna vara med på allt vi gör om det är en vecka i fjällen eller en kolla på en fotbollsmatch

Min corgi hade aldrig problem med detta utan han var underbar.
Dock var han väldigt nervös, vet inte om han var egen eller om det hör till rasen.
Men alltid orolig och på sin vakt.
Kunde inte slappna av och tog man fram någon han inte kände igen, tex en slipmasikin så ville han inte vara kvar utan gick upp till huset.
Han var inte trygg i sig själv och det gjorde oss alla stressade.
Och fällde tonvis med hår 😑
Alla golv i huset är ju vita pga av honom 😂

Just fällningen saknar jag inte, men kan leva med lite hår.

Kollar på några raser
Finsk lapphund, dock rädd att den skäller väl mycket.

Nova retriver men kanske lite väl aktiv för oss.
Vi är mycket ute men vi tar inte och cyklar mil varje dag utan kastar lite boll och tar promenader

Golden retriever, låter perfekt egentligen men kanske aningen stor, och fäller väl som en corgi?

Dansk-svensk gårdshund låter med som ett bra val, men egentligen faller inte lika mycket i smaken som de övre.

Finns den perfekta hunden?

Vilken hund ni än väljer kommer den att fälla hår om ni inte vill ha en ras som kräver pälsvård, så är det bara. :)
Jag föredrar personligen spetspäls som fäller mycket två gånger om året framför korthår som fäller konstant men det är ju en smaksak, :) Jag tänker att flera sällskapsspetsar kan passa hos er. Mittelspitz och lapphund absolut! Varför inte en annan corgi?
Annars en mellanterrier typ norfolk, york eller cairn... eller en mellanpudel? Malteser, bichon? Er situation känns öppen för många raser!

Vilken hund ni än väljer kommer den att fälla hår om ni inte vill ha en ras som kräver pälsvård, så är det bara. :)
Jag föredrar personligen spetspäls som fäller mycket två gånger om året framför korthår som fäller konstant men det är ju en smaksak, :) Jag tänker att flera sällskapsspetsar kan passa hos er. Mittelspitz och lapphund absolut! Varför inte en annan corgi?
Annars en mellanterrier typ norfolk, york eller cairn... eller en mellanpudel? Malteser, bichon? Er situation känns öppen för många raser!
Ja hår får man ju leva med så är det ju 😅
Men finns olika grader att välja på.
Kändes som corgin fällde året om.

Corgi är absolut ett alternativ, dock blev han inte äldre än 10pga höfterna.
Och lite smidigare hund känner jag denna gången som iaf kan hoppa upp i bilen själv utan att klättra med bakbenen på hela lacken 🫣

Så det är minsta kravet på storlek, och vill gärna ha en mjuk päls att gosa ner sig i.
Ja absolut öppen för andra förslag!
Ska kika på de raserna du förslår :)

Vill rekommendera min ras shih tzu en liten,glad ,pigg ,fällfri och social hund.
Nervösa är dom mycket sällan utan det är en trygg hund som tror gott både om sig själva och resten av världen.
Mycket sällan problem med människor eller andra hundar eller djur och den orkar oftast mycket mer än man kan tro.
Jag kom precis in från kvällspromenaden som blev milen och hundarna går lösa som vanligt då jaktintresset är i princip noll :)

Har haft lite problem att ha den yngsta lös då han så gärna vill hälsa på mötande särskilt om dom har hund med sig. Men det kan vara en åldersgrej också då han fortfarande bara är året.

Shih tzu är ingen ras man väljer om man vill träna och tävla hund men det är en fantastisk hund om man vill ha en lättsam och enkel bästa vän i vardagen.

Ja hår får man ju leva med så är det ju 😅
Men finns olika grader att välja på.
Kändes som corgin fällde året om.

Corgi är absolut ett alternativ, dock blev han inte äldre än 10pga höfterna.
Och lite smidigare hund känner jag denna gången som iaf kan hoppa upp i bilen själv utan att klättra med bakbenen på hela lacken 🫣

Så det är minsta kravet på storlek, och vill gärna ha en mjuk päls att gosa ner sig i.
Ja absolut öppen för andra förslag!
Ska kika på de raserna du förslår :)
Missade att du ville ha en större hund. Keeshound som föreslagits i tråden låter som ett bra val och en golden retriver ur utställningslinjer är ofta även den en perfekt familjehund men dom kan ju också vara och upplevas lite nervösa och rädda för obegripliga saker som underlag och vanliga vardagsljud.

Finns inte överdrivet många större sällskapshundar dom flesta om inte alla i grupp 9 är små hundar.😊

Om ni kollat på tollare så kanske isländsk fårhund? Jag har ingen vidare erfarenhet av dem men känner till några som mest är familjehundar på gård vilket fungerar bra. Möjligt att de är för aktiva dock.

Missade att du ville ha en större hund. Keeshound som föreslagits i tråden låter som ett bra val och en golden retriver ur utställningslinjer är ofta även den en perfekt familjehund men dom kan ju också vara och upplevas lite nervösa och rädda för obegripliga saker som underlag och vanliga vardagsljud.

Finns inte överdrivet många större sällskapshundar dom flesta om inte alla i grupp 9 är små hundar.😊
Nja inte större heller, tycker nog golden är för stor.
Corgin var perfekt i storlek, men får gärna ha benen hela vägen denna gång 😂

Ah okej, vill gärna hunden ska va så stabil som möjligt, och tycka både främlingar och nya saker är kul iställlet för farligt

Keeshound är optimal i allt du önskar förutom fällandet. Men deras jaktlust är verkligen noll och de är trivs utmärkt med att bara hänga med samt promenader.
Behöver borstas igenom nån gång i veckan.
Fäller kopiöst 2 ggr om året däremellan normalt. Min var mestadels ute under fällperioderna och hon älskade verkligen att vara ute så det var inga problem med att låta henne ligga på yttertrappen och kika.

Nja inte större heller, tycker nog golden är för stor.
Corgin var perfekt i storlek, men får gärna ha benen hela vägen denna gång 😂

Ah okej, vill gärna hunden ska va så stabil som möjligt, och tycka både främlingar och nya saker är kul iställlet för farligt
Många av småhundarna är stabila och har det lynne du söker.
Shih tzu, löwchen och havanaise har du fått som förslag i tråden vilka alla är små trevliga hundar vars huvudsyfte är att vara ett trevligt sällskap och vän.

Jag har cocker spaniel och alla mina skulle trivts mycket bra med det liv du beskriver. De gillar att vara med och rejsar gärna runt men håller sig generellt nära. Alla har kunnat vara lösa typ i stallet utan problem, men naturligtvis måste man träna dem! Alltid glada, gillar folk. Majoriteten vill gärna ligga nära och mysa. Gillar ofta olika former av träning, men bara de får röra på sig ordentligt så klarar de sig bra. Nosövningar inomhus uppskattas regniga dagar.

Dock kräver de pälsvård. För en hund som inte ska ställas ut tycker jag det enklaste är att sköta "översidan" (rygg och hals) med en underullskratta. Kan göras någon gång i månaden och då får man en slät päls som har viss vattenavstötande effekt. Undersidan klipps ner med maskin och detta kan upprepas lite då och då. Mellan det borstning på undersidan och rykt på ovansidan (uppskattat och ger fin glans). Öronen kan ha behäng kvar på utsidan och klippas kort med maskin på undersidan, så får du cocker-looken.

En annan sak man ska titta på är att man får ett korrekt temperament. En cocker ska vara glad och livlig, den ska inte vara stressig och skälig!

När det gäller hälsa undviker jag föräldradjur med för mycket löst skinn. Valpar kan sedan ha löst skinn under uppväxten och de är under vissa perioder av sitt liv pälsmonster, men bara man har tålamod att få valppälsen avtrimmad korrekt (9-12 månader ofta) så blir ovansidan vanligen rätt lättskött. Pälsmängd och kvalitet hänger till viss del ihop med färg.

Det är inte så ofta jag rekommenderar min ras, men nu tycker jag det kan vara något att titta på.

Jag har cocker spaniel och alla mina skulle trivts mycket bra med det liv du beskriver. De gillar att vara med och rejsar gärna runt men håller sig generellt nära. Alla har kunnat vara lösa typ i stallet utan problem, men naturligtvis måste man träna dem! Alltid glada, gillar folk. Majoriteten vill gärna ligga nära och mysa. Gillar ofta olika former av träning, men bara de får röra på sig ordentligt så klarar de sig bra. Nosövningar inomhus uppskattas regniga dagar.

Dock kräver de pälsvård. För en hund som inte ska ställas ut tycker jag det enklaste är att sköta "översidan" (rygg och hals) med en underullskratta. Kan göras någon gång i månaden och då får man en slät päls som har viss vattenavstötande effekt. Undersidan klipps ner med maskin och detta kan upprepas lite då och då. Mellan det borstning på undersidan och rykt på ovansidan (uppskattat och ger fin glans). Öronen kan ha behäng kvar på utsidan och klippas kort med maskin på undersidan, så får du cocker-looken.

En annan sak man ska titta på är att man får ett korrekt temperament. En cocker ska vara glad och livlig, den ska inte vara stressig och skälig!

När det gäller hälsa undviker jag föräldradjur med för mycket löst skinn. Valpar kan sedan ha löst skinn under uppväxten och de är under vissa perioder av sitt liv pälsmonster, men bara man har tålamod att få valppälsen avtrimmad korrekt (9-12 månader ofta) så blir ovansidan vanligen rätt lättskött. Pälsmängd och kvalitet hänger till viss del ihop med färg.

Det är inte så ofta jag rekommenderar min ras, men nu tycker jag det kan vara något att titta på.
En Cocker spaniel behöver väl mer än att bara vara med som ts vill med sin blivande hund?
En Cocker spaniel behöver väl ändå träna lite med.
Dom jag känner har mycket i huvudet och behöver få träna viltspår och hundsport.
Dessutom vet jag inte om alla är så lätta att ha lösa då dom spårar mycket.

Har kikat lite på Cocker faktiskt, bra storlek och tilltalar mig.
Varannan vecka har jag inte barnen och kommer ägna en del tid att träna hunden hemma.
Tyckte det var väldigt kul att lära min gamla hund nya tricks hela tiden.
Blev dock lite avskräckt när jag läste om "rage" genen i Cocker och inget jag ville utsätta mina barn för.
Måste kunna lita till 100% på hunden.

Just nu är jag väl mest inne på Finsk lapphund, dock väl mycket päls. alla hundar jag faller för fäller :p
Kikar även på Golden, dock lite väl stora och klumpiga med rätt temperament.
Tycker det är skönt med en hund som med enkelhet kan studsa upp i bilen/fyrhjulingen eller vad nu vi ska hitta på.

Varannan vecka har jag inte barnen och kommer ägna en del tid att träna hunden hemma.
Blev dock lite avskräckt när jag läste om "rage" genen i Cocker och inget jag ville utsätta mina barn för.

Just nu är jag väl mest inne på Finsk lapphund, dock väl mycket päls. alla hundar jag faller för fäller :p
Kikar även på Golden, dock lite väl stora och klumpiga med rätt temperament.
Tycker det är skönt med en hund som med enkelhet kan studsa upp i bilen/fyrhjulingen eller vad nu vi ska hitta på.
Rage förekommer även hos andra raser och är inte en specifik gen. Jag tror fortfarande inte man har kommit fram till vad rage är. Man kan alltid råka få en hund med avvikande och felaktigt temperament. Det finns såklart även hos cocker, men jag tycker att rasen fått oförtjänt mycket uppmärksamhet när det gäller dåligt temperament pga rage-diskussionen. Det är som sagt inte en rasbunden sjukdom och peaken var nog på 70-talet.

Jag tror ärligt talat inte att det är större risk hos cocker än många andra raser. Det man ska vara uppmärksam på är föräldrarnas temperament, att det är korrekt och att det inte finns en massa stress (något jag tycker kan tendera till att vara ett problem nu, men hundarna kan ändå vara jättesnälla). Jag tycker att en bra cockertik ska vara cool och inte hetsa upp sig runt besökare. Hon vaktar inte heller valparna när man kommer och tittar utan gärna se att man kollar på valparna och även vilja bli klappad själv. Detta är naturligtvis inte det enda som gäller som urvalsprincip, men en god början.

En Cocker spaniel behöver väl mer än att bara vara med som ts vill med sin blivande hund?
En Cocker spaniel behöver väl ändå träna lite med.
Dom jag känner har mycket i huvudet och behöver få träna viltspår och hundsport.
Dessutom vet jag inte om alla är så lätta att ha lösa då dom spårar mycket.
TS vill träna en del med sin hund och ge den mycket fysisk motion + att hunden ska få vara med. En cocker behöver verkligen inte träna just viltspår. Cocker är inte en spårhund! Men många väljer viltspår för att det är lätt att komma igång med och många cockrar är duktiga.

Beträffande att ha hunden lös så behövs det som jag skrev träning. Men bortsett från min nuvarande hund som inte riktigt har rastypisk will to please har jag aldrig haft några problem att ha mina lösa. Då var det två verkliga viltspårstjärnor bland dessa hundar.

De cocker jag har runt mig är glad, trevliga och verkar lättsamma. En granne föder upp amerikansk cocker, tränar och tävlar rallylydnad, agility, nose work. Även vanliga cocker funkar fint till allt det där.

Instämmer att cocker är ett bra val! Nu har jag en springer Spaniel. Men har vänner som har cocker och du som har barn kan jag säga att spaniels överlag är helt fantastiska med barn. Har nog sällan träffat hundar som dras lika mycket till barn som just spaniels gör! Mina vänner som har två cockrar, tävlar inget alls med den utan bara lever ett aktivt liv där hundarna får vara med på de mesta och de verkar glada och lyckliga! De är båda väldigt ivriga i att lära sig saker! ☺️

Ett annat tips om du vill slippa så mycket hår som möjligt i hemmet är en cairnterrier. Jag är uppväxt med cairnterriers och tycker det verkligen är ett underskattat val för den aktiva familjen som vill ha någon som ”hänger” med på de mesta. De är otroligt robusta och har mycket driv för en liten hund. Samt är de extremt lojala till sin egen familj! Enda minus är att de har lite mer integritet och det där med att lära sig saker är de superduktig på men det kan vara lite på deras villkor ibland. Men med rätt motivation kan de lära sig det mesta! Utöver det, tycker jag de skulle passa din livsstil + ditt hem skulle vara betydligt mindre klätt i hår! ☺️

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 187
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 901
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 162
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar