Hittat min drömhäst

sara_18

Trådstartare
Nu är det så att ja verkar ha hittat min drömhäst, den verkar super trevlig på alla sett, det är en travare med bra travstam men ja e mest ute efter en ridhäst och säg inget om ja ska skaffa halvblod för de gör ja inte i första taget :D men till problemet, den kostar endel, visst ja kan få fram pengar men hur mkt är det värt att lägga ut på en ridtravare? vad har ni betalat för era ridtravare? eller ni andra med era drömhästar som ni tycker kostar lite extra Go for it eller?
tacksam för svar :)

Sv: Hittat min drömhäst

Beror på ålder, kön, utbildning och hur mycket den gått på trav tidigare. Jag har haft två travarston. En köptes som 12-åring (5000:-) och den andra var 14 år (3000:-). Ingen av dom var speciellt utbildade men fullt ridbara. Båda hade bra stam enligt travfolk.

Har du dålig erfarenhet av Hbl eller är det pengarna som saknas,
annars finns det ju andra raser som också är trevliga.
Vad för slags ridning har du tänkt dig och klarar hästen det,
gör den det är det väl bara att slå till.
Maxpris för mej är 5000....

Senast ändrad av en moderator:

Jo mina tidigare travare kostade 1kr å den andra 6000kr, den är 4år och knappt riden (men det är så ja vill ha) men den kostar mer än 15000:crazy: men der är ju en häst man vill ha. Tyvärr är det nog försent att starta den i trav om den hade vart bra på de..

Det är mest pengar som säger nej till ett hbl som liksom är bra å inte skadad. Ja e ju inte ute efter å tävla utan bara träna å så, ev lite avel sen, men de känns så himla mkt för en travare..

Det är mest pengar som säger nej till ett hbl som liksom är bra å inte skadad. Ja e ju inte ute efter å tävla utan bara träna å så, ev lite avel sen, men de känns så himla mkt för en travare..

Om du vill avla, vad är det för avkommor du vill ta fram? Vilka egenskaper ska de ha?

avel har ja inte riktigt bestämt om det ska bli en travar hingst men då måste ja spara in en massa pengar, då dom inte är så billiga. Ska ja korsa e det nog mest till mej själv, men avkomman ska iallfall bli trevlig i hantering, arbetsvillig bra exteriör och bra steg som då kan bli svårt om man korsar med en travare.

jag köpte en travare som var 4 när jag köpte han ej inriden och svårkörd.. jag betalade 5000 kr för hästen. men sålde den för 4000 efter 3 månader då jag och hästen inte passade varandra! sämsta hästköpet jag någonsin har gjort :crazy:

Vaddå max 5000?

Det rekommenderas att INGEN häst oavsett ras säljs för mindre än 10000 pga slaktvärde och slakttransporter och oseriösa hästhandlare etc.

Och för ett välutbildad varmblod kan man ge bra mer än 5000 kr.

Däremot outbildad som kanske endast gått som banhäst och med åren troligtvis kommer visa slitskador så 5-6000 ja. För de ska ommusklas och arbetas med och det är en del jobb med ett varmblod.

Folk verkar tro att varmblod är bara att köpa för de är billiga men oftast är det helt fel musklade för att gå direkt från bana till ridning och förstörs därför fort :( Tråkigt. Bättre köpa klar ridhäst då.

Nja tycker också 5000 är lite, visst för mej är det ju bra, men som du sa, lätt att sånna åker me slaktransportena. Men denna häst har bara gjort en start så nå riktiga travmuskler lär hon inte ha, men kan tänka mej mellan 10000-15000 men när det är uppåt 20000? Ska ja försöka pruta å ev förlora mina drömmars häst eller slå till? behöver tips :P de e ju ett sto så man kanske kan tjäna in de igen me avel å sånt.. detta e så svårt.

Tycker att det är för mycket pengar för en häst som du säger "bara" vill ha till "träning och så".

Även om stoet har bra stam så fodrar det väl att hingsten har bra stam oxå för att avkomman ska ha möjlighet att bli nåt på travet.
Nu är jag inte duktig på trav men tro mej veta att det inte är billigt att betäcka med en BRA hingst.

Jag köpte mitt sto för 3000 kr, 12 år påbörjad omskolning.
Sålde henne för 5000 då hon va 14.

Avla på varmblod blir nog svårt. Korsningar är svårsålda och renrasiga varmblod köps ju oftast av travfolket och då av mer ettablerade travuppfödare :(

vad har ni betalat för era ridtravare? eller ni andra med era drömhästar som ni tycker kostar lite extra

Mina hästar:
Kallblodstravarsto, 9 år, westernriden: 15 000
Fjord/kallblodstravare, valack, 7 år, grundriden: 15 000
Kallblodstravarsto, 3 år, inriden: 0 kronor
Nordsvensk bruksvalack, 15 år, välskolad: 2 500

Supertrevliga hästar alla fyra. Gör sedan själv en bedömning över hur mycket du ska betala för en varmblodstravare.

Immer

Våra har kostat 13000, det var -94 sto, som bara var promenadriden.
15000 för den andra i fölavgift

Skadad kan även en travare vara o för avel skulle kanske ett fullblod passa? Dom kan man få för samma pris du pratar om. Vi har köpt ett direkt från galoppen för 10kr!!
Har för tillfället en Halvblodsvallak kostade 6000kr för 11 år sen då va han 5 år. Halvblod/Arab Gratis för 3 år sen då va han 3år. Så det finns andra än travare, tycker även nordsvenskatravhästar är prisvärda o ett pluss att dom ofta är snygga!

jag sålde min ridtravare för 20 000. han var tävlad 90 cm av mig, tävlingsklar 1 m, hoppad bana 1.10. Dressyren utb lb, (ej mer pga av mitt totalt bristande intresse), gångarter var superkanon för att vara vbl, fick många avundssjuka blickar från halvblodsägare:D
Nu är det en annan lyckligt bkefalist som är ägare till honom.
hade han varit hbl el fbl hade han varit värd minst 45 000.

För 15 000 ska de vara rätt mkt utbildade. Man ser annonser där en del säljer travare direkt från banan för 15 .. :crazy:

ja många tar faktist ett överpris för sina travare.. som dom du skriver om som tar 15 för en som kommer direkt i från banan, kanske inte ens inriden :crazy: sen står ju varmbloden inte så högt eftersom dom inte har samma möjligheter som halvbloden.. visst det finns undantag, men travare är ju avlade för att köras.. inget emot travare men jag vet en vän till mej som köpte en outbildad travare, inte inkörd eller inriden.. hästen fick efter något år som riden ont både i rygg och i ben och detta är en kompis som rider sin häst i form och är mkt nogrann att allt går "rätt" till..

Då var hon för snabb och den var inte rätt musklad. Tar minst 2 år för en travare att muskla om till ridhäst. Sen har den all möjlighet i världen.

Sett flera som tävlat upp till 140 i hoppning, MVS dressyr och allt. Finns väl inga hinder där men folk ger dom inte tid för de tror man kan jobba lika fort fram med dem som halvblod mm.

Har du? Det finns ingen travare någonsin som gått Msv dressyr, vad jag vet. Och max en eller två genom tiderna som gått 1,40.

För övrigt tycker jag 15000 låter mycket för en outbildad häst direkt från banan. Såvida den inte har avelsvärde, men då är det ju det som du betalar för - och frågan är om det är värt att betala extra för ett avelsvärde som du kanske inte kommer utnyttja.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 245
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar