Hittat min drömhäst

Sv: Hittat min drömhäst

Varför? Jamen det är väl ändå ganska självklart :confused:

Halvblodet är en produkt av en uttänkt avel för att få fram en häst med så bra ridegenskaper som bara går.

Med så bra fysiska ridegenskaper som möjligt, många gånger inte så bra psykiska egenskaper. Vet inte riktigt men var inte en av anledningarna till att Zangerside (stavning?) ville avla på travare bla. temperamentet.

Ridtravaren däremot är snarare en 'restprodukt', en häst framavlad för trav men som inte presterar tillräckligt bra i detta och därför 'reas' ut.

Men varför "reas" inte ett halvblod ut om det inte kan hoppa längre, har diverse kroniska åkommor, är T-märkta, har dåligt temperament eller vad det nu är som gör att det kanske inte är någon ultimat ridhäst? Visst så sänks priset, men under 15.000:- tycker jag sällan att man ser.

Det är tröttsamt med dessa diskussioner där det hela tiden framhålls att travare är EXAKT lika bra ridhästar som halvblod, det är ju så uppenbart att det inte är sant!
En ridtravare kan absolut bli en skaplig ridhäst, men det kräver oändligt mycket mer jobb än med en ridhästavlad häst. En del anser det jobbet vara en kul utmaning, och då är det ju bara att skaffa sig en travare och sätta igång! En hästkompis att älska och ha kul med måste inte kosta mycket.

Men att påstå att travare/halvblod är exakt lika, det är inget annat än önsketänkande.

Det finns folk som påstår att de är exakt lika, jag har aldrig gjort det.

Mina två "funderingar" är just bara det, funderingar. I mitt första inlägg så undrade jag bara ang värdet på själva individen. 10.000 för en häst ÄR billigt, det borde ligga i allas intresse att hästarna oavsett ras inte blir slit o släng saker. Vi lever i ett konsumtionssamhälle och när en häst inte kostar mer än vad en vinterjacka gör så är ju risken stor att den hammnar hos en person som inte förstår vilka behov hästar har för att må bra, idag är det dyrt att ha häst.

Immer, intressant det där med travare på placeringar, på Ridtravarföreningens hemsida så hittade jag nåt som kallas superklubben. Dressyr minst LA med minst 50% där finns det 2 hästar, och i hoppning minst 110 så fans det även där bara 2 st. Uppdaterat i maj -06 så inte direkt aktuellt.
Annars så är det väll inom distansen som man hittar travare på placering. (Vilket blir riktigt intressant om några/flera år när man tittar på travarens exteriör och argumentet att travare inte håller för att rida på.)

/movgli

Immer, intressant det där med travare på placeringar, på Ridtravarföreningens hemsida så hittade jag nåt som kallas superklubben. Dressyr minst LA med minst 50% där finns det 2 hästar, och i hoppning minst 110 så fans det även där bara 2 st. Uppdaterat i maj -06 så inte direkt aktuellt.

Jag tror inte att det hänt så värst mycket de senaste två åren....
Men 50%? Det är ju inte ens godkänt.....

Immer (som inte tror på det där att varmblodstravare vinner msv-dressyr, men som själv har två och en halv travare)

Jag tror inte att det hänt så värst mycket de senaste två åren....
Men 50%? Det är ju inte ens godkänt.....

Immer (som inte tror på det där att varmblodstravare vinner msv-dressyr, men som själv har två och en halv travare)

Den sidan är för övrigt väldigt dåligt uppdaterad, så det är nog lite det också. :)

Jag gav 5000 för min för 3 år sen. Han var rädd för vatten men det fick vi bort. Jättesnygg och snäll häst fast fel för mej eftersom jag inte har tiden som behövs för honom. Jag satte ut annons på 8000 med utrustning..sadel, träns, täcken mm och fick en köpare efter 2 dagar, och 3 till som ville titta.
Han har varit ridhäst i 5 år, inte utbildad men jättevillig och väldigt trygg.
E väl upp till varje personlig häst vad den är värd oavsett ras..:)

Annars så är det väll inom distansen som man hittar travare på placering. (Vilket blir riktigt intressant om några/flera år när man tittar på travarens exteriör och argumentet att travare inte håller för att rida på.)/movgli

listan är inte aktuell...min travare har placeringar tom regional 110.
och vi har även startat LA dressyr på bättre %.

Med så bra fysiska ridegenskaper som möjligt, många gånger inte så bra psykiska egenskaper. Vet inte riktigt men var inte en av anledningarna till att Zangerside (stavning?) ville avla på travare bla. temperamentet.

På Zangersheide experimenteras det med allt möjligt, bla linjeavel. De travare som används där är fö franska, inte amerikanska som de allra flesta ridtravare i Sverige.
Men jag håller med dig om att travare ofta har ett fantastiskt temperament och är extremt samarbetsvilliga.

Men varför "reas" inte ett halvblod ut om det inte kan hoppa längre, har diverse kroniska åkommor, är T-märkta, har dåligt temperament eller vad det nu är som gör att det kanske inte är någon ultimat ridhäst? Visst så sänks priset, men under 15.000:- tycker jag sällan att man ser.
Mina två "funderingar" är just bara det, funderingar. I mitt första inlägg så undrade jag bara ang värdet på själva individen. 10.000 för en häst ÄR billigt, det borde ligga i allas intresse att hästarna oavsett ras inte blir slit o släng saker. Vi lever i ett konsumtionssamhälle och när en häst inte kostar mer än vad en vinterjacka gör så är ju risken stor att den hammnar hos en person som inte förstår vilka behov hästar har för att må bra, idag är det dyrt att ha häst.

Det beror ju på att det finns ett enormt överskott på travare, och detta har med sporten i sig att göra. Man avlar fram mängder med hästar som är väldigt 'nischade' för en enda sak, sen när de inte duger till den är det svårt att hitta andra användningsområden och därför reas de.

I mina ögon är inte felet att ridintresserade ratar travarna, utan att det produceras alldeles för många, samt att man inom travsporten inte tar fullt ansvar för alla dessa överblivna hästar. DÄR finns ett problem!

Missförstå mig rätt ;)...jag har en egen ridtravare som jag älskar och lägger ner mängder med jobb (och pengar :crazy:) på att göra ridhäst av. Jag är medlem i Ridtravarföreningen, och jag tycker travare är mycket trevliga hästar. Jag är alltså INTE avogt inställd till dem som ras.
Men hade jag varit tävlings- eller avelsintresserad hade jag sett mig om efter en annan ras som helt enkelt är bättre lämpad.

Men ja måste bara fråga, varför är kallblodstravarna dyrare än varmblodstravarna? Är inte dom byggda för att springa fort frakför kärra? Vill bara veta skillnaden. Å ofta brukar det va dom som har lite vassare temp, eller är ja ute å cyklar :P

Min faster Köpte sitt varmblod 11 år för 500€ ca 5000kr
Han hade inte sprungit trav på länge, men var nog inriden, men en del jobb att börja från början. Och hon har haft honom några månader och redan förvandlats jätte mycket!

Lycka till med ditt köp!

Men ja måste bara fråga, varför är kallblodstravarna dyrare än varmblodstravarna? Är inte dom byggda för att springa fort frakför kärra? Vill bara veta skillnaden. Å ofta brukar det va dom som har lite vassare temp, eller är ja ute å cyklar :P

Kallblodstravare har i regel betydligt bättre ridbarhet än varmblodstravare. Kallbloden har ju sitt ursprung i nordsvensken och det är bara 44 år sedan man delade upp rasen i nordsvensk bruks och kallblodstravare. Nordsvensken (och även den norska motsvarigheten Dölehästen) är visserligen vagnshästar, men mer specialicerade på att dra tungt än springa fort. Jag är övertygad om att det är det ursprunget, samt att det inte gått så många år sedan uppdelningen, som gör att kallblodstravaren har en bra ridbarhet. Varmblodstravaren, däremot, har i århundraden avlats för att vara snabb.

Temperamentet hos kallbloden? Tja, jag har två ston som man inte tar där man sätter dem. Båda är bestämda damer, som har mycket integritet och inte låter sig hanteras hur som helst. Men - om man får en sådan häst på sin sida har man en vän för livet.

Immer

Den sidan är för övrigt väldigt dåligt uppdaterad, så det är nog lite det också. :)

Ja, visst är den dåligt uppdaterad och exempelvis Stiletts häst har startat LA - men jag tror inte det är så värst många fler än den.

Immer

Ja, visst är den dåligt uppdaterad och exempelvis Stiletts häst har startat LA - men jag tror inte det är så värst många fler än den.

Immer

Det finns nog många fler än 4-5 st i hela sverige om jag får säga vad jag tror.
Sen så är man ju oftast inte speciellt tävlinginriktad om man köper ett varmblod, utan tränar för nöjes skull.

Det finns säkert mycket fler ridtravare som tränar på LA nivå än vad som tävlar på den nivån, just därav att tävlings intresset hos ryttarna brister. Men det är ju som sakt vad jag tror:)

han kostade egentligen 10 000 men bra hem var viktigare än pengarna så hon sa att vi kunde få han för 8000 ^^

Det finns nog många fler än 4-5 st i hela sverige om jag får säga vad jag tror.

Jag har i flera år frågat efter bevis på detta, men ännu inte fått något (förutom från dem som känner någon vars hovslagares före detta flickväns mosters före detta sambos dotters kompis hade en travare som tävlar msv dressyr. Tyvärr kommer de inte ihåg vad hästen heter)

Immer

Jag har i flera år frågat efter bevis på detta, men ännu inte fått något (förutom från dem som känner någon vars hovslagares före detta flickväns mosters före detta sambos dotters kompis hade en travare som tävlar msv dressyr. Tyvärr kommer de inte ihåg vad hästen heter)

Immer
Hö hö hö, du är rätt kul du:D Nej, jag har inte heller sett någon större framgång för ridtravarna inom den traditionella ridningen, men förhoppningsvis är det väl så att många som köper ridtravare gör det för att få en mysig träningskompis. De som felaktigt har köpt ridtravare med ambitionen att tävla msv biter sig själva i svansen. Stilette vad jag förstår köpte sin ridtravare som sällskapshäst från början, alltså inga egentliga ambitioner, det blev bara bra ändå liksom och det är ju jätteroligt. Själv har jag köpt en ridtravare som utmaning. Vill forma om henne och få till en trevlig träningskompis, inget annat. Men visst skulle det vara kul att ställa upp i en tävling någon gång, men någon riktig ambition för det har inte jag i alla fall;)

Jo mina tidigare travare kostade 1kr å den andra 6000kr, den är 4år och knappt riden (men det är så ja vill ha) men den kostar mer än 15000:crazy: men der är ju en häst man vill ha. Tyvärr är det nog försent att starta den i trav om den hade vart bra på de..

Om den bara är fyra är det inte försent att starta i trav. Sen är det ju en annan sak om den ej är körd....
Vi säljer ej våra gamla travare under 7000 kr. Dom är dock rida då. En utbildad travare tycker jag ett bra pris är 10000-20000.

Att den du vill ha kostar 15000 tycker jag tyder på bra stam och att den kanske faktiskt går att starta, då blir travare genast mycket dyrare.

En utbildad travare tycker jag ett bra pris är 10000-20000.

Att den du vill ha kostar 15000 tycker jag tyder på bra stam och att den kanske faktiskt går att starta, då blir travare genast mycket dyrare.

du kan inte vara klok :eek: 20000 för en travare!! är ju ett enormt överpris enligt mej om den ska vara ridhäst! självklart fattar jag att de travare som är framgångsrika i travet kostar men jag skulle inte köpa en avdankad travare för mellan 10 000- 20 000! :eek:

Vi betalade 18000:- för vår kallblodstravare på 15 år. Sto med halvdålig stam, dock ganska ovanlig därför;). Hon är försäkrad för mer men fick billigare p.g.a. problem med lastningen.

Aldrig startad, utbildad ca LA i dressyr och rätt mycket westernriden vet dock inte riktigt hur pass skolad då jag inte själv har speciellt bra koll, väldigt rund och fin galopp.

Men som sagt andra tidigare sagt skiljer det ju väldigt mycket mellan kallblodstravarna och varmblodstravarna.

du kan inte vara klok :eek: 20000 för en travare!! är ju ett enormt överpris enligt mej om den ska vara ridhäst! självklart fattar jag att de travare som är framgångsrika i travet kostar men jag skulle inte köpa en avdankad travare för mellan 10 000- 20 000! :eek:

Tja, en välriden frisk travare av bra ridhästtyp skulle lätt kunna vara värd 20' tycker jag...kolla bara på Stilett's häst tex, eller Krokodilens :d

Men genomsnittsridtravaren vill man kanske inte ge så mkt för.

jag sålde min ridtravare för 20 000. han var tävlad 90 cm av mig, tävlingsklar 1 m, hoppad bana 1.10. Dressyren utb lb, (ej mer pga av mitt totalt bristande intresse), gångarter var superkanon för att vara vbl, fick många avundssjuka blickar från halvblodsägare:D
Nu är det en annan lyckligt bkefalist som är ägare till honom.
hade han varit hbl el fbl hade han varit värd minst 45 000.

För 15 000 ska de vara rätt mkt utbildade. Man ser annonser där en del säljer travare direkt från banan för 15 .. :crazy:

En MYCKET lycklig bukefalist som sitter HÄR! :angel::laugh:

kl

Jag köpte min travare för 12,000:- han var grundriden, men skygg och lite små skavanker här och där. 4 år var han då och ej startad. Såldes som ridhäst.
Nu är han utbildad ca Lb, ej mycket hoppad. Om jag skulle sälja honom nu skulle jag sätta ett pris på 15,000. Men jag har fått ett bud på 20,000 tidigare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 245
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar