Sv: Hittat min drömhäst
Det finns folk som påstår att de är exakt lika, jag har aldrig gjort det.
Mina två "funderingar" är just bara det, funderingar. I mitt första inlägg så undrade jag bara ang värdet på själva individen. 10.000 för en häst ÄR billigt, det borde ligga i allas intresse att hästarna oavsett ras inte blir slit o släng saker. Vi lever i ett konsumtionssamhälle och när en häst inte kostar mer än vad en vinterjacka gör så är ju risken stor att den hammnar hos en person som inte förstår vilka behov hästar har för att må bra, idag är det dyrt att ha häst.
Immer, intressant det där med travare på placeringar, på Ridtravarföreningens hemsida så hittade jag nåt som kallas superklubben. Dressyr minst LA med minst 50% där finns det 2 hästar, och i hoppning minst 110 så fans det även där bara 2 st. Uppdaterat i maj -06 så inte direkt aktuellt.
Annars så är det väll inom distansen som man hittar travare på placering. (Vilket blir riktigt intressant om några/flera år när man tittar på travarens exteriör och argumentet att travare inte håller för att rida på.)
/movgli
Varför? Jamen det är väl ändå ganska självklart
Halvblodet är en produkt av en uttänkt avel för att få fram en häst med så bra ridegenskaper som bara går.
Med så bra fysiska ridegenskaper som möjligt, många gånger inte så bra psykiska egenskaper. Vet inte riktigt men var inte en av anledningarna till att Zangerside (stavning?) ville avla på travare bla. temperamentet.
Ridtravaren däremot är snarare en 'restprodukt', en häst framavlad för trav men som inte presterar tillräckligt bra i detta och därför 'reas' ut.
Men varför "reas" inte ett halvblod ut om det inte kan hoppa längre, har diverse kroniska åkommor, är T-märkta, har dåligt temperament eller vad det nu är som gör att det kanske inte är någon ultimat ridhäst? Visst så sänks priset, men under 15.000:- tycker jag sällan att man ser.
Det är tröttsamt med dessa diskussioner där det hela tiden framhålls att travare är EXAKT lika bra ridhästar som halvblod, det är ju så uppenbart att det inte är sant!
En ridtravare kan absolut bli en skaplig ridhäst, men det kräver oändligt mycket mer jobb än med en ridhästavlad häst. En del anser det jobbet vara en kul utmaning, och då är det ju bara att skaffa sig en travare och sätta igång! En hästkompis att älska och ha kul med måste inte kosta mycket.
Men att påstå att travare/halvblod är exakt lika, det är inget annat än önsketänkande.
Det finns folk som påstår att de är exakt lika, jag har aldrig gjort det.
Mina två "funderingar" är just bara det, funderingar. I mitt första inlägg så undrade jag bara ang värdet på själva individen. 10.000 för en häst ÄR billigt, det borde ligga i allas intresse att hästarna oavsett ras inte blir slit o släng saker. Vi lever i ett konsumtionssamhälle och när en häst inte kostar mer än vad en vinterjacka gör så är ju risken stor att den hammnar hos en person som inte förstår vilka behov hästar har för att må bra, idag är det dyrt att ha häst.
Immer, intressant det där med travare på placeringar, på Ridtravarföreningens hemsida så hittade jag nåt som kallas superklubben. Dressyr minst LA med minst 50% där finns det 2 hästar, och i hoppning minst 110 så fans det även där bara 2 st. Uppdaterat i maj -06 så inte direkt aktuellt.
Annars så är det väll inom distansen som man hittar travare på placering. (Vilket blir riktigt intressant om några/flera år när man tittar på travarens exteriör och argumentet att travare inte håller för att rida på.)
/movgli