Hittat min drömhäst

Sv: Hittat min drömhäst

Vads är det för stam på din häst då ? Ifall den är "värd" priset i avel ( trav)
Du kan ju PM:a om du harlust?

Jag betalade 10 000kr för min. Då var hon 3 och fortfarande ganska valpig exteriört. Huvet är kanon, går inte att hitta vettigare häst! :)

Jag hade kört henne och även ridit in henne på travstallet så jag visste vad jag fick. Ansåg priset var för högt då, nu är det för lågt! Har blivit en riktig drömhäst som är helt okomplicerad i allt, både ridning och hantering.

Jo då har du ju format lite som du vill ha eller va man ska säga :D
men om man skulle köpa denna häst å utbildar den sen om man nu skulle sälja hästen så kanske man kan sälja den för samma summa eller mer. Fråga en tjej som lagt ut en annons på ett sto som hon sålde för 22000. Så de e ju en chansning

Ja, jag vet att det finns några här på Buke. Men jag aldrig har då aldrig sett några i annat än LC dressyr :p

Immer

En fundering till...
Är det inte så att många som köper travare köper det som sin första häst och/eller köper en för att de är billiga. Kanske de inte är så tävlingsintresserade och därför inte heller så träningsintresserade. Om man inte tränar själv så blir det ju även svårt att utbilda en häst vidare.
LB annser jag i princip bara är en väl grundutbildad häst. Många av dem som skaffar travare flänger runt ett tag, i skogen och kanske på lite små tävlingar. Sen upptäcker de att det visst inte var så kul att inte kunna galoppera ordentligt på en ridbana eller att det kanske inte kan ställa upp på samma tävlingar som kompisarna...
Oavsett ras så måste ju ryttaren vara tillräckligt duktig och /eller intresserad för att kunna utbilda hästen.

/movgli som köpte sin första travare som 4 åring för 8000:- och ALDRIG har ångrat sig. :love:

En fundering till...
Är det inte så att många som köper travare köper det som sin första häst och/eller köper en för att de är billiga. Kanske de inte är så tävlingsintresserade och därför inte heller så träningsintresserade. Om man inte tränar själv så blir det ju även svårt att utbilda en häst vidare.
LB annser jag i princip bara är en väl grundutbildad häst. Många av dem som skaffar travare flänger runt ett tag, i skogen och kanske på lite små tävlingar. Sen upptäcker de att det visst inte var så kul att inte kunna galoppera ordentligt på en ridbana eller att det kanske inte kan ställa upp på samma tävlingar som kompisarna...
Oavsett ras så måste ju ryttaren vara tillräckligt duktig och /eller intresserad för att kunna utbilda hästen.

/movgli som köpte sin första travare som 4 åring för 8000:- och ALDRIG har ångrat sig. :love:

Jag tycker du har delvis rätt.

Min första storhäst var en kallblodstravare. Var en slump jag köpte henne, skulle ha hoppstammad hblunghäst. Men Alex 13 år och orden 'slaktas om hon inte säljs' fick mitt hjärta att mjukna lite, och efter 2 provridningar konstaterade jag att det ju alltid gick att köpa, utb och sälja. 5000 kr kostade hon, och då försökte de skicka med hennes halvbror på köpet ;)

Jag nekade bud på 30 000 kr på henne sedemera, vi fann varandra. Tävlade LB hoppning och tränade LA, men där låg maxkapaciteten, där fick hon ta i allt hon hade. Medan ridhästarna snäppte över tämligen enkelt.

Dressyren däremot, där var hon rätt talanglös, vi slaktade några LC och ett av fälttävlans debutantdressyrprogram innan vi la ner det. på den tiden var jag dock lika icke-road av dressyr som hästen.

Med åren ändrades det, matte ville dressyr mer, och efter att i några år kämpat och aldrig varit riktigt nöjd och det varken var kul för mig eller hästen, hon var inte byggd för dressyr, och fann det inte roligt. Så skogs- och buspensionerade jag henne, och hoppade lite både bana och terräng just for fun, och köpte en påläggskalv att dressyra på. Mer byggd för ändamålet så att säga.

Man nästan kunde HÖRA sucken av lättnad damen drog när hon fick bara göra det roliga och slapp dressyra, försöka sitt bästa men aldrig få en riktigt nöjd matte.

Hon hade dock inte minsta problem med galopp (jo i början, det tog ju ett tag att skola om), ingen av dem, och hade inga problem att galoppera på bana etc. Men vi kom till en brytpunkt där mitt intresse och mina mål hade ändrats och översteg hennes kapacitet och så.

och DET tycker jag är mkt vanligt. Inte att det 'lessnas på att flänga i skogen', utan att efter ett tag med skogsbus väcks intresset för träning, och även om hästen fungerar och galopperar osv, så någonstans går ryttarens ambitioner förbi hästens kapacitet. Kan hända med ALLA raser, men 'gränsen' ligger oftast lägre för en fd travare, ffa i dressyr så är det ganska lätt att kapacitetsmässigt 'gå om'. Och ffa är det lätt att någonstans börja känna att det är för mycket jobb, jmf med att sitta på en självbärig häst avlad för ridning.

Jag hade förmånen att kunna köpa en påläggskalv och ha min älskade N kvar tills hon 20 år gammal fick tas bort pga fång tyvärr, men annars hade jag nog endera fått sälja, eller mer troligt när det gäller mig som aldrig sålt en häst, begrava mina ambitioner tills 'nästa häst'.

Men Alex 13 år och orden 'slaktas om hon inte säljs' fick mitt hjärta att mjukna lite, och efter 2 provridningar konstaterade jag att det ju alltid gick att köpa, utb och sälja.

Hm, tänk om jag kunde skylla på åldern, men nej. Travare nr två kom till på ett liknande sätt. ;)

och DET tycker jag är mkt vanligt. Inte att det 'lessnas på att flänga i skogen', utan att efter ett tag med skogsbus väcks intresset för träning, och även om hästen fungerar och galopperar osv, så någonstans går ryttarens ambitioner förbi hästens kapacitet. Kan hända med ALLA raser, men 'gränsen' ligger oftast lägre för en fd travare, ffa i dressyr så är det ganska lätt att kapacitetsmässigt 'gå om'. Och ffa är det lätt att någonstans börja känna att det är för mycket jobb, jmf med att sitta på en självbärig häst avlad för ridning.

:bow: Håller med. Allt annat som jag har att tillägga nu känns mest som hårklyverier (?) så för tillfället så tackar jag för mig.
/movgli

En fundering till...

Absolut, och det var inte så jag menade.
Jag vet av erfarenhet att det är många som vet en travare som gick svår dressyr. Namnet har de glömt bort, men det var hovslagarens förra flickväns mosters vänninnas dotter som red den.

Immer

Köpte min tjej för 1000 kr. Kommer ej att avla på henne. Jag har aldrig brytt mej om vilken ras jag har. Jag vill ha en individ jag kan trivas med.

Då va hon ohanterad, lusig och gick som 2 åring oskiljd från modern. Inga papper fanns.

Sen tycker jag att medelpriset på fd travare ligger runt 10 000 kr. Men det är bara nåt jag fått för mej:laugh:

Bara en fundering...
Hbl 4 år riden ca 10 gånger Ingen utbildning. 15 000 = Bra pris.
Vbl 4 år riden ca 10 gånger Gått på bana drygt ett år men var helt enkelt inte tillräckligt snabb. 15 000 = För dyrt.
Likvärdiga hästar förutom att den ena antagligen är transportvan, lätt att duscha, bil och traktorvan och oftast hyfsat välhanterad. Ändå så är den knappt värd hälften av vad Hbl är värt.

Varför är det så?

Varför? Jamen det är väl ändå ganska självklart :confused:

Halvblodet är en produkt av en uttänkt avel för att få fram en häst med så bra ridegenskaper som bara går.
Ridtravaren däremot är snarare en 'restprodukt', en häst framavlad för trav men som inte presterar tillräckligt bra i detta och därför 'reas' ut.

Det är tröttsamt med dessa diskussioner där det hela tiden framhålls att travare är EXAKT lika bra ridhästar som halvblod, det är ju så uppenbart att det inte är sant!
En ridtravare kan absolut bli en skaplig ridhäst, men det kräver oändligt mycket mer jobb än med en ridhästavlad häst. En del anser det jobbet vara en kul utmaning, och då är det ju bara att skaffa sig en travare och sätta igång! En hästkompis att älska och ha kul med måste inte kosta mycket.

Men att påstå att travare/halvblod är exakt lika, det är inget annat än önsketänkande.

Det är tröttsamt med dessa diskussioner där det hela tiden framhålls att travare är EXAKT lika bra ridhästar som halvblod, det är ju så uppenbart att det inte är sant!
En ridtravare kan absolut bli en skaplig ridhäst, men det kräver oändligt mycket mer jobb än med en ridhästavlad häst. En del anser det jobbet vara en kul utmaning, och då är det ju bara att skaffa sig en travare och sätta igång! En hästkompis att älska och ha kul med måste inte kosta mycket.

Men att påstå att travare/halvblod är exakt lika, det är inget annat än önsketänkande.

:bow: :bow: kunde inte sagt det bättre själv ;)

IRL, menade jag. Jag vet att det finns "Buketravare" som gått LA och någon enstaka som startat msv, men själv har jag aldrig sett någon i annat än LC.

Immer

Ah, då är jag helt med. Jag har ju sett den på klubbtävlingarna gå LB, men i övrigt så irl är det ont om dem.

Kul! Vad heter hästen?
Du får gärna PM:a om du inte vill skriva ut namnet :idea:

Immer

Kommer tyvärr inte ihåg för jag har slutat på hemmaklubben och går på en annan. Men jag såg dem för typ några år sen på en tävling och då vann dem klassen :)

Vet du, jag tror dig inte.
Det är samma historia som jag hört hundra gånger innan. Dvs minns inte namnet, men har hört att någons hovslagares hyresvärds mosters frissas sons före detta flickvän hade en travare som gick msv dressyr :cool:

Nej, upp till bevis!

Immer

jag sålde min ridtravare för 20 000. han var tävlad 90 cm av mig, tävlingsklar 1 m, hoppad bana 1.10. Dressyren utb lb, (ej mer pga av mitt totalt bristande intresse), gångarter var superkanon för att vara vbl, fick många avundssjuka blickar från halvblodsägare:D
Nu är det en annan lyckligt bkefalist som är ägare till honom.
hade han varit hbl el fbl hade han varit värd minst 45 000.

För 15 000 ska de vara rätt mkt utbildade. Man ser annonser där en del säljer travare direkt från banan för 15 .. :crazy:

Varför måste det vara som en tävling mellan halvblod och travare? avundsjuka blickar från halvblodsägare varför säga så? Varför ens nämna vad för hästar de har?
Jag är ägare till fyra härliga halvblod men tycker inte illa om travare.
Tycker de är roliga hästar inget för mig men härliga ändå:)

Och en sak till! Vill du ha hästen köp den försök pruta lite men köp den! Skit i att den är "dyr".

Och just de en sak till! Även om den bara är startad en gång så är den tränad en hel del och har viss satt muskler som körhästar har och det krävs mykcet jobb och tålamod för att LÅNGSAMT bygga om hästens muskler! En körhäst hart inte samma muskler i ryggen som än ridhäst och har därför "svårare" att bära ryttaren! Träna upp musklerna sakta! Det vinner du på i längden!:)

Vet du, jag tror dig inte.
Det är samma historia som jag hört hundra gånger innan. Dvs minns inte namnet, men har hört att någons hovslagares hyresvärds mosters frissas sons före detta flickvän hade en travare som gick msv dressyr :cool:

Nej, upp till bevis!

Immer

Jag ska kika om jag kan hitta en bild på dem:) förstår att du inte tror mig för det är MåNGA som hittar på sånt. Det var som sagt längesedan men ska kika runt lite och se om jag hittar på dem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 245
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar