Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet en tjej på hemmaklubben här som tävlar Msv i dressyr och L:a i hoppning med sin egen uppfödde travare
Ja, jag vet att det finns några här på Buke. Men jag aldrig har då aldrig sett några i annat än LC dressyr
Immer
En fundering till...
Är det inte så att många som köper travare köper det som sin första häst och/eller köper en för att de är billiga. Kanske de inte är så tävlingsintresserade och därför inte heller så träningsintresserade. Om man inte tränar själv så blir det ju även svårt att utbilda en häst vidare.
LB annser jag i princip bara är en väl grundutbildad häst. Många av dem som skaffar travare flänger runt ett tag, i skogen och kanske på lite små tävlingar. Sen upptäcker de att det visst inte var så kul att inte kunna galoppera ordentligt på en ridbana eller att det kanske inte kan ställa upp på samma tävlingar som kompisarna...
Oavsett ras så måste ju ryttaren vara tillräckligt duktig och /eller intresserad för att kunna utbilda hästen.
/movgli som köpte sin första travare som 4 åring för 8000:- och ALDRIG har ångrat sig.
Men Alex 13 år och orden 'slaktas om hon inte säljs' fick mitt hjärta att mjukna lite, och efter 2 provridningar konstaterade jag att det ju alltid gick att köpa, utb och sälja.
och DET tycker jag är mkt vanligt. Inte att det 'lessnas på att flänga i skogen', utan att efter ett tag med skogsbus väcks intresset för träning, och även om hästen fungerar och galopperar osv, så någonstans går ryttarens ambitioner förbi hästens kapacitet. Kan hända med ALLA raser, men 'gränsen' ligger oftast lägre för en fd travare, ffa i dressyr så är det ganska lätt att kapacitetsmässigt 'gå om'. Och ffa är det lätt att någonstans börja känna att det är för mycket jobb, jmf med att sitta på en självbärig häst avlad för ridning.
Sett irl, eller du menar att du inte sett de påstådda bukehästarna i mer än LC?
En fundering till...
Är det inte så att många som köper travare köper det som sin första häst och/eller köper en för att de är billiga. Kanske de inte är så tävlingsintresserade och därför inte heller så träningsintresserade. Om man inte tränar själv så blir det ju även svårt att utbilda en häst vidare.
Bara en fundering...
Hbl 4 år riden ca 10 gånger Ingen utbildning. 15 000 = Bra pris.
Vbl 4 år riden ca 10 gånger Gått på bana drygt ett år men var helt enkelt inte tillräckligt snabb. 15 000 = För dyrt.
Likvärdiga hästar förutom att den ena antagligen är transportvan, lätt att duscha, bil och traktorvan och oftast hyfsat välhanterad. Ändå så är den knappt värd hälften av vad Hbl är värt.
Varför är det så?
Det är tröttsamt med dessa diskussioner där det hela tiden framhålls att travare är EXAKT lika bra ridhästar som halvblod, det är ju så uppenbart att det inte är sant!
En ridtravare kan absolut bli en skaplig ridhäst, men det kräver oändligt mycket mer jobb än med en ridhästavlad häst. En del anser det jobbet vara en kul utmaning, och då är det ju bara att skaffa sig en travare och sätta igång! En hästkompis att älska och ha kul med måste inte kosta mycket.
Men att påstå att travare/halvblod är exakt lika, det är inget annat än önsketänkande.
IRL, menade jag. Jag vet att det finns "Buketravare" som gått LA och någon enstaka som startat msv, men själv har jag aldrig sett någon i annat än LC.
Immer
Kul! Vad heter hästen?
Du får gärna PM:a om du inte vill skriva ut namnet
Immer
jag sålde min ridtravare för 20 000. han var tävlad 90 cm av mig, tävlingsklar 1 m, hoppad bana 1.10. Dressyren utb lb, (ej mer pga av mitt totalt bristande intresse), gångarter var superkanon för att vara vbl, fick många avundssjuka blickar från halvblodsägare
Nu är det en annan lyckligt bkefalist som är ägare till honom.
hade han varit hbl el fbl hade han varit värd minst 45 000.
För 15 000 ska de vara rätt mkt utbildade. Man ser annonser där en del säljer travare direkt från banan för 15 ..
Vet du, jag tror dig inte.
Det är samma historia som jag hört hundra gånger innan. Dvs minns inte namnet, men har hört att någons hovslagares hyresvärds mosters frissas sons före detta flickvän hade en travare som gick msv dressyr
Nej, upp till bevis!
Immer