Delar upp ditt inlägg lite för att hänga med i vad jag svarar på
Jag kan nog rida ett dressyrhalvblod, en välutbildad valack på 16 år och 176cm. I övrigt har jag ingen tillgång på just halvblod.
Här hänger jag inte riktigt med? Här är det dåligt med stallplatser och vi måste därför ha två hästar, jag vill kunna jobba med bägge. Roligare häst än travaren finns inte, och jag byter inte ut henne. Jag har lärt mig väldigt mycket på/ brevid henne och nu vill jag använda det jag lärt mig på en till unghäst. Men jag vill inte att hästens gångarter begränsar i vilka klasser den klarar, och även om travaren kan gå långt får jag ingen medvind i gångarterna (då har hon bra gångarter för att vara travare). Den medvinden vill jag gärna ha, för utmaningarna finns ändå.
Vad menar du med "ännu långsam"?
Jag märker också att det är mycket enklare att koncentrera sig på ridningen med haflingern. Men det gör inte henne roligare. Men nu börjar jag komma igång ordentligt i ridningen med travaren och det går framåt för varje månad, både hennes utbildning och min sits och ridning. Jag tänker även att när den nya ska ridas in (2,5 år) har jag lärt mig ännu mer än vad jag kan nu.
Haflingern är en sån häst. Men jag saknar det inre drivet. Jag uppskattar inte att behöva hitta viljan framåt och efter det går det att rida hästen, jag ser hellre att jag behöver hindra den från att gå snabbt (och det är kanske annorlunda med halvbloden?)