Hittat min drömhäst

Sv: Hittat min drömhäst

Göteborg för två år sen. Varmblod startad där, minns inte namnet men kom nånstans mitt i bland placering. Tappade lite bakom sig i galoppen tyckte jag men annars fin.

15 för en outbildad travare är mycket.

Kompisen köpte sin travare på 11 år med all utrustning och allt hon betalade 30,000 för honom:eek:. Ett enormt överpris tycker jag då han ej var särskilt utbildad och ej riden på ett trevligt sätt. Och jag tror han gick länge på travet. Hon fick ijuförsej 2 sadlar med men ingen av dem passade så hon fick köpa ny nu. Men hon tyckte väl att han var värt det...:crazy:

Det jag försöker minnas. Låg nånstans norr om Götet. Får se om kompisen minns för hon var med ner.

kl

min jag köpte i februari kostade 9500 kr, f.2000, valack, grundriden, inte i bästa skicket, omusklad och hade stått i ca ½ år men hade världens underbaraste temperament och var snäll i all hantering och det var ju en bra början. och idag ångrar jag då inte att jag köpte honom :love:

medelsvår dressyr?? det är då inte vanligt! och har aldrig sett en travare som kommer långt på regionala tävlingar.. men men vissa kanske ha potensial , men de kan aldrig jämnföras med ett halvblod..

Senast ändrad:

oj de va mkt, ja har också hört av nån ja känner att hon köpte en för 35000, men är inte säker.. Usch detta är så svårt, har ev fått ett erbjudande om ett föl blir en hingst är den till salu å detta är ett hbl, vet inte hur mkt den kommer kosta. Asså gud va jobbigt de är å kolla häst. Men ja gillar svarta hästar, å detta sto e svart å har egenskaper ja vill ha, men en outbildad travare för 20000 för mej jätte tveksam. bra för dom travarna som är tränade men annars..
hehe svååårt

du kanske bör tnka igenom vad du vill med ditt hästköp samt om du verkligen har ekonomin för det? Först vill du ha ett sto att avla ridhästar på? och funderar på en travare... och nu funderar du på en halvblodshingst! Sen har du inte riktigt råd med 20' men vill samtidigt avla? Jag tycker det låter som att du behöver tnka igenom det här ett varv till. Se över din kunskapsnivå och ekonomi

ja detta dilemma, inga fel på mina kunskaper den saken är klar, avel,jadu kan man väl inte säga, det är isf att ta nått enstaka föl som man vill ta, och ja gillar travare. men precis fått erbjudande om ett hbl och när man tänker dom kostar satan, 20000 har ja råd med men ett hbl e ju mkt dyrare än så.

Min älskling kostade 15000 för 16 år sedan. Han var/ är värd det flera gånger om. 1/2 fransk - är lite mer ridhäst modell och funkar i alla grenar. Utan frysmärkning så skulle ingen se att han är varmblod, han gick på travet samma vecka som jag köpte honom, då 7 år.

Plus att hbl är ju dyrare i försäkring oxå...

KL

Bara en fundering...
Hbl 4 år riden ca 10 gånger Ingen utbildning. 15 000 = Bra pris.
Vbl 4 år riden ca 10 gånger Gått på bana drygt ett år men var helt enkelt inte tillräckligt snabb. 15 000 = För dyrt.
Likvärdiga hästar förutom att den ena antagligen är transportvan, lätt att duscha, bil och traktorvan och oftast hyfsat välhanterad. Ändå så är den knappt värd hälften av vad Hbl är värt.

Varför är det så? Varför skulle vilken travare som helst vara trasig i ben och rygg och varför skulle Hbl inte vara det?
Oavsett vilken ras man tillslut köper så gör man ju klokt i att låta en veterinär och gärna en EquiT gå igenom hästen ordentligt. Använd en duktigt trännare och en duktig hovslagare, köp bra foder och ha en bra stall o hag miljö. Skapa de bästa förutsättningarna för att hästen skall hålla länge.
Sen ÄR de exteriöra förutsättningarna för ridning olika mellan Vbl o Hbl & man bör självklart undvika mycket felaktiga individer, oavsett ras.

KL

Bara en fundering...
Hbl 4 år riden ca 10 gånger Ingen utbildning. 15 000 = Bra pris.
Vbl 4 år riden ca 10 gånger Gått på bana drygt ett år men var helt enkelt inte tillräckligt snabb. 15 000 = För dyrt.
Likvärdiga hästar förutom att den ena antagligen är transportvan, lätt att duscha, bil och traktorvan och oftast hyfsat välhanterad. Ändå så är den knappt värd hälften av vad Hbl är värt.

Varför är det så? Varför skulle vilken travare som helst vara trasig i ben och rygg och varför skulle Hbl inte vara det?
Oavsett vilken ras man tillslut köper så gör man ju klokt i att låta en veterinär och gärna en EquiT gå igenom hästen ordentligt. Använd en duktigt trännare och en duktig hovslagare, köp bra foder och ha en bra stall o hag miljö. Skapa de bästa förutsättningarna för att hästen skall hålla länge.
Sen ÄR de exteriöra förutsättningarna för ridning olika mellan Vbl o Hbl & man bör självklart undvika mycket felaktiga individer, oavsett ras.

DU svarar själv. Hbl = avlat för ridning. Vbl (i meningen travare) = avlat för trav.

Sen kan fortfarande travaren vara bättre än hbl, men det är undantagen. Generellt får du en häst med bättre ridbarhet, bättre gång och bättre ext förutsättningar för just ridning om du köper halvblodet.

jag gav 10 000 för min tjej va 9 år då och kunde skritta och trava på rakt spår typ:P ingen utrustning eller jo en grimma och ett täcke. många tycker nog att det är överpris men skulle kunna ge dubbelt så myckeför henne för hon är väldens bästa:love: :laugh:

om det är din drömhäst och om du har pengarna så skulle jag köpa :grin:

har haft ett par olika travare men senaste köpte:
4-årig vallack, startad ett par gånger utan resultat.
ridtränad under tiden men inte utbildad.
ingen utrustning medföljer, pris= 2000kr.
tycker själv jag gjort ett kap, hade lätt kunnat tänka mig att betala mer för´honom då han har gräsligt fin extriör och väldigt trevligt temperament.

Sett flera som tävlat upp till 140 i hoppning, MVS dressyr och allt. Finns väl inga hinder där men folk ger dom inte tid för de tror man kan jobba lika fort fram med dem som halvblod mm.

Och jag, som hållit på med hästar sedan 1964 har aldrig sett en enda varmblodstravare i högre klass än LB hoppning och LC dressyr...
Ja, jag vet att det finns någon enstaka som gjort någon start i msv dressyr, och några som hoppat 130-140.
Och du har sett flera? Det skulle vara roligt att få höra namnen på dessa hästar! Jag startade en tråd för några år sedan med just syftet att få fram namn på varmblodstravare som startat msv dressyr, men jag fick aldrig fram några namn....

Immer

Och jag, som hållit på med hästar sedan 1964 har aldrig sett en enda varmblodstravare i högre klass än LB hoppning och LC dressyr...
Ja, jag vet att det finns någon enstaka som gjort någon start i msv dressyr, och några som hoppat 130-140.
Och du har sett flera? Det skulle vara roligt att få höra namnen på dessa hästar! Jag startade en tråd för några år sedan med just syftet att få fram namn på varmblodstravare som startat msv dressyr, men jag fick aldrig fram några namn....

Immer

En Bukefalist vbltravare har ju iaf gått LB dressyr, och vi har en här på hemmaklubben med som går LB dressyr. Med godkända/fina resultat alltså (det finns ju fler som startar, men..)

Hoppas har jag sett några upp till 1.20 men sen är det ganska dött.

Jag vet en tjej på hemmaklubben här som tävlar Msv i dressyr och L:a i hoppning med sin egen uppfödde travare:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 245
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025