Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?
*KL*
Är det kanske så att många har en förlegad syn på hemmafrun? Eller missbrukar vi ordet hemmafru? När benämningen uppkom på 20-talet kan det mycket väl ha varit ett heltidsjobb att sköta hushållet men med dagens teknik kan jag inte för mitt liv förstå hur det skulle kunna uppta all tid, vilket ger en hel del tid över till andra saker som känns meningsfulla.
Wikipedia säger att hemmafrun är "en gift kvinna, vars huvudakliga sysselsättning är arbete i hemmet med barnomsorg och hushållsarbete. En hemmafru är således inte förvärvsarbetande utanför hemmet och hushållets monetära inkomst kommer vanligen från maken."
Också saxat från Wiki: Mer radikala personer menade att hemmafrun hölls fången i sitt ekonomiska beroende till mannen, att det var orättfärdigt att hon inte fick lön för sitt arbete och att hon fråntogs möjligheter till stimulans och utveckling av sina förmågor. Dessa menade att hemmafrun, kvinnan, betraktades som en människa utan eget förstånd och egen kapacitet samt hindrades från att delta i samhället i stort. Mer konservativa grupperingar ansåg att kvinnans uppgift var att sköta hemmet, uppfostra barnen och ge den arbetande mannen stöd och vila.
Här beskrivs en kvinna som antagligen vill men inte får arbeta. En ägodel till mannen. Men den beskrivningen är alltså hur det såg ut på 1920-talet och jag känner att 2000-talets version borde uppdateras eller åtminstone utökas. Ändå hör man fortfarande ofta någon beskriva hemmafrun lite som en ägodel till mannen. "Han har en hemmafru". Har aldrig hört någon uttrycka sig som "Han/hon har en sjuksköterska, butiksbiträde, försäljningschef eller liknande".
Ska man vara mannens ägodel/anställda, vara hemma mot sin egen vilja och ägna sig uteslutande åt barn och hushållsarbete för att kallas hemmafru och i så fall kalla dom som inte ingår i den beskrivningen för något annat? Eller ska vi ändra på uppfattningen om hemmafrun?
Själv kallar jag mig inte för hemmafru även om många andra gör det men jag känner inte alls igen mig i den traditionella beskrivningen. Jag är visserligen inte förvärvsarbetande, sköter det mesta av hushållssysslorna och vi lever nästan uteslutande på min mans inkomst men där stannar likheterna.