@purity_666 Jo det finns en rätt stor förening. Jag har hyfsat bra kontakt med en hästägare i stallet så visst träffar jag hästfolk. Jag åker ibland ner på ridklubben och tittar på ridlektioner och träningar, på nåt vis måste man underhålla sitt öga för ridning även om det aldrig blir samma sak att titta på när andra rider...
Det går att ta privatlektioner också om man vill rida. Funderar på att göra det i någon form, även om det tar emot nåt fruktansvärt att betala över 400 spänn för att rida på nån halvrolig ridskolehäst. Det blir ju inte precis nån kontinuitet i det. Jag känner att jag behöver timmarna i sadeln, mängden, för att tycka det är värt. Att rida en timme någon gång per månad på en ridskolehäst är liksom inte värt pengarna riktigt känner jag. Inte när man är van att rida 1-2 hästar några dagar i veckan...
Jag är tom så patetisk att jag sitter och tittar på gamla träningsfilmer på mig och min häst. Bara för att påminna mig om att hon en gång var nåt annat än en raggig, överenergisk och dryg tjockis som ser ut som ett avelssto med undantaget för att hon inte får nåt föl till sommaren
Jag vet ju inte hur stor stad du bor i. Men finns det inga skoj föreläsningar, uppvisningar, clinics, träningar med nån större gästtränare eller så som du kan gå på?
Jag är ju hästnörd i själen. De får mig att må bra.
Jag är ju så lyckligt lottad att jag får göra det under arbetstid också då jag är frisk nog. Jag förstår dock iom det att det inte är ett liv för alla, av många skäl.
Men jag förstår hur viktigt det kan vara med hästarna för ens välmående och vad de kan göra för det.
När jag är för kass i kroppen för att kunna jobba eller rida kan jag försöka få uppleva häst på annat vis om det blir för långdraget.
Om det inte redan finns kul föreläsningar: kan du kanske dra ihop sånt?
Jag har gjort lite sånt om det inte anordnats saker med föreläsare jag vill ta del av.
Antingen bara rekommendera ridklubben någon som de borde bjuda in eller rent av anordna det själv kanske kan vara något?
Finns ju en hel del kul man kan göra även om man inte får rida eller har ridträningar. Tex sitsföreläsningar(där man kan få tips för avsuttna övningar), veterinärer(kanske kan prata om sund ridning etc), mental träning för ryttare etc etc..
Bra dressyrtränare bör ju också kunna ha bra teori-lektioner som man kan få ta med sig vettiga saker ifrån och kanske även få testa en del "torr-övningar".
Jag vet inte om det intresserar dig. Men i brist på egen ridning just nu tänkte jag..
Och när man grejar med sånt brukar man dessutom möta mycket folk, göra nya kontakter etc.
Då kan du ju kanske både få kompisar på plats med samma intresse och fler möjligheter till att rida, om det finns någon som du klickar med och de vill ha hjälp..
Det finns ingen bra tränare som erbjuder lektion på deras hästar?
Jag förstår tanken att man kanske inte vill betala för att rida ridskolehäst nämligen.
Men i brist på annat kan man ju liksom iaf hålla igång förmågan att sitta och vara följsam.