@Mia_R Precis allt det kan jag känna igen mig i. Jag är min egen lyckas smed, jag slutade tro att lyckan kom utifrån ungefär i högstadieåldern eller gymnasiet. Då trodde jag att om jag också skulle få en tävlingsponny, om mina föräldrar också skulle vilja köra mig på träningar och tävlingar, om jag också fick vara sådär smal och fin som de jag såg på skolan och i stallet - Då skulle minsann jag vara lycklig!
Men nej, så enkelt är det inte. Jag har varit sådär smal, jag har faktiskt varit så smal att jag låg på sjukhuset, inte blev jag speciellt lycklig. Jag blev uppgödd och ännu olyckligare. Jag kan gräma mig än i denna dag att jag inte dog för allting som kom efteråt var så mkt värre.
Hästmässigt har jag inte haft speciellt bra förutsättningar. Bott långt ifrån träningsmöjligheter och aldrig haft nån direkt support mer än att mina föräldrar lät mig ha foderponny på byns ridskola. Jag är väldigt tacksam för det givetvis, alla barn får inte det. Men det var ändå inte roligt att vara hästskötare åt mina kompisar på tävlingar eftersom min familj inte ville åka på träning och tävling med mig. Vi hade 4 mil enkel väg till ridhus och det är inte nåt att hänga i julgranen när man inte kan köra dit själv. Jag insåg med tiden att jag faktiskt hade mer talang än många jag såg på tävlingarna, men vad spelade det för roll hemma i skogen? När jag började på ridgymnasiet blommade jag ut som ryttare. Men bara på hemmaplan eftersom jag inte hade support, och sedan med tiden tappade ork och ambition i takt med djupare depressioner och ätstörningar.
Allt jag har idag har jag åstadkommit själv. Jag har själv sett till att genomföra utbildningar som ger mig jobb som ger bra lön. Jag har själv sett till att få de jobben. Jag har själv köpt min häst och jag har själv skött om den och jag har själv sett till att hon är välriden. Givetvis har andra människor och tränare spelat stor roll, men jag har själv sett till att anlita dem för Mina pengar och med Min tid.
Jag vet att jag reder ut det mesta, och jag tappar inte tron på mig själv på det viset. Jag har ju klarat hela livet hittills även om det knappast alltid gått som jag hoppats och planerat. Jag vet att jag kan allt om jag bara vill, det enda jag inte kan är att vara lycklig. Och orken till att hela tiden fortsätta försöka trots alla ständiga besvikelser och motgångar - hur länge räcker den? Jag är jättetrött faktiskt.