@Philosophia Mja, vet inte om jag tänker fel eller har missförstått. Men jag ser inte hästar som nåt jag "äger" på det sätt att materiella saker gör mig lycklig. Framförallt är det känslan jag får tillsammans med hästar som gör att jag mår bra, och därför ägnar jag mig åt det. Hade jag bara velat ha ägandet hade jag ju kunnat köpa andelar i fina travhästar. Att ha ett jobb med bra lön är inte av någon annan anledning än att det ger trygghet, jag har inget statusyrke som jag kan skryta med och det spelar mig ingen roll så länge det kan försörja mitt hästeri utöver det vanliga tråkiga med räkningar.
Överlag är jag en person som bryr mig väldigt lite om de klassiska statusprylarna eller att kunna skryta om prestationer. Jag vet att det inte ger ett högre människovärde.
Vad jag menade var att jag slutat tro att det är upp till andra att göra mig lycklig, jag måste se till att jag blir det själv. Och även om jag inte är lycklig, så tycker jag att livet är mer innehållsrikt och lättare att genomföra nuförtiden jämfört med när jag var student eller lågavlönad. Det handlar inte om pengarna i sig, utan om att det jag tycker mest om att göra möjliggörs av att jag kan försörja det ekonomiskt.
Jag har förmågan att känna glädje av andra saker också, tex vackert väder, att få vara i skogen med hunden, intressanta samtal med intressanta personer osv. Men jag förstår inte vitsen med att tona ner att det som ger den största tillfredsställelsen råkar vara hästar och att det skulle vara fel att det är där jag lägger mitt huvudfokus? Andra skaffar ju barn och går helt upp i att vara förälder och tycker att det är det meningsfullaste i livet. Exempelvis.
Nej, nej. Jag menar inte alls att det skulle vara kopplat till ägande och statusprylar eller att det skulle handla om att ha saker att skryta med. Vad jag menar är att jag får uppfattningen om att du själv upplever att ditt liv måste fyllas med något utifrån. Att du själv mäter ditt livsvärde/mening med livet (i brist på bättre ord) utifrån hur pass bra du lyckas med det. Det behöver inte alls handla om att visa andra att man lyckas med saker - för trots allt är vi ofta själva våra strängaste kritiker.
Även om du säger att känslan som du får tillsammans med hästar i sig är något som gör att du mår bra, så lyser ändå igenom att du hänger upp väldigt mycket av din lycka på yttre faktorer när du beskriver ditt hästeri:
Dessutom har min nuvarande häst (likväl som den förra var) varit sjuk och skadad till och från hela detta år. Jag är trött, slut, less och ännu mer less. Jag är bitter och känner att hela livet motarbetar mig, när inte ens det enda jag finner glädje i någonsin kan fungera smidigt.
Jag har genom åren skött mina hästar minutiöst, med på gränsen till neurotisk noggrannhet, och ändå förtjänar jag inte att få lite medgång. Jag är inte religiös men jag undrar faktiskt vem det är som jävlas med mig uppifrån en högre makt. Det är så uppenbart att det inte är meningen att jag ska lyckas… Jag har slutat drömma om stordåd. Allt jag numera önskar av livet är en ork och lust till att leva, ett jobb som kan försörja mitt hästeri utan att jag sitter i ekonomisk beroendeställning till någon annan och sedan att det kan flyta på där. Att få rida och sköta två hästar, träna och åka på måttligt med tävlingar. Ingen elitsatsning, inget varje helg, utan bara på en nivå där jag tar mig framåt och ser lön för mödan. Men jag är 30 år, började rida då jag var 7 år och har ännu inte ens tagit mig ut på en riktig tävling mer än en lokal hoppning på högstadiet. Skrattretande.
Allt det du beskriver som du vill lyckas med när det kommer till hästeriet är ju sådant som kan fylla på en känsla av lycka och tillfredsställelse utifrån. Och om du har hängt upp väldigt mycket av din lycka på att lyckas med detta och det inte går din väg så är det inte konstigt om du känner dig bitter och less. Lösningen är givetvis inte att ägna dig mindre åt hästar, tona ned det intresset och att göra något annat. Vad jag menar är att det kanske krävs ett byte av fokus när det kommer till hur du värderar dig själv och ditt liv.
Senast ändrad: