Hemmafruar vad är meningen med det?

Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Det lag altsa pa mig att se till att inte "slosa bort" pengarna och jag ar fortfarande battre pa att halla igen de sma utgifterna.

Du missade att min undran handlar om när den hemmavarande slösar bort mera pengar än det finns.
Och anser att det är den försörjande partens sak att fixa fram mera pengar.

Så länge allt fungerar är det ju alltid frid och fröjd.
Det är när det inte fungerar och man måste komma på vem som skall lösa det och hur som det blir svårare.

Är det försörjaren som skall jobba mera och hårdare?
Eller är det den hemmavarande som skall bränna mindre pengar?

I alla mina exempel så ingår det i perioder hästar och olika djur och nöjesartiklar.

Du missade att min undran handlar om när den hemmavarande slösar bort mera pengar än det finns.
<snip>

Jag har aldrig stott pa det ... inte ens lite grann ... att den som inte jobbar "slosar" med inkomsten sa det kanns valdigt frammande. Dock ar det nog inte sa annorlunda an om bada drar in pengar men den som tjanar mindre slosar bort bort merparten pa "frivolous" saker. Eller tvart om, den som tjanar mer slosar bort den gemensamma kassan pa sina hobbies. Har man gemensam kassa maste man ju se till att pengarna racker till det de ska racka till. Sa smaningom maste val den som inte slosar saga ifran? Precis som med manga andra problem i ett forhallande, kan man inte enas far man antingen skiljas, ga till aktenskaps radgivare, eller leva med problemen.

Sant.
Minst ett av exemplen blev skilsmässa strax efter att jag hade förstått hur det låg till.

Jag har heller aldrig stott pa det fenomenet, forhoppningsvis ar det ratt ovanligt.

Men mitt svar pa fragan blir att den som slosar pengarna maste sluta (dvs i ditt exempel den hemmavarande parten) alternativt skaffa ett jobb sjalv. Det kanns ratt sjalvklart...

Men jag ar faktiskt ocksa av asikten att om man ar hemma sa ska man inte heller vara radd for att anvanda pengarna som finns, for det varsta som finns ar folk som tassar pa ta for sina respektive och maste be om pengar for att kopa "privata" saker (t.ex. klader). Det skapar verkligen en ohalsosam maktbalans om den ena parten anser sig ha ratt att bestamma om den andra verkligen behover ett par nya jeans, skor, gymkort eller vad det nu kan vara.

I övrigt märker jag att jag tänker på hemmafruar i samma andetag som arbetslösa och sjukskrivna (inte då personer som är hemma två dagar med magsjuka, utan längre sjuktider med bitvis mer diffusa symtom). Jag ser bara ledan, och att den andra personen förfäas av det. Jag kan verkligen inte se hur man skulle kunna hålla igång hjärnan och inspirationen som hemmafru.

Fast då är man ju inte hemmafru, då är man hemma och är sjuk eller arbetslös.
Hur kan du ens få någon som är sjuk eller arbetslös till att vara hemmafru?

Jag har heller aldrig stott pa det fenomenet, forhoppningsvis ar det ratt ovanligt.

Jag tror snarare att det är ovanligt att man lyckas få se bakom fasaden så att man vet att det är så.
Det syns inte utanpå och de inblandade arbetar mycket hårt på att dölja det.

Att jag vet är för att jag antingen har haft affärer med personerna eller har vänner som har haft det.
D.v.s. hamnat i att inte få pengar som familjerna borde ha betalat eller på annat vis blivit utnyttjade ekonomiskt.

Jag vet 5 familjer på rak arm där jag är helt säker på min sak.
I samtliga fall så har det varit hästar inblandade vid något tillfälle.

Senast ändrad:

Det känns som att du syftar på nån specifik person för det kan knappast vara ett vanligt återkommande fenomen. Hur många hemmafruar finns det ens i Sverige? Det torde vara ett långt större problem med hushåll där båda jobbar och man spenderar över sina tillgångar, än i hushåll där kvinnan stannar hemma av egen fri vilja.

Inte är de arbetsoförmögna i egentlig mening heller.
En diagnos är inte = oförmögen att arbeta.
Dessutom så har de hobbies som utan vidare är fulltids-syssla.

Fast det där vet du ju ingenting om, det är en enorm skillnad på vad du ser och hur det är på riktigt.
Du vet ju inte vad en diagnos innebär för just denna personen.
En del kan ju må relativt bra och kunna arbeta med en diagnos medan andra med samma sjukdom inte alls kan det.

Samma sak med hobbies, du ser när det är "bra" men inte när det är dåligt men det innebär inte att man är frisk för det.
Dessutom är hobbies ofta bra för att rehabilitera sig själv och förhoppningsvis bli friskare, eller som i mitt fall hjälper det mig att inte bli så mkt sjukare.

Men så länge du inte lever med en människa som har en sjukdom 24/7 så vet du faktiskt ingenting, och mest troligt får du bara se det allra bästa av den sjuka människan.

Jo det är ett återkommande fenomen.
Det är därför som jag undrar så.

Första gången som jag stötte på detta fenomen var för över 20 år sedan och då var jag övertygad om ett det var en engångshändelse utan mönster.
Men nu så har jag sett det med säkerhet minst 4 gånger till och med osäkerhet i ytterligare några fall.
Den enda inkomsten har varierat från extremt hög inkomst till medelinkomst eller t.o.m. under.

5 gånger till.
Det är faktiskt ytterligare en familj som jag är helt säker på vid närmare eftertanke.
Men där så byter den hemmavarande parten ut den försörjande med jämna mellanrum.

En del kan ju må relativt bra och kunna arbeta med en diagnos medan andra med samma sjukdom inte alls kan det.

Men då så hamnar man ju i att arbetsförmågan är vad som skall bedömas.
Och om en person är arbetsoförmögen så får den ju ersättning för det på något vis.

Ingen av dessa får någon ersättning.
De lever på sin partner.

Men du kanske påstår att sjuka kvinnor gör just så?
I stället för att få sjukersättning så lever de på en man?
Är det så?

I sådana fall så kan vi ju i stället konstatera att denna lösning är lysande för Sveriges ekonomi.
Men fortfarande så fungerar det ju inte att leva över sina tillgångar.

Bara för att du du känner massvis med människor som har det här problemet betyder det inte att det är vanligt. Återigen; hur många hemmafruar finns det ens i Sverige?

Och vad hoppas du på med tråden- att nån som är hemmafru och shoppar upp makens lön ska komma in och förklara sig?

Jag hackar inte, jag ifrågasätter. Främst hur stort detta problem egentligen är (jättestort enligt dig, ingen annan i tråden känner igen det) mem även vad du hoppas på för tråden.

Du har skrivit trådar riktat till andra användare förut så jag var bara nyfiken på om du gjorde en favorit i repris.

Men ponera att ni inte hade några barn eller att barnen var i tonåren.
Vari skulle då värdet för den försörjande parten ligga?

Makt?

Nu har jag inte läst hela tråden, men eftersom jag lever i ett förhållande där den ena försörjer den andra kan jag i alla fall, ur ett snävt personligt perspektiv, svara på det här:

för mig ligger värdet i att se den jag älskar trivas med sitt liv.

Nu är vi förmodligen inga typiska representanter för "hemmafrusfären". Min man har i många år arbetat som ekonomichef, men tröttnade på det. Så pass att det påverkade vårt liv. Sedan några år läser han numera in ytterligare två akademiska examina, samtidigt som han tar hand om rätt mycket av markservicen. Eftersom han är alldeles för gammal för att få studielån försörjer jag honom.

Jag tycker det passar oss utmärkt; jag satsar på mitt jobb som jag trivs bra med (och tjänar bra på), jag behöver inte lägga tid på hemarbetet, min man njuter av sitt liv och vi tycker båda att det är en win-win-situation.

Vi har dock inga hemmaboende barn som är beroende av oss. Vi hade även innan en mycket stabil ekonomi, vi känner oss priviligierade som kan göra så här.

Men makt har överhuvudtaget inget att göra med det.

Men då så hamnar man ju i att arbetsförmågan är vad som skall bedömas.
Och om en person är arbetsoförmögen så får den ju ersättning för det på något vis.

Ingen av dessa får någon ersättning.
De lever på sin partner.

Men du kanske påstår att sjuka kvinnor gör just så?
I stället för att få sjukersättning så lever de på en man?
Är det så?

I sådana fall så kan vi ju i stället konstatera att denna lösning är lysande för Sveriges ekonomi.
Men fortfarande så fungerar det ju inte att leva över sina tillgångar.

Nej man får inte alltid ersättning för att man är sjuk och borde ha det.
Vilket idag är ett stort problem i Sverige och gör att jag aldrig någonsin kommer att rösta blått igen.

Får man ingen ersättning trots att man borde ha det så är faktiskt ens sambo försörjningsskyldig och då betalar inte sos ut pengar för att sambon tjänar för bra.
Jättebra system-eller inte i mina ögon.

Att leva över sina tillgångar fungerar ju aldrig, oavsett om man är frisk eller sjuk eller om man arbetar eller är arbetslös.
Så vad har grejen med att leva över sina tillgångar att göra?
För det har INGENTING med att göra om man arbetar eller ej.

Sedan några år läser han numera in ytterligare två akademiska examina, .....

Men det är ju inte att vara "hemmafru" utan att ta sig tid att utveckla sig på ett annat vis.
Han är ju student.
Varför skulle det med automatik innebära att man måste ta studiemedel för att det skall räknas?

Skulle du verkligen säga det till en som jobbar med t.ex. städning av t.ex. industrilokaler.

Inse att det finns mängder med jobb som inte är särskilt simulerande, varken socialt eller intelektuellt.

Att ett vettigt socialt sammanhang slår det mesta, är ju fortfarande sant. Att sen inte alla jobb erbjuder det, gör det ju inte till en bättre idé att vara hemmafru.

Nej man får inte alltid ersättning för att man är sjuk och borde ha det.
Det kanske är det som är det verkliga problemet?
I alla fall i några av exemplen.

Så vad har grejen med att leva över sina tillgångar att göra?
För det har INGENTING med att göra om man arbetar eller ej.
I min värld så fungerar det ju så att om pengarna inte räcker så arbetar man mera.
Och då så känns det ju mera rimligt att den som inte arbetar alls ökar sin tid än att den som redan arbetar heltid gör det.

Men makt har överhuvudtaget inget att göra med det.

Fast det stämmer ju inte. Jag försörjer också min man till rätt stor del. Självklart ger det mig en makt som han inte har. Jag kan ju tex göra slut och ta med mig pengarna när jag drar. Jag kan bestämma mig för att en del av hans konsumtion är onödig och sluta att bidra till den. Jag kan boka en dyr resa till mig själv och resa med någon kompis, utan att ens resonera om det med honom. Och så vidare och så vidare.

Att jag inte gör det ändrar ju inte mitt maktöverläge.

Att låtsas att det inte finns en maktasymmetri bara för att man (för tillfället) inte utnyttjar den, eller har organiserat det hela så att den inte syns, betyder ju inte att den försvinner.

Nu är det inte så du använder resonemanget, men ett stort problem med det handlar ju om att det bidrar till att hålla kvar kvinnor i beroenderollen i sina familjer, eftersom kvinnor oftast tjänar mindre än sina män. Att låtsas att det inte spelar någon roll, är ju ett utmärkt sätt att upprätthålla den skillnaden.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 831
Senast: Imna
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 685
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 368
Senast: krambanan
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat