Häxan och Lejonet (Ulvlek)

Gällande gårdagen;
Först och främst blir jag lite skeptisk när så många direkt vill sätta flera åt det godare hållet. Varför hjälpa ulvarna att välja käk? Vet att förr var det standard med att vara extremt försiktig med att godförklara spelare, det tog man fram först mot slutet av leken just för att det är sån stor risk för att de som generellt anses goda blir käkval.

Natt ett med spion kommer ju dessutom ängeln vilja skydda sig själv, så har inte så stor flexibilitet när det kommer till att skydda rätt. Nu hade vi ju tur inatt - men ni som var snabba med att sätta exempelvis cirkus m.fl som troligt goda direkt efter DL igår, hur tänker ni kring det här?
Jag tror det spelar mindre roll om man efter DL1 sätter folk åt det goda hållet när röstningen talar tydligt. Ta cirkus som lade en sen röst på en som visade sig tillhöra lyan. Alla som spelat ett tag vet att hon då antingen är en god eller en ond som spelar mycket högt och offrar en kompis så här tidigt. Ulvarna är inte dummare än att de ser vem som kommer att hållas åt det goda hållet.

Däremot så håller ditt resonemang nu när det kommit ut info i leken. Då är det inte alla gånger smart att vara alltför tydlig om man upptäckt någon som siat.

Ska iväg nu så hinner inte skriva mer, jag får titta mer på leken senare idag.
 
DL1 kl 22
19.16 Habina röstar på LenaH
19.38 Blacksmithfarm röstar på qitis
19.40 bollen__ röstar på hemlig
19.54 qitis röstar på Heffaklumpen
21:08 Snurrfian röstar på Lobelia
21:08 Artline röstar på Hedinn
21.34 Lobelia röstar på qitis
21.34 Hedinn röstar på Heffaklumpen

21.37 Heffaklumpen röstar på cirkus
21:46 hemlig röstar på Lobelia
21:51 LenaH röstar på Heffaklumpen
21:59 Cirkus röstar på heffaklumpen
21:59 Heffaklumpen ändrar röst till Lobelia


Den första som lägger en andraröst är Lobelia hon röstar på mig liksom BSF gjorde. Möjligen är lobelia ledarvarg som följer en första röst av en ulv ?
Ett ”klassiskt ”sätt för ond utanför lyan att visa sig

Övriga som följde med en andra röst :

Hedinn tror jag inte är ledarvarg då hon röstade på heffa (jag la första rösten )

Hemlig skulle kunna vara ledarvarg om snurrfian är ulv då hon följde hennes röst på lobelia

Eller så har ledarvargen lagt en uddaröst (då mest troligt på en god

Varför skulle inte Hedinn kunna vara ledarvarg? Det skaver rejält för mig att du sätter dig själv på undantag (även tidigare inlägg).

Jag åker till slukhålet aka stallet nu, så räkna inte med nåt inlägg från mig förrän tidigast om sju timmar.
 
Jag tror det spelar mindre roll om man efter DL1 sätter folk åt det goda hållet när röstningen talar tydligt. Ta cirkus som lade en sen röst på en som visade sig tillhöra lyan. Alla som spelat ett tag vet att hon då antingen är en god eller en ond som spelar mycket högt och offrar en kompis så här tidigt. Ulvarna är inte dummare än att de ser vem som kommer att hållas åt det goda hållet.

Däremot så håller ditt resonemang nu när det kommit ut info i leken. Då är det inte alla gånger smart att vara alltför tydlig om man upptäckt någon som siat.

Ska iväg nu så hinner inte skriva mer, jag får titta mer på leken senare idag.
Att ulvarna kan veta att personen är god är en sak, men det är ju inte nödvändigtvis något alla goda ser? Och ulvarna vill ju ha kvar folk som kan misstänkas i leken. Om många då skriver att personen lär vara god är det ju värdelöst för ulvarna att behålla spelaren i leken.

Med det sagt håller jag fortfarande inte med om att cirkus röst tyder på godhet. Som sagt, som ulv hade en annorlunda röst gjort att både hon och Heffa hamnat under luppen idag (om vi förutsätter att den som åkt istället varit god) och det hade varit en större förlust för lyan. Och på pappret såg det dessutom ut att redan vara avgjort när cirkus la sin röst. Så jag tycker det är en väldigt enkel ”godförklaring” och får mig nästan mer att fundera på om de som höll henne som god så snabbt är just onda som antingen vet att det är en ulv som spelar högt eller en god som bidrog till att en ulv åkte och därför vill vara först med att tala om att hon såklart är god.
 
Varför skulle inte Hedinn kunna vara ledarvarg? Det skaver rejält för mig att du sätter dig själv på undantag (även tidigare inlägg).

Jag åker till slukhålet aka stallet nu, så räkna inte med nåt inlägg från mig förrän tidigast om sju timmar.
Så du tycker att det är logiskt att jag som ulv lägger en första röst på heffa -också ulv -som dessutom ledarvargen följer. Som har vetskap att vi båda skulle vara ulvar i det scenariot ?
 
Att ulvarna kan veta att personen är god är en sak, men det är ju inte nödvändigtvis något alla goda ser? Och ulvarna vill ju ha kvar folk som kan misstänkas i leken. Om många då skriver att personen lär vara god är det ju värdelöst för ulvarna att behålla spelaren i leken.

Med det sagt håller jag fortfarande inte med om att cirkus röst tyder på godhet. Som sagt, som ulv hade en annorlunda röst gjort att både hon och Heffa hamnat under luppen idag (om vi förutsätter att den som åkt istället varit god) och det hade varit en större förlust för lyan. Och på pappret såg det dessutom ut att redan vara avgjort när cirkus la sin röst. Så jag tycker det är en väldigt enkel ”godförklaring” och får mig nästan mer att fundera på om de som höll henne som god så snabbt är just onda som antingen vet att det är en ulv som spelar högt eller en god som bidrog till att en ulv åkte och därför vill vara först med att tala om att hon såklart är god.
Jag greppar vad du menar och jag tycker ändå att jag inte trummade så hårt för att cirkus skulle vara bestämt god utan hade allt med brasklapp om bra att luras och lite olika scenarier dessutom. Skulle aldrig våga hålla någon som tvärsäkert god utan vetskap om det faktiskt.

Någonstans måste man börja nysta

Idag finns det information ute i leken

Spionen lär ha hittat minst en god (ängeln ) iom spioninfon. För ulvarna lät väl inte bli att käka misstänker jag

Siaren har kunnat sia och fått vetskap om en deltagare sida eftersom alla är kvar i leken efter natten

Brevbäraren kan ha skickat ett paket till någon om den hittat någon såpass troligt inte ond och spionen vet om ifall så skett och vem som i så fall fått paketet och kan med det kanske lista ut lite också. Den som fick paketet kan möjligen också greppa vem som skickat det.

Här håller jag med om att man ska vara lite återhållsam med att vara tydlig i detta skedet med vilka man har vetskap om är goda

Igår var det spekulationer med anledning av utfallet av röstningen. Och det tycker jag inte är så konstigt egentligen -det håller jag faktiskt med @Lobelia om

Edit :rättat lite autocorrect 😅
 
Senast ändrad:
Jag är mest förvånad över att flera satte mig åt det goda hållet och jag kände mig lite kastad åt vargarna faktiskt av just de skäl du ger. Dessutom en godförklaring så tidigt är ändå på vaga grunder även om det var just jag denna gång.
Jag förstår din känsla !
Jag är (som jag skrivit innan ) lite spooky på Snurrfian och LenaH efter gårdagen. På ungefär samma grunder
Är inte van att få medhåll i första DL eller att någon tycker att jag har en bra idé 😅
 
Jag är (som jag skrivit innan ) lite spooky på Snurrfian och LenaH efter gårdagen. På ungefär samma grunder
Är inte van att få medhåll i första DL eller att någon tycker att jag har en bra idé 😅
Jag tyckte bäverteorin var rätt bra faktiskt, två spelare pratar bävrar och en annan gillar bävrar?
Ett enkelt och oskyldigt sätt att vinka till lyan liksom.
Nu var den ju fel och det var ren bonnatur att heffa var ulv men det gav ju en smakstart.
 
Jag tyckte bäverteorin var rätt bra faktiskt, två spelare pratar bävrar och en annan gillar bävrar?
Ett enkelt och oskyldigt sätt att vinka till lyan liksom.
Nu var den ju fel och det var ren bonnatur att heffa var ulv men det gav ju en smakstart.
Så du menar att jag har mina ljusa stunder :p
 
Jag tyckte bäverteorin var rätt bra faktiskt, två spelare pratar bävrar och en annan gillar bävrar?
Ett enkelt och oskyldigt sätt att vinka till lyan liksom.
Nu var den ju fel och det var ren bonnatur att heffa var ulv men det gav ju en smakstart.
Jag tänker med facit i hand att heffa som ulv kanske faktiskt letade efter ledarvargen ? Såg ju henne i olika scenarior som ledarvarg men är faktiskt applicerbart som ulv som letar ledarvarg också
 
Jag tänker med facit i hand att heffa som ulv kanske faktiskt letade efter ledarvargen ? Såg ju henne i olika scenarior som ledarvarg men är faktiskt applicerbart som ulv som letar ledarvarg också
Fast hur skulle hon ha letat ledarvarg genom att säga att hon gillar bävrar?
 
DL1 kl 22
19.16 Habina röstar på LenaH
19.38 Blacksmithfarm röstar på qitis
19.40 bollen__ röstar på hemlig
19.54 qitis röstar på Heffaklumpen
21:08 Snurrfian röstar på Lobelia
21:08 Artline röstar på Hedinn
21.34 Lobelia röstar på qitis
21.34 Hedinn röstar på Heffaklumpen

21.37 Heffaklumpen röstar på cirkus
21:46 hemlig röstar på Lobelia
21:51 LenaH röstar på Heffaklumpen
21:59 Cirkus röstar på heffaklumpen
21:59 Heffaklumpen ändrar röst till Lobelia

Heffaklumpen lynchas - ulv
Misslyckat käk.


Okej, dags för lite tankar från mig. Börjar utifrån röstlistan.
Utgår från att lyan helst inte vill lyncha sin kollega redan i första lynchen - inte heller bör ledaren ha röstat där då den ju är på deras sida och den vill inte bli käkad. Min tanke är att lyan i första hand valt bland de som röstat på Heffa för att inte råka pricka sin ledare. (jag tror iof att en sådan vinkning skett i någon lek, men minns inte om den var framgångsrik).
De som röstae på Heffa var qitis, Hedinn, LenaH och Cirkus. Jag säger inte att jag nödvändigtvis tror att alla är goda, men jag tror heller inte att fler än kanske en av dem är ond.
Funderar lite på varför Heffa valde att rösta på Lobelia istället för qitis, då både L och Q hade samma antal röster. Det skulle kunna peka på alibiförsök - både att q's röst på heffa var alibi och att Heffa (när det är kört) väljer att försöka ge sin kollega Q alibi. Eller försöker få oss att tro att rösten på Lobelia är för att Lobelia är godinte sitter i lyan. Eller så är både Q och L goda/utanför lyan och Heffaklumpen chansade bara på vem rösten hamnade på.

Jag måste läsa om gårdagen nu känner jag. Återkommer. :)
 
Fast hur skulle hon ha letat ledarvarg genom att säga att hon gillar bävrar?
Om en bäver är ond och den andra var ledarvargen tex ? Liksom att heffa tänkte sig bekräfta att det har hon uppfattat ?
Det ÄR långsökt. Men ändå
Men jag tycker oavsett det blev väldigt bra utfall i gårdagens Lynch :up:
 
Gjorde verkligen cirkus att heffa åkte? Cirkus la sin röst 21:59, när heffa redan hade flest röster.

Fast med tanke på att heffa skulle kunna röstämdra (vilket hon också gjorde ) så var faktiskt cirkus röst avgörande. Men förstår hur du tänker
Att om ulven heffa ser ut att ryka oavsett , så passar ulven cirkus på att rösta där också.

Det gick ganska snabbt där, hon gjorde så Heffa åkte, men om hon var god kunde hon inte veta att Heffa skulle röständra så hennes röst behövdes Men man bör alltid räkna med att det kan komma en röständring.

När Heffa ändrade så hade cirkus inte röstat (de kom samtidigt). Så om cirkus röstat på någon annan så hade det blivit lika mellan Heffa och Lobelia - vilket hade lett till lottning. Så jag vill nog tänka på cirkus röst som avgörande ändå?
 
När Heffa ändrade så hade cirkus inte röstat (de kom samtidigt). Så om cirkus röstat på någon annan så hade det blivit lika mellan Heffa och Lobelia - vilket hade lett till lottning. Så jag vill nog tänka på cirkus röst som avgörande ändå?
Fast fortfarande - vad hade hänt sen om cirkus "räddat" Heffa och en god åkt igår? Heffa och cirkus hade ju blivit huudmisstänkta idag i så fall.
 
Om en bäver är ond och den andra var ledarvargen tex ? Liksom att heffa tänkte sig bekräfta att det har hon uppfattat ?
Det ÄR långsökt. Men ändå
Men jag tycker oavsett det blev väldigt bra utfall i gårdagens Lynch :up:
Ja, det är långsökt, för Heffa kände ju inte till ledarvargen. Tänkte hon att den som skrivit om bävrar som inte var i lyan på nåt vis skulle bekräfta hennes gillande av bävrar?
 
Fast fortfarande - vad hade hänt sen om cirkus "räddat" Heffa och en god åkt igår? Heffa och cirkus hade ju blivit huudmisstänkta idag i så fall.
Jag menar mest att det är en avgörande röst. Det är liksom inte en 6:e röst i ett drev. Den spelar roll för utgången av lynchen. :)
Ja, hade cirkus räddat Heffa genom att exempelvis rösta på Lobelia samtidigt så hade det sett minst sagt skumt ut. En uddaröst hade kanske också granskats.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 328
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
12 977
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 602
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 460
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp