Hästpratare

Sv: Hästpratare

Och det håller jag med dej om! :)

Kompisens häst blev förövrigt utdömd av veterinär för 20 år sedan! :o Den lever fortfarande och mår skitbra.
(hästen är 27 år nu och blev utdömd som 6-7 åring för en skada i ett ben. Den har varit helt utan hältor i 19 år på raken)

Men det har bara med att göra att kompisen visste vad hon gjorde. Lät hästen få tid att läka ut skadan och sedan har haft en sund hästhållning och behandlat hästen på ett kunnigt sätt.
:bow:

Vilken solskenshistoria!!

I bland handlar en utdömning enbart om hållbarhet, tyvärr.
Då kan man oftast välja att låta hästen få tid att läka ut i den mån det går, vilket är jättebra.

Men sen finns det fall där det av djurskyddsskäl inte finns någon annan väg att gå, och då finns det bara en sak att göra! :cry: :cry:

Om hästar kunde prata; varför existerar då deras kroppspråk? en häst behöver inte lägga öronen bakåt den kan ju genom telepati tala om för sin kompis att flytta sig istället;)

Kan inte låta bli... men människor använder sig av kroppspråk precis som alla andra djur, det överträffar talet när vi kommunicerar med andra, omedvetet och medvetet. Ska vi börja röra oss som känslolösa robotar bara för att vi kan uttrycka oss i ord också?

Övrigt: jag har inget problem med att kunna tro att vissa människor kan kommunicera med hästar mentalt. Vet att det var ett reportage i Hästf*cus om en handikappad kille som kunde kommunicera mentalt. Sant eller ej, men det var häftigt att läsa. Men det är nog en bransch som genomsyras av personer som vill ha snabba och lätta pengar och lättlurade hästägare. Dock så har jag ingen egen erfarenhet, men vet en som tog ut hästpratare till sin. Vet dock inte om det hon sa stämde eller ej.

Sen har jag "lärt mig" att hästar uttrycker sina ord i bilder, och att det är dessa som hästpratare kan ta emot, tolka och föra vidare. Den uttrycker alltså inte ord, utan bilder. Har en bok av T*m*r* Baltazar (?) som jag tyckte var lite nyttig iaf, den var intressant att läsa och där står det väldigt utförligt om det där med bilder. Många negativa verkar negativa enbart för att hästpratare säger "hästen SA...", istället för "hästen VISADE...". Ehm, lite luddigt inlägg ja :crazy:

Sant eller ej, varför inte, även människan tänker i bilder.

Senast ändrad av en moderator:

Dessvärre döms många hästar ut av ekonomiska skäl.
Det kostar för mycke att ge dom den tiden det tar att läka en skada.
Försäkringsbolagen ser om sina omkostnadet i många fall. Vad kostar mest? Betala ut liv värdet (avliva hästen) eller behandling och rehabelitering.

Det här är ingen lätt fråga. Och jag förstår att många hästägare kan bli lättade då veterinären föreslår att man har ihjäl hästen av humaniära skäl.
Och i många fall tror jag även att det bästa för vissa hästar är att slippa lida.

Men vad som än händer så är det alltid hästägaren som tar sista beslutet. Vill man lyssna på veterinär, hästpratare, försäkringsbolag, sin plånbok eller sitt eget omdömme......

Jeg vet också att vissa "djurpratare" är sanna. Våran grannes hund besökte en och kvinnan som de var hos sa vissa grejer som var omöjliga för henne att gissa. Tex sa hon att hunden älskade att ligga och bli masserad på den stora solstolen tillsammans med den mörka kvinnan, allt detta stämmer precis :confused:
Jag har läst endel om detta sätt att komunisera, bla boken "konsten att tala med hästar" som jag rekomenderar!

Jag blir så ledsen när såndana här trådar finns. Att så många hästmänniskor är så okunniga och skrockfulla är deprimerande. Det svider i mitt hjärta när jag tänker på dessa oskyldiga hästar som hamnar i händerna på idioter som "pratar" med dom istället för att ta reda på fakta. Lär dig om hästar istället och tillkalla veterinär el liknande om du är orolig för något. Jag säger det igen, det är konstigt att inga sk hästpratare är utbildade veterinärer eller duktiga ryttare, det borde ju vara busenkelt om man nu kan prata med dom. Varför driver dom inte trav-eller galoppstall, dom skulle ju kunna ha vinnare hela tiden, det är ju för bövelen bara att fråga vem som har bästa dagsformen.!!!

Jag blir så ledsen när såndana här trådar finns. Att så många hästmänniskor är så okunniga och skrockfulla är deprimerande. Det svider i mitt hjärta när jag tänker på dessa oskyldiga hästar som hamnar i händerna på idioter som "pratar" med dom istället för att ta reda på fakta. Lär dig om hästar istället och tillkalla veterinär el liknande om du är orolig för något. Jag säger det igen, det är konstigt att inga sk hästpratare är utbildade veterinärer eller duktiga ryttare, det borde ju vara busenkelt om man nu kan prata med dom. Varför driver dom inte trav-eller galoppstall, dom skulle ju kunna ha vinnare hela tiden, det är ju för bövelen bara att fråga vem som har bästa dagsformen.!!!

Jag håller med! :( :bow:

Det är klart att men ska tillkalla veterinären om man är det minsta orolig för sin häst. Men det behöver inte vara antingen eller, hästen kanske är deprimerad eller vad vet jag? I vilket fall tycker jag att detta kan vara ett bra sätt att få bukt på ett problem som sitter i psyket eller vad man ska säga :angel: Men du ska såklart tillkalla veterinären först innan du ger dig in på denna "osäker" metod. Alla tror ju olika om om detta fungerar det finns nog många som inte kan men jag tror att det finns vissa som kan komunisera på detta vis :smirk:

jag tror snarare att två små barn från två olika länder komunicerar genom kroppsspråk och helt klart så var ju människan mer "djurisk" längre bak i tiden och kommunicerade alltså mycket mer med kroppsspråket alltså har vi ju tappat mycket av den förmågan idag men det finns fortfarande kvar, det är ju på så sätt hästarna också kommunicerar.

Det var en "snäll farbror" som pratade med min häst....dock INGET som jag betalade för men han påstod att han gjort det MÅNGA ggr så jag lät hnm testa....

Han sa att min häst behövde mer vitaminer och Zink å bla bla bla.....hmmm min häst hade nog allt och lite till i sin foderstat.

Men han hade INTE ont någonstans påstod farbrorn...det vara bara lite ämnen som saknades.

Ja just det! jag fick ta bort hästen några veckor efter pga bla. Arthros. Som han visade att han hade mycket ont av i perioder.

Den "snälle farbrorn" var dock försäljare av "må bra piller för hästar" ;)

// Tynna

Vi har diskuterat de i stallet på sista tiden :D
Så sa en i stallet att hon kunde lite trodde hon, men aldrig provat prata med hästar på "riktigt".
Så hon provade med en häst i stallet.
Det stämde ganska bra, hästen har inte varit så mycket om pysslad och ingen har precis brytt sig på sista tiden, när hon ställde frågan "trvis du här" så hade han visat en grön hage, och vi koppla det till att hon trivdes i sommras då han blev regelbundet riden och ompysslad, och fick gå i stora gröna hagar. Hon säger själv att det kan vara som man känner hästen och kopplar själv, men man vet ju inte :P
Jag tror också på de :D

Om ni tar ut en riktig hästpratare så förstår ni. Har man aldrig testat (en riktig) så ska man inte säga att det verkligen inte är möjligt. Själv vet jag att det går!

Ja vet du så finns det ju inte mycket att argumentera mot det.

jag har redan svarat flera gånger i denna tråden så jag anser att jag gett tillräckligt med motivation till min ståndpunkt.

Mvh/Mackan/som pratar med sina hästar dagligen utan att behöva ha en "titel" på det hela.

Ja vet du så finns det ju inte mycket att argumentera mot det.

jag har redan svarat flera gånger i denna tråden så jag anser att jag gett tillräckligt med motivation till min ståndpunkt.

Mvh/Mackan/som pratar med sina hästar dagligen utan att behöva ha en "titel" på det hela.

Ja, var och en får ju ha sin tro, även om "vissa" vet sanningen :smirk:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 972
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 717
Senast: Snurrfian
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 257
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka